Brexit môže ovplyvniť aj systém zdaňovania

Stavebný sektor môžu negatívne ovplyvniť vysoké ceny dovážaných produktov.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Rozhodnutie Veľkej Británie opustiť Európsku úniu (EÚ) prináša riziká pre podnikateľov aj tamojšiu ekonomiku. Vystúpenie krajiny z Únie môže ovplyvniť i daňový systém, čo by sa mohlo dotknúť slovenských firiem, ktoré obchodujú s Britániou. Upozorňujú na to odborníci.

"Ak dôveru spotrebiteľov a podnikateľov v Británii ovplyvnila politická nestabilita a nestabilita na finančnom trhu, tak sa dá už z krátkodobého pohľadu očakávať dopad na sektory, ktoré sú závislé od domácej spotreby. A to z dôvodu šetrenia domácností a vysokej inflácie," konštatuje ekonóm nadnárodnej spoločnosti Coface Julien Marcilly.

Britská libra voči doláru oslabila na 31 ročné minimum. "Vplyv to bude mať aj na investície podnikateľov. Stavebný sektor môžu negatívne ovplyvniť vysoké ceny dovážaných produktov. Paradoxne, nateraz krátkodobo z toho môžu ťažiť exportné firmy, keďže libra je veľmi nízko," podotýka Marcilly.

Po vystúpení Spojeného kráľovstva z EÚ môže podľa spoločnosti Deloitte dôjsť k zmenám v jeho prístupe k zdaňovaniu. "Hoci je málo pravdepodobné, že by Spojené kráľovstvo vytvorilo úplne nový daňový systém, budúce vlády budú mať pri rozhodovaní voľnú ruku," upozornil partner na oddelení daní v Deloitte Larry Human.

Odchod z EÚ môže mať podľa jeho slov významný vplyv na daň z pridanej hodnoty (DPH).

"Zmeny zákona o DPH v Británii budú musieť okrem iného zohľadniť skutočnosť, že obchodovanie s členskými štátmi EÚ už nebude na báze intra-komunitárnych dodaní a nadobudnutí a súvisiacich vykazovacích povinností, ale zmení sa na vývozy a dovozy," vysvetlil Human.

Preto bude podľa neho potrebné dôkladne skontrolovať a zaktualizovať daňové kódy a klientske údaje a upraviť aj postupy a nástroje používané v procese zostavovania daňového priznania.

"Táto zmena bude mať dosah aj na obchodovanie slovenských firiem, ktorých odberatelia alebo dodávatelia sídlia v Spojenom kráľovstve," predpokladá Human.

Zároveň uviedol, že na rozdiel od iných oblastí je menej pravdepodobné, že by vystúpenie krajiny ovplyvnilo tamojšie priame dane, keďže tieto nie sú, na rozdiel od nepriamych daní, výslovne upravované zmluvami EÚ.

"Vystúpenie Spojeného kráľovstva z EÚ by z pohľadu priamych daní nemalo mať dopad na slovenské firmy," doplnil Human.

Podľa odborníkov bude dôležité, ako si Británia po svojom oznámení o vystúpení, vyrokuje novú zmluvu s Úniou. Má na to dva roky. "Jedným z problémov pri stanovení vplyvu odchodu Británie z EÚ je, že okrem úplného členstva v EÚ existuje niekoľko rôznych alternatív, akými sú členstvo v Európskom hospodárskom priestore, členstvo na základe rokovaní o bilaterálnych dohodách, či rozsiahla dohoda o voľnom obchode," doplnil Human.

V prípade najhoršieho scenára však podľa ekonómov Coface bude z dlhodobého hľadiska ekonomická cena za brexit ešte vyššia, a to tak pre Britániu, ako aj niektoré krajiny Únie.

Ako vysvetlili, v Británii sú typické konkurenčné exportné sektory napojené na trh EÚ cez dodávateľské reťazce, a tie z dlhodobého hľadiska môžu doplatiť na vyššie colné tarify na export do krajín EÚ.

"Na druhej strane, vláda tiež môže zaviesť vyššie importné tarify, najmä aby pomohla sektorom, ktoré v súčasnosti doplácajú na zahraničnú konkurenciu. Ide najmä o kovospracujúci priemysel. Dlhodobý dopad na finančný sektor, ktorý tvorí 8 percent hrubého domáceho produktu, čo je dvojnásobok priemeru krajín OECD, je však stále neznámy," podotýka Marcilly.

Na brexit podľa ekonóma Coface doplatia aj krajiny v EÚ, ktoré majú s Britániou najsilnejšie väzby, pokiaľ ide o obchod a investície, pričom ich domáci trh je veľmi malý.

"Z tohto pohľadu je na tom najhoršie Írsko, nasleduje Holandsko, Belgicko, Dánsko a Švédsko, kde sa očakáva, že dopad bude o niečo menší," dodal ekonóm Coface Edouard Durand.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 985
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 131
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 200
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Téma: Brexit


Článok je zaradený aj do ďalších tém Slovensko

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen hľadá v Bratislave stovky ľudí, pripúšťa aj nábor cudzincov

V automobilovom závode by mohlo do konca roka pracovať takmer 14-tisíc ľudí.

Volkswagen vyrobil o tisíce áut menej. Aké sú škody po štrajku

Slovenské automobilové závody podľa analytika opäť prekonajú ročný výrobný rekord, napriek štrajku vo Volkswagene.

Obchvat Ružomberka: už mal byť hotový, nakoniec bude meškať roky

Úsek D1 medzi Hubovou a Ivachnovou, ktorého súčasťou je aj obchvat mesta s 27-tisíc obyvateľmi, plánujú dokončiť až v roku 2021.

Babiš má prísť o eurofondy, znie z europarlamentu

Politici si musia vybrať, či budú sedieť vo vláde, alebo budú ich firmy čerpať eurofondy, tvrdí nemecká europoslankyňa.