Zľavy, bonusy, darčeky. Na čo nachytali vás?

Aplikácie pre mobily, Instragram, blogy a zábava. Aj to dnes rozhoduje o tom, čo ste ochotní vložiť do nákupného vozíka v obchode.

Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.

Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.

Chytia si vás ešte doma

Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.

Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.

Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.

Peter Varmuža, Yeme - Plnochutné potraviny

Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.

Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.

Ľudí baví možnosť voľby

Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.

Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.

V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.

Cena nie je vždy dôležitá

Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.

No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.

Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.

Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.

"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko​. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.

Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.

Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.

Klasická reklama nestačí

Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.

Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.

"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.

Vrátite sa?

Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.

 

 

 

 "Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.

 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Naučme sa správne dochucovať ryby
  3. Od septembra opäť po starom
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Za úspechom spoločnosti SPINEA vo svete stojí slovenský vynález
  2. Vernosť k značke na Slovensku u jazdeniek nefrčí
  3. Naučme sa správne dochucovať ryby
  4. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  5. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  6. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  7. Od septembra opäť po starom
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  9. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  10. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 744
  2. Od septembra opäť po starom 6 458
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 919
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 804
  5. Naučme sa správne dochucovať ryby 1 890
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 672
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 558
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 301
  9. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 161
  10. Leto nekončí! 1 001

Téma: Obchod a nakupovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Tipy a triky

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Polis: SNS po kríze výrazne stratila

SNS by získala menej percent, než bol jej volebný výsledok v roku 2016. Politológ za tým vidí správanie jej predsedu Andreja Danka.

KOMENTÁRE

Kotleba straší, no báť sa treba niečoho iného

V prieskumoch získala ĽSNS aj v minulosti štrnásť percent.

DOMOV

Ministri z Mosta: Je otázne, čí má zmysel takto pokračovať

Bernaťák hovorí, že predsedníctvo stojí za Dankom.

EKONOMIKA

Obchvat Ružomberka. Mal byť hotový, bude meškať roky

Úsek plánujú dokončiť až v roku 2021.

Neprehliadnite tiež

Šéfovať tlačovej agentúre TASR chcú Vladimír Puchala aj Marián Tkáč

Prihlášky oboch uchádzačov spĺňajú všetky podmienky.

Do AAA Auto prichádza nový marketingový šéf, predtým robil v Home Credit

Bude zodpovedať za marketingovú a reklamnú stratégiu firmy v Česku, na Slovensku, v Poľsku a Maďarsku.

Slovenské sliepky znesú dosť vajec, napriek tomu ich dovážame z cudziny

Vlani sa na Slovensku vyprodukovalo 1,2 miliardy vajec, čiže o štyri percentá viac ako bola skutočná spotreba.

Na let do Maroka čakali ľudia na bratislavskom letisku až šesť hodín

Meškanie sa opäť týkalo spoločnosti Travel Service, ktorá nechala čakať dovolenkárov aj minulý týždeň.