Podnikatelia odmietajú vyššie koncesionárske poplatky

Zvýšenie koncesionárskych poplatkov, ktorými sa financuje prevádzka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), je nekoncepčné a nezmyselné.

Ilustračné foto(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Zvýšenie koncesionárskych poplatkov, ktorými sa financuje prevádzka Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS), je nekoncepčné a nezmyselné. Uviedla to Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS). Zvýšenie koncesionárskych poplatkov by malých a stredných podnikateľov zaťažilo sumou takmer 3,4 mil. eur ročne.

Vyplýva to z testu malých a stredných podnikov, ktorý realizovalo Centrum lepšej regulácie, analytický odbor Slovak Business Agency (SBA).
Koncesionárske poplatky podľa PAS zaťažujú podnikateľov zvýšenými nákladmi, ktoré by nemali platiť. "Rozhlas a televíziu totiž nemôžu používať firmy, ale iba ľudia - ich pracovníci. Tí však koncesionárske poplatky platia aj doma, RTVS ich teda vyberá duplicitne," uviedol výkonný riaditeľ PAS Peter Kremský.

Zvýšenie koncesionárskych poplatkov by sa podľa aliancie prejavilo aj v miernom zvýšení administratívnych nákladov podnikateľov. Administratívne náklady štátu na výber týchto poplatkov sú zhruba milión eur. Popri výbere poplatkov dostáva RTVS aj dotácie zo štátneho rozpočtu, tento rok by to malo byť približne 26 mil. eur.

Aliancia preto odmieta zvyšovanie poplatkov a žiada vládu a RTVS, aby sa vrátili k financovaniu RTVS priamo zo štátneho rozpočtu. "Ak je štátny rozhlas a televízia pre chod krajiny potrebná, v štátnom rozpočte sa musia nájsť peniaze na ich financovanie. Ak by to nebolo možné, treba zvážiť financovanie formou jednorazového odvodu pri predaji televíznych a rozhlasových prijímačov, prípadne aj doplnkovo," dodal Kremský.

So zvyšovaním koncesionárskych poplatkov nesúhlasí ani SBA. Agentúra navrhuje absolútne oslobodenie malých a stredných podnikov od platenia poplatkov, alebo ich celkové zrušenie a financovanie RTVS zo štátneho rozpočtu. Spolu s alianciou tiež odmietajú, aby poplatky mohlo zvyšovať Ministerstvo kultúry SR len na základe svojej vyhlášky.

To by mohlo viesť k pravidelnému zvyšovaniu poplatkov bez zapojenia verejnosti, bez diskusie a bez štandardného legislatívneho postupu. Pokiaľ nie je možné zrušiť koncesionárske poplatky pre podnikateľov, aliancia navrhuje ich zmenu na ročný poplatok. To by viedlo k zníženiu administratívnej záťaže ako pre podnikateľov, tak aj pre rozhlas a televíziu.

Aliancia ďalej navrhuje výnimku z platenia poplatkov pre firmy s menej ako päť zamestnancami ako nástroj na podporu malého a stredného podnikania.
Kremský tiež upozorňuje, že výber poplatkov je neefektívny. Podľa odhadu RTVS poplatky platí 1,2 milióna domácností, ďalších 200-tisíc ich neplatí. Pokiaľ by platili, príjmy RTVS by sa zvýšili zo 60 mil. eur na 72 mil. eur.

Podľa šéfa aliancie sa tiež objavujú informácie, že RTVS neposiela faktúry občanom, ktorí sa prihlásia na platenie poplatkov. Tiež sa podľa neho navrhuje oslobodenie od platenia poplatkov pre sociálne najslabšie skupiny občanov, a teda platiteľov bude menej.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 530
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 751
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 080
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 070
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 175
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 635
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 629
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 429
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 051

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Markíza má byť na predaj, hovorí sa aj o ďalších médiách

Majiteľ najsledovanejšej televízie na Slovensku, ako aj potenciálni záujemcovia o jej kúpu tvrdia, že špekulácie nekomentujú.

Kroksy sú späť. Ich miliardová stratégia? Byť škaredé

To, že sa kroksy vracajú, nie je žiadna náhoda.

Zákon chrániaci médiá je ľahké obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky, čo sú tretie najväčšie opravovne. Sľubuje si od toho úsporu na opravách lokomotív a tisícky vagónov.