Hodnota za peniaze: Diaľničiari posúdia aj ďalšie súťaže

Národná diaľničná spoločnosť na základe princípu hodnota za peniaze prehodnocuje celú cenotvorbu.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas prerazenia tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.(Zdroj: TASR - Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) na základe uplatnenia princípu Hodnota za peniaze uvažuje o ďalších zmenách v plánovaných a rozbehnutých verejných obstarávaniach, ale aj v uzavretých zmluvách.

"Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme nie radi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt vo štvrtok pre agentúru SITA počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva.

Jednu súťaž už zrušili

Diaľničiari začiatkom júna informovali, že zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír - Bidovce pri Košiciach. Rozhodli sa tak práve po vyhodnotení tendra podľa novej odbornej analýzy Hodnota za peniaze.

Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 mil. eur vrátane dane) bola chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici.

Ak by predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD - Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.

NDS ešte vyhodnocuje cenové ponuky v užších súťažiach na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - juh (7,9 kilometra), D1 Budimír - Bidovce (14,4 km) a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec (5,7 km). Ponuky sa otvárali 17. mája a ak by uchádzači nemali námietky, mali byť podľa diaľničiarov vyhodnotené pôvodne do konca mája.

"Zasadá komisia, ktorá hodnotí tieto projekty. Ako generálny riaditeľ do nej priamo nechcem, ani nebudem zasahovať. Komisia by mala vyhodnotiť všetky ponuky v priebehu budúceho týždňa. Následne budeme verejnosť informovať a pristúpime k rokovaniam o podpise zmlúv," priblížil Auxt.

Z európskych peňazí

Úsek D1 Prešov, západ - juh chce spomedzi troch otvorených ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane.

Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur. Na výstavbu D1 Budimír - Bidovce navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK - 197,44 mil. eur, pričom predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené ponuky piatich uchádzačov.

Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec za najnižšiu sumu - 239,11 mil. eur. Je to však o 40 mil. eur viac ako odhadované náklady (199,12 mil. eur).

Auxt očakáva určité problémy pre revíziu vplyvov na životné prostredie pri stavbe juhozápadného obchvatu Prešova. "Nejde o zásadný problém ani z časového hľadiska.

Väčší problém vnímame pri stavbe D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde aj tá najnižšia ponuka je relatívne výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky. Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom," dodal Auxt.

Súťaže na uvedené tri diaľničné projekty sa začali ešte pred rokom. Majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili.

Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 427
  2. Legendárna Transsibírska magistrála 8 039
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 674
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 517
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 475
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 907
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 799
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 742
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 657
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 165

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce, žiadnu legislatívu z Bruselu preto netreba.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Neprehliadnite tiež

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Šéf Airbusu Tom Enders odíde zo svojej funkcie v apríli 2019

Rada riaditeľov zatiaľ nemá náhradu za odchádzajúceho Endersa.

Investícia do bitcoinu je nebezpečná. Ľudia by mali rátať s tým, že prídu o všetko

Od začiatku roka vyskočil kurz bitcoinu o vyše 1700 percent. Analytici varujú, že ide o bublinu.