Štátny železničný dopravca nevyužíva vlaky dostatočne efektívne

Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská, tvrdia analytici.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. So súčasným počtom vlakov by mohol štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviesť na všetkých tratiach po Slovensku hodinový takt a pritom ešte na hlavných trasách zvýšiť počet spojov o 20 percent. Konštatovali to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze pozreli aj na železničnú dopravu.

Štátny dopravca tak podľa nich nevyužíva svoj vozidlový park dostatočne efektívne. "Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská," dodali v prvej priebežnej správe, ktorá hodnotí oblasť dopravy.

Tento rozdiel je však podľa ZSSK spôsobený tým, že na Slovensku je zavedený limit vlakových kilometrov, ktoré si štát od dopravcu objednáva a za ktoré následne ZSSK platí.

Zvýšenie počtu spojov by podľa analytikov prinieslo minimálne náklady na rast počtu zamestnancov a tiež mierny nárast priamych nákladov na trakčnú energiu. Výrazný nárast financií by však predstavoval poplatok za železničnú dopravnú cestu. Ten sa uhrádza správcovi koľajníc - štátnym Železniciam Slovenskej republiky. Analytici preto pripomínajú, že ide vlastne z veľkej časti o transfer v rámci verejnej správy.

V správe tiež opísali, ako ZSSK pre limity vlakových kilometrov postupuje. Niektoré vlaky posiela len jednosmerne a namiesto spojov opačným smerom, ktoré by slúžili na presun súpravy späť, tieto vlaky spája a vezie späť ako technologickú jazdu. Čiže bez cestujúcich.

Analytici však upozorňujú, že náklady na túto jazdu späť sa takmer vôbec nelíšia od nákladov na jazdu, ktorá by viezla cestujúcich. Ďalšou analýzou chcú preto navrhnúť riešenia aj tohto problému.

Zavedenie bezplatnej prepravy pritom pomohlo podľa analýzy ZSSK razantne zvýšiť priemerný počet cestujúcich vo vlaku. Reálne využitie je však podľa analytikov veľmi nesúrodé. Napríklad v roku 2014 cestovalo v 56 percent regionálnych vlakov v priemere menej ako 50 osôb.

Na druhej strane, niektoré vlaky sú v časti trasy vysoko vyťažené a bolo by pri nich teda vhodné zvážiť zvýšenie počtu vlakov. V ďalšej fáze revízie chcú preto navrhnúť riešenia, akými možno zlepšiť koordináciu a optimalizáciu verejnej dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 087
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 029
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 108
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 293
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 102
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 047
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 970
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 3 934
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 146
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 071

Téma: Prezidentské voľby 2019


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vlaky, Železničná spoločnosť Slovensko, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vymáhači dlhov: Ľudia sa spamätávajú, až keď ich dáme na súd

Základom je komunikovať, pretože ak si človek myslí, že po vynechanej splátke opäť zaplatí a nič sa nedeje, mýli sa.

Neprehliadnite tiež

Taliani sa v Bruseli sťažujú na slovenskú štátnu pomoc, prichádzajú o investorov

Talianske Embraco chce údajne presunúť takmer 500 miest na Slovensko. Minister hospodárstva Peter Žiga o presune výroby nemá informáciu.

Ceny ropy klesli, pomohol silnejší dolár

Na ceny ropy tlačí aj rastúca produkcia v USA.

Fico chce nižšie dane na plienky či jedlo pre bábätká

V novom sociálnom balíčku sa chce koalícia zamerať na rodiny, penzistov a zamestnancov štátu.

Uber zrejme dostane pravidlá, Érsek chystá zmeny pre taxikárov

Európsky súdny dvor koncom minulého roka rozhodol, že kontroverzná taxislužba je dopravnou spoločnosťou a musí sa podriadiť pravidlám.

Slovenskí oligarchovia chceli pomôcť, cesta nakoniec končí v poli

Nedokončený nadjazd na kraji Bratislavy neplánujú dostavať.