Ako je možné, že Ryanair predáva letenky za desať eur? Na čom vlastne zarába?

Hoci Ryanair predáva letenku približne o euro lacnejšiu než sú skutočné náklady na ňu, aj tak zarobí viac než trinásť eur na pasažiera.

Šéf spoločnosti Ryanair Michael O'Leary.(Zdroj: SITA / AP)

BRATISLAVA. Nízkonákladové letecké spoločnosti otvorili Slovákom nové možnosti pre lacnejšie cestovanie po celej Európe. Spiatočná letenka z Bratislavy do Berlína za dvadsať eur alebo Londýn za necelých tridsaťpäť eur - to sa oplatí.

Spoločnosť Ryanair vo svojej ročnej správe uvádza, že priemerná cena letenky za obdobie od 1. apríla 2015 do 31. marca 2016 bola 46,67 eur, No priemerné náklady na pasažiera boli o euro a dva centy vyššie. To znamená, že írska letecká spoločnosť predáva svoje letenky pod cenu.

Ako je teda možné, že ešte neskrachovala?

V pluse o 13,75 eura

Za pätnásť kíl batožiny si cestujúci so spiatočnou letenkou priplatí rovných päťdesiat eur a ak sa mu nechce stáť v rade na registráciu letenky, môže si dokúpiť za osem eur prednostný nástup do lietadla.  

Práve toto sú tie doplnkové služby, na ktorých nízkonákladové spoločnosti zarábajú, hoci letenky predávajú pod náklady. Ryanair v ročnej správe prezradil, že vďaka doplnkovým službám ako je spomínaná batožina, prednostný nástup do lietadla či predaj jedla na palube zarobil v priemer 13,75 eur na jedného pasažiera.

Ako sa darí Wizz Air

Cestujúci maďarskej nízkonákladovky Wizz Air v roku 2015 nalietali o 39 kilometrov viac, než v roku 2014, kedy pasažier precestoval priemerne 1500 kilometrov. Vyplýva to z ročnej správy za rok 2015, ktorú spoločnosť zverejnila.

Práve dlhšie cesty majú vplyv aj na vyššie priemerné zárobky spoločnosti. Podľa údajov ročnej správy Wizz Air zarobil na jedného pasažiera v priemere 74,5 eura, čo je o euro a osemdesiat centov viac než v roku 2014. Priemerné náklady na pasažiera boli vo výške 64,31 eura.

Pritom priemerná cena letenky bola 48,2 eura a priemerná výška vedľajších príjmov bola 26,3 eura.

Wizz Air tiež pripúšťa, že jedným z faktorov, ktoré prispeli k vyšším tržbám, je aj zvýšený príjem doplnkových služieb na pasažiera.

Doplnkové služby zarábajú

Od roku 2008 do roku 2015 sa celková výška príjmov za doplnkové služby u desiatich najvýkonnejších leteckých spoločností viac než strojnásobila. IdeaWorksCompany publikovala ucelenú štúdiu, v ktorej hodnotila 135 leteckých spoločností.

V roku 2008 desať najvýkonnejších leteckých spoločností dokázalo dokopy zarobiť na doplnkových príjmoch cez osem miliárd amerických dolárov. Vlani, teda o sedem rokov neskôr, zarobilo desať najvýkonnejších aerolínii dokopy takmer 26 miliárd dolárov na doplnkových službách. 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 151
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 694
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 924
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 287
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 139
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 777
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 693
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop