Cargo má vyše 120-miliónové dlhy, najviac dlží bankám a železniciam

Od roku 2012 dlh Carga klesá, predtým dosahoval skoro pol miliardy.

Ilustračné foto.(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štátna nákladná Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) skončila rok 2015 s celkovým dlhom vo výške 129,6 milióna eur.

Vyplýva to z Informácie o plnení opatrení realizácie procesu ekonomickej konsolidácie a ďalšieho rozvoja ZSSK Cargo, ktorú na dnešné rokovanie vlády predložil minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete). Kabinet ju zároveň vzal na vedomie.

Najväčší podiel mali bankové úvery

Z celkového dlhu nákladného dopravcu ZSSK Cargo tvorili ku koncu roku 2015 bankové úvery 63,6 milióna eur, neuhradený záväzok za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republiky bol vo výške 35,5 milióna eur a záväzky z finančného lízingu vo výške 30,5 milióna eur.

Od roku 2012 pritom dlh spoločnosti postupne klesal. Na konci roku 2012 predstavoval výšku 447 miliónov eur, v roku 2013 to bolo 433 miliónov eur a v roku 2014 predstavoval 333 miliónov eur.

Na zníženie zadlženia spoločnosti sa použili predovšetkým financie získané z predaja 66-% podielu v dcérskej spoločnosti firmy Cargo Wagon vo výške 7 miliónov eur i výnosy z predaja nákladných vozňov vo výške 216,6 milióna eur.

Cargo ešte nepredalo ani dcéru

Čo sa týka druhej dcérskej spoločnosti ZSSK Cargo, ktorá nesie názov Cargo Intermodal, predaj jej 66-% akcií sa doteraz nezrealizoval.

Aj keď štátny dopravca vyhlásil dvojkolové medzinárodné výberové konanie na vstup investora do dcérskej firmy, nepodarilo sa mu dosiahnuť očakávanú cenu za 66 % akcií vo výške približne 20 miliónov eur.

V rámci plánovaných opatrení na ekonomickú konsolidáciu ZSSK Cargo sa pritom počítalo aj so vznikom tretej dcérskej spoločnosti, ktorá mala byť zameraná na oblasť údržby a opráv rušňov a vozňov.

Mala byť spoločným podnikom štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a nákladného dopravcu ZSSK Cargo.

Z informácie ale vyplýva, že po posúdení tohto kroku nakoniec padlo rozhodnutie takúto dcérsku spoločnosť nevytvoriť. Dôvodom boli najmä rozdielna technická základňa koľajových vozidiel v osobnej a nákladnej doprave, a tiež rozdielne požiadavky na kvalitu údržby a opráv týchto vozidiel.

Okrem toho by to mohlo pre ZSSK znamenať riziko, že nebude môcť čerpať eurofondy na zariadenia technicko-hygienickej údržby vlakov na osobnú dopravu.

"ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov," avizuje rezort dopravy v materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Téma: Železničná spoločnosť Cargo Slovakia


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.