Najvyšší kontrolný úrad zistil nedostatky na Ministerstve dopravy

Kontrola ukázala pochybnosti vo výstave diaľnice D4 a cesty R7.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil, že ministerstvo dopravy nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí.

Ako vyplýva z výsledku kontroly, rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií.

V štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené iba dva varianty, pričom tento počet je možné považovať za prípustný. "Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia, tak ako to okrem iného popísal Inštitút finančnej politiky rezortu financií vo februári 2016," informoval úrad.

Strategické projekty si podľa neho vyžadujú dôsledné riadenie a transparentné rozhodovanie.

Spojili obstarávanie dvoch rôznych zákaziek

Kontrola bola zameraná na postup ministerstva dopravy pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov, vrátane prípravy PPP projektu pre D4 a R7. Úrad skontroloval proces verejného obstarávania na výber poradcu pre uvedený projekt a posúdil súlad štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou.

Závery kontroly ukázali, že výstavba a prevádzka úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 miliardy eur pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov D1.

Sprevádzkovanie úsekov D4 a R7 zároveň prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov, a to napríklad na trasách z Trnavy, Galanty (o 15 percent), ako aj od Šamorína a Dunajskej Lužnej (o 61 percent).

"Komplexné riešenie dopravných problémov v dotknutom území, v okolí hlavného mesta, si vyžaduje ďalšie investície," upozornil úrad. Pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií.

"Kontrolou verejného obstarávania na poskytovanie komplexného poradenstva bolo zistené, že rezort spojil realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania (obchvat D4/R7 a rýchlostná cesta R1 Nitra - Tekovské Nemce, Banská Bystrica).

Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca," upozornil NKÚ.

Pravidlá verejného obstarávania podľa kontrolórov nemali byť dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola definovaná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky tlmočníkom, prekladateľom.

Úrad kritizoval aj to, že ministerstvo spojilo vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti s poradenskými službami týkajúcimi sa zadávania a realizácie koncesie na stavebné práce, čo mohlo mať dopad na nezabezpečenie objektívnosti a netendenčnosti úspešného uchádzača pri vypracovávaní štúdie.

Kontrola ukázala ďalšie nezrovnalosti

Kontrolné zistenia zároveň upozornili vedenie rezortu dopravy na potrebu riešenia otázky poradcu pri zadávaní a realizácii koncesie, pretože zmluva bola uzatvorená v septembri 2014 na 48 mesiacov v hodnote 6,1 milióna eur.

V čase výkonu kontroly bolo čerpanie už na úrovni 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je nedostatočné. Dôležitou otázkou je podľa úradu aj ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť projekt D4/R7 odovzdaný do užívania.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho
výboru.

Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov. Vláda musí podľa NKÚ zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 313
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 217
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 998
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 141
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 220
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 205
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 116
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 111
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 872

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Saudskoarabský princ kúpil najdrahšiu rezidenčnú nehnuteľnosť sveta

Muhammad bin Salmán zaplatiť za rezidenciu 301 miliónov dolárov.

Štyritisíc na sťahovanie. Znie to veľkolepo, ale príspevok získa málokto

V pozmeňujúcom návrhu poslanci Smeru ukázali, ako by mala vyzerať dotácia pri presťahovaní sa za prácou.

Kilometer diaľnice stojí toľko, čo oprava všetkých jednotiek

Na bežnú údržbu ministerstvo dopravy vyčlenilo len 41 miliónov eur, čo je inak cena jedného kilometra diaľnice D3 pri Čadci.

Poľský senát schválil pozmeňovacie návrhy k zákonu o nedeľnom predaji

Senát schválil zmeny, ktoré špecifikujú predaja v kvetinárstvach, pekárňach a cukrárňach.

Kontrolný ústav sťahuje z trhu niektoré šarže lieku Endiex

V lieku sa môžu nachádzať cudzie častice.