Záujem ľudí o fairtrade výrobky stúpa, najviac sa predáva káva

Na Slovensku stúpa počet výrobkov, ktoré sa ponúkajú pod označením fairtrade a rovnako rastie aj záujem ľudí o takéto produkty.

Ilustračné foto.(Zdroj: Kaboompics.com)

BRATISLAVA. Na Slovensku stúpa počet výrobkov, ktoré sa ponúkajú pod označením fairtrade a rovnako rastie aj záujem ľudí o takéto produkty.

Ide o výrobky, pri ktorých je pracovníkom z rozvojových krajín zaručená spravodlivá odmena za ich prácu. Na slovenskom trhu sa tak aktuálne predáva 58 takýchto značiek, čo predstavuje 289 produktov.

Podľa riaditeľky Fairtrade Česko a Slovensko Hany Chorváthovej pomáha tomuto trendu aj celkový záujem ľudí o lokálnu produkciu či o bioprodukty.

"V momente, keď ľudia začnú rozmýšľať nad tým, odkiaľ surovina alebo daný výrobok pochádzajú, tak si myslím, že sú aj viac naklonení rozmýšľať o tom, či ten človek dostal spravodlivo zaplatené," uviedla.

Záujem rastie

Sčasti je to tiež podľa jej slov aj v dôsledku pôsobenia zahraničných firiem na slovenskom trhu, ktoré ponúkajú takéto výrobky. V povedomí o takýchto produktoch je však Slovensko ešte len na začiatku.

"Ešte je pred nami dlhá cesta a určite nie je to povedomie také vysoké ako v okolitých krajinách," doplnila Chorváthová. Postupne sa ale zvyšuje, a to predovšetkým vo väčších mestách.

Na Slovensku je pritom najviac predávaným fairtrade výrobkom káva. Jej predaje tvoria 60 % z celkových objemov výrobkov predávaných pod týmto označením. Kým v roku 2014 sa jej predalo 33 ton, v roku 2015 to bolo 45 ton, čo predstavovalo nárast o 35 %.

Výrazný rast v minulom roku zaznamenal aj predaj čokolády. Stúpla z 2,3 tony v roku 2014 na 21 ton v roku 2015. Za takýmto nárastom je podľa Chorváthovej zapojenie ďalších obchodníkov do predaja a aj spustenie nového projektu v rámci fairtrade výrobkov. Na základe neho môžu spracovatelia nakupovať len fairtrade kakao, z ktorého potom vytvoria vlastný výrobok. Napríklad čokoládu alebo keksy.

Férové obchody

Medzi ďalšie predávané fairtradové výrobky patrí napríklad čaj, ktorý v minulom roku tvoril 3,7 % celkových predajov. Pod takýmto označením sa však predáva aj cukor a výrobky z neho ako džemy či zmrzliny, ale aj bavlna alebo kozmetika.

Pri spôsobe obchodovania pomenovanom ako fair trade dostávajú pestovatelia a remeselníci za svoju prácu takú výkupnú cenu, ktorá zodpovedá nákladom na výrobu a zaručuje im dôstojný život.

Medzi základné princípy patria teda férové obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv, ale tiež aj šetrnosť k životnému prostrediu a vyplácanie takzvaného fairtradového príplatku. Ten dostávajú družstvá farmárov a môžu ho používať na rôzne projekty potrebné pre miestny rozvoj. Napríklad na budovanie škôl či infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 681
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 577
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 112
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 021
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 376
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 588
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 586
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 461
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 028

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza. Veríme, že ju vyrieši so cťou.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.