Najvyšší kontrolný úrad zistil nedostatky na Ministerstve dopravy

Kontrola ukázala pochybnosti vo výstave diaľnice D4 a cesty R7.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil, že ministerstvo dopravy nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí.

Ako vyplýva z výsledku kontroly, rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií.

V štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené iba dva varianty, pričom tento počet je možné považovať za prípustný. "Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia, tak ako to okrem iného popísal Inštitút finančnej politiky rezortu financií vo februári 2016," informoval úrad.

Strategické projekty si podľa neho vyžadujú dôsledné riadenie a transparentné rozhodovanie.

Spojili obstarávanie dvoch rôznych zákaziek

Kontrola bola zameraná na postup ministerstva dopravy pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov, vrátane prípravy PPP projektu pre D4 a R7. Úrad skontroloval proces verejného obstarávania na výber poradcu pre uvedený projekt a posúdil súlad štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou.

Závery kontroly ukázali, že výstavba a prevádzka úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 miliardy eur pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov D1.

Sprevádzkovanie úsekov D4 a R7 zároveň prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov, a to napríklad na trasách z Trnavy, Galanty (o 15 percent), ako aj od Šamorína a Dunajskej Lužnej (o 61 percent).

"Komplexné riešenie dopravných problémov v dotknutom území, v okolí hlavného mesta, si vyžaduje ďalšie investície," upozornil úrad. Pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií.

"Kontrolou verejného obstarávania na poskytovanie komplexného poradenstva bolo zistené, že rezort spojil realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania (obchvat D4/R7 a rýchlostná cesta R1 Nitra - Tekovské Nemce, Banská Bystrica).

Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca," upozornil NKÚ.

Pravidlá verejného obstarávania podľa kontrolórov nemali byť dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola definovaná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky tlmočníkom, prekladateľom.

Úrad kritizoval aj to, že ministerstvo spojilo vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti s poradenskými službami týkajúcimi sa zadávania a realizácie koncesie na stavebné práce, čo mohlo mať dopad na nezabezpečenie objektívnosti a netendenčnosti úspešného uchádzača pri vypracovávaní štúdie.

Kontrola ukázala ďalšie nezrovnalosti

Kontrolné zistenia zároveň upozornili vedenie rezortu dopravy na potrebu riešenia otázky poradcu pri zadávaní a realizácii koncesie, pretože zmluva bola uzatvorená v septembri 2014 na 48 mesiacov v hodnote 6,1 milióna eur.

V čase výkonu kontroly bolo čerpanie už na úrovni 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je nedostatočné. Dôležitou otázkou je podľa úradu aj ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť projekt D4/R7 odovzdaný do užívania.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho
výboru.

Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov. Vláda musí podľa NKÚ zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Už aj seniori presadajú do SUV
  2. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  3. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  6. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 492
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 613
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 508
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 478
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 079
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 985
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 865
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 685
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

DOMOV

Reportér Týždňa: Videl som, ako Fico Danka prekvapil a rozčúlil

Magušin sa s Dankom rozprával počas Ficovej tlačovky.

Neprehliadnite tiež

Vláda dala zelenú. Živnostníci priznajú dane už len online

Zákon ešte musí schváliť parlament. Pre firmy budú online dane povinné od 1. januára, pre živnostníkov od leta.

Polícia rieši, či tristotisíc v plecniaku bol úplatok. Železničiar stále robí pre štát

Štefan Hlinka je radovým zamestnancom železníc. Čo presne robí, nie je známe. Momentálne má dovolenku.

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na najbližšie štyri roky

Prečo novinka z dielne ministerstva práce bude trvať len istý čas, nie je jasné.

Biopalivá zvýhodnia, ale daň pri benzíne a nafte bude vyššia

Kažimírovo ministerstvo neočakáva žiadny negatívny vplyv na domácnosti.