Šéf štátnych diaľničiarov: Diaľnica do Košíc? V roku 2024

Všetky práce, ktoré sa aktuálne robia, postupujú v zmysle časového harmonogramu. Dokončiť by sa mali postupne v rokoch 2018 až 2020, hovorí generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti RÓBERT AUXT.

Róbert Auxt je generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti. Študoval na viacerých školách, najmä vo Veľkej Británii, ale aj v Poľsku, napríklad na londýnskej Middlesex University či prestížnej The London School of Economics and Political Science. V Londýne pôsobil aj ako anyltik Citygroup a syndikátny bankár UniCredit. Pracoval aj ako poradca na ministerstve financií. Od roku 2015 je vedúcim stálej pracovnej skupiny národné hospodárstvo pre stranu Sieť. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti ste sa stali pred niekoľkými týždňami. V akom stave ste našli firmu?

„Je v nej viac vecí, ktoré chceme zmeniť. Zmyslom môjho pôsobenia bude hospodárnosť, teda aby Národná diaľničná nerobila veľa činností, ktoré s nami veľmi nesúvisia. Chceme v nej optimalizovať procesy, aktuálne revidujeme viac ako 40 zmlúv, ktoré buď zmeníme, alebo ich zrušíme. Takto dokážeme ušetriť možno aj desiatky miliónov eur ročne.“

Nakladalo sa s peniazmi nehospodárne?

„Myslím, že sa dá nakladať aj hospodárnejšie.“

O akých konkrétnych zmluvách sa rozprávame?

„Ide najmä o prípravu a prevádzku. Už sme zrušili jednu súťaž, ktorou sa mal vybrať externý stavebný dozor. Určite v najbližších dňoch a týždňoch budeme robiť aj ďalšie kroky. Ja vnímam, že Národná diaľničná nakladá s verejnými peniazmi. Dajú sa lepšie využiť, nie na umelé štúdie, ale na bezpečnosť a výstavbu ciest.“

Z firmy odišiel aj stredný manažment, ako napríklad šéf právneho či šéf verejného obstarávania. Prečo?

„Vzájomne sme sa dohodli. Bude lepšie, ak tieto oddelenia budú fungovať v inom zložení. Pozerám sa aj na personálne obsadenie nižších pozícií. Myslím si, že záležitosti v Národnej diaľničnej vieme usporiadať tak, aby nedochádzalo nielen ku konfliktu záujmov, ale ani k nehospodárnosti. Chceme stavať nielen na makropohľade, ale aj mikro. Myslíme si, že napríklad samotná koncepcia verejného obstarávania by sa mala centralizovať. Týmito krokmi docielime to, že každé euro bude pod dohľadom a budeme vedieť, na aké účely sa použije.“

​Dostal som viaceré anonymy. Aj na základe toho sme spravili komisiu, ktorá to prešetrí a na základe toho správu posunieme ministerstvu dopravy.​

Róbert Auxt

Tieto kroky však značia, ako keby ste boli už stálym riaditeľom, nie dočasným.

„Zmeny robím v mantineloch dočasného generálneho riaditeľa. Kým budem mať dôveru ministra, budem ich robiť. Uvidíme, ako dopadne výberové konanie. V minulosti som robil na ministerstve financií či v investičnej banke. Na tejto pozícii si nezakladám a svoju kariéru som nezaložil na tom, aby som mal post v štátnej správe. Mal som ponuky aj zo súkromnej sféry a moju prácu beriem ako manažérsku.“

Prihlásite ste sa do výberového konania?

„Ak ma minister o to požiada, zúčastním sa.

O vás sa hovorilo aj ako o ministrovi dopravy. Oslovili vás?

„Žiadnu takúto ponuku som nedostal.“

Krátko po vašom nástupe sa do médií rozposlal list, ktorý zverejnili Aktuality.sk. Podľa neho napríklad rýchlosť v tuneli Ovčiarsko sa zvýšila o 20 kilometrov za hodinu. Preverujete ho?

„Dostal som viaceré anonymy. Aj na základe toho sme spravili komisiu, ktorá to prešetrí a na základe toho správu posunieme ministerstvu dopravy.“

Dnes však už viete povedať, či sa rýchlosť posunula, alebo nie.

„Informácie, ktoré som dostal aj z ministerstva dopravy, hovoria, že v Ovčiarsku sa plánovala vždy stokilometrová rýchlosť za hodinu.“

Overujete si to?

„Áno. Ako som už povedal, máme odbor internej kontroly. Listov však prišlo viac.“

V jednom z nich obviňujú  Pavla Kováčika, ktorý bol investičným riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti. Stretávate sa s ním? 

„Na základe odvolania pána Gajdoša (Milan Gajdoš, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, pozn. red.), minister odvolal aj pána Kováčika. Dôvodom bolo, že podpisovali zmluvy v čase moratória. My sme s nimi ukončili spoluprácu a odvtedy sme sa nevideli.“

Ako vyriešia križovatku?

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47YC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa predplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom C47YC na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Juraj Široký


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

SVET

Mariňák: Ak ponorku nájdu, námorníkov aj tak nezachránia

Stratenú argentínsku ponorku by mohol nájsť sonar, hovorí Ross Hall.

ŠPORT

Prerušenie ligy? Neexistuje na to dôvod, tvrdí Lintner

Kluby si môžu vyskúšať, aké je to hrať bez kľúčových hráčov, hovorí šéf ligy.

Neprehliadnite tiež

V regióne, kde je kominárov málo, sa na nich čaká dlhšie

Na Slovensku je okolo 800-tisíc domácností, ktoré majú komín. Kominárov je okolo 300.

Penta a čínski investori chcú od Američanov podiel u vlastníka Markízy a Novy

Hodnota podielu americkej firmy v spoločnosti CME by mala dosahovať pol miliardy eur.

USA sú nespokojné s pokrokom v rokovaniach o dohode NAFTA

Mexiko a Kanada v rokovaniach o úprave podmienok Severoamerickej dohody o voľnom obchode nesignalizovali ochotu prijať zmeny navrhované americkou stranou.

Diaľničiari začnú sprejazdňovať križovatku Blatné na diaľnici D1

Križovatka Blatné by mala byť prejazdná bez obmedzení v pondelok 27. novembra.