Na dostavbe Mochoviec sa budú podieľať aj Rusi

Firma Rosatom bude pri záverečných prácach dostavby jadrových blokov, ako aj pri ich spúšťaní do prevádzky.

Ilustračné foto(Zdroj: SITA - Martin Havran)

BRATISLAVA. Ruská spoločnosť Rosatom bude hrať jednu z hlavných úloh pri závere dostavby tretieho a štvrtého bloku Atómovej elektrárne Mochovce.

Bude pri záverečných prácach dostavby jadrových blokov, ako aj pri ich spúšťaní do prevádzky. Jej dcérska firma Rusatom Service už podpísala zmluvu s českým podnikom Škoda JS.

"Koncom júna sme podpísali zmluvu na inžiniersku podporu pri dokončení montážnych činností a nadväzujúcich spúšťacích prác tretieho a štvrtého mochoveckého bloku,“ uviedol pre portál vEnergetike.sk riaditeľ divízie inžinieringu jadrových elektrární Škody JS Vladimír Poklop.

Jednoduchý dôvod

Česká firma, ktorá pracuje na dostavbe mochoveckých blokov od začiatku, sa rozhodla pre ruskú firmu z jednoduchého dôvodu.

"Autorom projektu jadrových elektrární VVER 440 sú ruské spoločnosti, ktoré patria do korporácie Rosatomu, to za prvé. A za druhé, Rosatom má taktiež najväčšie skúsenosti so spúšťaním blokov VVER. Preto je to logická voľba,“ doplnil Poklop, ktorý nechcel prezradiť, koľko ruská firma za túto zákazku zinkasuje.

„Komerčné aspekty sú predmetom obchodného tajomstva, rovnako ako je tomu u všetkých ostatných zmlúv našej spoločnosti,“ konštatoval Poklop.

Svoju účasť na dostavbe Mochoviec a spúšťaní nových jadrových blokov do prevádzky potvrdila aj samotná ruská firma Rosatom.

„Je to náš prvý veľký spoločný projekt so spoločnosťou Škoda JS, ktorý bude iste plodný, prispeje k rozvoju nielen našich spoločností, ale aj celého jadrového priemyslu,“ vyhlásil v tlačovej správe generálny riaditeľ Rusatom Service Jevgenij Saľkov.

Podľa ruskej firmy bol kontrakt o technickej podpore pri montáži systémov primárneho okruhu a prácach spojených so skúšobnou prevádzkou pri dostavbe tretieho a štvrtého bloku podpísaný na dva roky.

Tretí mochovecký blok by mali začať uvádzať do komerčnej prevádzky v budúcom roku, štvrtý o rok neskôr.

Dostavba by si mala vyžiadať podľa ostatných oficiálnych tvrdeniach zodpovedných predstaviteľov 4,6 miliardy eur.

Existujú však medializované informácie, podľa ktorých by sa mohla dostavba predražiť o zhruba 500 miliónov eur.

Taliani chcú predať aj zvyšok

Dostavbu dvoch mochoveckých jadrových blokov má stále na starosti talianska spoločnosť Enel, ktorá v súčasnosti predáva zo svojho 66-percentného podielu v Slovenských elektrárňach polovicu českej energetickej skupine EPH.

Taliansky investor má záujem predať aj zvyšný 33-percentný podiel, urobiť tak však bude môcť až po definitívnej dostavbe jadrových blokov.

Slovenské elektrárne začali s dostavbou Mochoviec oficiálnym otvorením 3. novembra 2008. Slovenský dominantný výrobca elektrickej energie oficiálne podpísal kontrakty s hlavnými dodávateľmi dostavby Mochoviec, a to s českou spoločnosťou Škoda JS, ruskou firmou Atomstrojexport (tá už na dostavbe nepracuje – pozn. red.), slovenskými podnikmi VUJE, Enseco, Inžinierske stavby Košice a talianskou spoločnosťou Enel Ingegneria & Innovazione začiatkom júna 2009.

Nové jadrové bloky v Mochovciach budú mať po ich dokončení inštalovaný výkon po 471 megawattov, čo pokryje asi 13 % z celkovej spotreby elektriny na Slovensku.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 153
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 687
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 921
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 285
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 782
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 695
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop