SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME)
Načítavam video...

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Skryť Vypnúť reklamu

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  2. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  5. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Magnetickej rezonancie sa nemusia obávať ani klaustrofobici
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 454
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 003
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 767
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 208
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 160
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 072
  7. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 029
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 700
  9. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 1 910
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 1 830
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cestujúci z južnej Afriky čakajú na letisku na výsledok testu na prítomnosť koronavírusu.

PCR testy nemusia variant zachytiť.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Variant objavili v Juhoafrickej republike.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Marketingová a obchodná riaditeľka Kempinski Hotels v Slovinsku a Chorvátsku Alena Spišiaková

Klienti sú ochotní za súkromie priplatiť.


11 h

Automobilka Tesla si pomáha špehovaním zamestnancov vo výpovednej lehote.


11 h
Ilustračná fotografia.

Ceny čierneho zlata zaznamenali v piatok prudký prepad.


TASR 11 h

Ku každoročným rebríčkom bolo pridaných viacero nových kategórií.


13 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  7. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 10 824
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 428
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 741
  4. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 281
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 924
  6. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 766
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 184
  8. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 4 104
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu