BRATISLAVA. Úrad pre verejné obstarávanie začal konanie o námietkach v tendri Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) na dodanie 21 dieselmotorových vlakových jednotiek s nízkopodlažnou konštrukciou.
Námietky smerujú proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch a proti vylúčeniu niektorého z uchádzačov v štádiu pred otváraním časti ponúk označených ako kritériá. Vyplýva to z informácií zverejnených na portáli Úradu pre verejné obstarávanie.
Štátny osobný vlakový dopravca vyhlásil verejnú súťaž na nákup 21 dieselmotorových vlakov ešte vlani v novembri. Predpokladaná cena za tieto vlaky, vrátane opcie na trinásť súprav, je 77 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (92,4 milióna eur vrátane dane).
Železničiari začali minulý rok v septembri aj užšiu súťaž na dodanie 25 nových elektrických jednotiek za predpokladanú cenu 160 milónov eur bez dane z pridanej hodnoty (192 miliónov eur vrátane dane).
Vlaky pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu chcú získať počas piatich rokov a používať v regionálnej doprave. Úrad pre verejné obstarávanie pri tomto tendri v marci tohto roka zamietol námietky proti podmienkam uvedeným v súťažných podkladoch a v dvoch prípadoch námietok proti úkonu obstarávateľa konanie zastavil.
ZSSK plánuje nákup nových vlakov cez obe súťaže financovať s využitím peňazí Európskej únie cez nový Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. V uplynulých rokoch nakúpila 32 nových vlakov v rámci jedného projektu obnovy vozového parku a 29 vlakov cez druhý projekt.
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005.
Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212 441 milióna eur, jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky ministerstva.