Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME)
Načítavám video...

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  2. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  3. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  6. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  8. Ružička Csekes sa mení na Ružička and Partners
  9. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť
  10. Máme pre vás skvelý tip na vianočný darček
  1. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  2. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  4. ZSSK: Bratislavu a Zürich spojí priamy rýchlovlak
  5. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  6. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  7. OMV v zime poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  8. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 26 350
  2. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 19 792
  3. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 15 061
  4. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 225
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 772
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 692
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 107
  8. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 466
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 334
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 082

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

SVET

Vzbúrili sa chudobní aj radikáli. Macrona môžu protesty ohroziť

Protestné hnutie môže pomôcť populistom.

ŠPORT

Vlhová jazdí ako chlapi. Shiffrinová však nerobí chyby

Slovenka skončila opäť druhá.

Neprehliadnite tiež

Darčeky cez e-shop objednávaje v predstihu

Štedrý deň vychádza na pondelok.

Pri kúpe vianočného osvetlenia rozhoduje kábel aj zapájanie

Výrobky bez certifikátov radšej nekupujte.

HB Reavis: Uzávera časti Mlynských nív by bola dobré riešenie

Developer tvrdí, že stavebné práce by boli efektívnejšie a ulicu by zrekonštruovali za kratší čas.

Švajčiarsko chce zrušiť clá na dovoz priemyselných výrobkov

Vláda chce bojovať s vysokými spotrebiteľskými cenami.

Talianski poslanci v prvom čítaní schválili zvýšenie výdavkov

Pôvodná stratégia talianskej vlády znepokojila predstaviteľov Európskej únie.