INEKO: Braniskom prejde menej áut, NDS zavádza v prognózach

Neodkladnosť veľkých a drahých projektov NDS zdôvodňuje vymyslenými a nafúknutými prognózami o doprave. Jedna rúra v Branisku úplne stačí.

Ilustračné foto. (Zdroj: NDS)

BRATISLAVA. Mimovládna nezisková organizácia Ineko publikovala blog na denníku N o tom, ako diaľničiari zdôvodňujú naliehavosť „druhej rúry“ Braniska, ktorú však podľa neziskovky do roku 2022 určite netreba.

Ineko poukazuje na poplašnú správu Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorú zverejnili minulý týždeň. Hneď v titulku sa píše, že „ak chceme bezpečnosť, druhá rúra Braniska by mala stáť v roku 2020“.

Jedna rúra stačí

Odborníci z Ineka vysvetľujú, že stavať druhú rúru Braniska do roku 2020 je zbytočné.

„Jednou vetou: Na terajšiu dopravu v Branisku jedna rúra s rezervou stačí a je vylúčené, že by v nasledujúcich rokoch premávka rástla tak dramaticky, ako to vykresľujú diaľničiari,“ vysvetľuje Ineko v blogu.

Podľa nariadenia vlády o bezpečnostných požiadavkách pre tunely je hraničná intenzita 20-tisíc vozidiel spolu v oboch smeroch. Skutočná intenzita v tomto roku má dosiahnuť iba 12-tisíc (pozri graf).

Chybná prognóza

NDS prognózuje, že hustota dopravy v tuneli Branisko bude v ďalších rokoch strmo rásť a v roku 2022 prekročí hraničnú úroveň.

„Svoju chybnú úvahu, ktorú nazýva prognózou, stavia na aktuálne výraznom náraste intenzity dopravy v tuneli Branisko (v prvom polroku 2016 medziročne +24 %). Úplne však ignoruje okolnosti, z ktorých je jasné, že jej prognóza je hrubo zavádzajúca. Zo skokového rastu totiž nemožno robiť nový trend,“ argumentuje neziskovka Ineko.

Dôvodom nárastu intenzity dopravy v tuneli Branisko medziročne o 24 percent v závere minulého roka bolo dokončenie až 46 kilometrov diaľnice D1.

„Pribudli všetky tri chýbajúce úseky medzi Ivachnovou a Prešovom, krátko predtým aj dôležitý úsek pri Martine. Takéto skokové zvýšenie atraktivity D1 najmä v regióne Spiša sa už nebude opakovať,“ vysvetľujú odborníci z Ineka.

Jedným dychom dopĺňajú, že k rastu využívania diaľnice pravdepodobne prispelo aj zrušenie štátnych IC vlakov a teda zmenšenie ponuky rýchleho železničného spojenia medzi východom a západom Slovenska.

„Ani táto podstatná zmena sa v ďalších rokoch nezopakuje. Ponuka IC vlakov sa buď nezmení alebo naopak zvýši,“ píšu v blogu.

Vymyslené autá

NDS napriek týmto skutočnostiam počíta s mimoriadne vysokým nárastom dopravy v Branisku nielen tento rok, keď sú na to zjavné dôvody, ale aj v ďalších šiestich rokoch. 

Ineko v grafe ilustruje vývoj skutočných intenzít dopravy v tuneli Branisko za uplynulých 11 rokov a takzvanú prognózu intenzity dopravy na najbližších 7 rokov zo správy NDS. V roku 2016 tunelom prejde za 24 hodín približne 12-tisíc vozidiel. V roku 2022 za rovnaký čas necelých 21-tisíc, čo je nárast o takmer deväť tisíc áut.

„V chybnej úvahe NDS rastie denná intenzita každoročne o cca 1380 áut. Skutočné čísla za uplynulých 10 rokov pritom ukazujú priemerný ročný nárast o 362 vozidiel. NDS teda predpokladá 3,8-násobne vyššie prírastky. Bez akéhokoľvek odôvodnenia,“ konštatuje Ineko.

Koľkí budú na D1 jazdiť?

Najbližší citeľný impulz pre väčšie využívanie diaľnice D1 príde najskôr v roku 2020, kedy má začať slúžiť tunel Višňové a pravdepodobne aj obchvat Ružomberka. Viac sa však prejaví presmerovaním východo-západného tranzitu z aktuálne využívanej severo-južnej trasy (kombinácia D1 a R1 cez Donovaly) na súvislejšiu severnú. To zákonite odľahčí Donovaly a rýchlocestu R1 a viac zaťaží D1 západne od Ružomberka. Dopravu v tuneli Branisko to však ovplyvní menej ako nedávna kompletizácia celej severovýchodnej D1.

„Ignorovať pritom netreba ani ďalšie okolnosti, ktoré budú pôsobiť proti výraznejšiemu rastu dopravy v tuneli Branisko, resp. na celej severovýchodnej D1,“ upozorňuje Ineko.

Dopravnú situáciu môže zmeniť: opätovné posilnenie ponuky IC vlakov, ohlásený zámer začať výstavbu tunela Soroška a ďalších úsekov rýchlostnej cesty R2, či zatraktívnenie južnej trasy, čo by mohlo potrebu výstavby druhej rúry tunela Branisko oddialiť aj o celé desaťročia.

„Ak NDS hrubo zavádza širokú verejnosť nekvalifikovanou úvahou, podľa ktorej intenzita dopravy v tuneli Branisko za 5 rokov vystrelí o 70 % a za sedem rokov dokonca o 96 %, treba to brať vážne. Nechtiac totiž ukazuje svoju nekompetentnosť a nedôveryhodnosť v práci s dátami, na základe ktorých pýta miliardy eur na ďalšie projekty,“ dodáva v závere Ineko.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 684
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 6 628
  3. Aký bude váš doplnkový dôchodok 6 124
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 850
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 042
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 548
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 156
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 715
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 525
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 457

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Z druhého miesta postúpi iba najlepší tím.

Neprehliadnite tiež

Zelená energia sa šíri rýchlejšie, než sa očakávalo. Môže to spomaliť globálne otepľovanie

Solárna energia by sa mohla stať lacnejším zdrojom než elektrina vyrábaná spaľovaním uhlia.

V Lozorne asi skončí fabrika na sedadlá, prišla o zmluvu s Volkswagenom

Fabrika na výrobu sedadiel Adient s 350 zamestnancami má kontrakt len do septembra. Zmena nijako nesúvisí s štrajkom.

Vážny plánuje tento rok minúť na chod poisťovne o 54 miliónov eur viac

Výdavky na mzdy zamestnancov majú stúpnuť takmer o 10 miliónov eur.

Sankcie voči Rusku sa predĺžia o ďalšieho pol roka, rozhodili prezidenti a premiéri na summite

Diskusia prvého dňa summitu sa nakoniec točila hlavne okolo brexitu.