Ak by NDS nespadala pod verejné financie, mohla by stavať za ďalšiu miliardu

Diaľničiari pripravujú návrh zmeny a diskutujú s rezortom dopravy a financií.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) môže okamžite rozbehnúť výstavbu za viac než miliardu eur v prípade, že by sa vyňala z okruhu verejných financií. Upozornila na to dnes hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. Diaľničiari už pripravujú návrhy v tomto duchu a diskutujú o nich s rezortmi dopravy a financií.

Spoločnosť by si už v roku 2017 mohla podľa hovorkyne zobrať syndikovaný úver za viac ako miliardu eur, s predpokladaným úrokom nižším ako 1 percento. V súčasnosti si požičiava za úrok vo výške 0,98 percenta ročne. Nový úver by splácala z vlastných príjmov z predaja diaľničných známok a z mýta.

Mohli by dokončiť R3 a R4

NDS by popri tomto úvere splácanom do roku 2040 mala v rokoch 2023 až 2030 na investície voľných ďalších 335,9 milióna eur a v nasledujúcich desiatich rokoch 616 miliónov eur z vlastných zdrojov, ktoré by nezaťažovali štátny rozpočet. Do roku 2040 by tak mohla rozostavať úseky za viac ako dve miliardy eur.

Limit pre dlhovú službu NDS je aktuálne vyše 100 miliónov eur ročne, spoločnosť zároveň do roku 2022 spláca úver vo výške približne 40 miliónov eur ročne.

Za viac ako dve miliardy eur by sa podľa nej dali vybudovať všetky úseky rýchlostných ciest R3 a R4. Ide o severný obchvat Prešova až po hranicu s Poľskom, čím by po dokončení obchvatu Košíc Slovensko získalo priame spojenie medzi Maďarskom a Poľskom a o úsek R3 od D1 - Dolný Kubín po Tvrdošín.

"Spolu by za nasledujúcich 24 rokov mohla NDS investovať do výstavby nových úsekov dve miliardy eur. Štát by na tieto dve miliardy investícií nevynaložil ani euro, všetko by išlo iba zo zdrojov NDS. Pri vyňatí z okruhu verejných financií by zároveň záväzky NDS nezaťažovali štátny rozpočet a štátny dlh, čím by sa štátu uvoľnili zdroje na iné potrebné investície," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Róbert Auxt.

Podobne by vedela zabezpečiť zdroje na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ak by postupovala napríklad formou vydávania dlhopisov.

"Trh nám dnes ponúka lacné peniaze. Je preto rozumné využiť ich na projekty, ktoré sa prejavia v rozvoji regiónov a vyššej kvalite života občanov. Postavené diaľnice ľuďom nikto nikdy nezoberie. Nová infraštruktúra zároveň bude generovať zisky v podobe rozvoja obchodu a turizmu," konštatoval Auxt.

Príjmy by mali rásť

Pripomenul, že NDS vlani hospodárila so ziskom. Aj vďaka zrušeniu niektorých nevýhodných tendrov a rozumnému hospodáreniu očakáva stabilný zisk aj v dlhodobom horizonte.

Diaľničná spoločnosť sa do okruhu verejných financií zaradila až v roku 2014. "Všetky diaľnice a rýchlostné cesty sú v majetku NDS, v účtovných knihách. Priamy ekonomický úžitok z tohto majetku tvoria príjmy z predaja diaľničných známok a mýta. Tieto príjmy majú potenciál do budúcna rásť, keďže diaľničná sieť sa bude rozširovať a automobilov pribúdať," zhodnotil jej generálny riaditeľ.

NDS pripravuje návrhy, ktoré by jej mali umožniť vyňatie z okruhu verejných financií. Diskutuje s ministerstvami dopravy a financií, chystá stretnutie so Štatistickým úradom SR. Oslovila aj rakúsky Asfinag a slovinský DARS, ktoré takto fungujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 038
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 478
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 557
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 130
  5. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 320
  6. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 1 294
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 184
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 999
  9. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 642
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 590

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska, obvinili ho z objednávky vraždy

V roku 1997 si Rusko údajne objednal vraždu spoločníčky z TV Markíza Sylvie Volzovej.

DOMOV

Chceli ju dať zabiť: Polícia mi oznámila, že za mňa vypísali 20 miliónov korún

Polícia zatkla bývalého šéfa Markízy Pavla Ruska.

EKONOMIKA

Stopnú vydávanie e-podpisov, vypnú elektronické služby

Pozastavili vydávanie podpisových certifikátov.

TV

Obesíme ťa: Kto a prečo chce obesiť Michala Havrana

Šéfredaktorka sa rozpráva s M. Havranom o knihe, ktorá vyjde v utorok.

Neprehliadnite tiež

Európska komisia prehľadala kancelárie Volkswagenu a Daimleru

Kontroly sú predbežným krokom k vyšetrovaniu podozrenia z porušovania hospodárskej súťaže.

Železničná spoločnosť zrušila tender na prenájom klimatizovaných lôžkových vozňov

Rozhodnutie ZSSK privítalo hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti, ktoré ho už skôr považovalo tender za nevýhodný.

Letecká spoločnosť Air Berlin ukázala hospodárske výsledky, skončila so stratu

Zverejnené výsledky neposkytujú pravdivý alebo férový obraz o jej finančnej situácii, keďže sú za obdobie, v ktorom ju ešte podporoval majoritný akcionár Etihad Airways.

Pokuty pre výrobcov dvojakej kvality sú poslednou možnosťou, myslí si Matečná

Slovenská ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná poskytla rozhovor britskému denníku Financial Times.