Štátny železničný dopravca nevyužíva vlaky dostatočne efektívne

Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská, tvrdia analytici.

(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. So súčasným počtom vlakov by mohol štátny dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) zaviesť na všetkých tratiach po Slovensku hodinový takt a pritom ešte na hlavných trasách zvýšiť počet spojov o 20 percent. Konštatovali to štátni analytici, ktorí sa v rámci projektu Hodnota za peniaze pozreli aj na železničnú dopravu.

Štátny dopravca tak podľa nich nevyužíva svoj vozidlový park dostatočne efektívne. "Priemerná česká vlaková súprava odjazdí približne dvakrát viac kilometrov ako slovenská," dodali v prvej priebežnej správe, ktorá hodnotí oblasť dopravy.

Tento rozdiel je však podľa ZSSK spôsobený tým, že na Slovensku je zavedený limit vlakových kilometrov, ktoré si štát od dopravcu objednáva a za ktoré následne ZSSK platí.

Zvýšenie počtu spojov by podľa analytikov prinieslo minimálne náklady na rast počtu zamestnancov a tiež mierny nárast priamych nákladov na trakčnú energiu. Výrazný nárast financií by však predstavoval poplatok za železničnú dopravnú cestu. Ten sa uhrádza správcovi koľajníc - štátnym Železniciam Slovenskej republiky. Analytici preto pripomínajú, že ide vlastne z veľkej časti o transfer v rámci verejnej správy.

V správe tiež opísali, ako ZSSK pre limity vlakových kilometrov postupuje. Niektoré vlaky posiela len jednosmerne a namiesto spojov opačným smerom, ktoré by slúžili na presun súpravy späť, tieto vlaky spája a vezie späť ako technologickú jazdu. Čiže bez cestujúcich.

Analytici však upozorňujú, že náklady na túto jazdu späť sa takmer vôbec nelíšia od nákladov na jazdu, ktorá by viezla cestujúcich. Ďalšou analýzou chcú preto navrhnúť riešenia aj tohto problému.

Zavedenie bezplatnej prepravy pritom pomohlo podľa analýzy ZSSK razantne zvýšiť priemerný počet cestujúcich vo vlaku. Reálne využitie je však podľa analytikov veľmi nesúrodé. Napríklad v roku 2014 cestovalo v 56 percent regionálnych vlakov v priemere menej ako 50 osôb.

Na druhej strane, niektoré vlaky sú v časti trasy vysoko vyťažené a bolo by pri nich teda vhodné zvážiť zvýšenie počtu vlakov. V ďalšej fáze revízie chcú preto navrhnúť riešenia, akými možno zlepšiť koordináciu a optimalizáciu verejnej dopravy.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Dom od ES - bolo to fajn
  2. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  3. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  4. Obnova kaštieľa v Malinove
  5. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  6. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  7. Ako inovovať vo vašej firme? Poradí vám odborný seminár
  8. Nové bývanie bez murovania
  9. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  10. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 15 269
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 719
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 9 516
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 585
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 638
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 231
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 196
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 455
  9. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 272
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 222

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Zjednotené Írsko a škótsky sen. Prežije jednotná Británia?

Referendum o nezávislosti avizuje Škótsko, brexit sa nepáči ani severoírskym republikánom. Strach z hraníc podporil výzvy na zjednotenie Írska.

KOMENTÁRE

Mayová sa sama vohnala do časovej tiesne

S voľbou dátumu mohla Mayová naložiť aj menej symbolicky.

KOMENTÁRE

V ružomberskom spore pomáhajú Fiľovi veľké kalibre

Nad privatizáciou papierní sa vznášajú pochybnosti.

PRIMÁR

Rakovina je náhoda, môžu za to chyby pri kopírovaní DNA

Vo väčšine prípadov nemožno vzniku zabrániť.

Neprehliadnite tiež

O plánovanej rekonštrukcii treba susedom povedať, vyhnete sa sporom

Oznámenie na vchodových dverách môže ušetriť množstvo problémov.

Slovenské firmy dosahy brexitu ešte nerátajú. Čakajú, ako dopadne

Záujem o Slovensko by mohli mať namiesto britských firiem skôr medzinárodné investície typu Coca-Coly či spoločnosti IBM.

Billa pozastavila predaj niektorých mäsových produktov z Brazílie

Firma zdôrazňuje, že pozastavenie predaja produktu ešte neznamená, že je nevyhovujúci.

Novela Zákonníka práce je podľa SaS diskriminačná

Opozičná SaS zváži napadnutie novely na Ústavnom súde.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop