Štátny železničný dopravca nevyužíva vlaky dostatočne efektívne

Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská, tvrdia analytici.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. So súčasným počtom vlakov by mohol štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviesť na všetkých tratiach po Slovensku hodinový takt a pritom ešte na hlavných trasách zvýšiť počet spojov o 20 percent. Konštatovali to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze pozreli aj na železničnú dopravu.

Štátny dopravca tak podľa nich nevyužíva svoj vozidlový park dostatočne efektívne. "Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská," dodali v prvej priebežnej správe, ktorá hodnotí oblasť dopravy.

Tento rozdiel je však podľa ZSSK spôsobený tým, že na Slovensku je zavedený limit vlakových kilometrov, ktoré si štát od dopravcu objednáva a za ktoré následne ZSSK platí.

Zvýšenie počtu spojov by podľa analytikov prinieslo minimálne náklady na rast počtu zamestnancov a tiež mierny nárast priamych nákladov na trakčnú energiu. Výrazný nárast financií by však predstavoval poplatok za železničnú dopravnú cestu. Ten sa uhrádza správcovi koľajníc - štátnym Železniciam Slovenskej republiky. Analytici preto pripomínajú, že ide vlastne z veľkej časti o transfer v rámci verejnej správy.

V správe tiež opísali, ako ZSSK pre limity vlakových kilometrov postupuje. Niektoré vlaky posiela len jednosmerne a namiesto spojov opačným smerom, ktoré by slúžili na presun súpravy späť, tieto vlaky spája a vezie späť ako technologickú jazdu. Čiže bez cestujúcich.

Analytici však upozorňujú, že náklady na túto jazdu späť sa takmer vôbec nelíšia od nákladov na jazdu, ktorá by viezla cestujúcich. Ďalšou analýzou chcú preto navrhnúť riešenia aj tohto problému.

Zavedenie bezplatnej prepravy pritom pomohlo podľa analýzy ZSSK razantne zvýšiť priemerný počet cestujúcich vo vlaku. Reálne využitie je však podľa analytikov veľmi nesúrodé. Napríklad v roku 2014 cestovalo v 56 percent regionálnych vlakov v priemere menej ako 50 osôb.

Na druhej strane, niektoré vlaky sú v časti trasy vysoko vyťažené a bolo by pri nich teda vhodné zvážiť zvýšenie počtu vlakov. V ďalšej fáze revízie chcú preto navrhnúť riešenia, akými možno zlepšiť koordináciu a optimalizáciu verejnej dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 402
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 964
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 154
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 695
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 355
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 317
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 072
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 031
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 654
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 601

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železničná spoločnosť Slovensko, Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen investuje do elektroáut a klasických motorov 19 miliárd eur

Volkswagen chce do roku 2025 uviesť na trh viac ako 30 modelov áut s elektrickým pohonom.

Výrobcovia pneumatík musia zaistiť spätný zber, aby nekončili v prírode

Distribútori pneumatík budú mať po novom povinnosť zabezpečiť zhodnotenie odpadových pneumatík.

Júlovú nezamestnanosť tlačil nadol dopyt po nových zamestnancoch

Dopyt po nových zamestnancoch naďalej motivuje zamestnávateľov dávať prácu aj osobám z radov nezamestnaných.

Lufthansa získala podporu nemeckej vlády pri kúpe časti Air Berlin

Medzi záujemcami o krachujúci Air Berlin sú EasyJet, Condor, letecká divízia cestovnej kancelárie Thomas Cook, aj TUI.