Zľavy, bonusy, darčeky. Na čo nachytali vás?

Aplikácie pre mobily, Instragram, blogy a zábava. Aj to dnes rozhoduje o tom, čo ste ochotní vložiť do nákupného vozíka v obchode.

Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.

Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.

Chytia si vás ešte doma

Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.

Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.

Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.

Peter Varmuža, Yeme - Plnochutné potraviny

Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.

Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.

Ľudí baví možnosť voľby

Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.

Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.

V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.

Cena nie je vždy dôležitá

Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.

No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.

Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.

Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.

"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko​. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.

Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.

Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.

Klasická reklama nestačí

Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.

Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.

"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.

Vrátite sa?

Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.

 

 

 

 "Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.

 

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Vzorový byt v projekte Nobelova
  2. Vlastníci bytov sa zatiaľ požiarnym zábranám vyhýbajú
  3. Nový Country Manager Operations IMMOFINANZ na Slovensku
  4. Registrácia partnerov verejného sektora v praxi
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  6. Nový Ružinov na Bajkalskej má za sebou prvý rok
  7. Slováci budú lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  8. Eurokomisárka Věra Jourová navštívila EU v Bratislave
  9. Gyncare, správna adresa, kde pomáhajú v zrodení nového života
  10. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 19 782
  2. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 7 139
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 6 532
  4. Ako vyzerajú dnešní otroci? 5 299
  5. Gamifikácia: Nový hit v učení finančnej gramotnosti na ZŠ 4 639
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 975
  7. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 3 820
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 131
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 3 010
  10. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 2 697

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok nádeje pre maniakov a vrahov. Niektorí sa môžu dostať na slobodu

Zločinci odsúdení na smrť majú šancu dostať sa na slobodu. Čo sa deje za múrmi ruského Alcatrazu?

DOMOV

Právnici z HZDS sa uchytili. Ako skončili Cuper, Tóthová a ďalší?

Niektorí sa navzájom pozývajú ako hostia na akcie pre študentov, iní zostali kolegami naďalej.

KOMENTÁRE

Kontinuita: Mečiar skončil, jeho duchovia ostávajú

Éra HZDS sa skončila, jej nositelia a mečiarovskí právni experti sú však stále tu.

SVET

Terorista útočil pri britskom parlamente, neprežili piati ľudia

Pravdepodobného útočníka zastrelili.

Neprehliadnite tiež

Ponúka softvér bankám či poisťovniam. Je slovenským podnikateľom roka

Slovenské kolo celosvetovej súťaže EY Podnikateľ roka 2016 vyhral Jozef Klein a spoločnosť, ktorej šéfuje, Asseco Central Europe.

Dolár oslabil oproti jenu aj voči euru

Investori uvažovali, či aspekty ekonomického programu Trumpa nebudú odložené.

Cudzinci majú získať sezónnu prácu aj bez prechodného pobytu

Zmeny v zákone zjednodušujú príchod, pobyt a zamestnávanie niektorých skupín zamestnancov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop