Železnice pri IC vlakoch nezneužili postavenie

Regiojet podal podnet na Protimonopolný úrad pre podozrenie zo zneužitia postavenia.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) pri prevádzkovaní bývalých InterCity (IC) vlakov po príchode súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trh neporušila súťažné pravidlá.

Protimonopolný úrad SR (PMÚ) dospel k tomuto zisteniu po ukončení prešetrovania možného zneužívania dominantného postavenia štátneho vlakového osobného dopravcu formou uplatňovania podnákladových, resp. predátorských cien. Podnet na prešetrenie správania sa ZSSK pri prevádzke IC vlakov predložil na úrad RegioJet.

Železnice vraj nezmenili svoje správanie 

"Z vývoja priemerných cien cestovného v IC vlakoch spoločnosti ZSSK (pred vstupom aj po vstupe spoločnosti RegioJet na trh), ako ani z vyhodnotenia celkového správania sa ZSSK po vstupe RegioJet na trh nevyplynulo, že by správanie ZSSK napĺňalo znaky predátorstva," informovala vo štvrtok hovorkyňa PMÚ Adriana Oľšavská.

Štátny prepravca podľa úradu po vstupe konkurenta na trh nezmenil zásadne priemerné ceny cestovného, okrem malých akcií neprejavujúcich sa takmer vôbec v priemernej cene, a ani svoje správanie, čo sa týka odchodov, frekvencie odchodov IC vlakov, či prepravných kapacít.

"V súvislosti s cenami cestovného je tiež potrebné uviesť, že za zľavnenú cenu 9,90 eura bolo v posudzovanom období predané iba obmedzené množstvo cestovných lístkov," uviedla Oľšavská.

RegioJet vo svojom podnete okrem iného namietal, že štátna spoločnosť v reakcii na vstup konkurenta na trh znížila cenu cestovného v IC vlakoch na 9,90 eura a pri poskytovaní služieb osobnej železničnej dopravy v uvedených vlakoch zaviedla pre svojich cestujúcich určitú formu vernostného rabatu. Privátny prepravca zároveň poukázal na to, že ZSSK pri prevádzkovaní IC vlakov dosahovala straty už od ich zavedenia v roku 2012.

Cieľom praktiky predátorstva uplatňovanej údajným dominantom je podľa PMÚ snaha brániť existujúcim alebo potenciálnym konkurentom vstúpiť na trh a následne si udržať alebo posilniť trhovú silu.

Prehodnotia zrušené IC vlaky

"V tomto prípade ZSSK priebežne strácala pozíciu na trhu a po roku od vstupu konkurenta na trh z danej časti trhu úplne odišla. Vstupujúci konkurent priebežne získaval pozíciu na trhu a pôsobí na ňom aj po odchode ZSSK z danej časti trhu," dodala Oľšavská. Tieto skutočnosti tak podľa úradu nevyvolali dôvodné podozrenie, že by správanie ZSSK bolo možné považovať za porušujúce súťažné pravidlá.

ZSSK zastavila prevádzku svojich IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami 17. januára tohto roka, keďže pri ich stratovej komerčnej prevádzke bez podpory štátu nedokázala konkurovať súkromnému dopravcovi RegioJet. Štátne "icečká" boli dlhodobo stratové aj pred príchodom privátneho dopravcu na hlavnú domácu železničnú trať koncom roku 2014.

Ministerstvo dopravy na základe programového vyhlásenia vlády plánuje prehodnotiť zrušenie IC vlakov do konca tohto roka. Prehodnotenie pripraví Výskumný ústav dopravný, a. s. v Žiline. Ministerstvo si vypracovanie materiálu od uvedenej inštitúcie objednalo do 5. septembra tohto roku za takmer 33- tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty (39,6- tisíca eur vrátane dane).
 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 341
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 151
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 624
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 415
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 044
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 010
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 899
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 797
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 614
  10. Inteligencia vo všetkom 1 545

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop