Diaľnica do Košíc môže byť dokončená až v roku 2026

Všetko záleží od toho, kadiaľ nakoniec diaľnica povedie. Vo zverejnenej správe sa počíta s dvoma variantami.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termín na dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa môže predĺžiť až na rok 2026. Vyplýva to zo správy, ktorú preložila Národná diaľničná spoločnosť, ktorú posudzovali enviromentalisti z hľadiska vplyvov na životné prostredie.

Dokončenie diaľnice sa môže podľa správy predĺžiť a to v závislosti od toho, kadiaľ autostráda medzi slovenskými metropolami povedie. Podľa najnovších informácií by mohla byť dostavba posledného úseku D1 Turany - Hubová pri Ružomberku ukončená až o desať rokov.

Dva varianty

Všetko závisí od toho, kadiaľ nakoniec diaľnica povedie. Vo zverejnenej správe sa počíta s dvoma variantmi. Prvý ráta s tým, že by časť diaľnice v úseku Turany - Hubová viedla prevažne cez údolie rieky. 

Takéto riešenie by ale znamenalo, že diaľnica povedie cez chránenú prírodu, navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo finančne náročné.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Pokiaľ by štát mohol postaviť diaľnicu podľa prvého variantu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

Ak ale bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžne takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026.

"Predpokladaná doba výstavby diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová v prvom variante je vzhľadom na náročné podmienky 44 mesiacov, pričom rozhodujúce sú diaľničné tunely," píše sa v správe. V prípade budovania dlhého tunela Korbeľka je však potrebné počítať s dlhšou dobou výstavby, a to až 66 mesiacov.

Pohyblivé termíny

Termíny na odovzdanie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa posúvali už niekoľkokrát. Ešte v roku 2007 bol premiér Robert Fico (Smer) počas jeho prvého vládnutia presvedčený, že diaľnica bude dokončená do roku 2010.

Prepojiť západné a východné Slovensko sa však do tohto termínu nepodarilo. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny koncom roka 2008 priznal, že tento termín vláda nestihne s dodatkom, že autostráda bude najskôr dokončená v roku 2012.

Ako dôvod uviedol najmä fakt, že do toho času sa vláde nepodarilo podpísať koncesnú zmluvu na prvý úsek diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

V roku 2011 sa termín na dostavbu diaľnice D1 opäť posúval. "Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017," tvrdil vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vtedy kompletnú D1 odďaľoval najmä drahý tunel Višňové, o ktorom sa predpokladalo, že sa bude stavať aspoň päť rokov. Nie je postavený dodnes, prvé kilometre prerazili začiatkom tohto roka.

Problematický úsek

Posledné odhady počítali s dokončením diaľnice v roku 2019, no aj tento dátum sa v priebehu niekoľkých mesiacov tohto roka posúval. Už v marci bolo jasné, že do tohto termínu sa diaľnica medzi Bratislavou a Košicami nedokončí, otázny bol aj termín 2020.

Dôvodom pochybností bolo nové posudzovanie enviromentalistov. Aktuálne sa preto rieši úsek Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra.

Už začiatkom roka sa teda počítalo s tým, že ak by bolo potrebné robiť výrazné zmeny v pôvodne plánovanej povrchovej trase údolím Váhu, diaľnica sa odovzdá niekoľko rokov po roku 2020.

„Máme historickú príležitosť v tomto volebnom období dokončiť túto diaľnicu po všetkých peripetiách po 40 rokoch,“ tvrdil v apríli minister dopravy za Sieť Roman Brecely.

V máji priznal, že sa to do roku 2020 nebude stíhať. Ako problém uviedol práve spomínaný úsek Turany - Hubová. Súčasný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt nedávno v rozhovore pre SME priznal, že celá diaľnica by sa mohla dokončiť v rokoch 2023 až 2024.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 176
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 906
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 137
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 458
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 711
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 494
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 187
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 700
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 391
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 674

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci vyšetrujú Štrougala. Na Slovensku sú zločiny premlčané

Poľsko rieši štyri prípady usmrtenia ľudí elektrinou na hranici s ČSSR. Na slovenskej časti hranice s Rakúskom ich zomrelo vyše štyridsať.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

KOMENTÁRE

Každý astronóm a tvorca nových liekov im pripomína, aké sú nuly

Namiesto cesty ľudstva na Mars, rozprávajú blázni o malom človeku.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop