Železnice pri IC vlakoch nezneužili postavenie

Regiojet podal podnet na Protimonopolný úrad pre podozrenie zo zneužitia postavenia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzkovaní bývalých InterCity (IC) vlakov po príchode súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trh neporušila súťažné pravidlá.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) dospel k tomuto zisteniu po ukončení prešetrovania možného zneužívania dominantného postavenia štátneho vlakového osobného dopravcu formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Podnet na prešetrenie správania sa ZSSK pri prevádzke IC vlakov predložil na úrad RegioJet.

Železnice vraj nezmenili svoje správanie 

"Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch spoločnosti ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva," informovala vo štvrtok hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.

"V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla Oľšavská.

RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.

Cieľom praktiky predátorstva uplatňovanej údajným dominantom je podľa PMÚ snaha brániť existujúcim alebo potenciálnym konkurentom vstúpiť na trh a následne si udržať alebo posilniť trhovú silu.

Prehodnotia zrušené IC vlaky

"V tomto prípade ZSSK priebežne strácala pozíciu na trhu a po roku od vstupu konkurenta na trh z danej časti trhu úplne odišla. Vstupujúci konkurent priebežne získaval pozíciu na trhu a pôsobí na ňom aj po odchode ZSSK z danej časti trhu," dodala Oľšavská. Tieto skutočnosti tak podľa úradu nevyvolali dôvodné podozrenie, že by správanie ZSSK bolo možné považovať za porušujúce súťažné pravidlá.

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne "icečká" boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014.

Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka. Prehodnotenie pripraví Výskumný ústav dopravný, a. s. v Žiline. Ministerstvo si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33- tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6- tisíca eur vrátane dane).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 410
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 132
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 687
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 071
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 234
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 219
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 077
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 984
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 837
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 795

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce, mimovládky by čakali viac.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

SVET

Merkelová nebude mať na Úniu čas, doma ju čaká veľa problémov

Francúzsko-nemecký motor Európy sa môže po voľbách zaseknúť.

Neprehliadnite tiež

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní na Slovensku vyhýbať ťažšie

Ministerstvo financií vysvetľuje, že zmenou chce zakročiť proti agresívnemu daňovému plánovaniu a presunu ziskov mimo územia Slovenskej republiky.

Silné euro znepokojuje šéfa Európskej centrálnej banky

Ďalší rast eura by mohol negatívne ovplyvňovať export eurozóny a brzdiť prebiehajúce zotavovanie jej ekonomiky.

Diaľnica z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu bude meškať, priznali diaľničiari

Diaľničiari nie sú spokojní s postupom prác na vonkajších objektoch stavby.