Budúcnosť osobnej dopravy? Samojazdiace autá

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Teda to, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Aká bude budúcnosť osobnej dopravy? A budeme o dvadsať rokov sami šoférovať autá? Aj na tieto otázky hľadali odpoveď odborníci v diskusii SME Naživo.

Odpoveď je podľa nich jednoznačná. Budúcnosť, akou sa bude osobná doprava uberať, sú samojazdiace autá, v ktorých síce vodiči budú sedieť, ale riadiť ich nebudú.

„Automobilky, ako aj Google, vo veľkom testujú autonómne autá,“ potvrdzuje Martin Jesný zo Slovenského automobilového inštitútu.

Postupný príchod

Kedy však na cesty vyjdú prvé samojazdiace autá, je zatiaľ otázne. Automobilky vodičov už na takéto šoférovanie pripravujú a čoraz viac im pri riadení auta pomáhajú automatmi.

Ako upozornil Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, už dnes autá pomáhajú šoférom brzdiť, či upozorňujú ich na to, aby nevybočili z jazdných pruhov. Cenký tvrdí, že chýba už len malý krok k tomu, aby sme sa raz zobudili a auto už bude šoférovať samo.

Prekážkou však podľa odborníkov nie je technologická vymoženosť áut, ale zodpovednosť. Automobilky, vodiči ani štáty nevedia, kto bude niesť zodpovednosť za prípadné škody.

„Spoločnosti aktuálne riešia otázky právnej a morálnej zodpovednosti. Právna zodpovednosť je veľmi jednoduchá, morálna je náročnejšia. Ako bude treba nastaviť systém, ak nastane možnosť kolízie auta s iným autom alebo chodcom,“ vraví Jesný.

Vysvetlil, že auto by malo zásadným spôsobom chrániť posádku a zároveň by malo aj chrániť ľudí okolo, a to tak, že systém ich k okoloidúcim autám nepustí. Rovnako by to malo platiť aj v prípade chodcov. Elektronický systém by totiž chodcov na cestu, kde sú samojazdiace autá, nemusel pustiť. 

Naše automobilky

Revolúcia v automobilovom priemysle môže mať dosah aj na náš priemysel. Ten je do veľkej miery previazaný práve na výrobu automobilov. Na Slovensku pôsobia tri veľké automobilky a smeruje sem štvrtá - britský Jaguar Land Rover. 

Ak by sa Slovensko viac venovalo technológiám, podľa Cenkého by zmeny v automobilovom priemysle nemuseli byť bolestivé. "Aby fungoval naďalej, musí vyrábať autá, ktoré ľudia chcú," hovorí Jesný. 

Predseda združenia FOR-CE Anton Ondrej dodal, že v súvislosti so zmenou priemyslu Detroit hroziť nemusí. Príchod Jaguar Land Rover totiž z jeho pohľadu posúva náš automobilový priemysel dopredu. V prípade možného príchodu piatej automobilky by bol rád, ak by prišla napríklad americká Tesla. 

"Ja by som bol veľmi znepokojený, ak by sme vyrábali low-cost modely. U nás vyrábané autá sú veľmi kvalitné. Výroba je vysoko efektívna a rentabilná," myslí si Ondrej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 127
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 3 469
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 135
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 632
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 850
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 200
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 109
  8. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 097
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 074
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 942

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Milióny na jeho plat? Výskumy ukázali, že Sagan sa oplatí

Tím Bora-Hansgrohe má za sebou prvú sezónu v najvyššej lige. Očakávali sme viac, ale nebolo to zlé, hovorí šéf tímu Ralph Denk.

KOMENTÁRE

Menej rande, alkoholu aj sexu. Súčasná doba predlžuje dospievanie

Vek 25 rokov je akoby 18 z minulosti.

Neprehliadnite tiež

Známa americká banka si vybrala Varšavu za sídlo nového centra

Ďalšími kandidátmi boli maďarská metropola Budapešť a poľské mesto Vroclav.

Čína zablokovala WhatsApp, blíži sa 19. zjazd komunistickej strany

WhatsApp sa stal terčom cenzúry čínskej komunistickej vlády aj v júli tohto roka.

Svetová ekonomika solídne rastie aj napriek mnohým rizikám

Takmer dekádu po vypuknutí globálnej finančnej krízy sa svetová ekonomika oživuje.

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.