Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu nič nevyrieši

Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie minimálne zlepšenie.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie.

Tvrdí to Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje takmer deväťsto slovenských dopravných spoločností. 

Nesúhlasia so zmenami

Dopravcovia preto nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov.

Zákon by sa podľa združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác. 

"Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov. A to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhý čas," informoval v stredu generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich.

Pri porovnaní napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, je podľa neho slovenský dopravca v nevýhode. Ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú podľa združenia pružne reagovať na ich potreby a požiadavky.

V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov a s tým spojený počet vozidiel. Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať, upozorňujú dopravcovia.

Chýbajú vodiči

Na trhu každý rok chýba cez 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín, ako napríklad Rusko, Bielorusko, Ukrajina či Srbsko.

Európsky trh podľa združenia pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku. Veľkou prekážkou na Slovensku je na rozdiel od okolitých štátov zdĺhavý byrokratický proces.

Odporúčanie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne tristotisíc, je podľa Česmadu pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné.

Na Slovensku je podľa dostupných štatistík úradov práce prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie.

To potvrdili aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba dve percentá uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.

ČESMAD Slovakia sa chystá celú problematiku so zástupcami ministerstva riešiť a prerokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami tak, "aby novela zákona nebola len premrhanou šancou oživiť slovenskú podnikateľskú sféru".

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 137
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 113
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 1 987
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 904
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 825
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 342
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 288
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 213
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 138
  10. Leto nekončí! 779

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Boja sa, čo sa stane, ak z vojny zmizne človek. Elon Musk to chce zastaviť

Cieľ je ušľachtilý, ale takmer určite nesplniteľný.

DOMOV

Lunter preskočil v prieskume Kotlebu

Voľby v banskobystrickej župe by vyhral Ján Lunter.

KOMENTÁRE

Američania sa boja, že sa ich krajina čoraz viac podobá Rusku

Liberálnu Ameriku neznepokojuje obava, že Rusko bude riadiť svet.

Neprehliadnite tiež

Vláda sa so samosprávami nedohodla na raste nezdaniteľnej časti základu dane

Na nezvyšovanie nezdaniteľnej časti základu dane upozorňovali odborári, ale aj opozícia.

Lidl vytláča domácich hráčov z britského trhu, zvýšil svoj podiel

Nemecký diskont sa stal siedmym najväčším supermarketom vo Veľkej Británii.

Slovensko vyhralo spor o ložisko mastenca, štát nemusí platiť vysoké odškodné

Išlo o dlhodobý spor o 239,7 milióna eur proti spoločnostiam Eurogas a Belmont Resources.

Ford zavádza v Británii šrotovné, za staré auto dáva zľavu 2000 libier

Šrotovné môže podporiť predaj áut v čase, keď sa dopyt po nových vozidlách začína citeľne znižovať.