V diaľničných tendroch hrozí predraženie, tvrdí INEKO

Časová kolízia tendrov vedie k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.

Ilustračné(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V ešte neuzatvorených súťažiach Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na výstavbu diaľnic hrozí podľa Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) predraženie. Diaľničiari si totiž podľa inštitútu nechali predložiť ponuky uchádzačov v troch tendroch v približne rovnakom čase, čiže len v rozmedzí dvoch týždňov.

Tým sa podľa analytikov obmedzila súťaž a hrozí, že NDS dve stavby výrazne preplatí. "Ani veľké stavebné firmy nemajú kapacity na to, aby v rovnakom čase oceňovali zároveň tri náročné diaľničné stavby," argumentoval analytik INEKO Ján Kovalčík.

Časová kolízia tendrov vedie podľa jeho slov k zníženiu počtu súťažiacich a aj k zníženiu kvality a výhodnosti predložených ponúk.
Ide o súťaže na výstavbu úseku diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, diaľnice D1 Prešov, západ - Prešov, juh a diaľnice D1 Budimír - Bidovce.

Súťaž len naoko

Pri takomto postupe NDS možno podľa INEKO považovať za úspech, že v jednom z tendrov sa nakoniec predsa súťažilo. "Ďalšie dva tendre možno považovať za zmarené, a to s výrazným prispením síce legálneho ale inak nevhodného, až trestuhodného postupu obstarávateľa," dodal Kovalčík.

NDS dostala totiž v dvoch súťažiach, na úsek D3 Čadca, Bukov - Švrčinovec a na úsek D1 Prešov, západ - Prešov, juh len po tri ponuky, a to od rovnakých konzorcií. "Navyše, v podobnej hodnote. Všetky sa vtesnali do rozpätia 3 %, respektíve 4 %, čo je na takýchto stavbách mimoriadne neobvyklé," dodal analytik.

Podľa inštitútu to indikuje, že sa mohlo súťažiť len naoko. "Obzvlášť, keď z konzorcií silných hráčov Eurovia-Doprastav-Metrostav a Strabag-PORR-Hochtief dalo každé najnižšiu ponuku na jednu zo stavieb," opísalo INEKO.

V tretej súťaži na úsek D1 Budimír - Bidovce bolo podľa inštitútu päť ponúk, a to opakujúce sa tri konzorciá a ešte dvaja ďalší uchádzači. "V tomto prípade je najnižšia ponuka celých 22 % pod najvyššou," vyčíslil Kovalčík.

Ceny sa môžu znížiť

Podľa neho je vysoko pravdepodobné, že NDS mohla dostať výrazne nižšie ponuky aj na ostatné dva úseky. "Stačilo by súťaže vyhlasovať postupne, s odstupom aspoň dvoch mesiacov. Aby sa viac firiem mohlo uchádzať o každú zo zákaziek," dodal.

INEKO pritom odhaduje, že zopakovanie súťaží na stavby D1 a D3 v Prešove a Čadci môže oproti aktuálnym ponukám ceny podstatne znížiť. "Ak by to prinieslo najnižšie ponuky 22 % pod úrovňou najvyšších už predložených ponúk, ušetrilo by sa vyše 114 miliónov eur," odhadol Kovalčík.

Za takúto sumu by sa dalo podľa neho opraviť približne 500 kilometrov (km) rozbitých ciest I. triedy alebo postaviť 10 až 15 km novej rýchlostnej cesty R3 na Orave či R2 na juhu stredného Slovenska v polovičnom profile.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  2. Malé knedličky, veľké dojmy
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  6. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  10. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 141
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 917
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 958
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 366
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 941
  6. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 4 871
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 416
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 612
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 900
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 695

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop