SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Národná diaľničná spoločnosť navrhla varianty pre Triblavinu

Štátni diaľničiari začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina.

Križovatku Triblavina stavia pre Národnú diaľničnú spoločnosť spoločnosť Porr za 23,7 milióna eur.Križovatku Triblavina stavia pre Národnú diaľničnú spoločnosť spoločnosť Porr za 23,7 milióna eur. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS ) podľa jej generálneho riaditeľa Róberta Auxta navrhla varianty výstavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava, Vajnory - Senec (16 kilometrov). Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice.

"NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia," povedal Auxt pre agentúru SITA.

Skryť Vypnúť reklamu

Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu.

Preštudujú návrhy

"Samozrejme, neznamená to, aby sme vyrobili problémy, čo sa týka plynulosti premávky, alebo bezpečnosti," uviedol šéf diaľničiarov.

Auxt ako ekonomický expert strany Sieť pred marcovými voľbami kritizoval sporné zmeny pri výstavbe križovatky Triblavina a na úseku D1 už bez kolektorov ako čiernu stavbu. Teraz ako šéf NDS má tento problém riešiť.

"Nie je to jednoduchá úloha, ale riešenia, ktoré predstavujeme, idú v línii toho, čo sme aj pred voľbami sľubovali verejne," odvetil Auxt.

"Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky návrhy k tejto problematike a následne k nim zaujme stanovisko, ktoré budeme v spolupráci s NDS komunikovať aj smerom k verejnosti a dotknutým občanom," potvrdila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

Skryť Vypnúť reklamu

NDS začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina. Zároveň informovala o príprave optimálneho riešenia stavby križovatky s tým, že samotný návrh plánovala verejnosti predstaviť do konca mája. Verejnosť sa s ním zatiaľ neoboznámila.

Rozširovanie diaľnice

Ide o súčasť plánovaného rozšírenia D1 od Bratislavy po Trnavu na plnohodnotné tri pruhy v oboch smeroch. Rozšírenie D1 v úsekoch Bratislava - križovatka Triblavina, Triblavina - Senec a križovatka Blatné - Trnava je v štádiu prípravy.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a NDS, aby urýchlene informovali verejnosť ako a kedy sa dokončí výstavba križovatky Triblavina.

"Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr. Je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta Bratislavy ako aj obrovského množstva ľudí, ktorí bývajú v okolí križovatky," informoval v piatok predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Skryť Vypnúť reklamu

Kolektory by podľa IDH nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry.

"Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok. V takom prípade sa vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici," vysvetlil Matej.

Pri výstavbe križovatky Triblavina považuje inštitút za najlepšie riešenie pôvodný variant s vybudovaním plnohodnotnej mimoúrovňovej križovatky napájajúcej okolité obce na trojprúhovú D1.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zároveň križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou Bratislavského samosprávneho kraja. Pôvodné riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie," tvrdí Matej.

Upozornil, že kraje, prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát a Európska únia. Práve tento zámer podľa neho viedol k zmene pôvodného projektu na výstavbu kolektorov.

Milióny eur

Členovia petičného výboru žiadajú prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými komunikáciami a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými stavebnými povoleniami z roku 2013. Súčasný stav na stavbe križovatky považujú za protiprávny a uvažované zmeny bez kolektorov za rozpor s verejným záujmom a očakávaniami obyvateľov regiónu. Ministra dopravy Romana Brecelyho minulý mesiac upozornili aj na nehospodárne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

"Projektová dokumentácia za 4,1 mil. eur bola odložená a začalo sa pracovať na ďalšej, ktorá rovnako bude musieť byť zaplatená a nie je v súlade so zákonmi," informovala agentúru SITA členka petičného výboru Mária Kisková.

Zákazku na výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina získala spoločnosť Porr, s. r. o. na základe zmluvy s NDS vlani v apríli. Zmluvná cena dosahuje 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane). Stavba križovatky, ktorá je momentálne pozastavená, mala byť pôvodne dokončená v apríli budúceho roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  1. Compliance – who should be responsible?
  2. Employee's age as a new ground for notice of termination
  3. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  4. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  5. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  6. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  7. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  8. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  9. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  10. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 003
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 978
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 636
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 855
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 233
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 249
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 064
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 073
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 1 862
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ernesta Valka zavraždili v roku 2010.

Obžalovaný Radič sa môže dostať na slobodu. Začne konať ministerka.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Voľba detskej ombudsmanky bude vo štvrtok.


a 2 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Štát, resp. štátne organizácie sa zbavujú množstva nehnuteľností či ďalšieho majetku.

Môžete kúpiť košickú nemocnicu, vranovskú vežu i herliansku poštu.


13 h
Ilustračné foto.

EÚ plánuje zaviesť uhlíkové clo pre produkty z tretích krajín.


13 h
Ilustračná fotografia.

Ceny ropy tento týždeň klesali.


TASR 15 h
Motorová vlaková jednotka 813/913, do 21 z nich kúpilo vysielačky ZSSK za viac ako 47-tisíc eur za kus

V roku 2022 majú vlaky najazdiť o 2 milióny kilometrov viac.


SITA 18 h

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  7. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  8. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 742
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 301
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 874
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 730
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 366
  6. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 359
  7. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 665
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 649
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu