Štátny železničný dopravca nevyužíva vlaky dostatočne efektívne

Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská, tvrdia analytici.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. So súčasným počtom vlakov by mohol štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviesť na všetkých tratiach po Slovensku hodinový takt a pritom ešte na hlavných trasách zvýšiť počet spojov o 20 percent. Konštatovali to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze pozreli aj na železničnú dopravu.

Štátny dopravca tak podľa nich nevyužíva svoj vozidlový park dostatočne efektívne. "Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská," dodali v prvej priebežnej správe, ktorá hodnotí oblasť dopravy.

Tento rozdiel je však podľa ZSSK spôsobený tým, že na Slovensku je zavedený limit vlakových kilometrov, ktoré si štát od dopravcu objednáva a za ktoré následne ZSSK platí.

Zvýšenie počtu spojov by podľa analytikov prinieslo minimálne náklady na rast počtu zamestnancov a tiež mierny nárast priamych nákladov na trakčnú energiu. Výrazný nárast financií by však predstavoval poplatok za železničnú dopravnú cestu. Ten sa uhrádza správcovi koľajníc - štátnym Železniciam Slovenskej republiky. Analytici preto pripomínajú, že ide vlastne z veľkej časti o transfer v rámci verejnej správy.

V správe tiež opísali, ako ZSSK pre limity vlakových kilometrov postupuje. Niektoré vlaky posiela len jednosmerne a namiesto spojov opačným smerom, ktoré by slúžili na presun súpravy späť, tieto vlaky spája a vezie späť ako technologickú jazdu. Čiže bez cestujúcich.

Analytici však upozorňujú, že náklady na túto jazdu späť sa takmer vôbec nelíšia od nákladov na jazdu, ktorá by viezla cestujúcich. Ďalšou analýzou chcú preto navrhnúť riešenia aj tohto problému.

Zavedenie bezplatnej prepravy pritom pomohlo podľa analýzy ZSSK razantne zvýšiť priemerný počet cestujúcich vo vlaku. Reálne využitie je však podľa analytikov veľmi nesúrodé. Napríklad v roku 2014 cestovalo v 56 percent regionálnych vlakov v priemere menej ako 50 osôb.

Na druhej strane, niektoré vlaky sú v časti trasy vysoko vyťažené a bolo by pri nich teda vhodné zvážiť zvýšenie počtu vlakov. V ďalšej fáze revízie chcú preto navrhnúť riešenia, akými možno zlepšiť koordináciu a optimalizáciu verejnej dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  3. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 045
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 432
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 053
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 582
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 768
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 301
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 165
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 979
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 968
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 468

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

Neprehliadnite tiež

Pred 155 rokmi zomrel kráľ džínsov Levi Strauss

Výrobca džínsov získal v máji 1873 spolu s krajčírom Jacobom Davisom príslušné osvedčenie patentového úradu na legendárne modré džínsy.

Nečakané zrušenie nájmu hlavnej stanice v Bratislave je správne

Nájomné sa počíta v stovkách tisíc eur, developer bol povinný odkryť vlastnícku štruktúru.

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.