Kontrolóri: Nultý obchvat cez PPP je mierne výhodný

Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu sa pri kontrole na ministerstve dopravy zamerali aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých projektoch.

Ilustračné foto(Zdroj: Peter Žakovič)

BRATISLAVA. Výstavba nultého obchvatu Bratislavy pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov diaľnice D1.

Aj také je jedno zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) projektu obchvatu D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 mld. eur.

Napriek tomu kontrolóri upozorňujú, že komplexné riešenie dopravných problémov v okolí hlavného mesta si vyžaduje ďalšie investície.

Našli nedostatky

Úrad pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli na tom, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky „mierne výhodná“. A to aj preto, že je ho možné vzhľadom na jeho súkromnú povahu klasifikovať mimo sektor verejných financií.

NKÚ sa pri kontrole na rezorte dopravy zameral aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých infraštruktúrnych projektoch.

„NKÚ SR zistil, že ministerstvo nemalo vypracovaný vlastný dokument, ako postupovať pri príprave, realizácii PPP projektu, pričom rezortný riadiaci výbor projektu D4/R7 konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií,“ píše sa vo vyhlásení kontrolórov.

Zároveň upozorňujú, že v štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené len dva varianty projektu. Tento počet síce považujú za prípustný, do budúcnosti však odporúčajú rezortu dopravy pracovať okrem nultého a realizačného variantu aj s ďalšou alternatívou riešenia.

Kontrolou úradu prešlo aj verejné obstarávania na poradenstvo pri projekte nultého obchvatu. NKÚ v tomto prípade kritizoval, že tender na poradenstvo spojil dve zákazky rôznej zložitosti do jedného obstarávania, čo mohlo obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohlo mať za následok, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca.

V rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo podľa úradu to, že v podmienkach bola požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky prekladateľom.

„Tým sa zúžila možnosť prihlásenia do súťaže expertom, resp. firmám, ktoré disponujú potrebnou kvalifikáciou, ale neovládajú slovenský jazyk,“ píše úrad.

Chýbali informácie

NKÚ upozornil aj na fakt, že zmluva o poskytnutí poradenských služieb neobsahovala časové plnenie na realizáciu analytickej činnosti, čím ministerstvo nemalo možnosť reálne kontrolovať časový priebeh plnenia zmluvných záväzkov.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja deväť odporúčaní, ktoré sú primárne smerované do prípravy, riadenia strategických infraštruktúrnych projektov.

Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho výboru, ktorá bude obsahovať úlohy, ich časové plnenie i hlasovanie členov výboru.

„Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov,“ uvádza sa v stanovisku úradu.

Podľa NKÚ musí vláda zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií tak, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  2. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  7. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  8. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  9. Modern luxury next to the Blue Church
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 6 328
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 6 244
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 517
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 315
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 291
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 981
  7. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 1 641
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 344
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 164
  10. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 045

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aj kvôli stratenej generácii nemôžeme uhnúť z dvadsaťosemročnej cesty

Ak sa slobody teraz vzdáme, tak neistota a cena, ktorú zaplatila celá generácia, ostane stratená.

KULTÚRA

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral už aj v minulosti.

Neprehliadnite tiež

Ikea opäť sťahuje z trhu komody, ktoré usmrtili osem detí

Od roku 2015 Ikea reklamovala, refundovala alebo pomohla upevniť k stene viac ako jeden milión komôd.

Hranica s Ukrajinou sa môže otvoriť, clo zrušiť a roaming tiež

V najbližších rokoch by sa Ukrajina, Gruzínsko a Moldavsko mohli dostať do Schengenu.

Americký trh je zaplavený morkami, Deň vďakyvzdania vyjde lacnejšie

Podľa prieskumu približne 88 percent Američanov servíruje na Deň vďakyvzdania pečenú morku.

Na Slovensku plánujú traja investori vytvoriť 347 nových pracovných miest

Firmy už požiadali štát o poskytnutie investičnej pomoci v celkovej výške 4,5 milióna eur.