SME
Nedeľa, 13. október, 2019 | Meniny má Koloman

Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: SME)
Načítavám video...

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Volkswagen Passat: pár detailov, veľký výsledok
  6. „Vytvoriť miesto, ktoré si ľudia zamilujú, je vždy radosť“
  7. Život je len jeden: Máte ten svoj poistený správne?
  8. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave
  9. Vo Veľkom Grobe športujú aj hasiči
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia
  1. V Žiari nad Hronom a okolí budete môcť využívať rýchly internet
  2. Zvolen a jeho okolie bude mať k dispozícii nový optický internet
  3. V Turčianskej kotline sa zavádza najmodernejšia optická sieť
  4. Preradiť na vyššiu rýchlosť budete môcť už aj v okolí Topoľčian
  5. Na Myjave sa zavádza najrýchlejší internet na trhu
  6. Kotrčiná Lúčka a Rajec sa budú môcť tešiť z nového internetu
  7. Na Považí budete môcť surfovať po internete 2-krát rýchlejšie
  8. Novodobá optická sieť zavíta aj do obcí v okolí Banskej Bystrice
  9. Slováci jedia vajcia pomerne často, najradšej v praženici
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  1. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 23 376
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 21 805
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 14 784
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 474
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 9 745
  6. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 453
  7. Kedy patrí dieťaťu do rúk mobil? Základom je, aby mu neublížil 7 321
  8. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 006
  9. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 940
  10. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 6 734

Téma: Doprava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Doprava (Zvolen), Doprava (Trnava), Doprava (Senec)

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia sledujú dym stúpajúci po ostreľovaní tureckou armádou.
Lukáš Haraslín (vpravo) a vľavo Ivan Pirla (Paraguaj) v prípravnom zápase Slovensko - Paraguaj.
Objavený portrét Mikuláša Zmeškala po reštaurovaní.
CYNICKÁ OBLUDA

5 rokov vlakov akože zadarmo

Od októbra 2014 sa nás snaží Robert Fico presvedčiť, že len vďaka nemu majú dôchodcovia a študenti vlaky zadarmo.

Neprehliadnite tiež

Bašternák sa nakoniec môže trestu vyhnúť, lebo správkyňa nekoná

Podnikateľ blízky Smeru previedol majetok, aby mu ho štát nevzal. Zatiaľ mu to vychádza.

Bonaparte.

Úrad vedený Smerom sa prizerá, ako sa Bašternák vyhýba trestu

Okresný úrad síce nemôže správkyni prikázať, čo má robiť, ale môže ju vymeniť.

Podnikateľ Ladislav Bašternák

Bašternákova správkyňa zatajuje informácie, stále ju preto kontrolujú

Správkyňa tvrdí, že informácie zverejňuje priebežne.

Ilustračné foto.

Nový guvernér Rakúsnej národnej banky tvrdo kritizoval menovú politiku ECB

Dúfa, že po nástupe novej šéfky sa smerovanie menovej politiky zmení.

Sídlo ECB vo Frankfurte.