Cargo finalizuje plán, čo spraví s ľuďmi, technológiami aj dlhmi

Ak sa plán podarí naplniť, nákladný vlakový dopravca by mal byť konkurencieschopnejší na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v súčasnosti finalizuje svoj strategický plán do roku 2020. 

Ten určí jej ďalší rozvoj v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s kapacitami spoločnosti a zdrojmi potrebnými na ich obnovu. 

Nákladný vlakový dopravca by tak mal byť konkurencieschopný na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu. 

Vyplýva to z informácie o plnení opatrení na ekonomickú konsolidáciu a ďalší rozvoj ZSSK Cargo ku koncu minulého roka. Vláda ju v stredu vzala na vedomie. 

"Budeme hľadať optimálne riešenie na to, aby Cargo bol buď zmysluplný projekt v našich rukách, alebo niekde inde," povedal po rokovaní vlády minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely.

Plán rieši ľudí aj technológie

Strategický plán ZSSK Cargo rieši ďalší rozvoj všetkých rozhodujúcich oblastí firmy - obchodných aktivít, mobilného parku, technológií a ľudských zdrojov. 

Ministerstvo dopravy ako akcionár by malo dokument schváliť do polovice roka. Ide o súčasť konsolidácie spoločnosti od polovice roka 2013 do konca roku 2020. 

Je to jedno zo štyroch opatrení v rámci procesu ekonomickej konsolidácie spoločnosti na základe uznesenia vlády z 10. júla 2013. Vláda vtedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR.

Ministerstvo dopravy požiadalo predstavenstvo ZSSK Cargo aj o spracovanie strategického plánu zameraného na ďalší rozvoj intermodálnej prepravy. 

Štátny prepravca totiž neodpredal podiel vo svojej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktorá bola zriadená pre realizáciu intermodálnej prepravy. 

Materská spoločnosť chcela do jej základného imania vložiť 428 nákladných vozňov, Terminál kombinovanej dopravy Dobrá s príslušnými technológiami a pozemky pod terminálom v Bratislave na ulici Lúčna. 

Tento majetok do dcéry napokon nevložila, keďže nevybrala strategického partnera, lebo jediná ponúknutá cena za 66 % akcií nesplnila jej očakávania.

Zvažovali viacero alternatív

Štátna nákladná spoločnosť uvažovala aj o vzniku dcérskej firmy s partnerskou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú prepravu. Spoločný podnik mal zabezpečovať údržbu a opravy rušňov a vozňov. 

"Hľadali sa nejaké synergické efekty spolu so ZSSK, ale ide o zásadné iné vozňové typy, takže synergia sa rozplynula. Hľadáme nejaké finančne výhodné riešenie," povedal Brecely.

Vytvorenie spoločného podniku oboch železničných prepravcov podľa správy nemá komerčné ani ekonomické opodstatnenie, a to z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. 

ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov.

ZSSK Cargo vlani predala 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Spätne si pritom prenajala 8 216 vozňov za 10,35 eura za vozeň na deň. 

V dcérskej firme Cargo Wagon, a. s. zároveň predala podiel 66 % spoločnosti AAE Wagon, a. s. za 7 mil. eur. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Dlhy má vysoké, ale znižujú sa

Dlh ZSSK Cargo sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 129,6 mil. eur koncom minulého roka, teda na 29 % oproti dlhu spred troch rokov. 

Znížený dlh ku koncu vlaňajška sa skladal z bankových úverov za 63,6 mil. eur, neuhradeného záväzku za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republike 35,5 mil. eur a záväzkov z finančného lízingu 30,5 mil. eur. Spoločnosť mala znížiť dlh do roku 2016 na úroveň 30 % oproti stavu koncom roku 2012. 

Zníženie dlhu umožnili príjmy z predaja vozňov a splatenie návratnej štátnej finančnej výpomoci 166 mil. eur v závere minulého roka. K tomu na úrokoch spoločnosť zaplatila takmer 40 mil. eur.

Spoločnosť podľa jej informácií vlani zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne plánovala stratu 5,8 mil. eur. V roku 2014 hospodárila so stratou 5,5 mil. eur. 

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi tak dosiahol 54,39 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 7 075
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 575
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 511
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 996
  5. Kam do tepla v januári? 2 524
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 291
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 259
  8. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 131
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 308
  10. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 209

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Televízia, kam Babiš a Zeman utekajú pred dotieravými otázkami

Politické diskusie nemajú na Barrandove veľkú sledovanosť, no sú lacné a zvyšujú prestíž moderátora.

DOMOV

Bitkári v škole v Demandiciach skončili, spolužiaci aj tak pykajú

Žiaci z obcí Lontov a Ipeľský Sokolec naďalej chodia do Demandíc.

KOMENTÁRE

Fico aj Danko sa zmenia na vítačov. To si pozrieme

Blíži sa čas, keď vláda bude musieť obhájiť príchod ekonomických migrantov.

EKONOMIKA

Slovensko je pre nás kľúčové, plánujeme naberať nových ľudí

Spoločnosť Adient vyrába sedadlá pre automobilový priemysel.

Neprehliadnite tiež

Zemanovi na kampaň prispela aj firma priemyselníka Beljajeva

Spolumajiteľ popradskej Tatravagónky má dobré kontakty na Rusko.

Apple chce v USA vytvoriť 20-tisíc nových miest, sčasti k tomu prispeli nižšie dane

Vďaka jednorazovej daňovej úľave plánuje firma z offshore finančných centier do USA podľa odhadu presunúť 245 miliárd dolárov.

Najväčšie lietadlo na svete je zachránené, Emirates kúpia 20 superjumbov A380

Emirates prisľúbili odobrať 20 modelov A380, ktoré by im mal Airbus začať dodávať v roku 2020.

Štúdia potvrdila, že Nemci dokážu do roku 2050 znížiť emisie skleníkových plynov o 80 percent

Nemecko sa zaviazalo znížiť emisie skleníkových plynov o 80 až 95 percent do roku 2050 v porovnaní s rokom 1990.

Britské aerolínie môžu po brexite stratiť niektoré práva v Únii

Po brexite nebude existovať žiadna dohoda, ktorá by umožňovala lietadlám zo Spojeného kráľovstva premávať na vnútornom trhu v EÚ.