Európa potrebuje nízkouhlíkovú dopravu, ináč stratí konkurencieschopnosť, tvrdi Šefčovič

Európska únia chce v oblasti dopravy do roku 2030 nastaviť svoj dopravný systém na dosiahnutie nízkych až nulových emisií.

Ilustračné foto.(Zdroj: SITA)

BRUSEL. Európska únia chce v oblasti dopravy do roku 2030 nastaviť svoj dopravný systém na dosiahnutie nízkych až nulových emisií. To je cieľom stratégie nízkouhlíkovej mobility, ktorá je súčasťou nového balíka opatrení na dosiahnutie nízkouhlíkových emisií. Tento balík návrhov dnes predstavila Európska komisia (EK).

Podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič v tejto súvislosti uviedol, že cieľom EÚ je nastaviť dopravný systém na možnosť dosiahnutia nulových emisií.

Podľa jeho slov vlani prijatá reforma o obchodovaní s emisnými povoleniami (ETS) a dnes zverejnený nový balík opatrení jasne naznačujú, že EÚ mobilizuje všetky svoje politiky v prospech dosiahnutia konkurencieschopného a nízkouhlíkového hospodárstva, čo je aj súčasťou jeho agendy -budovania Energetickej únie.

Viac áut s nulovými emisiami

"Je to oblasť, ktorá produkuje vysoký podiel skleníkových plynov," povedal Šefčovič na adresu dopravného sektora v EÚ, ktorý vyprodukuje štvrtinu emisií skleníkových plynov v Európe a je hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia. "Ak chceme znížiť skleníkové emisie o 30 % v EÚ, je jasné, že musíme prijať nové opatrenia aj v rámci dopravy," skonštatoval slovenský eurokomisár.

Pripomenul, že tento cieľ je dôležitý nielen z hľadiska klimatickej politiky EÚ. Politici čoraz častejšie počúvajú výzvy od občanov, že chcú mať čistejšie ovzdušie a lepšie zorganizovanú dopravu v mestách a regiónoch.

"Načrtávame, aké legislatívne opatrenia by sme chceli pripraviť pre budúce obdobie," zdôraznil Šefčovič. Spresnil, že tieto opatrenia budú zamerané na zvýšenie efektívnosti dopravných systémov, lepšie využívanie digitálnych technológií a využívanie tých dopravných modalít, ktoré produkujú čo najmenej emisií CO2.

V praxi to znamená umožniť väčší trh pre autá s nízkymi až nulovými emisiami, čiže autá na vodíkový či elektrický pohon. Aj preto, že EÚ v počte patentov v tejto oblasti zaostáva za konkurentmi z USA, Číny a Japonska.

Verejné konzultácie

"Pokiaľ Európa chce zostať automobilovou veľmocou, čo sa týka aj Slovenska, budeme musieť rešpektovať ten trend a byť konkurencieschopní nielen v klasických autách, ale aj v autách, ktoré budú čoraz viac žiadané na trhu, s nízkymi a nulovými emisiami," opísal situáciu Šefčovič.

Dodal, že EK aj preto dnes odštartovala proces verejných konzultácií - čo si zainteresované strany myslia o zavedení nízkoemisných kategórií áut, ale aj o zavádzaní limitov emisií CO2 pre nákladné autá a autobusy. Lebo aj v tejto kategórii Európa zaostáva za USA, Čínou, Japonskom a Kanadou, kde takéto limity už platia.

Šefčovič zdôraznil, že európske limity musia byť porovnateľné s tými, aké zaviedli iní hráči na trhu, aby sme si udržali konkurencieschopnosť.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 677
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 502
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 861
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 020
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 102
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 609
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 308
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 269
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 217
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 677

Téma: Európska únia


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

ŠPORT

Titul venoval Sagan manželke a šampiónovi, ktorý zahynul

Využil jedinú šancu, ktorú mal. Má tretí titul majstra sveta.

ŠPORT

Peter Sagan: Superstar made in Slovakia

Začínal na sestrinom bicykli, dnes zarába šesť miliónov ročne.

Neprehliadnite tiež

Tesco bojuje proti plytvaniu s jedlom, do roku 2030 zníži potravinový odpad o polovicu

Vo Veľkej Británii Tesco zverejňuje údaje o potravinovom odpade každé štyri roky, najnovšie ich bude zverejňovať aj na Slovensku či v Česku.

Londýnčania sú proti zrušeniu Uberu, petíciu podpísalo vyše pol milióna ľudí

Uber v Londýne dlhodobo čelí útokom tradičných taxikárov, podľa ktorých nerešpektuje bezpečnostné pravidlá, čím ohrozuje cestujúcich.