SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Hodnota za peniaze: Diaľničiari posúdia aj ďalšie súťaže

Národná diaľničná spoločnosť na základe princípu hodnota za peniaze prehodnocuje celú cenotvorbu.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas prerazenia tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka.Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas prerazenia tunela Ovčiarsko na úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka. (Zdroj: TASR - Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) na základe uplatnenia princípu Hodnota za peniaze uvažuje o ďalších zmenách v plánovaných a rozbehnutých verejných obstarávaniach, ale aj v uzavretých zmluvách.

"Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme nie radi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt vo štvrtok pre agentúru SITA počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednu súťaž už zrušili

Diaľničiari začiatkom júna informovali, že zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír - Bidovce pri Košiciach. Rozhodli sa tak práve po vyhodnotení tendra podľa novej odbornej analýzy Hodnota za peniaze.

Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 mil. eur vrátane dane) bola chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici.

Ak by predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD - Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.

NDS ešte vyhodnocuje cenové ponuky v užších súťažiach na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ - juh (7,9 kilometra), D1 Budimír - Bidovce (14,4 km) a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec (5,7 km). Ponuky sa otvárali 17. mája a ak by uchádzači nemali námietky, mali byť podľa diaľničiarov vyhodnotené pôvodne do konca mája.

Skryť Vypnúť reklamu

"Zasadá komisia, ktorá hodnotí tieto projekty. Ako generálny riaditeľ do nej priamo nechcem, ani nebudem zasahovať. Komisia by mala vyhodnotiť všetky ponuky v priebehu budúceho týždňa. Následne budeme verejnosť informovať a pristúpime k rokovaniam o podpise zmlúv," priblížil Auxt.

Z európskych peňazí

Úsek D1 Prešov, západ - juh chce spomedzi troch otvorených ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane.

Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur. Na výstavbu D1 Budimír - Bidovce navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK - 197,44 mil. eur, pričom predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené ponuky piatich uchádzačov.

Skryť Vypnúť reklamu

Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec za najnižšiu sumu - 239,11 mil. eur. Je to však o 40 mil. eur viac ako odhadované náklady (199,12 mil. eur).

Auxt očakáva určité problémy pre revíziu vplyvov na životné prostredie pri stavbe juhozápadného obchvatu Prešova. "Nejde o zásadný problém ani z časového hľadiska.

Väčší problém vnímame pri stavbe D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, kde aj tá najnižšia ponuka je relatívne výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky. Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom," dodal Auxt.

Súťaže na uvedené tri diaľničné projekty sa začali ešte pred rokom. Majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili.

Skryť Vypnúť reklamu

Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  2. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  3. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  4. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  5. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  6. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Hygge ako životný štýl
  10. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 42 392
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 29 349
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 075
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 269
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 837
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 773
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 387
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 377
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 261
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 114
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Súťaže

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Trenčín), Doprava (Zvolen), Doprava (Senec), Diaľnice
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič, vľavo minister obrany SR Jaroslav Naď a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí (všetci OĽaNO).

Vôbec ste si nevšimli, ako sa to zmenilo.

24. jan
Ilustračná fotografia.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

10 h
Dočasný šéf polície Peter Kovařík počas vypočúvania pred výborom.

Vo výbere sú už len Kovařík a Hamran.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Spoločnosť avizuje hromadné prepúšťanie.

19m
Prezident Slovenského živnostenského zväzu Stanislav Čižmárik.

Živnostníci a malí podnikatelia nemusia dostať podporu,

2 h
Predseda predstavenstva Arca Investments, a.s Rastislav Velič.

V decembri 2020 podala neúspešný návrh na insolvenčné konanie na mestskom súde v Prahe aj Arca Investments.

3 h
Na dostavbe plynovodu Nord Stream 2 pracuje ruská loď Fortuna v blízkosti pobrežia Dánska.

Fortuna sa bude usilovať o skompletizovanie zvyšných 150 kilometrov plynovodu.

3 h