V diaľničných tendroch hrozí predraženie, tvrdí INEKO

Časová kolízia tendrov vedie k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V ešte neuzatvorených súťažiach Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na výstavbu diaľnic hrozí podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) predraženie. Diaľničiari si totiž podľa inštitútu nechali predložiť ponuky uchádzačov v troch tendroch v približne rovnakom čase, čiže len v rozmedzí dvoch týždňov.

Tým sa podľa analytikov obmedzila súťaž a hrozí, že NDS dve stavby výrazne preplatí. "Ani veľké stavebné firmy nemajú kapacity na to, aby v rovnakom čase oceňovali zároveň tri náročné diaľničné stavby," argumentoval analytik INEKO Ján Kovalčík.

Časová kolízia tendrov vedie podľa jeho slov k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.
Ide o súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Súťaž len naoko

Pri takomto postupe NDS možno podľa INEKO považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. "Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa," dodal Kovalčík.

NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. "Navyše, v podobnej hodnote. Všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé," dodal analytik.

Podľa inštitútu to indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. "Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief dalo každé najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb," opísalo INEKO.

V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. "V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou," vyčíslil Kovalčík.

Ceny sa môžu znížiť

Podľa neho je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla dostať výrazne nižšie ponuky aj na ostatné dva úseky. "Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek," dodal.

INEKO pritom odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. "Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk, ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur," odhadol Kovalčík.

Za takúto sumu by sa dalo podľa neho opraviť približne 500 kilometrov (km) rozbitých ciest I. triedy alebo postaviť 10 až 15 km novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 936
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 154
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 769
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 424
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 400
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 299
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 194
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 143
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Štátnym a verejným zamestnancom zvýšia platy takmer o päť percent

Zvyšovanie platov obíde pedagogických pracovníkov.

Finančný výbor schválil niekoľko zmien v novele zákona o dani z príjmov

Jednou zo zmien je, že kritériom pre určenie daňovej rezidencie fyzickej osoby bude bydlisko.