SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Výstavba D1 pri Žiline sa predĺži o deväť mesiacov

Vyše 11-kilometrový úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka má byť po novom hotový v októbri 2018.

Zľava: štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, premiér Robert Fico a šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas návštevy stavby mosta nad D1 v Hričovskom Podhradí.Zľava: štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, premiér Robert Fico a šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas návštevy stavby mosta nad D1 v Hričovskom Podhradí. (Zdroj: TASR - Erika Ďurčová)

ŽILINA. Výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka pri Žiline potrvá o deväť mesiacov dlhšie, ako sa plánovalo.

Vyše 11-kilometrový úsek mal byť hotový v januári 2018, no po uplatnení nároku na predĺženie zmluvnej lehoty stavebným združením na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., sa termín posúva na október 2018.

„V tuneli Ovčiarsko ide všetko načas, väčšie problémy sú v tuneli Žilina. Dochádza k častým závalom, dokonca až na povrch a musia sa implementovať rôzne technológie v podobe mikropilotového dáždnika, ktorý zakrýva celú časť, čo značne spomaľuje práce," vysvetlil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

Skryť Vypnúť reklamu

„Momentálne sa postupuje rýchlosťou 20 až 25 metrov za mesiac. V prípade, že dôjde k zlepšeniu geologických podmienok, razba môže byť výrazne rýchlejšia,“ dodal.

Prišiel aj Fico

Rozostavanú diaľnicu v utorok skontroloval aj premiér Robert Fico. "Prišiel som aj preto, aby som v súvislosti s veľkou diskusiou, ktorá sa vedie v Európskej únii, priamo na mieste dal ďalší dôkaz toho, že aké je pre Slovensko výhodné členstvo v Európskej únii, pretože napríklad tento úsek v hodnote 430 miliónov eur je prakticky financovaný zo zdrojov Európskej únie.

Na tejto stavbe pracuje okolo 500 ľudí. Je to teda stavba, ktorá má obrovský vplyv na hospodársky rast Slovenskej republiky a na zamestnanosť,“ vysvetlil Fico.

Zároveň však povedal, že ho mrzí, že sa diaľnicu nepodarilo postaviť cez PPP projekt.

Skryť Vypnúť reklamu

"Všetci dobre vieme, aká je komplikovaná doprava medzi Žilinou a Ružomberkom, preto ma do určitej miery aj mrzí, že sa nepodarilo zrealizovať PPP projekt, ktorý bol pripravený a v roku 2010 došlo k zrušeniu tohto rozhodnutia. Dnes sme mohli byť podstatne niekde inde,“ dodal premiér.

Z európskych peňazí

Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane).

NDS a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014.

Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie - prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Na úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov).

Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko.

Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.

Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica.

Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.

Skryť Vypnúť reklamu

Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km).

Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019. Stavebné práce zabezpečuje taliansko-slovenská skupina Salini Impregilo a Dúha, a. s. za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane (491,76 mil. eur s daňou).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Hygge ako životný štýl
  4. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 497
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 274
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 264
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 9 390
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 286
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 959
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 595
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 364
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 201
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 070
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Slovensko, Robert Fico, Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

22 h
Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

10 h
Šimák zomrel v utorok (26. 1.) vo veku 72 rokov po dlhej a ťažkej chorobe.

Šimák zomrel vo veku 72 rokov.

24. máj

Neprehliadnite tiež

Bochemik a zakladateľ firmy MultiplexDX Pavol Čekan.

Spoluprácu MultiplexDX so Slovinskom sprostredkovala slovenská vláda.

28m
Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Vláda nerokovala o možnej distribúcii respirátorov rizikovým skupinám obyvateľov.

45m
Boeing 737 MAX.

Prevádzka bola pred takmer dvoma rokmi v celom svete prerušená po dvoch nehodách.

1 h
Ilustračné foto.

Pozitívne prípady nahlási hygienikom.

2 h