S výstavbou prešovského obchvatu začnú ešte tento rok

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj osemnásť mostov.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

PREŠOV. Do konca tohto roka plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začať s výstavbou juhozápadného obchvatu mesta Prešov s dĺžkou necelých osem kilometrov. Do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2020. Do jedného roka by mala zaniknúť aj prešovská rarita - diaľnica ukončená svetelnou križovatkou. 

Kto to postaví? 

Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur.

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia.

Ako na stredajšom brífingu v Prešove uviedol minister dopravy Roman Brecely, úsek okolo Prešova je jeden z posledných, ktoré neboli zakontrahované.

"Prešov roky trpel tým, že situácia tu bola zanedbávaná a som si plne vedomý toho, že ju treba riešiť. Som presvedčený, že táto stavba významnou mierou prispeje k riešeniu veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste," povedal minister.

Presný začiatok stavby určí až zmluva. Tú plánuje NDS s víťazným združením podpísať v priebehu augusta. V tomto roku chce uzavrieť aj proces revízie posudku vplyvov na životné prostredie (EIA). 

Rok 2020

Ambíciou ministerstva je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami s výnimkou úseku Turany-Hubová v plnom profile do roku 2020. "Mojou prioritou je tlačiť na pílu, držať tempo a pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť obyvateľom dopravnú infraštruktúru 21. storočia," dodal minister.

K výzve niektorých analytikov na zrušenie tendra uviedol, že by to znamenalo ďalšie dvojročné zdržanie, na ktoré by doplatili motoristi a najmä východné Slovensko.

"Potom dopravná infraštruktúra na Slovensku vyzerá tak ako vyzerá a nemáme dokončené v zásade nič. Najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené. Bavíme sa o komforte cestovania, bezpečnosti a rýchlosti," uviedol minister. 

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami.

Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke.

Tunel a mosty 

Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír.

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov. "Súčasná intenzita dopravy je tu 15- až 25-tisíc vozidiel denne.

Toto riešenie preto odkloní celú tranzitnú dopravu mesta Prešov na tento obchvat," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, čo je zhruba 20-percentná úspora času. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút, ušetria tak 27 percent. 

NDS zároveň odstráni semafor, ktorý v súčasnosti riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. NDS sa podarilo dohodnúť na odkúpení potrebného pozemku s jeho majiteľom na základe súdnoznaleckého posudku za zhruba 150-tisíc eur.

"Je to celá časť potrebná na pripojenie tohto úseku na časť do centra mesta," dodal Auxt.

Takmer 2 milióny eur

Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača o túto stavbu spoločnosť Skanska SK, ktorá ju zrealizuje za 1,99 milióna eur.

Stavebné práce sa majú začať v druhej polovici septembra a ukončené by mali byť do jedného roka. Ako uviedol generálny riaditeľ NDS, prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1 500 ľudí. 

Minister Roman Brecely v stredu absolvoval aj kontrolu stavby tzv. malého prešovského obchvatu pri ZVL, po ktorom skonštatoval, že práce prebiehajú v súlade s harmonogramom. "Bol som aj zhotoviteľom uistený, že termíny sú pod kontrolou a plnia sa. Zatiaľ teda záväzok 275 dní na dokončenie platí," skonštatoval minister. 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 550
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 940
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 545
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 4 031
  5. Kam do tepla v januári? 2 497
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 375
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 363
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 198
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 321
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 094

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diaľnice, Voľby do VÚC 2017 Prešov (župné voľby)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Harabin si za prezidenta trúfa, no k petícii sa nehlási

Občiansky kandidát na prezidenta potrebuje 15-tisíc podpisov. Bývalý šéf Najvyššieho súdu hovorí, že masovejšia podpora by ho do volieb posmelila.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

ŠPORT

Šatan a Ramsay spravili to, na čo ich predchodcovia nemali guráž

Na olympiádu nepôjdu známe mená a ani jeden hráč Slovana. Je to správne?

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

Neprehliadnite tiež

PSD2: Bez zvolenia banky nič neprevedú

Históriu transakcií uvidia tretie strany aj bez autorizácie klienta.

PSD2: Treba ustrážiť, komu dávate súhlas a na čo

Osobné údaje klientov budú môcť noví hráči speňažiť, napríklad podľa histórie transakcií môžu lepšie cieliť reklamu.

Vďaka PSD2 vzniknú k účtom lepšie aplikácie

Európska smernica: cez nové aplikácie budete môcť obsluhovať účty vo viacerých bankách naraz

Swan oslobodil svoju mobilnú sieť od Číňanov

V prospech čínskej štátnej banky bola doteraz založená celá mobilná sieť Štvorky aj príjmy od jej zákazníkov

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.