Analytik: Uberisti vám môžu nosiť poštu aj nákup (rozhovor)

Európske štáty v zdieľanej ekonomike vidia skôr hrozbu. Je výhodná, ale stále skôr okrajová, vraví analytik INESS RÓBERT CHOVANCULIAK.

Analytik mimovládnej organizácie INESS Róbert Chovanculiak. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Ktoré sektory na pracovnom trhu sú najvhodnejšie pre zdieľanú ekonomiku?

„Dnes sa rozbieha preprava vecí, rôzne donášky či pošta. Pozorujeme aj dlhodobý trend zamestnávania programátorov cez zdieľanú ekonomiku - pracujú len vtedy, keď ich niekto zavolá na konkrétnu službu. Navyše existuje priestor aj na to, aby sa do zdieľanej ekonomiky presunula aj časť klasických zamestnaní. Na Slovensku napríklad vznikla platforma Yuve, ktorá funguje v Košiciach, Bratislave a v Žiline. Umožňuje nájsť prácu rôznym ľudom. Systém je pritom jednoduchý - ľudia si vytvoria profil, a ak niekto potrebuje opraviť radiátor či položiť parkety, zavolá si konkrétneho človeka na konkrétnu prácu.“

Čím si vysvetľujete záujem ľudí o zdieľanú ekonomiku?

„Na jednej strane sú za tým nové technológie, ktoré majú ľudia radi. Na druhej strane zdieľaná ekonomika prináša reálne benefity - prenajatie bytu, odvoz či privyrobenie si. Spotrebitelia tak získajú lacnejšiu a kvalitnejšiu službu a zároveň si ľudia môžu zvýšiť príjem.“

Bude tento záujem dlhodobý?

„Určite áno. Existujú reálne dôvody, prečo je zdieľaná ekonomika výhodná. Zdá sa, že zdieľanú ekonomiku bude v budúcnosti využívať čoraz väčší počet ľudí.“

Čo to môže ovplyvniť?

„Dva faktory. Prvým sú štátne inštitúcie, ktoré buď ekonomiku budú regulovať alebo naopak podporovať. Už dnes rôzne vlády zdieľanú ekonomiku zakazujú. Druhým faktorom môže byť vyčerpanie potenciálu zdieľanej ekonomiky.“

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Medzinárodný menový fond


Článok je zaradený aj do ďalších tém Uber, Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mnohí členovia SNS chcú odísť z vlády, povedal Danko. Fico chystá tlačovku

Vláda nezasadla tak, ako to žiadal predseda SNS.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

DOMOV

Košičanku pustili z letiska v Burgase po dvoch dňoch

Pas jej priviezla dobrovoľníčka, ktorá prípad zachytila v médiách.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

Neprehliadnite tiež

Najviac slovenských firiem so zahraničným kapitálom majú Česi

Českí podnikatelia vlastnia na Slovensku 9 857 spoločností, čo je približne o tristo podnikov viac ako vlani.

Jaguar bude v Nitre väčší, zamestná šesťtisíc ľudí a vyrábať bude batérie

Britská automobilka potrebuje batérie, do roku 2020 chce mať každé druhé auto elektrické.

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.