INEKO: Braniskom prejde menej áut, NDS zavádza v prognózach

Neodkladnosť veľkých a drahých projektov NDS zdôvodňuje vymyslenými a nafúknutými prognózami o doprave. Jedna rúra v Branisku úplne stačí.

Ilustračné foto. (Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Mimovládna nezisková organizácia Ineko publikovala blog na denníku N o tom, ako diaľničiari zdôvodňujú naliehavosť „druhej rúry“ Braniska, ktorú však podľa neziskovky do roku 2022 určite netreba.

Ineko poukazuje na poplašnú správu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorú zverejnili minulý týždeň. Hneď v titulku sa píše, že „ak chceme bezpečnosť, druhá rúra Braniska by mala stáť v roku 2020“.

Jedna rúra stačí

Odborníci z Ineka vysvetľujú, že stavať druhú rúru Braniska do roku 2020 je zbytočné.

„Jednou vetou: Na terajšiu dopravu v Branisku jedna rúra s rezervou stačí a je vylúčené, že by v nasledujúcich rokoch premávka rástla tak dramaticky, ako to vykresľujú diaľničiari,“ vysvetľuje Ineko v blogu.

Podľa nariadenia vlády o bezpečnostných požiadavkách pre tunely je hraničná intenzita 20-tisíc vozidiel spolu v oboch smeroch. Skutočná intenzita v tomto roku má dosiahnuť iba 12-tisíc (pozri graf).

Chybná prognóza

NDS prognózuje, že hustota dopravy v tuneli Branisko bude v ďalších rokoch strmo rásť a v roku 2022 prekročí hraničnú úroveň.

„Svoju chybnú úvahu, ktorú nazýva prognózou, stavia na aktuálne výraznom náraste intenzity dopravy v tuneli Branisko (v prvom polroku 2016 medziročne +24 %). Úplne však ignoruje okolnosti, z ktorých je jasné, že jej prognóza je hrubo zavádzajúca. Zo skokového rastu totiž nemožno robiť nový trend,“ argumentuje neziskovka Ineko.

Dôvodom nárastu intenzity dopravy v tuneli Branisko medziročne o 24 percent v závere minulého roka bolo dokončenie až 46 kilometrov diaľnice D1.

„Pribudli všetky tri chýbajúce úseky medzi Ivachnovou a Prešovom, krátko predtým aj dôležitý úsek pri Martine. Takéto skokové zvýšenie atraktivity D1 najmä v regióne Spiša sa už nebude opakovať,“ vysvetľujú odborníci z Ineka.

Jedným dychom dopĺňajú, že k rastu využívania diaľnice pravdepodobne prispelo aj zrušenie štátnych IC vlakov a teda zmenšenie ponuky rýchleho železničného spojenia medzi východom a západom Slovenska.

„Ani táto podstatná zmena sa v ďalších rokoch nezopakuje. Ponuka IC vlakov sa buď nezmení alebo naopak zvýši,“ píšu v blogu.

Vymyslené autá

NDS napriek týmto skutočnostiam počíta s mimoriadne vysokým nárastom dopravy v Branisku nielen tento rok, keď sú na to zjavné dôvody, ale aj v ďalších šiestich rokoch. 

Ineko v grafe ilustruje vývoj skutočných intenzít dopravy v tuneli Branisko za uplynulých 11 rokov a takzvanú prognózu intenzity dopravy na najbližších 7 rokov zo správy NDS. V roku 2016 tunelom prejde za 24 hodín približne 12-tisíc vozidiel. V roku 2022 za rovnaký čas necelých 21-tisíc, čo je nárast o takmer deväť tisíc áut.

„V chybnej úvahe NDS rastie denná intenzita každoročne o cca 1380 áut. Skutočné čísla za uplynulých 10 rokov pritom ukazujú priemerný ročný nárast o 362 vozidiel. NDS teda predpokladá 3,8-násobne vyššie prírastky. Bez akéhokoľvek odôvodnenia,“ konštatuje Ineko.

Koľkí budú na D1 jazdiť?

Najbližší citeľný impulz pre väčšie využívanie diaľnice D1 príde najskôr v roku 2020, kedy má začať slúžiť tunel Višňové a pravdepodobne aj obchvat Ružomberka. Viac sa však prejaví presmerovaním východo-západného tranzitu z aktuálne využívanej severo-južnej trasy (kombinácia D1 a R1 cez Donovaly) na súvislejšiu severnú. To zákonite odľahčí Donovaly a rýchlocestu R1 a viac zaťaží D1 západne od Ružomberka. Dopravu v tuneli Branisko to však ovplyvní menej ako nedávna kompletizácia celej severovýchodnej D1.

„Ignorovať pritom netreba ani ďalšie okolnosti, ktoré budú pôsobiť proti výraznejšiemu rastu dopravy v tuneli Branisko, resp. na celej severovýchodnej D1,“ upozorňuje Ineko.

Dopravnú situáciu môže zmeniť: opätovné posilnenie ponuky IC vlakov, ohlásený zámer začať výstavbu tunela Soroška a ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2, či zatraktívnenie južnej trasy, čo by mohlo potrebu výstavby druhej rúry tunela Branisko oddialiť aj o celé desaťročia.

„Ak NDS hrubo zavádza širokú verejnosť nekvalifikovanou úvahou, podľa ktorej intenzita dopravy v tuneli Branisko za 5 rokov vystrelí o 70 % a za sedem rokov dokonca o 96 %, treba to brať vážne. Nechtiac totiž ukazuje svoju nekompetentnosť a nedôveryhodnosť v práci s dátami, na základe ktorých pýta miliardy eur na ďalšie projekty,“ dodáva v závere Ineko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Rastie nám pokrivená generácia?
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  1. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  2. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  3. Detské zúbky sú veda
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 10 242
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 4 719
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 821
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 290
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 515
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 280
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 052
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 876
  9. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 788
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 784

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Bratislavu čaká tretí protikorupčný pochod

Organizátori na protikorupčný protest pozvali aj premiéra Roberta Fica.

PRIMÁR

Päťdesiatnici a stres: Po päťdesiatke začne stres zabíjať

Nikto nie je stavaný na to, aby prežíval dlhodobý stres.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.

Železnice ukázali zmodernizované Pendolino. Pozrite sa, ako vyzerá

Jednotku prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko s Českými dráhami na linke medzi Košicami a Prahou

Pozrite sa, koľko rokov pracovného života môžete ako Európan očakávať (Eurostat)

Za uplynulú dekádu stúpla očakávaná dĺžka pracovného života v priemere o 1,8 roka, zistil európsky štatistický úrad.