Cargo finalizuje plán, čo spraví s ľuďmi, technológiami aj dlhmi

Ak sa plán podarí naplniť, nákladný vlakový dopravca by mal byť konkurencieschopnejší na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v súčasnosti finalizuje svoj strategický plán do roku 2020. 

Ten určí jej ďalší rozvoj v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s kapacitami spoločnosti a zdrojmi potrebnými na ich obnovu. 

Nákladný vlakový dopravca by tak mal byť konkurencieschopný na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu. 

Vyplýva to z informácie o plnení opatrení na ekonomickú konsolidáciu a ďalší rozvoj ZSSK Cargo ku koncu minulého roka. Vláda ju v stredu vzala na vedomie. 

"Budeme hľadať optimálne riešenie na to, aby Cargo bol buď zmysluplný projekt v našich rukách, alebo niekde inde," povedal po rokovaní vlády minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely.

Plán rieši ľudí aj technológie

Strategický plán ZSSK Cargo rieši ďalší rozvoj všetkých rozhodujúcich oblastí firmy - obchodných aktivít, mobilného parku, technológií a ľudských zdrojov. 

Ministerstvo dopravy ako akcionár by malo dokument schváliť do polovice roka. Ide o súčasť konsolidácie spoločnosti od polovice roka 2013 do konca roku 2020. 

Je to jedno zo štyroch opatrení v rámci procesu ekonomickej konsolidácie spoločnosti na základe uznesenia vlády z 10. júla 2013. Vláda vtedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR.

Ministerstvo dopravy požiadalo predstavenstvo ZSSK Cargo aj o spracovanie strategického plánu zameraného na ďalší rozvoj intermodálnej prepravy. 

Štátny prepravca totiž neodpredal podiel vo svojej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktorá bola zriadená pre realizáciu intermodálnej prepravy. 

Materská spoločnosť chcela do jej základného imania vložiť 428 nákladných vozňov, Terminál kombinovanej dopravy Dobrá s príslušnými technológiami a pozemky pod terminálom v Bratislave na ulici Lúčna. 

Tento majetok do dcéry napokon nevložila, keďže nevybrala strategického partnera, lebo jediná ponúknutá cena za 66 % akcií nesplnila jej očakávania.

Zvažovali viacero alternatív

Štátna nákladná spoločnosť uvažovala aj o vzniku dcérskej firmy s partnerskou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú prepravu. Spoločný podnik mal zabezpečovať údržbu a opravy rušňov a vozňov. 

"Hľadali sa nejaké synergické efekty spolu so ZSSK, ale ide o zásadné iné vozňové typy, takže synergia sa rozplynula. Hľadáme nejaké finančne výhodné riešenie," povedal Brecely.

Vytvorenie spoločného podniku oboch železničných prepravcov podľa správy nemá komerčné ani ekonomické opodstatnenie, a to z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. 

ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov.

ZSSK Cargo vlani predala 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Spätne si pritom prenajala 8 216 vozňov za 10,35 eura za vozeň na deň. 

V dcérskej firme Cargo Wagon, a. s. zároveň predala podiel 66 % spoločnosti AAE Wagon, a. s. za 7 mil. eur. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Dlhy má vysoké, ale znižujú sa

Dlh ZSSK Cargo sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 129,6 mil. eur koncom minulého roka, teda na 29 % oproti dlhu spred troch rokov. 

Znížený dlh ku koncu vlaňajška sa skladal z bankových úverov za 63,6 mil. eur, neuhradeného záväzku za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republike 35,5 mil. eur a záväzkov z finančného lízingu 30,5 mil. eur. Spoločnosť mala znížiť dlh do roku 2016 na úroveň 30 % oproti stavu koncom roku 2012. 

Zníženie dlhu umožnili príjmy z predaja vozňov a splatenie návratnej štátnej finančnej výpomoci 166 mil. eur v závere minulého roka. K tomu na úrokoch spoločnosť zaplatila takmer 40 mil. eur.

Spoločnosť podľa jej informácií vlani zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne plánovala stratu 5,8 mil. eur. V roku 2014 hospodárila so stratou 5,5 mil. eur. 

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi tak dosiahol 54,39 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  2. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  3. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 4 830
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 370
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 474
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 295
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 031
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 326
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 964
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 1 852
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 798
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 574

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková: Kiskov výber ma prekvapil

Poslankyňa za Smer Jana Laššáková tvrdí, že Maďarič na sneme strany hovoril čiastočne aj z jej srdca.

EKONOMIKA

Šramko: Pravidlá na schvaľovanie rozpočtu sú príliš mäkké

Vláda v rozpočte vytvára rezervy v stovkách miliónov eur. Ich použitie je často mimo kontroly parlamentu.

ŠPORT

Froome mal počas Vuelty pozitívny dopingový test, hrozí mu aj odobranie titulu

Brit je štvornásobným víťazom Tour de France.

Neprehliadnite tiež

Fico: Rozpočet je tmelom vládnej koalície

Fico považuje návrh, ktorý počíta s poklesom deficitu pod jedno percento HDP, za reálny.

Priemyselná výroba eurozóny aj celej Únie sa zotavila

Medziročne októbrová priemyselná produkcia najvýraznejšie posilnila v Írsku.

Sociálna poisťovňa má hospodáriť bez pomoci štátu už o dva roky

Celkové príjmy Sociálnej poisťovne by mali v budúcom roku dosiahnuť 8,51 miliárd eur.

Na plynovom termináli Baumgarten po výbuchu obnovili prevádzku

Nehoda narušila dodávky plynu do krajín na juh a juhovýchod od Rakúska.

Hygienici kontrolovali reštaurácie, ktoré podávajú tatarák

Zákonné povinnosti na predaj tataráku nesplnilo iba minimum reštaurácií.