Cargo finalizuje plán, čo spraví s ľuďmi, technológiami aj dlhmi

Ak sa plán podarí naplniť, nákladný vlakový dopravca by mal byť konkurencieschopnejší na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v súčasnosti finalizuje svoj strategický plán do roku 2020. 

Ten určí jej ďalší rozvoj v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s kapacitami spoločnosti a zdrojmi potrebnými na ich obnovu. 

Nákladný vlakový dopravca by tak mal byť konkurencieschopný na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu. 

Vyplýva to z informácie o plnení opatrení na ekonomickú konsolidáciu a ďalší rozvoj ZSSK Cargo ku koncu minulého roka. Vláda ju v stredu vzala na vedomie. 

"Budeme hľadať optimálne riešenie na to, aby Cargo bol buď zmysluplný projekt v našich rukách, alebo niekde inde," povedal po rokovaní vlády minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely.

Plán rieši ľudí aj technológie

Strategický plán ZSSK Cargo rieši ďalší rozvoj všetkých rozhodujúcich oblastí firmy - obchodných aktivít, mobilného parku, technológií a ľudských zdrojov. 

Ministerstvo dopravy ako akcionár by malo dokument schváliť do polovice roka. Ide o súčasť konsolidácie spoločnosti od polovice roka 2013 do konca roku 2020. 

Je to jedno zo štyroch opatrení v rámci procesu ekonomickej konsolidácie spoločnosti na základe uznesenia vlády z 10. júla 2013. Vláda vtedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR.

Ministerstvo dopravy požiadalo predstavenstvo ZSSK Cargo aj o spracovanie strategického plánu zameraného na ďalší rozvoj intermodálnej prepravy. 

Štátny prepravca totiž neodpredal podiel vo svojej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktorá bola zriadená pre realizáciu intermodálnej prepravy. 

Materská spoločnosť chcela do jej základného imania vložiť 428 nákladných vozňov, Terminál kombinovanej dopravy Dobrá s príslušnými technológiami a pozemky pod terminálom v Bratislave na ulici Lúčna. 

Tento majetok do dcéry napokon nevložila, keďže nevybrala strategického partnera, lebo jediná ponúknutá cena za 66 % akcií nesplnila jej očakávania.

Zvažovali viacero alternatív

Štátna nákladná spoločnosť uvažovala aj o vzniku dcérskej firmy s partnerskou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú prepravu. Spoločný podnik mal zabezpečovať údržbu a opravy rušňov a vozňov. 

"Hľadali sa nejaké synergické efekty spolu so ZSSK, ale ide o zásadné iné vozňové typy, takže synergia sa rozplynula. Hľadáme nejaké finančne výhodné riešenie," povedal Brecely.

Vytvorenie spoločného podniku oboch železničných prepravcov podľa správy nemá komerčné ani ekonomické opodstatnenie, a to z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. 

ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov.

ZSSK Cargo vlani predala 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Spätne si pritom prenajala 8 216 vozňov za 10,35 eura za vozeň na deň. 

V dcérskej firme Cargo Wagon, a. s. zároveň predala podiel 66 % spoločnosti AAE Wagon, a. s. za 7 mil. eur. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Dlhy má vysoké, ale znižujú sa

Dlh ZSSK Cargo sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 129,6 mil. eur koncom minulého roka, teda na 29 % oproti dlhu spred troch rokov. 

Znížený dlh ku koncu vlaňajška sa skladal z bankových úverov za 63,6 mil. eur, neuhradeného záväzku za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republike 35,5 mil. eur a záväzkov z finančného lízingu 30,5 mil. eur. Spoločnosť mala znížiť dlh do roku 2016 na úroveň 30 % oproti stavu koncom roku 2012. 

Zníženie dlhu umožnili príjmy z predaja vozňov a splatenie návratnej štátnej finančnej výpomoci 166 mil. eur v závere minulého roka. K tomu na úrokoch spoločnosť zaplatila takmer 40 mil. eur.

Spoločnosť podľa jej informácií vlani zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne plánovala stratu 5,8 mil. eur. V roku 2014 hospodárila so stratou 5,5 mil. eur. 

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi tak dosiahol 54,39 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  2. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  3. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  4. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  7. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  8. Detské zúbky sú veda
  9. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  10. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 561
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 152
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 640
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 2 627
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 914
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 158
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 156
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 145
  9. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 982
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 932

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

Neprehliadnite tiež

Volvo Cars natlačí do závodu v Južnej Karolíne miliardu dolárov

Volvo je v poradí tretím veľkým výrobcom áut, ktorý prichádza do Južnej Karolíny.

Čínská Alibaba chce vybudovať globálnu logistickú sieť, investuje miliardy

Alibaba, ktorá patrí k jednej z najhodnotnejších spoločností v Ázii, profituje z pokračujúceho apetítu čínskych spotrebiteľov.

Obchody už nechcú zbytočne vyhadzovať potraviny

Reťazce vyhadzujú tony potravín, mnohé končia v koši zbytočne.

Domáce výrobky už nebudú neznáme. Tesco im venuje regál

Projekt na podporu domácich výrobcov už ohlásil aj obchodný reťazec Kaufland.