Zľavy, bonusy, darčeky. Na čo nachytali vás?

Aplikácie pre mobily, Instragram, blogy a zábava. Aj to dnes rozhoduje o tom, čo ste ochotní vložiť do nákupného vozíka v obchode.

Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.

Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.

Chytia si vás ešte doma

Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.

Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.

Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.

Peter Varmuža, Yeme - Plnochutné potraviny

Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.

Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.

Ľudí baví možnosť voľby

Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.

Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.

V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.

Cena nie je vždy dôležitá

Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.

No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.

Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.

Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.

"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko​. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.

Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.

Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.

Klasická reklama nestačí

Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.

Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.

"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.

Vrátite sa?

Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.

 

 

 

 "Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.

 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  6. Inteligencia vo všetkom
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  8. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  9. Čo sa môže stať, keď šetríte na zateplení?
  10. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie
  1. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  3. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  4. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  6. Východniari investujú do bývania spomedzi regiónov najviac
  7. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  10. Pôžička, ktorá odmeňuje? Nie, nepomýlili sme sa
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 22 134
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 9 650
  3. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 8 674
  4. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 204
  5. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 4 053
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 923
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 906
  8. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 795
  9. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 608
  10. Budú Slováci čoskoro ovládať svoje domácnosti cez smartfón? 1 575

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Až teraz sa začína boj o Európu. Le Penová sa na Macrona teší

Macron vidí Francúzsko ako krajinu, ktorá má všetko. Le Penová program stavia na kritike.

SVET

Minúta po minúte: Francúzi dovolili, podľa odhadov postupujú Macron a Le Penová

Prvé kolo mal podľa prvých odhadov ovládnuť Emmanuel Macron.

KOMENTÁRE

Voľby vo Francúzsku. Čo vlastne prospeje ľuďom?

Napäté voľby zakrývali podstatnejšiu tému.

SVET

Macron k politike pristupuje ako k startupu (profil)

Emmanuel Macron bol bankárom aj ministrom hospodárstva.

Neprehliadnite tiež

Medzinárodný menový fond vyzdvihol ekonomické výsledky Slovenska

Išlo predovšetkým o výsledky hospodárenia.

Érsek potápa súťaž na vlaky do Bystrice, obnovuje rýchliky do Košíc cez Zvolen

Ministerstvo dopravy zrušilo vo februári súťaž na vlaky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Mali priniesť lepšie služby a nižšie ceny

Richter: Máme záujem pracovať so znevýhodnenými skupinami

Minister zdôraznil, že je potrebné sa zamerať na absolventov evidovaných na úradoch práce.

Mihál: Školil som ženy z úradu práce, nik im nevysvetlil nový zákon

Minister práce Ján Richter chce do konca roka nezamestnanosť znížiť na 7-percent.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop