Ak by NDS nespadala pod verejné financie, mohla by stavať za ďalšiu miliardu

Diaľničiari pripravujú návrh zmeny a diskutujú s rezortom dopravy a financií.

Ilustračné foto(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) môže okamžite rozbehnúť výstavbu za viac než miliardu eur v prípade, že by sa vyňala z okruhu verejných financií. Upozornila na to dnes hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. Diaľničiari už pripravujú návrhy v tomto duchu a diskutujú o nich s rezortmi dopravy a financií.

Spoločnosť by si už v roku 2017 mohla podľa hovorkyne zobrať syndikovaný úver za viac ako miliardu eur, s predpokladaným úrokom nižším ako 1 percento. V súčasnosti si požičiava za úrok vo výške 0,98 percenta ročne. Nový úver by splácala z vlastných príjmov z predaja diaľničných známok a z mýta.

Mohli by dokončiť R3 a R4

NDS by popri tomto úvere splácanom do roku 2040 mala v rokoch 2023 až 2030 na investície voľných ďalších 335,9 milióna eur a v nasledujúcich desiatich rokoch 616 miliónov eur z vlastných zdrojov, ktoré by nezaťažovali štátny rozpočet. Do roku 2040 by tak mohla rozostavať úseky za viac ako dve miliardy eur.

Limit pre dlhovú službu NDS je aktuálne vyše 100 miliónov eur ročne, spoločnosť zároveň do roku 2022 spláca úver vo výške približne 40 miliónov eur ročne.

Za viac ako dve miliardy eur by sa podľa nej dali vybudovať všetky úseky rýchlostných ciest R3 a R4. Ide o severný obchvat Prešova až po hranicu s Poľskom, čím by po dokončení obchvatu Košíc Slovensko získalo priame spojenie medzi Maďarskom a Poľskom a o úsek R3 od D1 - Dolný Kubín po Tvrdošín.

"Spolu by za nasledujúcich 24 rokov mohla NDS investovať do výstavby nových úsekov dve miliardy eur. Štát by na tieto dve miliardy investícií nevynaložil ani euro, všetko by išlo iba zo zdrojov NDS. Pri vyňatí z okruhu verejných financií by zároveň záväzky NDS nezaťažovali štátny rozpočet a štátny dlh, čím by sa štátu uvoľnili zdroje na iné potrebné investície," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Róbert Auxt.

Podobne by vedela zabezpečiť zdroje na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ak by postupovala napríklad formou vydávania dlhopisov.

"Trh nám dnes ponúka lacné peniaze. Je preto rozumné využiť ich na projekty, ktoré sa prejavia v rozvoji regiónov a vyššej kvalite života občanov. Postavené diaľnice ľuďom nikto nikdy nezoberie. Nová infraštruktúra zároveň bude generovať zisky v podobe rozvoja obchodu a turizmu," konštatoval Auxt.

Príjmy by mali rásť

Pripomenul, že NDS vlani hospodárila so ziskom. Aj vďaka zrušeniu niektorých nevýhodných tendrov a rozumnému hospodáreniu očakáva stabilný zisk aj v dlhodobom horizonte.

Diaľničná spoločnosť sa do okruhu verejných financií zaradila až v roku 2014. "Všetky diaľnice a rýchlostné cesty sú v majetku NDS, v účtovných knihách. Priamy ekonomický úžitok z tohto majetku tvoria príjmy z predaja diaľničných známok a mýta. Tieto príjmy majú potenciál do budúcna rásť, keďže diaľničná sieť sa bude rozširovať a automobilov pribúdať," zhodnotil jej generálny riaditeľ.

NDS pripravuje návrhy, ktoré by jej mali umožniť vyňatie z okruhu verejných financií. Diskutuje s ministerstvami dopravy a financií, chystá stretnutie so Štatistickým úradom SR. Oslovila aj rakúsky Asfinag a slovinský DARS, ktoré takto fungujú.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  3. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  4. Cestou - necestou
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  7. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  9. Zábavný aj sebavedomý
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 27 675
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 376
  3. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 533
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 089
  5. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 029
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 813
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 109
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 074
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 264
  10. Baktérie vyhrávajú nad antibiotikami a môžeme si za to sami 1 855

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štátny nominant na žilinskom letisku nedbá na predpisy

Výkonný riaditeľ štátneho žilinského letiska Miroslav Kunsch sa správa, ako keby mu patrilo.

KOMENTÁRE

Na populizmus musí Európa reagovať skutkami

Môžeme premýšľať nad našimi chybami, nad tým, čo treba zlepšiť.

Neprehliadnite tiež

Slovensko opravou elektrárne ohrozí zdravie Kubáncov, varujú experti

Človek v ohrození upozorňuje, že elektráreň Felton 50-násobne prekračuje limity emisií.

Eurokomisárka navrhuje v Únii jednotné mýto, chce skoncovať s kolónami

Zastavovanie na hraniciach môže byť v Európskej únii minulosťou.

Kubánci presvedčili Kažimíra, Slovensko tam opraví elektráreň

Pravdepodobné sú aj ďalšie energetické projekty na Kube.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop