Dvadsaťdva trikov, ktorými zo zákazníkov vyťahujú v obchodoch peniaze

Príliš malé dlaždice či kvety na začiatku predajne. Aj takéto triky skúšajú obchodníci na zákazníkov, aby minuli čo najviac peňazí.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

BRATISLAVA. Čerstvé pečivo zvykne byť v obchodoch najvzdialenejšie od vchodu. Reťazce sa tak spoliehajú, že cestou za rožkami alebo chlebom si zákazník kúpi aj tovar, ktorý pôvodne neplánoval nakupovať.

Ide iba o jeden z mnohých trikov, ktorými obchodníci ovplyvňujú podvedomie zákazníkov, aby u nich minuli čo najviac peňazí. Ďalší, menej známy, je napríklad umiestnenie menších dlaždíc do uličiek s drahším tovarom, aby zákazníci s košíkom spomalili.

Denník SME zozbieral dvadsaťdva trikov, s ktorými sa dennodenne stretávame pri nakupovaní a mnohé si ani neuvedomujeme.

1. Priveľké nákupné košíky

Nákupný vozík, ktorý bol prvýkrát skonštruovaný v roku 1938, je zámerne väčší než priemerný týždenný nákup. Poloprázdny košík zákazníka núti kupovať viac, ako reálne potrebuje.

Analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripomína, že veľké košíky útočia najmä na pocity zákazníka. „Kupujúci vidí, že ostatní zákazníci majú plný kôš, a preto má pocit, že aj on musí nakúpiť toľko potravín.“

2. Umelo vytvárané asociácie 

Obrovské plagáty s červeným nápisom „zľava“ pripomínajú, že kupujúci je na správnom mieste. Začína sa to už na parkovisku. Hneď ako vstúpi do predajne, červenú asociáciu má stále podvedome uloženú a je viac naklonený nákupu načerveno označených výrobkov. No chyták je v tom, že nie vždy sú všetky zlacnené.

3. Ovocie a zelenina pri vchode

Hoci sa mäkké ovocie či zelenina neskôr obúchajú ťažšími výrobkami, ktoré zákazník kúpi, toto oddelenie je väčšinou blízko vchodu. Sýte farby a omamná vôňa dokážu človeka príjemne naladiť. A pokiaľ kupujúci zdravé potraviny nakúpi hneď na začiatku, následne má tendenciu míňať viac aj na nezdravé pochutiny.

4. Privítanie kvetmi

Kvetiny sú umiestnené blízko vchodu a oproti ovociu a zelenine, no zvyčajne zasahujú viac do priestoru. Takéto rozloženie má navodiť atmosféru obchodíka zo susedstva, v ktorom každý rád pobudne dlhšie.

5. Košíky a rosa

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C497E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C497E na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 16 323
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 033
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 721
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 495
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 352
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 125
  7. Kam do tepla v januári? 1 909
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 704
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 509
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 899

Téma: Potraviny


Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajina priznala vojnu s Ruskom. Slova vojna sa však bojí

Na východe Ukrajiny už aj formálne prebieha otvorený konflikt.

KOMENTÁRE

Ako sa katolícka cirkev stala hrozbou pre Poľsko

Cirkev naklonená prijímaniu utečencov sa rozchádza s väčšinou Poliakov.

Neprehliadnite tiež

Čistý prírastok malých a stredných podnikov dlhodobo klesá

Počet vzniknutých malých a stredných podnikov prevyšoval v roku 2016 počet zaniknutých.

Ceny ropy oslabili, zlato zdraželo

Cenám drahých kovov sa v závere týždňa darilo.

Český export spomaľuje, zahraničné firmy prestávajú dávať podnikom objednávky

Živelný rast zahraničných objednávok pre český priemysel je minulosťou.

Ponuka sa zmení. Európania si budú môcť pochutnať na hmyze a riasach

Stravovacie návyky ľudí žijúcich v Európe sa menia.