Železnice pri IC vlakoch nezneužili postavenie

Regiojet podal podnet na Protimonopolný úrad pre podozrenie zo zneužitia postavenia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzkovaní bývalých InterCity (IC) vlakov po príchode súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trh neporušila súťažné pravidlá.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) dospel k tomuto zisteniu po ukončení prešetrovania možného zneužívania dominantného postavenia štátneho vlakového osobného dopravcu formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Podnet na prešetrenie správania sa ZSSK pri prevádzke IC vlakov predložil na úrad RegioJet.

Železnice vraj nezmenili svoje správanie 

"Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch spoločnosti ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva," informovala vo štvrtok hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.

"V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla Oľšavská.

RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.

Cieľom praktiky predátorstva uplatňovanej údajným dominantom je podľa PMÚ snaha brániť existujúcim alebo potenciálnym konkurentom vstúpiť na trh a následne si udržať alebo posilniť trhovú silu.

Prehodnotia zrušené IC vlaky

"V tomto prípade ZSSK priebežne strácala pozíciu na trhu a po roku od vstupu konkurenta na trh z danej časti trhu úplne odišla. Vstupujúci konkurent priebežne získaval pozíciu na trhu a pôsobí na ňom aj po odchode ZSSK z danej časti trhu," dodala Oľšavská. Tieto skutočnosti tak podľa úradu nevyvolali dôvodné podozrenie, že by správanie ZSSK bolo možné považovať za porušujúce súťažné pravidlá.

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne "icečká" boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014.

Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka. Prehodnotenie pripraví Výskumný ústav dopravný, a. s. v Žiline. Ministerstvo si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33- tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6- tisíca eur vrátane dane).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 482
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 183
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 548
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 242
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 163
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 107
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 031
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 771
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 609
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 044

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.