V prímestských autobusoch dlhodobo ubúdajú cestujúci

Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie automobilov. Trpí tým najmä prímestská autobusová doprava.

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov.(Zdroj: ilustračné foto TASR)

BRATISLAVA. V prímestskej autobusovej doprave na Slovensku, objednávanej a dotovanej samosprávnymi krajmi, dlhodobo klesá počet cestujúcich.

Ročne ich ubúdajú približne dve až tri percentá. "Dôvod poklesu je stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov.

Na úkor autobusov

Voľakedy mala rodina jedno auto, ak vôbec, a dnes majú rodiny vo vyspelejších regiónoch dve autá a aj viac," povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.

"Sú však aj iné príklady: v prímestskej autobusovej doprave Slovak Lines sme za päť mesiacov tohto roka zaznamenali medziročný nárast počtu cestujúcich o jedno percento," uviedol Sádovský. Už desať rokov je aj generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s, zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Tá predstavuje asi 80 percent výkonov v skupine Slovak Lines. "Vidíme perspektívu v integrovanej doprave, čo je cesta ako stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave. Potrebujeme kombináciu dobrej ponuky a určitých reštrikcií, ako napríklad parkovacej politiky, zákazu státia na chodníkoch a podobne," očakáva Sádovský.

Iný región, iný výkon

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov. "Napríklad tam, kde sú iné rozpočtové preferencie, sa výkony mierne redukujú. Bratislavský kraj zase spravil aktívnu ponuku do integrovanej dopravy a objednané výkony asi pred dvoma rokmi mierne navýšil. Celkovo ide skôr o mierne znižovanie výkonov," uviedol Sádovský.

Preplácanie výkonov podľa neho závisí od nákladov a tržieb. "Ceny sa spravidla nemenia, alebo nie veľmi často a zaostávajú za rastom nákladov. Poklesom cestujúcich môže strata narastať. V našom regióne je situácia stabilná," priblížil prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Za dôležité považuje zvýšenie počtu cestujúcich a tržieb. Tie podľa neho treba navýšiť radšej na základe vyššieho počtu cestujúcich ako zvyšovaním cien.

"Chceme otočiť trend poklesu, alebo minimálne ho pozastaviť. Ako to spraviť? Jednak dobrou ponukou pre cestujúcich, to ale neznamená len mať moderné vozidlo, ale aj súvisiacu infraštruktúru, informovanosť cestujúcich, napríklad na internete, online služby, wi-fi v autobusoch, čiže treba zlepšovať služby," povedal Sádovský.

Potrebné reštrikcie

Za potrebné označil aj nejaké reštrikčné opatrenia, lebo nie je možné, aby autá stáli hocikde po chodníkoch, trávnikoch. "Vidíme to často v hlavnom meste, chodci, seniori, mamičky s kočíkmi obchádzajú autá na chodníkoch, ktoré patria chodcom a nie autám. Treba pristúpiť k radikálnejším opatreniam typu zákazov parkovania, zdraženia parkovného v určitých lokalitách, budovania parkovacích miest," navrhuje Sádovský. Kombinácia viacerých opatrení podľa neho určite vie priniesť cestujúcich a zlepšiť tak celkovú ekonomiku systému.

Slovak Lines je spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. a Dopravným podnikom Bratislava, a. s. súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). "Veľa sa o integrovanej doprave napísalo, a aj negatívneho. Faktom však je, že je tu a je funkčná. Ľudia môžu cestovať na jeden lístok viacerými druhmi dopravy a za jednu cenu," poznamenal prezident zväzu autobusárov.

"Pre väčšinu ľudí sa cestovanie stalo výhodnejším. A po určitých detských chorobách a technických problémoch, ktoré sprevádzali najmä začatie prvej etapy IDS BK, naberá na sile. Vidíme to konkrétne aj na náraste ľudí, ktorí si zaobstarávajú predplatné cestovné lístky," dodal Sádovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  2. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  3. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  4. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  5. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  6. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  7. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  8. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  10. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 704
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 500
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 616
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 346
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 6 016
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 299
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 977
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 528
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 162
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 603

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prodekan Karlovej Univerzity: Konšpirátori na univerzite dostávajú zbytočnú legitimitu

Jan Bičovský hovorí, že prísne posudzujú, koho si zavolajú.

KOMENTÁRE

Kto porazí Zemana a Babiša alebo hľadanie nádeje v Česku

Čechov čakajú prezidentské aj parlamentné voľby.

DOMOV

SME Naživo: Kto šíri hoaxy, konšpirácie a propagandu

V diskusii SME budú odborníci diskutovať o propagande.

Neprehliadnite tiež

Richter zavádza 90-ročných dôchodcov, penzie všetkým nezvýši

Minister práce sľubuje, že zvýši penzie najstarším dôchodcom. Viac dostane len každý štvrtý.

Trump sa chystá zredukovať dane najviac v histórii

Šéf rezortu financií uviedol, že prezidentov plán bude najrozsiahlejšou daňovou reformou.

Union poisťovňa sa prepadla do straty

Rok predtým bola spoločnosť ešte v zisku so sumou 1,85 milióna eur.

Kažimír: Uberisti dane platia, taxislužby by bolo dobré deregulovať

Problémom je firma, ktorá nezdaňuje príjmy zo Slovenska na Slovensku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop