SME
Nedeľa, 24. október, 2021 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Cargo finalizuje plán, čo spraví s ľuďmi, technológiami aj dlhmi

Ak sa plán podarí naplniť, nákladný vlakový dopravca by mal byť konkurencieschopnejší na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v súčasnosti finalizuje svoj strategický plán do roku 2020. 

Ten určí jej ďalší rozvoj v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s kapacitami spoločnosti a zdrojmi potrebnými na ich obnovu. 

Nákladný vlakový dopravca by tak mal byť konkurencieschopný na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu. 

Vyplýva to z informácie o plnení opatrení na ekonomickú konsolidáciu a ďalší rozvoj ZSSK Cargo ku koncu minulého roka. Vláda ju v stredu vzala na vedomie. 

Skryť Vypnúť reklamu

"Budeme hľadať optimálne riešenie na to, aby Cargo bol buď zmysluplný projekt v našich rukách, alebo niekde inde," povedal po rokovaní vlády minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely.

Plán rieši ľudí aj technológie

Strategický plán ZSSK Cargo rieši ďalší rozvoj všetkých rozhodujúcich oblastí firmy - obchodných aktivít, mobilného parku, technológií a ľudských zdrojov. 

Ministerstvo dopravy ako akcionár by malo dokument schváliť do polovice roka. Ide o súčasť konsolidácie spoločnosti od polovice roka 2013 do konca roku 2020. 

Je to jedno zo štyroch opatrení v rámci procesu ekonomickej konsolidácie spoločnosti na základe uznesenia vlády z 10. júla 2013. Vláda vtedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy požiadalo predstavenstvo ZSSK Cargo aj o spracovanie strategického plánu zameraného na ďalší rozvoj intermodálnej prepravy. 

Štátny prepravca totiž neodpredal podiel vo svojej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktorá bola zriadená pre realizáciu intermodálnej prepravy. 

Materská spoločnosť chcela do jej základného imania vložiť 428 nákladných vozňov, Terminál kombinovanej dopravy Dobrá s príslušnými technológiami a pozemky pod terminálom v Bratislave na ulici Lúčna. 

Tento majetok do dcéry napokon nevložila, keďže nevybrala strategického partnera, lebo jediná ponúknutá cena za 66 % akcií nesplnila jej očakávania.

Zvažovali viacero alternatív

Štátna nákladná spoločnosť uvažovala aj o vzniku dcérskej firmy s partnerskou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú prepravu. Spoločný podnik mal zabezpečovať údržbu a opravy rušňov a vozňov. 

Skryť Vypnúť reklamu

"Hľadali sa nejaké synergické efekty spolu so ZSSK, ale ide o zásadné iné vozňové typy, takže synergia sa rozplynula. Hľadáme nejaké finančne výhodné riešenie," povedal Brecely.

Vytvorenie spoločného podniku oboch železničných prepravcov podľa správy nemá komerčné ani ekonomické opodstatnenie, a to z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. 

ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov.

ZSSK Cargo vlani predala 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Spätne si pritom prenajala 8 216 vozňov za 10,35 eura za vozeň na deň. 

V dcérskej firme Cargo Wagon, a. s. zároveň predala podiel 66 % spoločnosti AAE Wagon, a. s. za 7 mil. eur. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlhy má vysoké, ale znižujú sa

Dlh ZSSK Cargo sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 129,6 mil. eur koncom minulého roka, teda na 29 % oproti dlhu spred troch rokov. 

Znížený dlh ku koncu vlaňajška sa skladal z bankových úverov za 63,6 mil. eur, neuhradeného záväzku za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republike 35,5 mil. eur a záväzkov z finančného lízingu 30,5 mil. eur. Spoločnosť mala znížiť dlh do roku 2016 na úroveň 30 % oproti stavu koncom roku 2012. 

Zníženie dlhu umožnili príjmy z predaja vozňov a splatenie návratnej štátnej finančnej výpomoci 166 mil. eur v závere minulého roka. K tomu na úrokoch spoločnosť zaplatila takmer 40 mil. eur.

Spoločnosť podľa jej informácií vlani zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne plánovala stratu 5,8 mil. eur. V roku 2014 hospodárila so stratou 5,5 mil. eur. 

Skryť Vypnúť reklamu

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi tak dosiahol 54,39 mil. eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  6. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  4. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  5. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  6. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  7. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  8. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  1. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 998
  2. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 023
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 321
  4. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 4 637
  5. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 634
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 603
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 284
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 798
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 2 549
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor 2 540
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentovi muži Vratislav Mynář a Martin Nejedlý.

Čo sa dialo, keď začalo štrajkovať srdce prezidenta Jeľcina a prečo by si z toho mal Hrad vziať príklad.


19. okt
Generálny prokurátor Maroš Žilinka.

Na zrušenie obvinenia opäť použil paragraf 363.


6 h
Český ekonóm Petr Janský

Český expert o kľúčovej globálnej dohode sveta na potlačenie daňových únikov.


10 h
Momentka zo zápasu Manchester United - Liverpool.

West Ham v tabuľke preskočil Tottenham.


Sportnet a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

Herec Pavel Liška.

Sám bol zákazníkom Bohemia Energy.


TASR 2 h
Ilustračné foto.

Fungovať má ako peňaženka.


TASR 4 h
Ilustračné foto.

Rusko tvrdí, že všetky sľúbené dodávky dodá a pokúsi sa aj viac.


TASR 4 h
Ilustračná fotografia.

Zmrazovanie cien, zníženie daní, príspevky na energie, cielená pomoc.


TASR 7 h

Blogy SME

  1. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  2. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  3. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  4. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  5. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 623
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 16 453
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 11 645
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 8 845
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 6 284
  6. Rastislav Čurma: Kde zobrať vodičov kamiónov (Hommo na ceste zavadzalis) 5 944
  7. Stanislav Martinčko: Veno pre drahú nevestu z úradu práce v Pezinku?? 5 046
  8. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora) 4 815
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu