Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu nič nevyrieši

Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie minimálne zlepšenie.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie.

Tvrdí to Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje takmer deväťsto slovenských dopravných spoločností. 

Nesúhlasia so zmenami

Dopravcovia preto nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov.

Zákon by sa podľa združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác. 

"Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov. A to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhý čas," informoval v stredu generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich.

Pri porovnaní napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, je podľa neho slovenský dopravca v nevýhode. Ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú podľa združenia pružne reagovať na ich potreby a požiadavky.

V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov a s tým spojený počet vozidiel. Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať, upozorňujú dopravcovia.

Chýbajú vodiči

Na trhu každý rok chýba cez 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín, ako napríklad Rusko, Bielorusko, Ukrajina či Srbsko.

Európsky trh podľa združenia pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku. Veľkou prekážkou na Slovensku je na rozdiel od okolitých štátov zdĺhavý byrokratický proces.

Odporúčanie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne tristotisíc, je podľa Česmadu pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné.

Na Slovensku je podľa dostupných štatistík úradov práce prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie.

To potvrdili aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba dve percentá uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.

ČESMAD Slovakia sa chystá celú problematiku so zástupcami ministerstva riešiť a prerokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami tak, "aby novela zákona nebola len premrhanou šancou oživiť slovenskú podnikateľskú sféru".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 27 703
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 871
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 793
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 850
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 716
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 430
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 403
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 318
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 107
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 972

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Obľúbenejší ako Maradona v Neapole nikto nebol. Hamšík dokázal nevídanú vec

Slovák Marek Hamšík vyrovnal klubový rekord Diega Maradonu.

SVET

Brexit pokračuje. Druhá fáza môže skončiť aj referendom

Začínajú najväčšie obchodné rokovania histórie.

KOMENTÁRE

Pointou lyžovačky nie je obrat vlekárov

Keby sa Smer držal v týchto limitoch, žili by sme v šťastnej krajine.

EKONOMIKA

Premiér Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Neprehliadnite tiež

Britských bankám hrozí, že po brexite stratia prístup na európsky trh

Dobrý pocit z prelomu na rokovaniach o brexite možno nebude mať dlhé trvanie.

Česi minú pred Vianocami v e-shopoch takmer 40 miliárd korún

Online obchody v Česku zažívajú najväčší nákupný nápor roka.

Fico otáča, odchod do penzie má dostať strop

V roku 2012 štát nastavil vek odchodu do dôchodku na strednú dĺžku dožitia.

Agentúra Fitch priznala Portugalsku plnú úverovú spoľahlivosť

Ratingová agentúra zvýšila úverovú dôveryhodnosť Portugalska o dva stupne.

Slováci obľubujú ručne vyrábané výrobky, kupujú ich však málo

Len malé percento Slovákov ich však kupuje pravidelne.