Národná diaľničná pri križovatke Triblavina ustúpila aktivistom

Aktivisti vyzývajú ministerstvo, aby zverejnilo podklady a analýzy projektu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Vladimír Šimíček)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje dlho odkladané rozhodnutie v prípade diaľničnej križovatky Triblavina, ktoré minulý týždeň zverejnila Národná diaľničná spoločnosť (NDS), za diletantské. ň

Podľa inštitútu diaľničná spoločnosť ustúpila tlaku aktivistov. "V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo NDS označuje za kolektor, je rýchlostná cesta," informoval TASR predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Naraz cesta aj diaľnica

NDS podľa jeho slov nezverejnila podklady ani analýzy, z ktorých čerpala pri svojom rozhodnutí, či dokonca ani porovnania s alternatívou bez kolektorov.

"Ak by sa aj pristúpilo k tomuto variantu, dnes navyše neexistuje v územných plánoch zakreslené pripojenie okolitých obcí na tieto "kolektory".

Staviame tak v podstate drahú a zbytočnú "rýchlostnú cestu" paralelne s diaľnicou," tvrdí Matej. Prechod medzi touto "rýchlostnou cestou" a diaľnicou bude podľa neho možný iba v prípojných bodoch - mimoúrovňových križovatkách, na ktoré by okolité obce boli pripojené aj v alternatíve bez kolektorov.

IDH vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo metódu, podľa ktorej sa vedenie NDS rozhodlo pre aktuálne riešenie križovatky Triblavina.

Taktiež, aby predstavilo dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, ktoré by potvrdzovali alebo vyvrátili opodstatnenosť takejto investície.

IDH požaduje aj zverejnenie odborného porovnania predloženého variantu s riešením diaľnice bez kolektorov. Od rezortu dopravy žiada, aby zverejnilo, ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú komunikáciu.

"Vzniká precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a zrealizovaná dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy. Totiž jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii, ako je Bratislava, je len a len kvalitná integrovaná verejná doprava," podotkol Matej.

S aktuálnym riešením diaľničnej križovatky Triblavina nesúhlasia ani aktivisti z občianskeho združenia Triblavina.

Podľa nich je tento variant len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je ani prinavrátením k zákonnému postupu.

Ako tvrdia, rozšírenie diaľnice na päťpruh podľa nich neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu. Ako podotkli, zásadný rozdiel medzi kolektorom a diaľnicou je ten, že zatiaľ čo na kolektor je možné každých 500 metrov napojiť cestu I. aj II. triedy, na diaľnicu je možné napojiť len cestu I. triedy maximálne každých päť kilometrov.

"Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," tvrdí OZ Triblavina. Takéto riešenie nie je podľa neho v súlade s Územným plánom Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), v ktorom je na základe požiadavky ministerstva dopravy zapracovaná diaľnica s kolektormi a na základe ktorého bola vypracovaná projektová dokumentácia a vydané územné rozhodnutie.

Tri pruhy a dva kolektory

NDS minulý týždeň informovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice.

Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice budú aj požadované kolektory a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne BSK.

Aktuálne riešenie križovatky Triblavina s tromi pruhmi a dvomi kolektormi je podľa ministra dopravy Romana Brecelyho (nominant #Siete) najlepším riešením.

"Skúšali sme rôzne varianty, ale toto sa nám zdá byť najlogickejšie a zároveň to spĺňa všetky parametre a stavebné povolenia aj územný plán," uviedol Brecely.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  8. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  9. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  10. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 108
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 447
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 072
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 615
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 208
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 040
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 858
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 612
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 927
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 923

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

Neprehliadnite tiež

Cez Kotlebove podivné súťaže zarobí milióny

Na obhliadku ciest a podanie ponuky mali firmy tri dni, pätnásť aukcií potom prebiehalo v rovnakom čase.

Na RegioJet z Vrakune a bratislavských satelitov bude stačiť električenka

Najneskôr do budúcoročného leta majú vlaky RegioJet rozšíriť integrovaný dopravný systém, ľudia ušetria na cestovnom aj čas.

Boj za peniaze z Airbnb sa začal už aj na Slovensku

Ministerstvo chce Airbnb zdaniť, mesto žiada, aby aplikácia do ceny započítavala aj daň z ubytovania.

Zakázali dovoz mäsa a kúpu zvierat z Česka, môžu mať mor

Africký mor ošípaných je nebezpečná vírusová choroba, ktorá sa vie veľmi rýchlo rozvinúť.