Experti hodnotia skepticky japonské opatrenia na podporu ekonomiky

Peniaze sa investujú podľa tradičného keynesiánskeho vzorca. Viac ako polovica z nich sa venuje na budovanie infraštruktúry, napríklad na zrýchlenie výstavby železničných tratí.

Ilustračné foto(Zdroj: SITA, AP)

TOKIO/VIEDEŇ. Japonská vláda schválila minulý týždeň program na podporu ekonomiky v celkovej hodnote 13,5 bilióna JPY (119,76 miliardy eur).

Podľa expertov je však mnoho signálov, že nová štátna podpora konjunktúry v tretej najsilnejšej ekonomike sveta prinesie len málo úžitku - rovnako ako 25 rovnakých programov v minulosti. Informuje o tom portál rakúskeho denníka Die Presse.

Spolu s predpokladanými súkromnými investíciami a dotovanými úvermi sa môže suma vyšplhať až na 28,1 bilióna JPY. V eurách ide o gigantickú sumu 249,27 miliardy eur.

Keynesiánsky vzorec

Peniaze sa investujú podľa tradičného keynesiánskeho vzorca. Viac ako polovica z nich sa venuje na budovanie infraštruktúry, napríklad na zrýchlenie výstavby železničných tratí. Spojenie Tokia s Osakou prostredníctvom superexpresov má byť zrealizované do roku 2037, o osem rokov skôr, ako sa doteraz plánovalo.

Z programu na druhom mieste sa potom najviac poskytne na sociálnu oblast. Ľudia s nízkymi príjmami dostanú na ruku po 15.000 JPY s cieľom podporiť spotrebu.

Celkovo sú detaily programu hmlisté. Analytici však najnovšie opatrenia kabinetu Šinzóa Abeho označujú za "politiku titulkov".

Ide o pokus veľkým programom dať rastové podnety ekonomike. Japonský hrubý domáci produkt (HDP) by mal vzrásť o 1,3 %, ale neuvádza sa časové obdobie, v ktorom sa výsledok dosiahne. Americká tlačová agentúra Bloomberg uviedla, že tento rok by mal prírastok HDP dosiahnuť 1 % a v nasledujúcom roku 0,25 %.

V Japonsku sa súčasný hospodársky rok skončí 31. marca.

Skeptici budú mať pravdu

Pohľad do minulosti vládnych ekonomických balíčkov napovedá, že skeptici budú mať zrejme znovu pravdu. Japonsko sa od krachu svojej burzy v roku 1990 nachádza v dlhodobej kríze. Odvtedy každá vláda najmenej raz ročne prišla so štátnou podporou ekonomiky.

Platenie úrokov prakticky zaniklo už pred 20 rokmi. V analýze americkej investičnej banky Goldman Sachs sa stimulačný efekt v 18 z 25 programov vyparil do mesiaca.

HDP na obyvateľa Japonska v rokoch 1990 až 2014 rástol priemerne o 0,8 %, kým v Organizácii pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), ktorú tvoria priemyselné krajiny sveta, bol 1,4- %. Programy majú jediný výrazný vplyv len na rast štátneho dlhu. Kým pred štvrťstoročím verejný dlh Japonska bol 60 % HDP, vlani na konci roka dosiahol 230 %.

Fakt, že sa krajina ešte nezrútila, súvisí s tým, že si vláda požičiava peniaze hlavne od domácich investorov. Istým spôsobom sú prinútení, aby veľkú časť svojich finančných prostriedkov investovali do dlhopisov ústrednej tokijskej vlády.

Ako von zo slepej ulčky

Mnoho publikácií medzinárodných organizácií obsahuje rady, ako sa Japonsko môže dostať zo slepej uličky, v ktorej sa ekonomicky nachádza.

David Lipton, zástupca generálnej riaditeľky Medzinárodného menového fondu (MMF) nedávno konštatoval, že štátne miliardy na podporu ekonomiky majú efekt len vtedy, ak idú s nimi ruka v ruke štrukturálne reformy.

OECD uviedla súčasné najväčšie problémy krajiny vychádzajúceho slnka. V prvom rade ide o prestarnutie obyvateľstva. Krajina má teraz okolo 100 miliónov obyvateľov.

Do roku 2050 ich má pribudnúť len 20 miliónov. Počet ľudí nad 65 rokov sa zvýši zo súčasných 25 % na 40 %. Počet ľudí v produktívnom veku klesne zo súčasných 80 na 50 miliónov.

Pre Európu je pohľad na Japonsko poučný nielen preto, že krajina je naším dôležitým obchodným partnerom.

Treba vidieť, že EÚ od burzového krachu v roku 2008 smeruje do rovnakých vôd, v akých sa Tokio nachádza štvrťstoročie. Európa trpí "japonskou chorobou" a pokúša sa ju liečiť rovnakými prostriedkami.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 863
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 449
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 7 697
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 722
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 955
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 758
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 478
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 3 478
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 2 640
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 462

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.

BRATISLAVA

Bol priekopník – utečenec. Jeho meno zmizlo z novín aj z histórie

Václav Nedomanský má zo svetových šampionátov deväť medailí.

Neprehliadnite tiež

Fico vyzval na trhanie faktúr a počet neplatičov vzrástol

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví dokončuje rozhodovanie o nových cenách elektriny. Budú platiť spätne od januára.

Fico o VšZP: Nebudeme tolerovať zajacoviny, tvrdo zakročím

Premiér tiež odsúdil popieranie holokaustu a z nárastu preferencií extrémistov obvinil médiá.

Brexit možno prinúti univerzitu v Oxforde otvoriť si novú základňu

Francúzsko už predložilo univerzite v Oxforde lákavú ponuku.

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop