V prímestských autobusoch dlhodobo ubúdajú cestujúci

Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie automobilov. Trpí tým najmä prímestská autobusová doprava.

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov.(Zdroj: ilustračné foto TASR)

BRATISLAVA. V prímestskej autobusovej doprave na Slovensku, objednávanej a dotovanej samosprávnymi krajmi, dlhodobo klesá počet cestujúcich.

Ročne ich ubúdajú približne dve až tri percentá. "Dôvod poklesu je stále rovnaký. Zvyšovanie životnej úrovne znamená nakupovanie osobných automobilov.

Na úkor autobusov

Voľakedy mala rodina jedno auto, ak vôbec, a dnes majú rodiny vo vyspelejších regiónoch dve autá a aj viac," povedal nový prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. Presunom ľudí do áut podľa neho trpí ako prvá prímestská autobusová doprava.

"Sú však aj iné príklady: v prímestskej autobusovej doprave Slovak Lines sme za päť mesiacov tohto roka zaznamenali medziročný nárast počtu cestujúcich o jedno percento," uviedol Sádovský. Už desať rokov je aj generálnym riaditeľom spoločnosti Slovak Lines, a. s, zabezpečujúcej prímestskú autobusovú dopravu v Bratislavskom kraji.

Tá predstavuje asi 80 percent výkonov v skupine Slovak Lines. "Vidíme perspektívu v integrovanej doprave, čo je cesta ako stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave. Potrebujeme kombináciu dobrej ponuky a určitých reštrikcií, ako napríklad parkovacej politiky, zákazu státia na chodníkoch a podobne," očakáva Sádovský.

Iný región, iný výkon

Objem objednávaných výkonov regionálnych autobusov pri poklese cestujúcich sa líši podľa regiónov. "Napríklad tam, kde sú iné rozpočtové preferencie, sa výkony mierne redukujú. Bratislavský kraj zase spravil aktívnu ponuku do integrovanej dopravy a objednané výkony asi pred dvoma rokmi mierne navýšil. Celkovo ide skôr o mierne znižovanie výkonov," uviedol Sádovský.

Preplácanie výkonov podľa neho závisí od nákladov a tržieb. "Ceny sa spravidla nemenia, alebo nie veľmi často a zaostávajú za rastom nákladov. Poklesom cestujúcich môže strata narastať. V našom regióne je situácia stabilná," priblížil prezident Zväzu autobusovej dopravy.

Za dôležité považuje zvýšenie počtu cestujúcich a tržieb. Tie podľa neho treba navýšiť radšej na základe vyššieho počtu cestujúcich ako zvyšovaním cien.

"Chceme otočiť trend poklesu, alebo minimálne ho pozastaviť. Ako to spraviť? Jednak dobrou ponukou pre cestujúcich, to ale neznamená len mať moderné vozidlo, ale aj súvisiacu infraštruktúru, informovanosť cestujúcich, napríklad na internete, online služby, wi-fi v autobusoch, čiže treba zlepšovať služby," povedal Sádovský.

Potrebné reštrikcie

Za potrebné označil aj nejaké reštrikčné opatrenia, lebo nie je možné, aby autá stáli hocikde po chodníkoch, trávnikoch. "Vidíme to často v hlavnom meste, chodci, seniori, mamičky s kočíkmi obchádzajú autá na chodníkoch, ktoré patria chodcom a nie autám. Treba pristúpiť k radikálnejším opatreniam typu zákazov parkovania, zdraženia parkovného v určitých lokalitách, budovania parkovacích miest," navrhuje Sádovský. Kombinácia viacerých opatrení podľa neho určite vie priniesť cestujúcich a zlepšiť tak celkovú ekonomiku systému.

Slovak Lines je spolu so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. a Dopravným podnikom Bratislava, a. s. súčasťou Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja (IDS BK). "Veľa sa o integrovanej doprave napísalo, a aj negatívneho. Faktom však je, že je tu a je funkčná. Ľudia môžu cestovať na jeden lístok viacerými druhmi dopravy a za jednu cenu," poznamenal prezident zväzu autobusárov.

"Pre väčšinu ľudí sa cestovanie stalo výhodnejším. A po určitých detských chorobách a technických problémoch, ktoré sprevádzali najmä začatie prvej etapy IDS BK, naberá na sile. Vidíme to konkrétne aj na náraste ľudí, ktorí si zaobstarávajú predplatné cestovné lístky," dodal Sádovský.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 6 978
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok 6 932
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 709
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 600
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 060
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 316
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 088
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 627
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 451
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 490

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Andrej Kiska: Korupcia je aj problém našej mentality

Prezident Andrej Kiska hovorí, že ak je politik presvedčený, že korupcia neexistuje, nemá čo robiť na svojom mieste.

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo štrajk pokračuje

Pri najnižšom plate chýbajú štyri eurá.

ŠPORT

Macedónsko udržalo šance Slovákov, Portugalci nepostúpia

Portugalci potrebovali vyhrať o tri góly.

KOMENTÁRE

Volkswagen môže byť pilotom zmien na pracovnom trhu

Spoločnosť pre jeden štrajk určite neodíde.

Neprehliadnite tiež

Osobný bankrot podľa nových pravidiel schválili už vyše sto dlžníkom

Na osobný bankrot sa čaká niekoľko mesiacov, proces by mali urýchliť.

Ktoré doklady a bločky by ste si mali počas života odkladať a ako dlho

Stratený doklad môže sťažiť reklamáciu výrobkov, ale aj vybavovanie dôchodku.

Greenpeace upozorňuje na únik arzénu do rieky Orava

V odobratých vzorkách zaznamenali viac ako osemnásobné prekročenie povolenej koncentrácie arzénu.

Zelená energia sa šíri rýchlejšie, než sa očakávalo. Môže to spomaliť globálne otepľovanie

Solárna energia by sa mohla stať lacnejším zdrojom než elektrina vyrábaná spaľovaním uhlia.