V diaľničných tendroch hrozí predraženie, tvrdí INEKO

Časová kolízia tendrov vedie k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V ešte neuzatvorených súťažiach Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na výstavbu diaľnic hrozí podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) predraženie. Diaľničiari si totiž podľa inštitútu nechali predložiť ponuky uchádzačov v troch tendroch v približne rovnakom čase, čiže len v rozmedzí dvoch týždňov.

Tým sa podľa analytikov obmedzila súťaž a hrozí, že NDS dve stavby výrazne preplatí. "Ani veľké stavebné firmy nemajú kapacity na to, aby v rovnakom čase oceňovali zároveň tri náročné diaľničné stavby," argumentoval analytik INEKO Ján Kovalčík.

Časová kolízia tendrov vedie podľa jeho slov k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.
Ide o súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Súťaž len naoko

Pri takomto postupe NDS možno podľa INEKO považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. "Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa," dodal Kovalčík.

NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. "Navyše, v podobnej hodnote. Všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé," dodal analytik.

Podľa inštitútu to indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. "Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief dalo každé najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb," opísalo INEKO.

V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. "V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou," vyčíslil Kovalčík.

Ceny sa môžu znížiť

Podľa neho je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla dostať výrazne nižšie ponuky aj na ostatné dva úseky. "Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek," dodal.

INEKO pritom odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. "Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk, ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur," odhadol Kovalčík.

Za takúto sumu by sa dalo podľa neho opraviť približne 500 kilometrov (km) rozbitých ciest I. triedy alebo postaviť 10 až 15 km novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 208
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 162
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 9 033
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 919
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 373
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 257
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 542
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 112
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 481
  10. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 4 122

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

Neprehliadnite tiež

Ako odhaliť šmejdov ešte pred konaním akcie a čo spraviť s výrobkami

Zmluvy, ktoré človek podpíše na nelegálne usporiadanej akcii, neplatia.

Bloomberg: Elektrické auta môžu byť lacnejšie než benzínové

Pokles cien batérií by mohol znamenať, že elektrické autá zlacnejú už v roku 2025.

Plat bez práce môže fungovať v niektorých štátoch, na Slovensku nie

Obhajcovia základného príjmu tvrdia, že pomôže zlepšiť životnú úroveň chudobných a štátu sa vďaka nemu znížia výdavky.

V Bratislave zvažujú postaviť parkovací dom s parkom na streche

Parkovací dom chce postaviť mestská časť, rekreačná zóna má mať 1423 štvorcových metrov.