V prímestských autobusoch dlhodobo ubúdajú cestujúci

Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie automobilov. Trpí tým najmä prímestská autobusová doprava.

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov.(Zdroj: ilustračné foto TASR)

BRATISLAVA. V prímestskej autobusovej doprave na Slovensku, objednávanej a dotovanej samosprávnymi krajmi, dlhodobo klesá počet cestujúcich.

Ročne ich ubúdajú približne dve až tri percentá. "Dôvod poklesu je stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov.

Na úkor autobusov

Voľakedy mala rodina jedno auto, ak vôbec, a dnes majú rodiny vo vyspelejších regiónoch dve autá a aj viac," povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.

"Sú však aj iné príklady: v prímestskej autobusovej doprave Slovak Lines sme za päť mesiacov tohto roka zaznamenali medziročný nárast počtu cestujúcich o jedno percento," uviedol Sádovský. Už desať rokov je aj generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s, zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Tá predstavuje asi 80 percent výkonov v skupine Slovak Lines. "Vidíme perspektívu v integrovanej doprave, čo je cesta ako stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave. Potrebujeme kombináciu dobrej ponuky a určitých reštrikcií, ako napríklad parkovacej politiky, zákazu státia na chodníkoch a podobne," očakáva Sádovský.

Iný región, iný výkon

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov. "Napríklad tam, kde sú iné rozpočtové preferencie, sa výkony mierne redukujú. Bratislavský kraj zase spravil aktívnu ponuku do integrovanej dopravy a objednané výkony asi pred dvoma rokmi mierne navýšil. Celkovo ide skôr o mierne znižovanie výkonov," uviedol Sádovský.

Preplácanie výkonov podľa neho závisí od nákladov a tržieb. "Ceny sa spravidla nemenia, alebo nie veľmi často a zaostávajú za rastom nákladov. Poklesom cestujúcich môže strata narastať. V našom regióne je situácia stabilná," priblížil prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Za dôležité považuje zvýšenie počtu cestujúcich a tržieb. Tie podľa neho treba navýšiť radšej na základe vyššieho počtu cestujúcich ako zvyšovaním cien.

"Chceme otočiť trend poklesu, alebo minimálne ho pozastaviť. Ako to spraviť? Jednak dobrou ponukou pre cestujúcich, to ale neznamená len mať moderné vozidlo, ale aj súvisiacu infraštruktúru, informovanosť cestujúcich, napríklad na internete, online služby, wi-fi v autobusoch, čiže treba zlepšovať služby," povedal Sádovský.

Potrebné reštrikcie

Za potrebné označil aj nejaké reštrikčné opatrenia, lebo nie je možné, aby autá stáli hocikde po chodníkoch, trávnikoch. "Vidíme to často v hlavnom meste, chodci, seniori, mamičky s kočíkmi obchádzajú autá na chodníkoch, ktoré patria chodcom a nie autám. Treba pristúpiť k radikálnejším opatreniam typu zákazov parkovania, zdraženia parkovného v určitých lokalitách, budovania parkovacích miest," navrhuje Sádovský. Kombinácia viacerých opatrení podľa neho určite vie priniesť cestujúcich a zlepšiť tak celkovú ekonomiku systému.

Slovak Lines je spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. a Dopravným podnikom Bratislava, a. s. súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). "Veľa sa o integrovanej doprave napísalo, a aj negatívneho. Faktom však je, že je tu a je funkčná. Ľudia môžu cestovať na jeden lístok viacerými druhmi dopravy a za jednu cenu," poznamenal prezident zväzu autobusárov.

"Pre väčšinu ľudí sa cestovanie stalo výhodnejším. A po určitých detských chorobách a technických problémoch, ktoré sprevádzali najmä začatie prvej etapy IDS BK, naberá na sile. Vidíme to konkrétne aj na náraste ľudí, ktorí si zaobstarávajú predplatné cestovné lístky," dodal Sádovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 150
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 220
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 152
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 808
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 638
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 442
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 420
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 134
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 082
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 804

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.

TRENČÍN

Strelcovi zo Smeru potvrdil súd 20 rokov za pokus o vraždu

Krajský súd zamietol odvolanie Jaroslava Baču.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

Neprehliadnite tiež

Nemecké firmy protestujú proti zvyšovaniu príplatkov za prácu v noci a cez víkend

Vyššie príplatky za prácu v noci a počas víkendu môžu ohroziť jednu z najsilnejších výhod Slovenska.

Británia chce samoriadené autá na cestách do štyroch rokov

Britská vláda v rámci svojich investičných plánov chce podľa ministra financií Philipa Hammonda dosiahnuť, aby sa úplne samoriadené autá v krajine používali od roku 2021.

Sólymos ukázal, ako chce postaviť tunel popod Dunaj

Prestavba priepustov na tunel má stáť 20 miliónov eur.

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k systematickému sociálnemu dumpingu.