Dvadsaťdva trikov, ktorými zo zákazníkov vyťahujú v obchodoch peniaze

Príliš malé dlaždice či kvety na začiatku predajne. Aj takéto triky skúšajú obchodníci na zákazníkov, aby minuli čo najviac peňazí.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

BRATISLAVA. Čerstvé pečivo zvykne byť v obchodoch najvzdialenejšie od vchodu. Reťazce sa tak spoliehajú, že cestou za rožkami alebo chlebom si zákazník kúpi aj tovar, ktorý pôvodne neplánoval nakupovať.

Ide iba o jeden z mnohých trikov, ktorými obchodníci ovplyvňujú podvedomie zákazníkov, aby u nich minuli čo najviac peňazí. Ďalší, menej známy, je napríklad umiestnenie menších dlaždíc do uličiek s drahším tovarom, aby zákazníci s košíkom spomalili.

Denník SME zozbieral dvadsaťdva trikov, s ktorými sa dennodenne stretávame pri nakupovaní a mnohé si ani neuvedomujeme.

1. Priveľké nákupné košíky

Nákupný vozík, ktorý bol prvýkrát skonštruovaný v roku 1938, je zámerne väčší než priemerný týždenný nákup. Poloprázdny košík zákazníka núti kupovať viac, ako reálne potrebuje.

Analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripomína, že veľké košíky útočia najmä na pocity zákazníka. „Kupujúci vidí, že ostatní zákazníci majú plný kôš, a preto má pocit, že aj on musí nakúpiť toľko potravín.“

2. Umelo vytvárané asociácie 

Obrovské plagáty s červeným nápisom „zľava“ pripomínajú, že kupujúci je na správnom mieste. Začína sa to už na parkovisku. Hneď ako vstúpi do predajne, červenú asociáciu má stále podvedome uloženú a je viac naklonený nákupu načerveno označených výrobkov. No chyták je v tom, že nie vždy sú všetky zlacnené.

3. Ovocie a zelenina pri vchode

Hoci sa mäkké ovocie či zelenina neskôr obúchajú ťažšími výrobkami, ktoré zákazník kúpi, toto oddelenie je väčšinou blízko vchodu. Sýte farby a omamná vôňa dokážu človeka príjemne naladiť. A pokiaľ kupujúci zdravé potraviny nakúpi hneď na začiatku, následne má tendenciu míňať viac aj na nezdravé pochutiny.

4. Privítanie kvetmi

Kvetiny sú umiestnené blízko vchodu a oproti ovociu a zelenine, no zvyčajne zasahujú viac do priestoru. Takéto rozloženie má navodiť atmosféru obchodíka zo susedstva, v ktorom každý rád pobudne dlhšie.

5. Košíky a rosa

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 393
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 401
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 7 056
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 933
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 208
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 594
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 341
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 326
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 224
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 704

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo všetko sa stalo, aby zo Sagana bola superstar

Začínal na sestrinom bicykli.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.