Kontrolóri: Nultý obchvat cez PPP je mierne výhodný

Kontrolóri Najvyššieho kontrolného úradu sa pri kontrole na ministerstve dopravy zamerali aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých projektoch.

Ilustračné foto(Zdroj: Peter Žakovič)

BRATISLAVA. Výstavba nultého obchvatu Bratislavy pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov diaľnice D1.

Aj také je jedno zo zistení kontroly Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) projektu obchvatu D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 mld. eur.

Napriek tomu kontrolóri upozorňujú, že komplexné riešenie dopravných problémov v okolí hlavného mesta si vyžaduje ďalšie investície.

Našli nedostatky

Úrad pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli na tom, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky „mierne výhodná“. A to aj preto, že je ho možné vzhľadom na jeho súkromnú povahu klasifikovať mimo sektor verejných financií.

NKÚ sa pri kontrole na rezorte dopravy zameral aj na nastavenie riadiacich mechanizmov a postupov pri príprave a rozhodovaní o veľkých infraštruktúrnych projektoch.

„NKÚ SR zistil, že ministerstvo nemalo vypracovaný vlastný dokument, ako postupovať pri príprave, realizácii PPP projektu, pričom rezortný riadiaci výbor projektu D4/R7 konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií,“ píše sa vo vyhlásení kontrolórov.

Zároveň upozorňujú, že v štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené len dva varianty projektu. Tento počet síce považujú za prípustný, do budúcnosti však odporúčajú rezortu dopravy pracovať okrem nultého a realizačného variantu aj s ďalšou alternatívou riešenia.

Kontrolou úradu prešlo aj verejné obstarávania na poradenstvo pri projekte nultého obchvatu. NKÚ v tomto prípade kritizoval, že tender na poradenstvo spojil dve zákazky rôznej zložitosti do jedného obstarávania, čo mohlo obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohlo mať za následok, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca.

V rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní bolo podľa úradu to, že v podmienkach bola požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky prekladateľom.

„Tým sa zúžila možnosť prihlásenia do súťaže expertom, resp. firmám, ktoré disponujú potrebnou kvalifikáciou, ale neovládajú slovenský jazyk,“ píše úrad.

Chýbali informácie

NKÚ upozornil aj na fakt, že zmluva o poskytnutí poradenských služieb neobsahovala časové plnenie na realizáciu analytickej činnosti, čím ministerstvo nemalo možnosť reálne kontrolovať časový priebeh plnenia zmluvných záväzkov.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja deväť odporúčaní, ktoré sú primárne smerované do prípravy, riadenia strategických infraštruktúrnych projektov.

Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho výboru, ktorá bude obsahovať úlohy, ich časové plnenie i hlasovanie členov výboru.

„Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov,“ uvádza sa v stanovisku úradu.

Podľa NKÚ musí vláda zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií tak, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  7. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 6 080
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 201
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 2 998
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 506
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 489
  6. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 398
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 389
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 173
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 939
  10. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni. 934

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako mení transplantácia srdca vnímanie okolitého sveta

Transplantácia orgánov sa ukazuje ako otázka niekoľkých rokov. Vhodné srdce pre Jana Škrlanta sa však našlo už po šiestich týždňoch.

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

KOMENTÁRE

Macron otvoril témy, riešenia sa budú tvoriť

O žiadne veľké integračné manévre nejde.

Neprehliadnite tiež

Brusel dá na testovanie potravín milión, zákony však meniť nebude

Sťažnosti Slovenska či Česka zobrala Európska komisia na vedomie. Zloženie potravín chce ďalej testovať.

Ľudia sa surfovania v roamingu prestávajú báť

Podiel dovolenkárov, ktorí využívali mobilné dátové služby v roamingu tak často ako doma, sa po zrušení roamingových poplatkov zdvojnásobil.

Chcete vymeniť banku? Ak nedodržíte postup, môžete zostať bez peňazí

Banky sľubujú, že ak k nim chcete prejsť, všetko vybavia za vás. Má to však háčiky.

Štát tvrdí, že neuprednostňuje diaľnice na juhu na úkor iných regiónov

Medzi deviatimi pripravovanými projektmi je šesť na výstavbu úsekov R2 na juhu stredného a východného Slovenska, kde má vládny Most-Híd voličov, upozornila opozícia.