Železnice pri IC vlakoch nezneužili postavenie

Regiojet podal podnet na Protimonopolný úrad pre podozrenie zo zneužitia postavenia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzkovaní bývalých InterCity (IC) vlakov po príchode súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trh neporušila súťažné pravidlá.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) dospel k tomuto zisteniu po ukončení prešetrovania možného zneužívania dominantného postavenia štátneho vlakového osobného dopravcu formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Podnet na prešetrenie správania sa ZSSK pri prevádzke IC vlakov predložil na úrad RegioJet.

Železnice vraj nezmenili svoje správanie 

"Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch spoločnosti ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva," informovala vo štvrtok hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.

"V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla Oľšavská.

RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.

Cieľom praktiky predátorstva uplatňovanej údajným dominantom je podľa PMÚ snaha brániť existujúcim alebo potenciálnym konkurentom vstúpiť na trh a následne si udržať alebo posilniť trhovú silu.

Prehodnotia zrušené IC vlaky

"V tomto prípade ZSSK priebežne strácala pozíciu na trhu a po roku od vstupu konkurenta na trh z danej časti trhu úplne odišla. Vstupujúci konkurent priebežne získaval pozíciu na trhu a pôsobí na ňom aj po odchode ZSSK z danej časti trhu," dodala Oľšavská. Tieto skutočnosti tak podľa úradu nevyvolali dôvodné podozrenie, že by správanie ZSSK bolo možné považovať za porušujúce súťažné pravidlá.

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne "icečká" boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014.

Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka. Prehodnotenie pripraví Výskumný ústav dopravný, a. s. v Žiline. Ministerstvo si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33- tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6- tisíca eur vrátane dane).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 859
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 726
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 954
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 481
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 858
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 289
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 109
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 627
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 825
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 721

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Generali preveruje vyše desať krajín, z ktorých sa môže úplne stiahnuť

Medzi strategické ciele poisťovne je rast v Ázii.

Orange zaznamenal vlani nárast tržieb aj zisku

Čistý zisk skupiny Orange vlani vzrástol o približne desatinu.

Barclays sa vlani vrátila k zisku

Banka sa postupne zbavuje prevádzok, ktoré nie sú "jadrom" jej podnikania.

Tesla pred koncom roka skončila v strate

Za celý minulý rok skončila firma v strate takmer 675 miliónov dolárov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop