Hodnota za peniaze: Diaľničiari posúdia aj ďalšie súťaže

Národná diaľničná spoločnosť na základe princípu hodnota za peniaze prehodnocuje celú cenotvorbu.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas prerazenia tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.(Zdroj: TASR - Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) na základe uplatnenia princípu Hodnota za peniaze uvažuje o ďalších zmenách v plánovaných a rozbehnutých verejných obstarávaniach, ale aj v uzavretých zmluvách.

"Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme nie radi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt vo štvrtok pre agentúru SITA počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva.

Jednu súťaž už zrušili

Diaľničiari začiatkom júna informovali, že zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír - Bidovce pri Košiciach. Rozhodli sa tak práve po vyhodnotení tendra podľa novej odbornej analýzy Hodnota za peniaze.

Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 mil. eur vrátane dane) bola chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici.

Ak by predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD - Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.

NDS ešte vyhodnocuje cenové ponuky v užších súťažiach na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - juh (7,9 kilometra), D1 Budimír - Bidovce (14,4 km) a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec (5,7 km). Ponuky sa otvárali 17. mája a ak by uchádzači nemali námietky, mali byť podľa diaľničiarov vyhodnotené pôvodne do konca mája.

"Zasadá komisia, ktorá hodnotí tieto projekty. Ako generálny riaditeľ do nej priamo nechcem, ani nebudem zasahovať. Komisia by mala vyhodnotiť všetky ponuky v priebehu budúceho týždňa. Následne budeme verejnosť informovať a pristúpime k rokovaniam o podpise zmlúv," priblížil Auxt.

Z európskych peňazí

Úsek D1 Prešov, západ - juh chce spomedzi troch otvorených ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane.

Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur. Na výstavbu D1 Budimír - Bidovce navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK - 197,44 mil. eur, pričom predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené ponuky piatich uchádzačov.

Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec za najnižšiu sumu - 239,11 mil. eur. Je to však o 40 mil. eur viac ako odhadované náklady (199,12 mil. eur).

Auxt očakáva určité problémy pre revíziu vplyvov na životné prostredie pri stavbe juhozápadného obchvatu Prešova. "Nejde o zásadný problém ani z časového hľadiska.

Väčší problém vnímame pri stavbe D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde aj tá najnižšia ponuka je relatívne výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky. Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom," dodal Auxt.

Súťaže na uvedené tri diaľničné projekty sa začali ešte pred rokom. Majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili.

Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 326
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 030
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 847
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 242
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 537
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 570
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 253
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 485
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 750
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Neprehliadnite tiež

Spor medzi štátom a vysokými školami vyriešia až súdy

Či bolo všetko v poriadku, posudzuje aj Úrad pre verejné obstarávanie. V niektorých prípadoch už dal za pravdu školám.

Analytici z prognóz nepoľavujú, ekonomika má rásť vyše trojpercentným tempom

Analytici komerčných bánk predpovedajú slovenskému hospodárstvu v tomto roku medziročný rast o 3,2 percenta.

Od marca sa menia pravidlá osobného bankrotu, bude dostupnejší

Domáhať sa zbavenia dlhov týmito spôsobmi bude môcť dlžník iba raz za desať rokov.

Osem zásadných zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Kto si málo sporí a príliš často mení zamestnanie, dostane o niečo nižší úver ako doteraz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop