Urbanista: Domy nemusia zostať na poliach

Domy medzi poľami, často bez akejkoľvek občianskej vybavenosti a s výhľadom na dopravu cez zápchy. Vznikli tak, ako na to boli podmienky, hovorí architekt a urbanista ŠTEFAN POLAKOVIČ.

Architekt a urbanista Štefan Polakovič(Zdroj: PETER ČINTALAN)

Prežijú satelitné mestečka aj v tejto podobe, ktorú u nás majú?

„Satelitné mestečká sú prirodzene nevyhnutné. Nie je to správne, sú to monofunkčné, monotematické územia, posunuté mimo normálneho organizmu mesta, úplne závislé od transportu tam a späť. V týchto častiach, v tejto urbánnej kaši, sa len relaxuje a prespáva a chodí sa pracovať do mesta.“

Urbánna kaša?

„To je terminus technicus na pomenovanie toho, ako sa mestá rozplazili a vytvorili štruktúru nízkej zástavby po celom obvode. Pretože cena pozemkov bola prijateľná a existovala možnosť dostať sa v jednotlivých prímestských častiach k výstavbe a bývaniu.

Vybavenosť má ľudí premiešať. Tých pôvodných s prišelcami.

Štefan Polakovič

To všetko ešte v kombinácii s veľkou nesympatiou ľudí v pôvodnom prostredí so zahusťovaním. A tak sa deje, čo sa deje. Je to teda vyliata masa bývania do periférie mesta.“

Čo všetko by mali mestečká mať, aby fungovali lepšie? V čom sa pri nich spravila chyba, keď sa začali budovať?

„Ťažko to zrejme nazvať chybou. Vznikli tak, ako to určili podmienky. Väčšie mestá, ktoré podstatne dávnejšie spracovali svoj nárast, vznikajú ako súmestia, kde každá časť má svoje lokálne centrum. A na lokálne centrum sa viaže všetko ostatné.

U nás existuje jedno centrum mesta, a to ostatné znamená spleť rôznych funkcií pri cestách, po ktorých sa ľudia dostávajú do odtrhnutých satelitných častí.

Vzniká v nich absencia pracovných možností. A asi je ich tam aj ťažké vytvoriť, pretože sa nedá očakávať, že kto v takej časti žije, sa aj v konkrétnej tamojšej firme zamestná. Potom nastáva presúvanie sa za prácou, záťaž na cesty, dopravné zápchy.

Tie časti sú ďalej od centra, ako by bolo vhodné, povedzme, pre jazdu na bicykli aspoň osem mesiacov do roka. A ďaleko pre pešie dochádzanie. Pendlovanie potom znamená dve, tri autá v rodine, namiesto jedného, ktoré býva v rodine v meste a tak ďalej.“

Je možné súčasný stav zlepšiť? Alebo už aspoň stavať podľa lepších zásad?

„Už asi ani nie. To, čo sa udialo tu, sa udialo aj v iných krajinách, udialo sa to a deje veľmi silno v Českej republike, Maďarsku a iných okolitých štátoch.

Každá z obcí si rieši územným plánom to, aby k  sebe dostala čo najviac obyvateľov. Snahou je ich ubytovať, už menšou snahou či dokonca nezáujmom, alebo je to aj nemožné dostať k nim nejaké občianske funkcie, pretože to nie je finančne výhodné.

Tak zbytočne vznikajú monofunkčné akoby mestské časti, no sú to len zóny bývania a relaxu. Silne tomu napomáha aj súčasná hypotekárna politika.“

Mnohí ľudia začínajú zvažovať návrat do mesta alebo sa už presťahovali naspäť. Začnú sa satelitné mestečká vysídľovať?

„Dopyt po bývaní v mestách, ako je Bratislava, pretože ponúkajú pracovné príležitosti, je obrovský. Vysídľovať sa nebudú. Ľudia sa budú skôr preskupovať.

Tí, ktorí tam bývajú, po nejakom čase, keď im odrastú deti, zistia, že to neustále dochádzanie do práce a z práce im nesedí, možno to zmenia. A možno to zmenia tak, že domy nechajú deťom a nájdu si byt v meste a podobne.

Ale hlad po nehnuteľnostiach, po uspokojovaní bývania v prírode alebo v odtiahnutej polohe od rušného centra mesta ostane.“

Ako sa projektuje zóna v satelitnom mestečku? Developer sľúbi bývanie v prírode blízko občianskej vybavenosti a postaví ulicu v poli bez chodníka do obce.

„Niekoľkokrát sme sa zúčastnili na projektovaní takýchto častí. Charakter návrhu je po vybudovaní nejaký, časom, keď sa ľudia nasťahujú, tak sa územie dopĺňa, nejakým spôsobom spája s obcou. Boli sme svedkami, že časti, ktoré boli pôvodne odtrhnuté, sa dnes stali integrálnou súčasťou obce.

Záleží na obciach, aby sa o svojich daňových poplatníkov starali a vytvorili im podmienky na koexistenciu s obcou.“

Developer sa teda veľmi nestará o to, čo obec spraví?

„Developera nezaujíma nič iné, len aby postavil a predal.“

A projektanta?

„Ten sleduje územný plán. Súlad s ním musí rešpektovať a keď je tam plocha na vytvorenie iba bývania, tak to tak robí. Toto celé vychádza z územných plánov obcí.“

Čiže záleží na obci, aby si naplánovala rozvoj zón?

„Určite áno. Obec zadáva požiadavky na to, aby územný plán nejako vyzeral, aby v územnom pláne aj v nových častiach bol predestinovaný vznik malých častí, punktov občianskeho vybavenia, kultúry.

A to nielen pre konkrétnu časť, ale pre celú obec, aby sa obyvatelia mohli miešať. Aby to nebolo tak, že pôvodní obyvatelia ostávajú v obci a prišelci stále na okraji.“

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  6. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  9. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 420
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 563
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 856
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 746
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 742
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 867
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 945
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 1 814
  9. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 805
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku 1 617

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Robert Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov. Nárok však nebudú mať všetci.

Stovky zamestnávateľov ponúknu na veľtrhu 31 tisíc pracovných miest

Veľtrh práce nie je určený len ľuďom, ktorí si hľadajú prácu, ale aj pre generáciu vstupujúcu na trh práce.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop