BRATISLAVA. Nové automaty na cestovné lístky, ktoré boli len pred niekoľkými týždňami spustené na zastávkach bratislavskej MHD, spôsobujú problémy.
Nevydávajú peniaze, nedá sa v nich platiť kartou, veľmi často sa zasekávajú a sú pomalé. Servisná spoločnosť tvrdí, že sa chyby snaží opraviť. Je to však naozaj pravda?
Výdavok osobne alebo na účet
Nových automatov je osem, sú robustnejšie a podľa informácií na displeji prijímajú nielen mince, ale aj bankovky a platobné karty.
Problém nastáva, ak sa v automate minú mince určitej hodnoty. Prístroj síce vytlačí cestovný lístok, ale nedá človeku celý výdavok.
Namiesto toho mu vytlačí špeciálny doklad, s ktorým má ísť na „referát odbytu cestovných lístkov“ na Olejkárskej ulici, kde mu výdavok vrátia. Nemôže tam však ísť hneď, najskôr po 24 hodinách.
Na nedostatok hotovosti automat dopredu neupozorní.
Vydávanie z automatu si včera otestoval aj denník SME na Šafárikovom námestí. 27-ročná študentka Jana si chcela kúpiť zľavnený 15-minútový lístok za 35 centov.
Do automatu vhodila 50 centov, no ten jej vydal iba 10 centov. Zároveň dostala cestovný lístok a špeciálny doklad s názvom „Potvrdenie o nevrátenom výdavku“, ktorý je okrem slovenčiny aj v angličtine a nemčine.
„Vážený cestujúci, tento predajný automat žiaľ nemá dostatok vhodnej hotovosti, aby Vám mohol vydať potrebnú sumu. Keďže však nechceme, aby ste zostali bez platného cestovného lístka, vydávame Vám toto potvrdenie, na základe ktorého Vám vyššie uvedenú sumu vrátime,“ píše sa na doklade.
„Pre podanie žiadosti o vrátenie nevráteného výdavku sa dostavte po 24 hodinách v pracovných dňoch na referát odbytu cestovných lístkov.“ Na záver je uvedená e-mailová adresa a telefonický kontakt.
Jana okamžite povedala, že po päť centov nikam chodiť nebude. „Veď samotná cesta by ma vyšla viac. Nehoráznosť.“
Denník SME na uvedenú e-mailovú adresu poslal otázku, či sa peniaze dajú získať aj inak ako osobným stretnutím. Napríklad odoslaním na bankový účet.
„Stačí zaslať scan alebo foto lístka, ktorý vám vydal automat. Potom zaslať číslo účtu v tvare IBAN, popis udalosti, teda koľko peňazí ste vhodili do automatu, čo ste chceli kupovať a telefónne číslo,“ odpísali z oddelenia predaja cestovných lístkov.
Na kartu zabudnite
Nevydávanie peňazí však nie je jediným problémom, ktorý automaty majú. Hoci na displeji je uvedené, že človek môže platiť aj kartou, v skutočnosti táto možnosť nefunguje.
„Pos terminál neodpovedá,“ zobrazilo sa denníku SME, keď skúšal dobiť električenku pomocou platobnej karty.
Okrem toho, nové multifunkčné automaty sú omnoho pomalšie ako tie, na ktoré sú Bratislavčania zvyknutí. Často zamrznú a pri navolení niektorých možností, ktoré sú na displeji, sa zobrazí len biela obrazovka s chybovou hláškou.
Spoločnosť Transdata, ktorá má na starosti servis automatov, o problémoch vie. Spomínané automaty vraj boli osadené v decembri minulého roka a nakoľko sa skoro šesť mesiacov nepoužívali a spustili ich iba v júli, mohol im uškodiť dážď či sneh.
„Boli vystavené všetkým poveternostným podmienkam bez priebežnej údržby a testovania. V súčasnosti prebieha intenzívny proces konfigurácie a ladenia systému,“ hovorí riaditeľ Transdaty Branislav Jurčišina s tým, že za správneho fungovania by automaty mali vydať hlásenie, že už nemajú peniaze, čo sa občas nedeje.
Preto sú pri automatoch dvakrát denne servisní pracovníci, ktorí sa snažia vychytať všetky chyby.
„V budúcnosti by automaty mali ľudí upozorniť, ak nebudú mať dostatočnú hotovosť a ponechať im voľbu, či lístky chcú aj za takýchto podmienok. Určite nechceme robiť nikomu napriek,“ dodáva Jurčišina.