V prímestských autobusoch dlhodobo ubúdajú cestujúci

Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie automobilov. Trpí tým najmä prímestská autobusová doprava.

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov.(Zdroj: ilustračné foto TASR)

BRATISLAVA. V prímestskej autobusovej doprave na Slovensku, objednávanej a dotovanej samosprávnymi krajmi, dlhodobo klesá počet cestujúcich.

Ročne ich ubúdajú približne dve až tri percentá. "Dôvod poklesu je stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov.

Na úkor autobusov

Voľakedy mala rodina jedno auto, ak vôbec, a dnes majú rodiny vo vyspelejších regiónoch dve autá a aj viac," povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.

"Sú však aj iné príklady: v prímestskej autobusovej doprave Slovak Lines sme za päť mesiacov tohto roka zaznamenali medziročný nárast počtu cestujúcich o jedno percento," uviedol Sádovský. Už desať rokov je aj generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s, zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Tá predstavuje asi 80 percent výkonov v skupine Slovak Lines. "Vidíme perspektívu v integrovanej doprave, čo je cesta ako stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave. Potrebujeme kombináciu dobrej ponuky a určitých reštrikcií, ako napríklad parkovacej politiky, zákazu státia na chodníkoch a podobne," očakáva Sádovský.

Iný región, iný výkon

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov. "Napríklad tam, kde sú iné rozpočtové preferencie, sa výkony mierne redukujú. Bratislavský kraj zase spravil aktívnu ponuku do integrovanej dopravy a objednané výkony asi pred dvoma rokmi mierne navýšil. Celkovo ide skôr o mierne znižovanie výkonov," uviedol Sádovský.

Preplácanie výkonov podľa neho závisí od nákladov a tržieb. "Ceny sa spravidla nemenia, alebo nie veľmi často a zaostávajú za rastom nákladov. Poklesom cestujúcich môže strata narastať. V našom regióne je situácia stabilná," priblížil prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Za dôležité považuje zvýšenie počtu cestujúcich a tržieb. Tie podľa neho treba navýšiť radšej na základe vyššieho počtu cestujúcich ako zvyšovaním cien.

"Chceme otočiť trend poklesu, alebo minimálne ho pozastaviť. Ako to spraviť? Jednak dobrou ponukou pre cestujúcich, to ale neznamená len mať moderné vozidlo, ale aj súvisiacu infraštruktúru, informovanosť cestujúcich, napríklad na internete, online služby, wi-fi v autobusoch, čiže treba zlepšovať služby," povedal Sádovský.

Potrebné reštrikcie

Za potrebné označil aj nejaké reštrikčné opatrenia, lebo nie je možné, aby autá stáli hocikde po chodníkoch, trávnikoch. "Vidíme to často v hlavnom meste, chodci, seniori, mamičky s kočíkmi obchádzajú autá na chodníkoch, ktoré patria chodcom a nie autám. Treba pristúpiť k radikálnejším opatreniam typu zákazov parkovania, zdraženia parkovného v určitých lokalitách, budovania parkovacích miest," navrhuje Sádovský. Kombinácia viacerých opatrení podľa neho určite vie priniesť cestujúcich a zlepšiť tak celkovú ekonomiku systému.

Slovak Lines je spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. a Dopravným podnikom Bratislava, a. s. súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). "Veľa sa o integrovanej doprave napísalo, a aj negatívneho. Faktom však je, že je tu a je funkčná. Ľudia môžu cestovať na jeden lístok viacerými druhmi dopravy a za jednu cenu," poznamenal prezident zväzu autobusárov.

"Pre väčšinu ľudí sa cestovanie stalo výhodnejším. A po určitých detských chorobách a technických problémoch, ktoré sprevádzali najmä začatie prvej etapy IDS BK, naberá na sile. Vidíme to konkrétne aj na náraste ľudí, ktorí si zaobstarávajú predplatné cestovné lístky," dodal Sádovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.