Vo vyúčtovaní vlakov zadarmo štát zabudol zarátať náklady na nové spoje

Podľa Desany Mertinkovej, šéfredaktorky Železničnej revue dotácia pre ZSSK za minulý rok dosiahne 238,3 milióna eur.

(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Štát vyčíslil náklady na bezplatnú vlakovú osobnú prepravu pre študentov a dôchodcov v dotovaných vlakoch za minulý rok na 14,33 milióna eur, ale predstavuje to len medziročný výpadok tržieb štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) z cestovného v dotovaných vlakoch.

Upozornila na to šéfredaktorka Železničnej revue Desana Mertinková s tým, že do tohto vyúčtovania "zabudli“ úradníci započítať náklady na 105 nových vlakových spojov, ktoré pribudli v minuloročnom cestovom poriadku v súvislosti so zavedením bezplatnej prepravy.

Rezort priznal doplatok

"Dnes sa síce tvária, že tieto vlaky nesúvisia s bezplatnou prepravu, ale kedysi tvrdili presný opak," uviedla pre agentúru SITA Mertinková.

Aj preto je podľa odborníčky na železničnú dopravu celková dotácia pre ZSSK na prevádzku dotovaných vlakov za minulý rok vyššia o 24,2 milióna eur ako v roku 2014. Vtedy bola zase medziročne vyššia o 1,5 milióna eur, lebo vlaky zadarmo začali fungovať od 17. novembra 2014.

"Štát poskytuje prevádzkovú dotáciu pre ZSSK v dvoch krokoch. Najprv určí zálohovú ročnú platbu a potom v nasledujúcom roku pri vyúčtovaní zmluvy aj doplatok za nekrytú stratu. Napríklad, vlani predstavovala zálohová platba pre ZSSK 209,6 milióna eur a bola už zvýšená o 12 miliónov eur na bezplatnú prepravu. Pred niekoľkými dňami rezort dopravy priznal ZSSK aj doplatok 28,75 milióna eur," informovala Mertinková.

Celková dotácia pre ZSSK za minulý rok tak podľa nej dosiahne 238,3 milióna eur. V roku 2014 to bolo 214,2 milióna eur a rok predtým 212,6 milióna eur.

"Na očakávaný zvýšený záujem cestujúcich reaguje ministerstvo aj zvýšením počtu vlakov, ktoré si objednáva vo verejnom záujme,“ informoval rezort dopravy k zavedeniu bezplatnej vlakovej prepravy na sklonku roku 2014. Podobné vyhlásenie poskytla vtedy aj ZSSK.

"Železničná spoločnosť Slovensko pridá 105 nových vlakových spojení. Dôvodom navýšenia dopravy je rozšírenie kapacity vlakov po zvýšení záujmu verejnosti v súvislosti so zavedením bezplatnej dopravy pre študentov a dôchodcov od 17. novembra 2014," uviedol vtedy štátny vlakový osobný dopravca.

Mertinková ďalej uviedla, že tiež nie je celkom jasné, ako dospeli úradníci k spomínanej sume nákladov na bezplatnú vlakovú prepravu za minulý rok v objeme 14,33 milióna eur. "Podľa ročnej závierky uverejnenej v registri účtovných závierok klesli vlani tržby ZSSK z cestovného o 19,248 milióna eur. Ak výpadok v dotovaných vlakoch predstavuje 14,33 milióna eur, tak výpadok tržieb v komerčných IC vlakoch by mal byť takmer 5 miliónov eur," poznamenala šéfredaktorka Železničnej revue.

"Potom je však ťažké uveriť, že strata ZSSK z tohto komerčného produktu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni roka 2014, teda 1,2 milióna eur," dodala.

Dotácie na osobnú dopravu sa zvyšujú

Do nákladov na bezplatnú prepravu v dotovaných vlakoch za minulý rok treba podľa expertky tiež zahrnúť zvýšenie dotácie pre súkromného dopravcu RegioJet, a. s. na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárna o 1,1 milióna eur.

"Táto suma pokrýva výpadok tržieb RegioJetu z cestovného a zvýšenie prepravnej kapacity nasadzovaním zdvojených súprav v dopravnej špičke. Celková úhrada pre RegioJet vlani predstavovala takmer 8,4 milióna eur," priblížila Mertinková.

Celkové náklady štátu na dotovanú osobnú vlakovú dopravu sa tak podľa odborníčky vlani zvýšili o 25,3 milióna eur a dosiahli 246,7 milióna eur.

Napríklad, Rakúske spolkové železnice ÖBB dostali vlani na prevádzku osobných vlakov dotáciu 930,6 milióna eur (o 278 percent viac). ZSSK pritom obsluhuje asi 3 400 kilometrov tratí a ÖBB 4 800 kilometrov tratí (o 41 percent viac).

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 641
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 028
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 710
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 330
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 419
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 935
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 861
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 809
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 799
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 355