Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu nič nevyrieši

Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie minimálne zlepšenie.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie.

Tvrdí to Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje takmer deväťsto slovenských dopravných spoločností. 

Nesúhlasia so zmenami

Dopravcovia preto nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov.

Zákon by sa podľa združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác. 

"Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov. A to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhý čas," informoval v stredu generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich.

Pri porovnaní napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, je podľa neho slovenský dopravca v nevýhode. Ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú podľa združenia pružne reagovať na ich potreby a požiadavky.

V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov a s tým spojený počet vozidiel. Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať, upozorňujú dopravcovia.

Chýbajú vodiči

Na trhu každý rok chýba cez 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín, ako napríklad Rusko, Bielorusko, Ukrajina či Srbsko.

Európsky trh podľa združenia pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku. Veľkou prekážkou na Slovensku je na rozdiel od okolitých štátov zdĺhavý byrokratický proces.

Odporúčanie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne tristotisíc, je podľa Česmadu pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné.

Na Slovensku je podľa dostupných štatistík úradov práce prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie.

To potvrdili aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba dve percentá uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.

ČESMAD Slovakia sa chystá celú problematiku so zástupcami ministerstva riešiť a prerokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami tak, "aby novela zákona nebola len premrhanou šancou oživiť slovenskú podnikateľskú sféru".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 334
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 306
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 759
  4. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 7 854
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 032
  6. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 380
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 312
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 235
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 142
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 330

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

EKONOMIKA

Plat bez práce môže fungovať, Slovensku by však nepomohol

Nepodmienený príjem testuje okrem Fínska aj Kanada.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.