Analytik: Uberisti vám môžu nosiť poštu aj nákup (rozhovor)

Európske štáty v zdieľanej ekonomike vidia skôr hrozbu. Je výhodná, ale stále skôr okrajová, vraví analytik INESS RÓBERT CHOVANCULIAK.

Analytik mimovládnej organizácie INESS Róbert Chovanculiak. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Ktoré sektory na pracovnom trhu sú najvhodnejšie pre zdieľanú ekonomiku?

„Dnes sa rozbieha preprava vecí, rôzne donášky či pošta. Pozorujeme aj dlhodobý trend zamestnávania programátorov cez zdieľanú ekonomiku - pracujú len vtedy, keď ich niekto zavolá na konkrétnu službu. Navyše existuje priestor aj na to, aby sa do zdieľanej ekonomiky presunula aj časť klasických zamestnaní. Na Slovensku napríklad vznikla platforma Yuve, ktorá funguje v Košiciach, Bratislave a v Žiline. Umožňuje nájsť prácu rôznym ľudom. Systém je pritom jednoduchý - ľudia si vytvoria profil, a ak niekto potrebuje opraviť radiátor či položiť parkety, zavolá si konkrétneho človeka na konkrétnu prácu.“

Čím si vysvetľujete záujem ľudí o zdieľanú ekonomiku?

„Na jednej strane sú za tým nové technológie, ktoré majú ľudia radi. Na druhej strane zdieľaná ekonomika prináša reálne benefity - prenajatie bytu, odvoz či privyrobenie si. Spotrebitelia tak získajú lacnejšiu a kvalitnejšiu službu a zároveň si ľudia môžu zvýšiť príjem.“

Bude tento záujem dlhodobý?

„Určite áno. Existujú reálne dôvody, prečo je zdieľaná ekonomika výhodná. Zdá sa, že zdieľanú ekonomiku bude v budúcnosti využívať čoraz väčší počet ľudí.“

Čo to môže ovplyvniť?

„Dva faktory. Prvým sú štátne inštitúcie, ktoré buď ekonomiku budú regulovať alebo naopak podporovať. Už dnes rôzne vlády zdieľanú ekonomiku zakazujú. Druhým faktorom môže byť vyčerpanie potenciálu zdieľanej ekonomiky.“

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Uber


Článok je zaradený aj do ďalších tém Rozhovory z denníka SME

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KULTÚRA

Besson sa chytil do vlastnej pasce. Valerian nič nové nepriniesol

Najviac dostane ten, kto nič nečaká.

TECH

S partnerom nezdieľate iba posteľ, máte rovnaké baktérie

Mikroflóra z vnútra stehien odhalí vaše pohlavie.

Neprehliadnite tiež

Dotácie bez pracovných miest? Kažimír je zásadne proti

Rezort hospodárstva navrhuje, aby sa dotácie dávali aj firmám, ktoré nikoho nezamestnajú.

Wizz Air: Väčší kufor grátis nebude skôr, lebo treba vyškoliť personál (rozhovor)

Za väčšiu príručnú batožinu si zákazníci leteckej spoločnosti Wizz Air už nebudú musieť platiť, novinku zavedú aerolínie až od konca októbra.

Získať hypotéku je čoraz ťažšie. Čo sa zmenilo?

Banky sa musia pri schvaľovaní hypotéky viac zameriavať a skúmať finančnú situáciu klientov.

Volkswagen, BMW, Audi sú podozrivé z kartelu, zrejme sa dohadovali na cene

Nemecký týždenník Der Spiegel informoval o vzájomnej dohode niekoľkých automobiliek. Mali sa dohadovať na cene aj prístupe.