V diaľničných tendroch hrozí predraženie, tvrdí INEKO

Časová kolízia tendrov vedie k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V ešte neuzatvorených súťažiach Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na výstavbu diaľnic hrozí podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) predraženie. Diaľničiari si totiž podľa inštitútu nechali predložiť ponuky uchádzačov v troch tendroch v približne rovnakom čase, čiže len v rozmedzí dvoch týždňov.

Tým sa podľa analytikov obmedzila súťaž a hrozí, že NDS dve stavby výrazne preplatí. "Ani veľké stavebné firmy nemajú kapacity na to, aby v rovnakom čase oceňovali zároveň tri náročné diaľničné stavby," argumentoval analytik INEKO Ján Kovalčík.

Časová kolízia tendrov vedie podľa jeho slov k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.
Ide o súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Súťaž len naoko

Pri takomto postupe NDS možno podľa INEKO považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. "Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa," dodal Kovalčík.

NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. "Navyše, v podobnej hodnote. Všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé," dodal analytik.

Podľa inštitútu to indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. "Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief dalo každé najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb," opísalo INEKO.

V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. "V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou," vyčíslil Kovalčík.

Ceny sa môžu znížiť

Podľa neho je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla dostať výrazne nižšie ponuky aj na ostatné dva úseky. "Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek," dodal.

INEKO pritom odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. "Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk, ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur," odhadol Kovalčík.

Za takúto sumu by sa dalo podľa neho opraviť približne 500 kilometrov (km) rozbitých ciest I. triedy alebo postaviť 10 až 15 km novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 18 164
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 441
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 488
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 269
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 125
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 974
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 599
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 503
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 459
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 025

Téma: Slovensko


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šmejdi po novom útočia na dôchodcov cez inzeráty

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

DOMOV

Predvianočné počasie bude divoké, Vianoce však neprekvapia

Na Vianoce by malo iba slabo snežiť.

ŠPORT

Rok 1997: Rezešovci dostali železiarne a kúpili si aj futbal

Pred dvadsiatimi rokmi získal 1. FC Košice prvý titul a bojoval v Lige majstrov.

Neprehliadnite tiež

Americkí republikáni dospeli k finálnej podobe daňovej reformy

Reforma predstavuje najrozsiahlejšie zmeny za posledných 30 rokov.

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.