Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 540
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 072
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 462
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 921
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 723
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 366
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 122
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 102
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 685
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 602

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

Taliani pestujú rajčiny, Poliaci čerešne. Kde rastie najviac ovocia a zeleniny v Únii?

Slovensko prispieva len zanedbateľným množstvom ovocia a zeleniny do celkovej európskej produkcie.

Cena pôdy v Česku prudko rastie, analytici sa boja investičnej bubliny

Vysoký dopyt, ktorý tlačil ceny hore bol vyvolaný aj európskymi dotáciami, ktoré dávali poľnohospodárom väčšie možnosti.

Putin, Merkelová, Macron. Pozrite sa, koľko zarábajú svetové politické špičky

Singapurský premiér zarába ročne 1,4 milióna eur a je najlepšie plateným štátnym zamestnancom na svete.

Americkému akciovému trhu sa nedarilo, klesli aj burzy v Európe

Akciový trh USA poškodili zlé správy o hospodárení firiem, európske akciové trhy oslabili v dôsledku teroristických útokov.