Ako je možné, že Ryanair predáva letenky za desať eur? Na čom vlastne zarába?

Hoci Ryanair predáva letenku približne o euro lacnejšiu než sú skutočné náklady na ňu, aj tak zarobí viac než trinásť eur na pasažiera.

Šéf spoločnosti Ryanair Michael O'Leary.(Zdroj: SITA / AP)

BRATISLAVA. Nízkonákladové letecké spoločnosti otvorili Slovákom nové možnosti pre lacnejšie cestovanie po celej Európe. Spiatočná letenka z Bratislavy do Berlína za dvadsať eur alebo Londýn za necelých tridsaťpäť eur - to sa oplatí.

Spoločnosť Ryanair vo svojej ročnej správe uvádza, že priemerná cena letenky za obdobie od 1. apríla 2015 do 31. marca 2016 bola 46,67 eur, No priemerné náklady na pasažiera boli o euro a dva centy vyššie. To znamená, že írska letecká spoločnosť predáva svoje letenky pod cenu.

Ako je teda možné, že ešte neskrachovala?

V pluse o 13,75 eura

Za pätnásť kíl batožiny si cestujúci so spiatočnou letenkou priplatí rovných päťdesiat eur a ak sa mu nechce stáť v rade na registráciu letenky, môže si dokúpiť za osem eur prednostný nástup do lietadla.  

Práve toto sú tie doplnkové služby, na ktorých nízkonákladové spoločnosti zarábajú, hoci letenky predávajú pod náklady. Ryanair v ročnej správe prezradil, že vďaka doplnkovým službám ako je spomínaná batožina, prednostný nástup do lietadla či predaj jedla na palube zarobil v priemer 13,75 eur na jedného pasažiera.

Ako sa darí Wizz Air

Cestujúci maďarskej nízkonákladovky Wizz Air v roku 2015 nalietali o 39 kilometrov viac, než v roku 2014, kedy pasažier precestoval priemerne 1500 kilometrov. Vyplýva to z ročnej správy za rok 2015, ktorú spoločnosť zverejnila.

Práve dlhšie cesty majú vplyv aj na vyššie priemerné zárobky spoločnosti. Podľa údajov ročnej správy Wizz Air zarobil na jedného pasažiera v priemere 74,5 eura, čo je o euro a osemdesiat centov viac než v roku 2014. Priemerné náklady na pasažiera boli vo výške 64,31 eura.

Pritom priemerná cena letenky bola 48,2 eura a priemerná výška vedľajších príjmov bola 26,3 eura.

Wizz Air tiež pripúšťa, že jedným z faktorov, ktoré prispeli k vyšším tržbám, je aj zvýšený príjem doplnkových služieb na pasažiera.

Doplnkové služby zarábajú

Od roku 2008 do roku 2015 sa celková výška príjmov za doplnkové služby u desiatich najvýkonnejších leteckých spoločností viac než strojnásobila. IdeaWorksCompany publikovala ucelenú štúdiu, v ktorej hodnotila 135 leteckých spoločností.

V roku 2008 desať najvýkonnejších leteckých spoločností dokázalo dokopy zarobiť na doplnkových príjmoch cez osem miliárd amerických dolárov. Vlani, teda o sedem rokov neskôr, zarobilo desať najvýkonnejších aerolínii dokopy takmer 26 miliárd dolárov na doplnkových službách. 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 498
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 244
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 901
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 280
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 111
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 443
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 384
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 870
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 697

Téma: Wizz Air


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ryanair

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Čínsky spolumajiteľ Poštovej banky sa objavil v korupčnej afére

Čínska CEFC China Energy sa od obvinení z korupcie či prania špinavých peňazí dištancuje.

Komisia potvrdila, že návrh rozpočtu je v súlade s európskymi pravidlami

Európska komisia analyzovala plány rozpočtu na rok 2018 všetkých členov eurozóny s výnimkou Grécka.

Francúzsky Amazon vymyslel udavačskú hru, aby prevychoval šéfov

Zamestnanec, ktorému sa podarí nazbierať najviac bodov, vyhrá dron.

Analytici ukázali mapu diaľnic. Pozrite si, v akom stave je naozaj výstavba

Štát chce diaľnicu D1 do Košíc dokončiť v roku 2026. Problém s dokončením je na úseku medzi Turanmi a Hubovou.

Firmy, ktoré dodali vodičov do 112 zadržaných kamiónov: Nie sme schránkové spoločnosti

Najmenej 112 slovenských nákladných vozidiel bolo začiatkom týždňa zadržaných v Belgicku počas koordinovanej akcie federálnych úradov.