SME
Nedeľa, 28. február, 2021 | Meniny má ZlaticaKrížovkyKrížovky

Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME)
Načítavam video...

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Skryť Vypnúť reklamu

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 18 951
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 9 420
  3. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 8 948
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 790
  5. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 8 725
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 699
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 708
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 453
  9. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov 4 947
  10. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 4 889
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ustašovci deportovali do lágra Jasenovac Srbov, Rómov, Židov, ale aj množstvo ďalších ľudí bez ohľadu na pohlavie, vek, národnosť či vierovyznanie.

Ustašovci zavraždili v lágri 106 Slovákov a každý z nich má svoj príbeh.

26. feb

Aktuálne chytá za Dlhú Lúku.

19. feb
Prevádzkovatelia podnikov môžu žiadať o tri typy štátnej pomoci.

Mešká a je nedostatočná.

26. feb
Od Antarktídy odtrhol veľký ľadovec.

Ľadovec pravdepodobne odpláva z kontinentu alebo narazí na plytčinu.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Jednou z prvých, ktorá prišla už po referende o brexite, bola londýnska banka Revolut.

13 h
Vakcína proti chorobe COVID-19 od konzorcia Pfizer/BioNTech má účinnosť 94 percent, pokiaľ ide o pokles symptomatických prípadov nákazy.

Štandardne to trvá niekoľko rokov.

15 h
Roman Szegedi na Bali

Roman Szegedi lietal pre veľkého globálneho dopravcu.

16 h
Ilustračné foto

Prechod bude postupný a pracovné miesta sa budú rušiť prostredníctvom odchodu do dôchodku a dobrovoľných odchodov.

16 h