Zľavy, bonusy, darčeky. Na čo nachytali vás?

Aplikácie pre mobily, Instragram, blogy a zábava. Aj to dnes rozhoduje o tom, čo ste ochotní vložiť do nákupného vozíka v obchode.

Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.

Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.

Chytia si vás ešte doma

Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.

Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.

Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.

Peter Varmuža, Yeme - Plnochutné potraviny

Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.

Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.

Ľudí baví možnosť voľby

Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.

Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.

V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.

Cena nie je vždy dôležitá

Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.

No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.

Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.

Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.

"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko​. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.

Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.

Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.

Klasická reklama nestačí

Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.

Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.

"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.

Vrátite sa?

Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.

 

 

 

 "Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.

 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 611
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 12 203
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 526
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 10 865
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 228
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 487
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 398
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 421
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 479
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 086

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Čo sa deje v hokeji? Je to divadlo, vinníkmi sme všetci, tvrdí Graňák

Zlá skúsenosť s Cígerom a Švehlom mohla odradiť hráčov z NHL od štartu na majstrovstvách sveta, hovorí skúsený obranca.

ŽENA

Sex s robotom: Môžu napodobeniny nahradiť vzťah so živým partnerom?

Vývoj sexuálnych pomôcok prekračuje hranice.

KOMENTÁRE

V kanadskom raji sa s ostatnými delí čoraz menej ľudí

Je Vancouver jedným z najlepších miest pre život?

Neprehliadnite tiež

AKTUALIZOVANÉ

British Airways vypadli systémy, tisíce cestujúcich uviazli na letiskách

Cestujúci na letisku Heathrow v Londýne informovali o dlhých čakaniach.

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.