Najvyšší kontrolný úrad zistil nedostatky na Ministerstve dopravy

Kontrola ukázala pochybnosti vo výstave diaľnice D4 a cesty R7.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil, že ministerstvo dopravy nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí.

Ako vyplýva z výsledku kontroly, rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií.

V štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené iba dva varianty, pričom tento počet je možné považovať za prípustný. "Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia, tak ako to okrem iného popísal Inštitút finančnej politiky rezortu financií vo februári 2016," informoval úrad.

Strategické projekty si podľa neho vyžadujú dôsledné riadenie a transparentné rozhodovanie.

Spojili obstarávanie dvoch rôznych zákaziek

Kontrola bola zameraná na postup ministerstva dopravy pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov, vrátane prípravy PPP projektu pre D4 a R7. Úrad skontroloval proces verejného obstarávania na výber poradcu pre uvedený projekt a posúdil súlad štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou.

Závery kontroly ukázali, že výstavba a prevádzka úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 miliardy eur pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov D1.

Sprevádzkovanie úsekov D4 a R7 zároveň prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov, a to napríklad na trasách z Trnavy, Galanty (o 15 percent), ako aj od Šamorína a Dunajskej Lužnej (o 61 percent).

"Komplexné riešenie dopravných problémov v dotknutom území, v okolí hlavného mesta, si vyžaduje ďalšie investície," upozornil úrad. Pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií.

"Kontrolou verejného obstarávania na poskytovanie komplexného poradenstva bolo zistené, že rezort spojil realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania (obchvat D4/R7 a rýchlostná cesta R1 Nitra - Tekovské Nemce, Banská Bystrica).

Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca," upozornil NKÚ.

Pravidlá verejného obstarávania podľa kontrolórov nemali byť dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola definovaná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky tlmočníkom, prekladateľom.

Úrad kritizoval aj to, že ministerstvo spojilo vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti s poradenskými službami týkajúcimi sa zadávania a realizácie koncesie na stavebné práce, čo mohlo mať dopad na nezabezpečenie objektívnosti a netendenčnosti úspešného uchádzača pri vypracovávaní štúdie.

Kontrola ukázala ďalšie nezrovnalosti

Kontrolné zistenia zároveň upozornili vedenie rezortu dopravy na potrebu riešenia otázky poradcu pri zadávaní a realizácii koncesie, pretože zmluva bola uzatvorená v septembri 2014 na 48 mesiacov v hodnote 6,1 milióna eur.

V čase výkonu kontroly bolo čerpanie už na úrovni 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je nedostatočné. Dôležitou otázkou je podľa úradu aj ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť projekt D4/R7 odovzdaný do užívania.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho
výboru.

Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov. Vláda musí podľa NKÚ zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  2. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  3. Slováci rozhodli o najlepšom!
  4. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  5. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  6. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  7. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  8. Dobrodružstvo s vodou
  9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  10. Anglická spoločnosť ATG vytvára progresívny tím technikov
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 8 452
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 8 438
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 6 071
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 005
  5. Aký bude váš doplnkový dôchodok 4 996
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 733
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 265
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 728
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 569
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 387

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko, Doprava (Trnava), Doprava (Zvolen), Doprava (Trenčín)

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Naši môžu postúpiť do semifinále z druhého miesta, ale musia čakať na vývoj v ďalších dvoch skupinách.

DOMOV

Sľúbili pakt proti Kotlebovi, zatiaľ ho podpísal len jeden

Luntnerov náskok ešte nerozhodol.

KOMENTÁRE

Kotleba na 26 percent má, no na štyridsiatku nesiahne

Roztrieštenosť priniesla víťazstvo Franca, spojenectvo porážku Hitlera.

KOMENTÁRE

Štrajk vo Volkswagene je začiatkom záchrany Únie

Za to, že v našich krajinách máme také nízke mzdy, však nemôže EÚ.

Neprehliadnite tiež

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

Nový enviro projekt má naučiť deti separovať odpad

Cieľom je učiť budúce generácie, ako správne nakladať s odpadom.

Slovak Telekom zneužíval dominantné postavenie na trhu, potvrdil krajský súd

Spoločnosť zneužila dominantné postavenie prostredníctvom praktiky stláčania marže a viazania.

SaS navrhla nový systém DPH, Francúzi však zmenu zablokovali

Nový systém odloženej DPH by bolo možné skúšobne zaviesť od budúceho roku.