Železnice pri IC vlakoch nezneužili postavenie

Regiojet podal podnet na Protimonopolný úrad pre podozrenie zo zneužitia postavenia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzkovaní bývalých InterCity (IC) vlakov po príchode súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trh neporušila súťažné pravidlá.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) dospel k tomuto zisteniu po ukončení prešetrovania možného zneužívania dominantného postavenia štátneho vlakového osobného dopravcu formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Podnet na prešetrenie správania sa ZSSK pri prevádzke IC vlakov predložil na úrad RegioJet.

Železnice vraj nezmenili svoje správanie 

"Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch spoločnosti ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva," informovala vo štvrtok hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.

"V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla Oľšavská.

RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.

Cieľom praktiky predátorstva uplatňovanej údajným dominantom je podľa PMÚ snaha brániť existujúcim alebo potenciálnym konkurentom vstúpiť na trh a následne si udržať alebo posilniť trhovú silu.

Prehodnotia zrušené IC vlaky

"V tomto prípade ZSSK priebežne strácala pozíciu na trhu a po roku od vstupu konkurenta na trh z danej časti trhu úplne odišla. Vstupujúci konkurent priebežne získaval pozíciu na trhu a pôsobí na ňom aj po odchode ZSSK z danej časti trhu," dodala Oľšavská. Tieto skutočnosti tak podľa úradu nevyvolali dôvodné podozrenie, že by správanie ZSSK bolo možné považovať za porušujúce súťažné pravidlá.

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne "icečká" boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014.

Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka. Prehodnotenie pripraví Výskumný ústav dopravný, a. s. v Žiline. Ministerstvo si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33- tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6- tisíca eur vrátane dane).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 413
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 193
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 514
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 289
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 212
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 069
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 617
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 339
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 316
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 081

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Toma Nicholsona

Čo keď sa už nebude dať odísť?

Teórie fyziky predpovedajú, že vesmír je prázdny preto, lebo niečo vždy zabráni populácii pred útekom z planéty.

Komentár Máriusa Kopcsaya

Jahnátek postráži kohútiky tak, aby bol Fico spokojný

Smer dal jasne najavo, že potrebuje mať v regulačnom úrade lojálneho človeka.

EKONOMIKA

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

Neprehliadnite tiež

Opozícia kritizuje Jahnátka, vlastnú nomináciu nedala

Vláda vymenovala Jahnátka za predsedu energetického regulačného úradu.

Grécka vláda sa rozhodla vrátiť na kapitálový trh

Predaj cenných papierov zabezpečí konzorcium popredných medzinárodných bánk.

Akcie nemeckých automobiliek po prevalení škandálu s kartelom prudko klesli

Týždenník Spiegel odhalil, že automobilky sa od 90. rokov minulého storočia vzájomne radili.

Nízke úrokové sadzby ušetrili krajinám eurozóny takmer jeden bilión eur

Z nízkych úrokových sadzieb mimoriadne profitovalo hlavne Taliansko.