Žiga pracuje na rozvoji trhu s alternatívnymi palivami

Ministerstvo hospodárstva pripravilo dvanásť opatrení na podporu alternatívnych palív

Nabíjanie áut vychádza lacnejšie než tankovanie, ale elektromobil je drahší.(Zdroj: Ilustračné - SITA)

BRATISLAVA. Benzíny a motorová nafta by mali byť pomaly z našich ciest vytláčané alternatívnymi palivami. Elektrinou, skvapalneným a stlačeným zemným plynom, skvapalneným ropným plynom, vodíkom či kvapalnými biopalivami. Ministerstvo hospodárstva SR v spolupráci s ministerstvom dopravy už vypracovalo návrh Národného politického rámca pre rozvoj trhu s alternatívnymi palivami.

„Cieľom je podporiť rozvoj trhu s alternatívnymi palivami v odvetví dopravy a rozvoj príslušnej infraštruktúry,“ uviedol rezort hospodárstva v návrhu, ktorý je v súčasnosti v pripomienkovom konaní.

Ministerstvo hospodárstva pripravilo dvanásť opatrení na podporu alternatívnych palív. Má sa stimulovať predaj vozidiel s alternatívnym pohonom, napríklad priamym finančným stimulom.

Podpora infraštruktúry

Taktiež sa má podporovať budovanie infraštruktúry alternatívnych palív. Vozidlá na alternatívne palivá by mali byť daňovo zvýhodnené, mali by sa im odpustiť rôzne poplatky pri registrácii vozidla do evidencie.

Jedným z opatrení je aj skrátenie doby odpisovania takýchto vozidiel, či zavádzanie nízko emisných zón v mestách a obciach, kde by mali prístup iba vozidlá na alternatívne palivo.Asi najväčšia pozornosť do budúcna, ale už aj v súčasnosti, sa venuje elektrine ako najperspektívnejšiemu alternatívnemu palivu.

„Elektromobilita v prostredí Slovenska má stúpajúcu tendenciu z pohľadu počtu registrovaných elektromobilov, ako aj z pohľadu existujúcej nabíjacej infraštruktúry,“ uvádza ministerstvo

. V tomto roku by sa po slovenských cestách malo pohybovať zhruba 500 elektromobilov a plug-in hybridov. V roku 2020 by ich malo byť už okolo 10 tisíc a v roku 2025 raz toľko, čiže 20 tisíc. Pre takýto plánovaný počet elektroáut a hybridov je podľa ministerstva do roku 2025 potrebné postaviť 1 500 stredne a rýchlo nabíjacích stojanov. V tomto roku by ich pritom malo byť 80.

Najlepšie pripraveným alternatívnym palivom pre dopravu je podľa ministerstva stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG). Na Slovensku je v súčasnosti motoristom k dispozícii desať verejných plniacich staníc CNG. „Z pohľadu používateľov a rozvoja predaja CNG je to nedostatočný počet,“ upozornil rezort hospodárstva.

Na Slovensku je evidovaných viac ako 1 700 vozidiel s pohonom na CNG. Cieľom Slovenska je v horizonte do roku 2025 vybudovanie nových minimálne 50 CNG staníc, optimálne 80. To by už na Slovensku malo byť zhruba 15 tisíc vozidiel na CNG. Potrebná priemerná vzdialenosť medzi čerpacími stanicami by mala byť maximálne 150 kilometrov.

Rozvoj čerpacích staníc

Vzhľadom na čo možno najefektívnejšie využitie kapacít, by všetky plniace stanice LNG pre kamiónovú a autobusovú dopravu mali byť vo verzii L-CNG, čím by sa umožnilo čerpanie zemného plynu ako pohonnej hmoty v oboch svojich formách CNG a LNG.

„Pre Slovenskú republiku sa javí ako optimálny stav tri až päť verejných plniacich staníc na LNG do roku 2025. Potrebná priemerná vzdialenosť medzi čerpacími stanicami by mala byť maximálne 400 kilometrov pre cestnú dopravu.

Najrozsiahlejšiu sieť čerpacích staníc ma alternatívne palivo LPG – skvapalnený ropný plyn. Celkový počet čerpacích staníc na Slovensku je približne tisíc, podiel LPG čerpacích staníc je zhruba 38 %.

Väčšina LPG čerpacích staníc je rozmiestnená na hlavných ťahoch a v ich okolí. „Napriek tomu je využitie tohto alternatívneho paliva motoristami na nízkej úrovni,“ myslí si ministerstvo, podľa ktorého jednou z hlavných bariér brániacich rozvoju vozidiel s pohonom na LPG sú obmedzenia v oblasti parkovania v podzemných garážach.

Slovensko sa podľa návrhu bude pripravovať aj na výrobu biopalív druhej generácie. Tie sa vyrábajú napríklad z lignocelulózovej biomasy, čiže z dreva, lístia, kôry či slamy. Slovensko si kladie za cieľ dosiahnuť 0,5 % biopalív druhej generácie do roku 2020.

„V rámci podpory rozvoja pokročilých biopalív je nutné zamerať sa aj na sektor biomasy, teda surovín, ktoré sa používajú na výrobu biopalív. Slovenská republika by mala v oblasti výskumu a vývoja venovať pozornosť práve biomase, ktorá hrá kľúčovú úlohu pri znižovaní emisií skleníkových plynov a pri ďalšom rozvoji energie z obnoviteľných zdrojov energie,“ uviedlo ministerstvo, podľa ktorého je dôležité identifikovať, ktorú biomasu možno na našom území vypestovať trvalo udržateľným spôsobom a v rozsahu, ktorý bude dostatočný pre jej komercionalizáciu, pričom sa bude rešpektovať pôdny fond a jej klimatické podmienky.

Podpora vodíka

Do budúcna je podľa ministerstva potrebné pracovať aj na využívaní vodíka ako alternatívneho paliva. V súčasnosti sa však so štátnou podporou v tejto oblasti nepočíta. Budovanie infraštruktúry pre vodík nie je pre členské krajiny EÚ ani povinné.

„Do roku 2025 nebudeme finančne podporovať infraštruktúru pre vodík prostredníctvom budovania verejne prístupných staníc prostredníctvom národných podporných opatrení.

Zo strednodobého a dlhodobého pohľadu ďalšieho rozvoja a využitia potenciálu vodíka, najmä v doprave a energetike je však nevyhnutná podpora ďalšieho výskumu, v oblasti komerčného využívanie vodíka v doprave, respektíve hľadanie potenciálnych prírodných objektov pre uskladnenie vodíka v geologických štruktúrach a aplikovateľnosti takéhoto paliva,“ uzavrel rezort hospodárstva.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 971
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 841
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 043
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 413
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 891
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 265
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 091
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 623
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 753
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 743

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Šéf PSA: Opel zostane aj po prevzatí nemeckou firmou

Existujú totiž zákazníci, ktorí nekupujú francúzske značky.

Posúvanie dôchodku sa nepáči ľuďom ani odborom. Štát nevylučuje zmenu

V roku 2017 sa dôchodok posunul o dva a pol mesiaca, v roku 2018 sa má posunúť o dva mesiace.

RegioJet posilní spoje z Košíc do Prahy o pár vlakov

Rozšíriť plánujú aj prevádzku autobusovej linky zo Zvolena a Banskej Bystrice.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop