Banky na Slovensku budú naďalej platiť odvod 0,2 percenta

Bankový sektor by sa mal primerane podieľať na riešení finančných kríz a odľahčiť tak daňovníkov.

(Zdroj: Archív SME)

BRATISLAVA. Banky na Slovensku by mali platiť bankový odvod v súčasnej výške 0,2 percenta aj v nasledujúcich rokoch.

Počíta s tým novela zákona o osobitnom odvode vybraných finančných inštitúcií, ktorú predložil rezort financií do medzirezortného pripomienkového konania. Slovenská banková asociácia (SBA) s pripravovanou zmenou nesúhlasí.

Je presvedčená, že povedie k stopercentnému zvýšeniu nákladov bankového sektora. Pôvodne sa totiž mala sadzba po vyzbieraní stanoveného objemu financií znížiť na 0,1 percenta.

Sadzba odvodu na roky 2017 až 2020 by však podľa návrhu ministerstva financií mala byť naďalej vo výške 0,2 percenta.

"Navrhuje sa ponechanie sadzby osobitného odvodu bánk na ďalšie kalendárne roky na úrovni súčasného koeficienta a časovo obmedziť jeho platenie a zároveň zrušiť ustanovenia o tzv. degresii sadzby bankového odvodu v závislosti od dosiahnutia sumy uhradeného odvodu a úrovne definovaného ukazovateľa, ktorým je podiel uhradených odvodov na celkových aktívach bankového sektora SR," spresnilo Ministerstvo financií (MF) SR.

Rezort tento krok odôvodňuje potrebou navýšenia zdrojov na financovanie prípadných kríz v budúcnosti.

"Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby bankový sektor primerane prispieval k financovaniu nákladov na riešenie možných finančných kríz a aby sa tak odstránilo spoliehanie sa na finančné prostriedky daňovníkov," zdôvodnilo ministerstvo.

SBA vo svojom stanovisku upozornila, že bankový sektor na Slovensku je zdravý a patrí k najstabilnejším v EÚ. Zároveň asociácií nie sú známe žiadne nové skutočnosti, ktoré by opodstatňovali nevyhnutnosť takéhoto zaťaženia.

"Zvýšenie tzv. bankového odvodu predstavuje potenciálne riziko pre stabilitu domáceho bankového sektora, ohrozuje schopnosť bánk financovať rast ekonomiky a zhoršuje konkurencieschopnosť slovenských bánk na jednotnom trhu Európskej únie," uviedol výkonný riaditeľ SBA Ladislav Unčovský.

Asociácia vypočítala, že ak by sadzba odvodu klesla v budúcom roku na očakávaných 0,10 percenta, banky by celkovo zaplatili 61,7 milióna eur. Ak však zostane na úrovni 0,2 percenta, zaplatia celkovo 123,4 milióna eur.

Podľa údajov SBA v tomto roku finančné domy na Slovensku zaplatia na odvode 117,5 milióna eur.

Podľa bankovej asociácie finančné inštitúcie na Slovensku už dnes nezmyselne platia na riešenie prípadných kríz v budúcnosti dva príspevky.

Jeden ako bankový odvod, ktorý zvyšuje príjmy rozpočtu, druhý ako príspevok do Národného rezolučného fondu, ktorý vychádza z európskych pravidiel a je približne štyrikrát nižší ako bankový odvod.

Sadzba bankového odvodu v nezmenenej výške 0,2 percenta by podľa asociácie zostala najvyššia v krajinách eurozóny.

SBA tiež uviedla, že po zohľadnení tohto odvodu je bankový sektor najviac zaťaženým sektorom hospodárstva na Slovensku. Jeho efektívna daňová sadzba dosahuje takmer 34 percent.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.