Národná diaľničná spoločnosť navrhla varianty pre Triblavinu

Štátni diaľničiari začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina.

Križovatku Triblavina stavia pre Národnú diaľničnú spoločnosť spoločnosť Porr za 23,7 milióna eur.(Zdroj: SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS ) podľa jej generálneho riaditeľa Róberta Auxta navrhla varianty výstavby križovatky Triblavina na úseku diaľnice D1 Bratislava, Vajnory - Senec (16 kilometrov). Ich súčasťou by mala byť aj možnosť dobudovania pôvodne plánovaných obslužných komunikácií, tzv. kolektorov po oboch stranách diaľnice.

"NDS si svoju úlohu splnila a momentálne je to aj na rozhodnutí ministerstva dopravy. Bude to v súlade so všetkou dokumentáciou a územným plánom. Snažíme sa nájsť optimálny model medzi tým, aby sme zaručili plynulosť premávky, bezpečnosť, ale taktiež obslužnosť daného územia," povedal Auxt pre agentúru SITA.

Prístup na diaľnicu by podľa Auxta malo mať čo najviac ľudí z okolitého regiónu.

Preštudujú návrhy

"Samozrejme, neznamená to, aby sme vyrobili problémy, čo sa týka plynulosti premávky, alebo bezpečnosti," uviedol šéf diaľničiarov.

Auxt ako ekonomický expert strany Sieť pred marcovými voľbami kritizoval sporné zmeny pri výstavbe križovatky Triblavina a na úseku D1 už bez kolektorov ako čiernu stavbu. Teraz ako šéf NDS má tento problém riešiť.

"Nie je to jednoduchá úloha, ale riešenia, ktoré predstavujeme, idú v línii toho, čo sme aj pred voľbami sľubovali verejne," odvetil Auxt.

"Ministerstvo dopravy si preštuduje všetky návrhy k tejto problematike a následne k nim zaujme stanovisko, ktoré budeme v spolupráci s NDS komunikovať aj smerom k verejnosti a dotknutým občanom," potvrdila rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

NDS začiatkom mája zverejnila komplexnú dokumentáciu k stavbe križovatky Triblavina. Zároveň informovala o príprave optimálneho riešenia stavby križovatky s tým, že samotný návrh plánovala verejnosti predstaviť do konca mája. Verejnosť sa s ním zatiaľ neoboznámila.

Rozširovanie diaľnice

Ide o súčasť plánovaného rozšírenia D1 od Bratislavy po Trnavu na plnohodnotné tri pruhy v oboch smeroch. Rozšírenie D1 v úsekoch Bratislava - križovatka Triblavina, Triblavina - Senec a križovatka Blatné - Trnava je v štádiu prípravy.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) vyzýva ministerstvo dopravy a NDS, aby urýchlene informovali verejnosť ako a kedy sa dokončí výstavba križovatky Triblavina.

"Či už to bude riešenie križovatky so šiestimi jazdnými pruhmi diaľnice D1 aj so súbežnými kolektormi, alebo druhá alternatíva diaľnice s ôsmimi pruhmi bez kolektorov, podstatné je križovatku s priľahlou infraštruktúrou dostavať čo najskôr. Je to v záujme celkovej dopravnej obslužnosti hlavného mesta Bratislavy ako aj obrovského množstva ľudí, ktorí bývajú v okolí križovatky," informoval v piatok predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Kolektory by podľa IDH nemali slúžiť ako náhrada klasickej cestnej infraštruktúry.

"Vo svete kolektory slúžia len v prípade náhradnej cestnej komunikácie, keď z titulu postavenia nadradenej cestnej infraštruktúry je zabránený vstup na cudzí majetok. V takom prípade sa vybudujú kolektory ako pristúpenie na najbližší možný diaľničný privádzač. Druhý spôsob používania kolektorov je, že slúžia len pre dopravu zložiek integrovaného záchranného systému pre políciu, zdravotníkov a hasičov, aby sa v prípade zápchy dostali na akékoľvek miesto na diaľnici," vysvetlil Matej.

Pri výstavbe križovatky Triblavina považuje inštitút za najlepšie riešenie pôvodný variant s vybudovaním plnohodnotnej mimoúrovňovej križovatky napájajúcej okolité obce na trojprúhovú D1.

"Zároveň križovatku napojiť zo severnej a južnej strany na existujúcu cestnú infraštruktúru s dobudovaním ciest II. triedy pod gesciou Bratislavského samosprávneho kraja. Pôvodné riešenie by bolo z ekonomického a dopravného hľadiska najefektívnejšie," tvrdí Matej.

Upozornil, že kraje, prípadne mestá a obce sa snažia vyhnúť výstavbe cestných komunikácií ich zaradením do výstavby nadradenej cestnej infraštruktúry, aby náklady znášal štát a Európska únia. Práve tento zámer podľa neho viedol k zmene pôvodného projektu na výstavbu kolektorov.

Milióny eur

Členovia petičného výboru žiadajú prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými komunikáciami a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými stavebnými povoleniami z roku 2013. Súčasný stav na stavbe križovatky považujú za protiprávny a uvažované zmeny bez kolektorov za rozpor s verejným záujmom a očakávaniami obyvateľov regiónu. Ministra dopravy Romana Brecelyho minulý mesiac upozornili aj na nehospodárne nakladanie s peniazmi daňových poplatníkov.

"Projektová dokumentácia za 4,1 mil. eur bola odložená a začalo sa pracovať na ďalšej, ktorá rovnako bude musieť byť zaplatená a nie je v súlade so zákonmi," informovala agentúru SITA členka petičného výboru Mária Kisková.

Zákazku na výstavbu mimoúrovňovej križovatky Triblavina získala spoločnosť Porr, s. r. o. na základe zmluvy s NDS vlani v apríli. Zmluvná cena dosahuje 19,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (23,7 mil. eur vrátane dane). Stavba križovatky, ktorá je momentálne pozastavená, mala byť pôvodne dokončená v apríli budúceho roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 054
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 526
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 057
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 972
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 889
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 764
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 491
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 056
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 750

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

Chuť hranolčekov z ulice Únia nezmení

Zmenu v návrhu nariadenia vyrokovalo Belgicko, aby sa nezmenila výroba dvakrát smažených hranolčekov z pouličných stánkov.

Starbucks urobil miliardový obchod, získa ďalšie kaviarne v Číne

Reťazec získa zhruba 1300 prevádzok v mestách Šanghaj a Ťiang-su a v provincii Če-ťiang.

Predseda Európskej investičnej banky sa nezmení, opäť to bude Werner Hoyer

Hoyer je predsedom banky od začiatku roka 2012, teraz ho zvolili na ďalších šesť rokov.