Cargo finalizuje plán, čo spraví s ľuďmi, technológiami aj dlhmi

Ak sa plán podarí naplniť, nákladný vlakový dopravca by mal byť konkurencieschopnejší na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Štátna Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo) v súčasnosti finalizuje svoj strategický plán do roku 2020. 

Ten určí jej ďalší rozvoj v strednodobom horizonte, s komplexným previazaním plánovaných výkonov s kapacitami spoločnosti a zdrojmi potrebnými na ich obnovu. 

Nákladný vlakový dopravca by tak mal byť konkurencieschopný na medzinárodnom železničnom prepravnom trhu. 

Vyplýva to z informácie o plnení opatrení na ekonomickú konsolidáciu a ďalší rozvoj ZSSK Cargo ku koncu minulého roka. Vláda ju v stredu vzala na vedomie. 

"Budeme hľadať optimálne riešenie na to, aby Cargo bol buď zmysluplný projekt v našich rukách, alebo niekde inde," povedal po rokovaní vlády minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Roman Brecely.

Plán rieši ľudí aj technológie

Strategický plán ZSSK Cargo rieši ďalší rozvoj všetkých rozhodujúcich oblastí firmy - obchodných aktivít, mobilného parku, technológií a ľudských zdrojov. 

Ministerstvo dopravy ako akcionár by malo dokument schváliť do polovice roka. Ide o súčasť konsolidácie spoločnosti od polovice roka 2013 do konca roku 2020. 

Je to jedno zo štyroch opatrení v rámci procesu ekonomickej konsolidácie spoločnosti na základe uznesenia vlády z 10. júla 2013. Vláda vtedy schválila návrh opatrení na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy SR.

Ministerstvo dopravy požiadalo predstavenstvo ZSSK Cargo aj o spracovanie strategického plánu zameraného na ďalší rozvoj intermodálnej prepravy. 

Štátny prepravca totiž neodpredal podiel vo svojej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s., ktorá bola zriadená pre realizáciu intermodálnej prepravy. 

Materská spoločnosť chcela do jej základného imania vložiť 428 nákladných vozňov, Terminál kombinovanej dopravy Dobrá s príslušnými technológiami a pozemky pod terminálom v Bratislave na ulici Lúčna. 

Tento majetok do dcéry napokon nevložila, keďže nevybrala strategického partnera, lebo jediná ponúknutá cena za 66 % akcií nesplnila jej očakávania.

Zvažovali viacero alternatív

Štátna nákladná spoločnosť uvažovala aj o vzniku dcérskej firmy s partnerskou Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s. (ZSSK), ktorá zabezpečuje osobnú prepravu. Spoločný podnik mal zabezpečovať údržbu a opravy rušňov a vozňov. 

"Hľadali sa nejaké synergické efekty spolu so ZSSK, ale ide o zásadné iné vozňové typy, takže synergia sa rozplynula. Hľadáme nejaké finančne výhodné riešenie," povedal Brecely.

Vytvorenie spoločného podniku oboch železničných prepravcov podľa správy nemá komerčné ani ekonomické opodstatnenie, a to z krátkodobého ani dlhodobého hľadiska. 

ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov.

ZSSK Cargo vlani predala 12 342 nákladných vozňov za 216,6 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty. Spätne si pritom prenajala 8 216 vozňov za 10,35 eura za vozeň na deň. 

V dcérskej firme Cargo Wagon, a. s. zároveň predala podiel 66 % spoločnosti AAE Wagon, a. s. za 7 mil. eur. Jej spoločníkmi sú európska spoločnosť VTG, zaoberajúca sa prenájmom vagónov a železničnou logistikou, a investičný fond Solveq Funds SICAV z Malty s neznámymi vlastníkmi.

Dlhy má vysoké, ale znižujú sa

Dlh ZSSK Cargo sa znížil zo 447 mil. eur koncom roku 2012 na 129,6 mil. eur koncom minulého roka, teda na 29 % oproti dlhu spred troch rokov. 

Znížený dlh ku koncu vlaňajška sa skladal z bankových úverov za 63,6 mil. eur, neuhradeného záväzku za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republike 35,5 mil. eur a záväzkov z finančného lízingu 30,5 mil. eur. Spoločnosť mala znížiť dlh do roku 2016 na úroveň 30 % oproti stavu koncom roku 2012. 

Zníženie dlhu umožnili príjmy z predaja vozňov a splatenie návratnej štátnej finančnej výpomoci 166 mil. eur v závere minulého roka. K tomu na úrokoch spoločnosť zaplatila takmer 40 mil. eur.

Spoločnosť podľa jej informácií vlani zaznamenala zisk 77 tis. eur, hoci v podnikateľskom pláne plánovala stratu 5,8 mil. eur. V roku 2014 hospodárila so stratou 5,5 mil. eur. 

Prevádzkové výnosy spoločnosti vlani dosiahli 286,91 mil. eur a prevádzkové náklady 232,51 mil. eur. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi tak dosiahol 54,39 mil. eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 965
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 714
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 209
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 777
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 769
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 561
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 462
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 890
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 649
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 870

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

Neprehliadnite tiež

Členské štáty podporili zmenu pravidiel pri testovaní áut

Reforma je tiež reakciou na škandál automobilky Volkswagen.

Hyundai chce zlepšiť svoju pozíciu v Číne

Nie tak dávno bol Hyundai a Kia na 3. mieste v rebríčku predaja zahraničných automobiliek.

Francúzsko rokuje s bankami o sťahovaní po brexite

V Paríži prebieha množstvo diskrétnych stretnutí.

Aktualizované

Daniari pripravili na Remetu trestné oznámenie, na políciu neodišlo

Stavebná firma Dúha buduje tunel Višňové za 410 miliónov eur