Nový automobilový závod v Maďarsku je dobrý signál pre investorov

Česko a Slovensko sú relatívne plné, preto sa výrobcovia a dodávatelia obracajú južnejšie a severnejšie, kde aj v blízkom okolí vidia zdroje pracovníkov na dochádzanie.

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - ARCHÍV)

BRATISLAVA. Slovensko a Česko sú už plné, preto sa výrobcovia automobilov obracajú na juh či sever s dostupnými zdrojmi pracovníkov. Myslí si to odborník na automobilový priemysel Ján Lešinský zo Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

Reagoval tak na informáciu, že nemecká automobilka Daimler postaví v maďarskom meste Kecskemét svoj ďalší výrobný závod vozidiel značky Mercedes.

Cena pracovenj sily

"V 90. rokoch sme mali jasno, že podľa priemyselných tradícií sú Česko a Slovensko jasní favoriti expanzie európskych výrobcov na východ, teda do strednej Európy. Poľsko a Maďarsko vďaka diplomacii a veľkosti vedeli 'naskočiť' skôr, ale neorientovali sa správne a tradície zväčša poľnohospodárskych krajín neboli lákadlom," uviedol Lešinský.

Dnes sú podľa neho Česko a Slovensko relatívne plné, preto sa výrobcovia a dodávatelia obracajú južnejšie a severnejšie, kde aj v blízkom okolí vidia zdroje pracovníkov na dochádzanie.

Za ďalšie dôvody príchodu automobiliek do tohto regiónu označil automobilový expert cenu pracovnej sily, vybudovanú sieť kvalitných dodávateľov v Maďarsku, na Slovensku a v Česku, či schopnosť prispôsobiť sa.

"Očakávaní zákazníci sú aj na východe Európy, tam potom budú menšie logistické náklady," dodal Lešinský. Tieto rozhodnutia podľa neho posilňujú aj veľmi presné technológie a robotizácia.

"Od trojuholníka Česko, Slovensko a Maďarsko, ktoré sú plnými členmi Európskej únie, na juh a východ je to pre Mercedes väčšie riziko. V Rumunsku mal problém Renault, v Bulharsku Číňania," upozornil odborník.

Sieť subdodávateľov

Ekonomický analytik Tatra banky Boris Fojtík zdôraznil, že región strednej Európy je dlhodobo zaujímavý pre veľké automobilky. A to pre dobrú geografickú polohu, v porovnaní s materskou krajinou firmy lacnejšiu spoľahlivú a skúsenú pracovnú silu v stabilnom spoločenskom prostredí.

"V prospech Maďarska, ale aj ostatných krajín Vyšehradskej štvorky hovorí dlhodobá relatívne priaznivá skúsenosť automobilových koncernov s prevádzkou závodov v týchto krajinách podporenou investičnými stimulmi.

Nemenej významným faktorom je aj za tie roky vytvorená sieť subdodávateľov pre automobilky," opísal Fojtík.

Analytička Poštovej banky Jana Glasová považuje výstavbu nového závodu Mercedesu za pozitívnu správu pre maďarskú ekonomiku a trh práce.

"Nová automobilka prispeje k rastu hrubého domáceho produktu krajiny a vytvorí nové pracovné miesta v regióne. Navyše je to aj celkovo dobrý signál pre ostatných investorov, ktorých dôvera v maďarské hospodárstvo mohla byť v ostatnom období poznačená tamojšou vládnou politikou," zdôvodnila.

Investíciu v hodnote jednej miliardy eur podporí maďarská vláda sumou v prepočte asi 41,3 milióna eur. V závode s kapacitou 150.000 vozidiel ročne bude vytvorených 2500 nových pracovných miest. Závod koncernu Daimler v Kecskeméte začal s výrobou áut v marci 2012.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 849
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 650
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 919
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 707
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 438
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 642
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 401
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 591
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 953
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 848

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

SVET

Čoho sa boja ľudia v IT aj robotníci tak, že volia populistov?

Musíme sa zbaviť delenia na nás a Brusel.

KVÍZ

Ako dobre poznáte pravidlá slušného správania?

Otestujte svoje vedomosti z etikety a protokolu.

Neprehliadnite tiež

Namiesto sudov potrubie. Na nemeckom festivale stavajú pivovod

Pivovodom je možné prepraviť 400-tisíc litrov piva.

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.