Ako slovenské úrady nepoužívajú e-schránky

Z vyše 6300 e-schránok si len 1646 otvorili úrady aspoň raz za ich existenciu.

BRATISLAVA. Ak by ste dnes chceli niečo vybaviť cez elektronické schránky či skontaktovať sa so svojou obcou on-line, s veľkou pravdepodobnosťou sa vám nepodarí nič vybaviť.

S t akmer trištvrte slovenskými úradmi sa cez e-schránky ne darí skontaktovať. Z vyše 6300 e-schránok si len 1646 otvorili úrady aspoň raz za ich existenciu. Vyplýva to z údajov od Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES).

Zákon povinné otváranie neprikazuje všetkým úradom, e-schránky však používa ministerstvo vnútra či Sociálna poisťovňa alebo ústredie práce. Od novembra si však budú musieť povinne otvárať dátové schránky aj ostatné štátne inštitúcie.  

Státisíce neprečítaných správ

Ku koncu mája tohto roka evidovali štátne inštitúcie viac ako 300-tisíc neprečítaných správ, najviac neotvorených ich mal štát začiatkom decembra vlaňajšieho roka – a to takmer 2,5 milióna.

V roku 2014 denník SME funkčnosť elektronických schránok testoval jednoduchou žiadosťou o poskytnutie počtu obyvateľov obce. Napríklad Levoča dostala žiadosť 20. februára 2014, no odpovedala až 12. marca. Rekordérom v rýchlosti vybavenia žiadosti cez Slovensko.sk bol Hlohovec, ktorý poskytol počet obyvateľov do štyroch dní.

Naopak, obec Báhoň odpovedala až rok po doručení žiadosti. „Vzhľadom na to, že sme dosiaľ nedisponovali technickými prostriedkami na administráciu našej elektronickej schránky, nebolo možné vám odpovedať,“ vysvetlil vtedy zdržanie starosta obce Ivan Patoprstý. Na žiadosť z 20. februára 2014 odpovedala obec 19. februára 2015.

Správy v e-schránkach si však nečítajú nielen úrady, ale ani občania. Ku koncu mája mali Slováci, ale aj cudzinci s trvalým pobytom na Slovensku neprečítaných takmer 9,8 milióna správ, firmy či podnikatelia si zatiaľ neprečítali 2,5 milióna správ.

Málo aktivovaných

Hoci elektronickú schránku má zriadenú každý občan, či dokonca každá firma a štátna inštitúcia  ani po dvoch rokoch sa v praxi takmer nevyužívajú. Štát stáli na začiatku takmer 50 miliónov eur.

Ku koncu vlaňajšieho roka zriadil štát viac ako 5,5 milióna dátových schránok, z toho 4,8 milióna len pre fyzické osoby, teda občanov a cudzincov s trvalým pobytom na Slovensku.

Na to, aby mohli občania komunikovať so štátom elektronicky a doručovať cez elektronické schránky poštu, treba schránku aktivovať.

Každý, kto si elektronické doručovanie aktivuje, tak môže s úradmi komunikovať už len elektronicky – napríklad mu môžu do e-schránky posielať rozhodnutia, pričom doručená pošta sa správa rovnako, ako keby šlo o klasickú, papierovú poštu. Správa, ktorú si občan neprečíta do 15 dní od jej doručenia, sa totiž považuje za doručenú. 

K rovnakému dátumu, ako štát zriadil 4,8 milióna schránok pre fyzické osoby, si ich aktivovalo len 5620 ľudí, čo je len 0,12 percenta zo všetkých vlastníkov dátových schránok. Používanie dátových schránok je zatiaľ pre občanov či živnostníkov dobrovoľné, no firmy budú musieť so štátom cez ne komunikovať už od 1. augusta tohto roka.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 745
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 996
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 235
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 361
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 346
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 910
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 621
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 553
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 462
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 860

Téma: e-Government na Slovensku


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol nahnevaný ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

KOMENTÁRE

Kde sme boli, keď sme ešte mohli zasiahnuť? A kde sme teraz

OSN varovala svet už v roku 2014.

Neprehliadnite tiež

Holjenčíkovho nástupcu oslabia, vláda rozdelí funkcie

Nový predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví už nebude šéfom regulačnej rady.

Sberbank ruší kreditky aj niektoré účty. Chystá sa na spojenie s Primou?

Ľuďom prišiel list, že musia minuté peniaze z kreditky zaplatiť do dvoch mesiacov.

Prečo je pre ľudí dobré, že začali ceny opäť rásť?

Výška prídavkov a dávok by sa mala rozmraziť a ich suma by mala opäť začať rásť.

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, slovenské Cargo v súťaži neuspelo

Štátny nákladný prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo o subdodávkach na slovenskom a českom úseku.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop