Ak by NDS nespadala pod verejné financie, mohla by stavať za ďalšiu miliardu

Diaľničiari pripravujú návrh zmeny a diskutujú s rezortom dopravy a financií.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) môže okamžite rozbehnúť výstavbu za viac než miliardu eur v prípade, že by sa vyňala z okruhu verejných financií. Upozornila na to dnes hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. Diaľničiari už pripravujú návrhy v tomto duchu a diskutujú o nich s rezortmi dopravy a financií.

Spoločnosť by si už v roku 2017 mohla podľa hovorkyne zobrať syndikovaný úver za viac ako miliardu eur, s predpokladaným úrokom nižším ako 1 percento. V súčasnosti si požičiava za úrok vo výške 0,98 percenta ročne. Nový úver by splácala z vlastných príjmov z predaja diaľničných známok a z mýta.

Mohli by dokončiť R3 a R4

NDS by popri tomto úvere splácanom do roku 2040 mala v rokoch 2023 až 2030 na investície voľných ďalších 335,9 milióna eur a v nasledujúcich desiatich rokoch 616 miliónov eur z vlastných zdrojov, ktoré by nezaťažovali štátny rozpočet. Do roku 2040 by tak mohla rozostavať úseky za viac ako dve miliardy eur.

Limit pre dlhovú službu NDS je aktuálne vyše 100 miliónov eur ročne, spoločnosť zároveň do roku 2022 spláca úver vo výške približne 40 miliónov eur ročne.

Za viac ako dve miliardy eur by sa podľa nej dali vybudovať všetky úseky rýchlostných ciest R3 a R4. Ide o severný obchvat Prešova až po hranicu s Poľskom, čím by po dokončení obchvatu Košíc Slovensko získalo priame spojenie medzi Maďarskom a Poľskom a o úsek R3 od D1 - Dolný Kubín po Tvrdošín.

"Spolu by za nasledujúcich 24 rokov mohla NDS investovať do výstavby nových úsekov dve miliardy eur. Štát by na tieto dve miliardy investícií nevynaložil ani euro, všetko by išlo iba zo zdrojov NDS. Pri vyňatí z okruhu verejných financií by zároveň záväzky NDS nezaťažovali štátny rozpočet a štátny dlh, čím by sa štátu uvoľnili zdroje na iné potrebné investície," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Róbert Auxt.

Podobne by vedela zabezpečiť zdroje na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ak by postupovala napríklad formou vydávania dlhopisov.

"Trh nám dnes ponúka lacné peniaze. Je preto rozumné využiť ich na projekty, ktoré sa prejavia v rozvoji regiónov a vyššej kvalite života občanov. Postavené diaľnice ľuďom nikto nikdy nezoberie. Nová infraštruktúra zároveň bude generovať zisky v podobe rozvoja obchodu a turizmu," konštatoval Auxt.

Príjmy by mali rásť

Pripomenul, že NDS vlani hospodárila so ziskom. Aj vďaka zrušeniu niektorých nevýhodných tendrov a rozumnému hospodáreniu očakáva stabilný zisk aj v dlhodobom horizonte.

Diaľničná spoločnosť sa do okruhu verejných financií zaradila až v roku 2014. "Všetky diaľnice a rýchlostné cesty sú v majetku NDS, v účtovných knihách. Priamy ekonomický úžitok z tohto majetku tvoria príjmy z predaja diaľničných známok a mýta. Tieto príjmy majú potenciál do budúcna rásť, keďže diaľničná sieť sa bude rozširovať a automobilov pribúdať," zhodnotil jej generálny riaditeľ.

NDS pripravuje návrhy, ktoré by jej mali umožniť vyňatie z okruhu verejných financií. Diskutuje s ministerstvami dopravy a financií, chystá stretnutie so Štatistickým úradom SR. Oslovila aj rakúsky Asfinag a slovinský DARS, ktoré takto fungujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 502
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 735
  3. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 3 777
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 770
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 628
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 114
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 037
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 008
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 018
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl? 950

Téma: Eurofondy


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Čudne rozdelené peniaze siahajú ku Kaliňákovmu známemu

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

DOMOV

Sieť čelí exekúciám, dlžoby nespláca ani SDKÚ

Sieť nezaplatila vyše 500-tisíc eur, pre ktoré ju naháňajú exekútori.

KOMENTÁRE

Človek nie je rýchlovarná kanvica

Mzda slovenských zamestnancov nehovorí o ich pracovnom nasadení.

Neprehliadnite tiež

Brusel chce regulovať hranolčeky, môžu chutiť inak

Hranolčeky nezakážu. Únia len rokuje o nariadení, ktoré obmedzí teplotu fritovania zemiakov. Chuť hranolčekov to môže zmeniť.

Zadržaný manažér VW v kauze emisií chce priznať vinu

Schmidta zatkli začiatkom januára na Floride.

Bratislava môže dostať novú linku, v Maďarsku vznikli nové aerolinky

Aerolínie založil honorárny konzul Maďarska na Srí Lanke, pôvodne chcel lietať dlhé trasy do Číny či Thajska.

Deutsche Bank zvažuje presun 300 miliárd eur z Londýna do Nemecka

Sťahovanie sa dotkne niekoľko stoviek pracovných miest a zhruba 20-tisíc klientskych účtov.