Dvadsaťdva trikov, ktorými zo zákazníkov vyťahujú v obchodoch peniaze

Príliš malé dlaždice či kvety na začiatku predajne. Aj takéto triky skúšajú obchodníci na zákazníkov, aby minuli čo najviac peňazí.

Ilustračné foto(Zdroj: SME/Gabriel Kuchta )

BRATISLAVA. Čerstvé pečivo zvykne byť v obchodoch najvzdialenejšie od vchodu. Reťazce sa tak spoliehajú, že cestou za rožkami alebo chlebom si zákazník kúpi aj tovar, ktorý pôvodne neplánoval nakupovať.

Ide iba o jeden z mnohých trikov, ktorými obchodníci ovplyvňujú podvedomie zákazníkov, aby u nich minuli čo najviac peňazí. Ďalší, menej známy, je napríklad umiestnenie menších dlaždíc do uličiek s drahším tovarom, aby zákazníci s košíkom spomalili.

Denník SME zozbieral dvadsaťdva trikov, s ktorými sa dennodenne stretávame pri nakupovaní a mnohé si ani neuvedomujeme.

Článok pokračuje pod video reklamou

1. Priveľké nákupné košíky

Nákupný vozík, ktorý bol prvýkrát skonštruovaný v roku 1938, je zámerne väčší než priemerný týždenný nákup. Poloprázdny košík zákazníka núti kupovať viac, ako reálne potrebuje.

Analytik obchodu z agentúry Terno Ľubomír Drahovský pripomína, že veľké košíky útočia najmä na pocity zákazníka. „Kupujúci vidí, že ostatní zákazníci majú plný kôš, a preto má pocit, že aj on musí nakúpiť toľko potravín.“

2. Umelo vytvárané asociácie 

Obrovské plagáty s červeným nápisom „zľava“ pripomínajú, že kupujúci je na správnom mieste. Začína sa to už na parkovisku. Hneď ako vstúpi do predajne, červenú asociáciu má stále podvedome uloženú a je viac naklonený nákupu načerveno označených výrobkov. No chyták je v tom, že nie vždy sú všetky zlacnené.

3. Ovocie a zelenina pri vchode

Hoci sa mäkké ovocie či zelenina neskôr obúchajú ťažšími výrobkami, ktoré zákazník kúpi, toto oddelenie je väčšinou blízko vchodu. Sýte farby a omamná vôňa dokážu človeka príjemne naladiť. A pokiaľ kupujúci zdravé potraviny nakúpi hneď na začiatku, následne má tendenciu míňať viac aj na nezdravé pochutiny.

4. Privítanie kvetmi

Kvetiny sú umiestnené blízko vchodu a oproti ovociu a zelenine, no zvyčajne zasahujú viac do priestoru. Takéto rozloženie má navodiť atmosféru obchodíka zo susedstva, v ktorom každý rád pobudne dlhšie.

5. Košíky a rosa

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C497E na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C497E na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 16 872
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 849
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 975
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 582
  5. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 7 041
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 345
  7. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 6 003
  8. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 5 069
  9. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 4 056
  10. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 2 807

Téma: Potraviny


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Fico je späť, ako prvého vytrestá Kisku

Keď treba zmasakrovať ústavu, vždy sa nájde koalícia ochotných.

Stĺpček Petra Schutza

Pozícia Mayovej je už neudržateľná

Nepodarený summit významne zvyšuje pravdepodobnosť brexitu bez dohody.

Neprehliadnite tiež

Francúzi plánujú uľahčiť veľkým mestám zavedenie mýta pre autá

Paríž chce do roku 2030 zakázať vjazd naftových aj dieselových áut do mesta.

Majster tokár si na hotovú misku počká roky

Tokárov na Slovensku je málo. Najstarší z nich nástupcu nemá.

Imrecze: Nevidím dôvody na moje odvolanie pre túto kauzu

František Imrecze tvrdí, že mu zatiaľ nikto neponúkol post ministra financií.

Byty sú aj 2,5-krát drahšie ako pred pätnástimi rokmi

Bratislava, Trnava a Prešov ťahajú priemerné ceny.

Nákupná horúčka na realitnom trhu sa skončila, úplne vypredané nie je

Koľko sa oplatí investovať do predávaného bytu.