Národná diaľničná spoločnosť navrhla varianty pre Triblavinu

Štátni diaľničiari začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina.

Križovatku Triblavina stavia pre Národnú diaľničnú spoločnosť spoločnosť Porr za 23,7 milióna eur.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS ) podľa jej generálneho riaditeľa Róberta Auxta navrhla varianty výstavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava, Vajnory - Senec (16 kilometrov). Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice.

"NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia," povedal Auxt pre agentúru SITA.

Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu.

Preštudujú návrhy

"Samozrejme, neznamená to, aby sme vyrobili problémy, čo sa týka plynulosti premávky, alebo bezpečnosti," uviedol šéf diaľničiarov.

Auxt ako ekonomický expert strany Sieť pred marcovými voľbami kritizoval sporné zmeny pri výstavbe križovatky Triblavina a na úseku D1 už bez kolektorov ako čiernu stavbu. Teraz ako šéf NDS má tento problém riešiť.

"Nie je to jednoduchá úloha, ale riešenia, ktoré predstavujeme, idú v línii toho, čo sme aj pred voľbami sľubovali verejne," odvetil Auxt.

"Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky návrhy k tejto problematike a následne k nim zaujme stanovisko, ktoré budeme v spolupráci s NDS komunikovať aj smerom k verejnosti a dotknutým občanom," potvrdila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

NDS začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina. Zároveň informovala o príprave optimálneho riešenia stavby križovatky s tým, že samotný návrh plánovala verejnosti predstaviť do konca mája. Verejnosť sa s ním zatiaľ neoboznámila.

Rozširovanie diaľnice

Ide o súčasť plánovaného rozšírenia D1 od Bratislavy po Trnavu na plnohodnotné tri pruhy v oboch smeroch. Rozšírenie D1 v úsekoch Bratislava - križovatka Triblavina, Triblavina - Senec a križovatka Blatné - Trnava je v štádiu prípravy.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a NDS, aby urýchlene informovali verejnosť ako a kedy sa dokončí výstavba križovatky Triblavina.

"Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr. Je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta Bratislavy ako aj obrovského množstva ľudí, ktorí bývajú v okolí križovatky," informoval v piatok predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Kolektory by podľa IDH nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry.

"Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok. V takom prípade sa vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici," vysvetlil Matej.

Pri výstavbe križovatky Triblavina považuje inštitút za najlepšie riešenie pôvodný variant s vybudovaním plnohodnotnej mimoúrovňovej križovatky napájajúcej okolité obce na trojprúhovú D1.

"Zároveň križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou Bratislavského samosprávneho kraja. Pôvodné riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie," tvrdí Matej.

Upozornil, že kraje, prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát a Európska únia. Práve tento zámer podľa neho viedol k zmene pôvodného projektu na výstavbu kolektorov.

Milióny eur

Členovia petičného výboru žiadajú prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými komunikáciami a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými stavebnými povoleniami z roku 2013. Súčasný stav na stavbe križovatky považujú za protiprávny a uvažované zmeny bez kolektorov za rozpor s verejným záujmom a očakávaniami obyvateľov regiónu. Ministra dopravy Romana Brecelyho minulý mesiac upozornili aj na nehospodárne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov.

"Projektová dokumentácia za 4,1 mil. eur bola odložená a začalo sa pracovať na ďalšej, ktorá rovnako bude musieť byť zaplatená a nie je v súlade so zákonmi," informovala agentúru SITA členka petičného výboru Mária Kisková.

Zákazku na výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina získala spoločnosť Porr, s. r. o. na základe zmluvy s NDS vlani v apríli. Zmluvná cena dosahuje 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane). Stavba križovatky, ktorá je momentálne pozastavená, mala byť pôvodne dokončená v apríli budúceho roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 153
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 687
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 921
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 285
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 134
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 971
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 782
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 695
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 497
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 888

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Kotleba zamestnával načierno

Kraj prišiel o vyše 20 miliónov eur z eurofondov.

EKONOMIKA

Slovenka hľadá startupy v Keni či Vietname

Naša predstava o treťom svete je mylná.

Neprehliadnite tiež

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.

Ľudia ju zbierajú pri lese, jej pestovanie podporí štát

Štát chce podporiť ovocie, ktoré na Slovensku pestuje len zopár ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop