Vo vyúčtovaní vlakov zadarmo štát zabudol zarátať náklady na nové spoje

Podľa Desany Mertinkovej, šéfredaktorky Železničnej revue dotácia pre ZSSK za minulý rok dosiahne 238,3 milióna eur.

(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 milióna eur, ale predstavuje to len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z cestovného v dotovaných vlakoch.

Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania "zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy.

Rezort priznal doplatok

"Dnes sa síce tvária, že tieto vlaky nesúvisia s bezplatnou prepravu, ale kedysi tvrdili presný opak," uviedla pre agentúru SITA Mertinková.

Aj preto je podľa odborníčky na železničnú dopravu celková dotácia pre ZSSK na prevádzku dotovaných vlakov za minulý rok vyššia o 24,2 milióna eur ako v roku 2014. Vtedy bola zase medziročne vyššia o 1,5 milióna eur, lebo vlaky zadarmo začali fungovať od 17. novembra 2014.

"Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu. Napríklad, vlani predstavovala zálohová platba pre ZSSK 209,6 milióna eur a bola už zvýšená o 12 miliónov eur na bezplatnú prepravu. Pred niekoľkými dňami rezort dopravy priznal ZSSK aj doplatok 28,75 milióna eur," informovala Mertinková.

Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 milióna eur. V roku 2014 to bolo 214,2 milióna eur a rok predtým 212,6 milióna eur.

"Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov, ktoré si objednáva vo verejnom záujme,“ informoval rezort dopravy k zavedeniu bezplatnej vlakovej prepravy na sklonku roku 2014. Podobné vyhlásenie poskytla vtedy aj ZSSK.

"Železničná spoločnosť Slovensko pridá 105 nových vlakových spojení. Dôvodom navýšenia dopravy je rozšírenie kapacity vlakov po zvýšení záujmu verejnosti v súvislosti so zavedením bezplatnej dopravy pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014," uviedol vtedy štátny vlakový osobný dopravca.

Mertinková ďalej uviedla, že tiež nie je celkom jasné, ako dospeli úradníci k spomínanej sume nákladov na bezplatnú vlakovú prepravu za minulý rok v objeme 14,33 milióna eur. "Podľa ročnej závierky uverejnenej v registri účtovných závierok klesli vlani tržby ZSSK z cestovného o 19,248 milióna eur. Ak výpadok v dotovaných vlakoch predstavuje 14,33 milióna eur, tak výpadok tržieb v komerčných IC vlakoch by mal byť takmer 5 miliónov eur," poznamenala šéfredaktorka Železničnej revue.

"Potom je však ťažké uveriť, že strata ZSSK z tohto komerčného produktu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni roka 2014, teda 1,2 milióna eur," dodala.

Dotácie na osobnú dopravu sa zvyšujú

Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárna o 1,1 milióna eur.

"Táto suma pokrýva výpadok tržieb RegioJetu z cestovného a zvýšenie prepravnej kapacity nasadzovaním zdvojených súprav v dopravnej špičke. Celková úhrada pre RegioJet vlani predstavovala takmer 8,4 milióna eur," priblížila Mertinková.

Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 milióna eur a dosiahli 246,7 milióna eur.

Napríklad, Rakúske spolkové železnice ÖBB dostali vlani na prevádzku osobných vlakov dotáciu 930,6 milióna eur (o 278 percent viac). ZSSK pritom obsluhuje asi 3 400 kilometrov tratí a ÖBB 4 800 kilometrov tratí (o 41 percent viac).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 837
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 112
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 700
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 902
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 094
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 3 831
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 743
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 618
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 011
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 825

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na emaily či esemesky. Garantuje ho ústava i zákony

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

Neprehliadnite tiež

Zisk aj tržby Coca-Coly začiatkom roka klesli

Čistý zisk najväčšieho producenta nealkoholických nápojov sa znížil na 1,18 miliardy dolárov.

Únia prekonala poslednú prekážku, roamingovým poplatkom je koniec

Cieľom "roamingu za vnútroštátne ceny" je odbremeniť od poplatkov cestujúcich Európanov.

Schodok verejných financií eurozóny aj Únie klesol

Schodok klesol zhodne na 1,4 percenta hrubého domáceho produktu.

SaS: Holjenčík naďalej chodí na regulačný úrad

Expredseda úrad len navštevuje, tvrdí, že o ničom nerozhoduje.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop