Kontrolóri: Nultý obchvat cez PPP je mierne výhodný

Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu sa pri kontrole na ministerstve dopravy zamerali aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých projektoch.

Ilustračné foto(Zdroj: Peter Žakovič)

BRATISLAVA. Výstavba nultého obchvatu Bratislavy pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov diaľnice D1.

Aj také je jedno zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) projektu obchvatu D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 mld. eur.

Napriek tomu kontrolóri upozorňujú, že komplexné riešenie dopravných problémov v okolí hlavného mesta si vyžaduje ďalšie investície.

Našli nedostatky

Úrad pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli na tom, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky „mierne výhodná“. A to aj preto, že je ho možné vzhľadom na jeho súkromnú povahu klasifikovať mimo sektor verejných financií.

NKÚ sa pri kontrole na rezorte dopravy zameral aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých infraštruktúrnych projektoch.

„NKÚ SR zistil, že ministerstvo nemalo vypracovaný vlastný dokument, ako postupovať pri príprave, realizácii PPP projektu, pričom rezortný riadiaci výbor projektu D4/R7 konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií,“ píše sa vo vyhlásení kontrolórov.

Zároveň upozorňujú, že v štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené len dva varianty projektu. Tento počet síce považujú za prípustný, do budúcnosti však odporúčajú rezortu dopravy pracovať okrem nultého a realizačného variantu aj s ďalšou alternatívou riešenia.

Kontrolou úradu prešlo aj verejné obstarávania na poradenstvo pri projekte nultého obchvatu. NKÚ v tomto prípade kritizoval, že tender na poradenstvo spojil dve zákazky rôznej zložitosti do jedného obstarávania, čo mohlo obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohlo mať za následok, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca.

V rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo podľa úradu to, že v podmienkach bola požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky prekladateľom.

„Tým sa zúžila možnosť prihlásenia do súťaže expertom, resp. firmám, ktoré disponujú potrebnou kvalifikáciou, ale neovládajú slovenský jazyk,“ píše úrad.

Chýbali informácie

NKÚ upozornil aj na fakt, že zmluva o poskytnutí poradenských služieb neobsahovala časové plnenie na realizáciu analytickej činnosti, čím ministerstvo nemalo možnosť reálne kontrolovať časový priebeh plnenia zmluvných záväzkov.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja deväť odporúčaní, ktoré sú primárne smerované do prípravy, riadenia strategických infraštruktúrnych projektov.

Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho výboru, ktorá bude obsahovať úlohy, ich časové plnenie i hlasovanie členov výboru.

„Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov,“ uvádza sa v stanovisku úradu.

Podľa NKÚ musí vláda zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií tak, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 208
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 950
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 844
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 680
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 242
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 097
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 617
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 451
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 729

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Na Everest môže vyliezť aj nehorolezec. No nie je to také ľahké

Na najvyššiu horu sveta organizujú cestovné kancelárie komerčné výstupy.

Kde má Slovensko rezervy? Brusel vraví o kvalite škôl či korupcii

Odporúčania Európskej komisie naznačujú, v akých oblastiach by sme sa mali zlepšiť.

Štát mení cestovný poriadok, z Bratislavy do Košíc to bude trvať menej

Upravený cestovný poriadok začne platiť od nedele 11. júna.

Brusel konštatuje dobrú ekonomickú situáciu, no chce reformy

Eurokomisia predpokladá, že deficit v eurozóne tento rok klesne na 1,4 percenta.