Cargo má vyše 120-miliónové dlhy, najviac dlží bankám a železniciam

Od roku 2012 dlh Carga klesá, predtým dosahoval skoro pol miliardy.

Ilustračné foto.(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

BRATISLAVA. Štátna nákladná Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) skončila rok 2015 s celkovým dlhom vo výške 129,6 milióna eur.

Vyplýva to z Informácie o plnení opatrení realizácie procesu ekonomickej konsolidácie a ďalšieho rozvoja ZSSK Cargo, ktorú na dnešné rokovanie vlády predložil minister dopravy Roman Brecely (nominant #Siete). Kabinet ju zároveň vzal na vedomie.

Najväčší podiel mali bankové úvery

Z celkového dlhu nákladného dopravcu ZSSK Cargo tvorili ku koncu roku 2015 bankové úvery 63,6 milióna eur, neuhradený záväzok za použitie železničnej infraštruktúry za rok 2010 voči Železniciam Slovenskej republiky bol vo výške 35,5 milióna eur a záväzky z finančného lízingu vo výške 30,5 milióna eur.

Od roku 2012 pritom dlh spoločnosti postupne klesal. Na konci roku 2012 predstavoval výšku 447 miliónov eur, v roku 2013 to bolo 433 miliónov eur a v roku 2014 predstavoval 333 miliónov eur.

Na zníženie zadlženia spoločnosti sa použili predovšetkým financie získané z predaja 66-% podielu v dcérskej spoločnosti firmy Cargo Wagon vo výške 7 miliónov eur i výnosy z predaja nákladných vozňov vo výške 216,6 milióna eur.

Cargo ešte nepredalo ani dcéru

Čo sa týka druhej dcérskej spoločnosti ZSSK Cargo, ktorá nesie názov Cargo Intermodal, predaj jej 66-% akcií sa doteraz nezrealizoval.

Aj keď štátny dopravca vyhlásil dvojkolové medzinárodné výberové konanie na vstup investora do dcérskej firmy, nepodarilo sa mu dosiahnuť očakávanú cenu za 66 % akcií vo výške približne 20 miliónov eur.

V rámci plánovaných opatrení na ekonomickú konsolidáciu ZSSK Cargo sa pritom počítalo aj so vznikom tretej dcérskej spoločnosti, ktorá mala byť zameraná na oblasť údržby a opráv rušňov a vozňov.

Mala byť spoločným podnikom štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a nákladného dopravcu ZSSK Cargo.

Z informácie ale vyplýva, že po posúdení tohto kroku nakoniec padlo rozhodnutie takúto dcérsku spoločnosť nevytvoriť. Dôvodom boli najmä rozdielna technická základňa koľajových vozidiel v osobnej a nákladnej doprave, a tiež rozdielne požiadavky na kvalitu údržby a opráv týchto vozidiel.

Okrem toho by to mohlo pre ZSSK znamenať riziko, že nebude môcť čerpať eurofondy na zariadenia technicko-hygienickej údržby vlakov na osobnú dopravu.

"ZSSK Cargo preto pripravuje model samostatnej dcérskej spoločnosti na opravy a údržbu rušňov a nákladných vozňov," avizuje rezort dopravy v materiáli.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 897
  2. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 8 448
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 990
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 224
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 285
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 089
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 199
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 848
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 111
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 567

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila poslanca ĽSNS, opozícia ju kritizuje

Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

Neprehliadnite tiež

Štátni plynári majú nového šéfa, stal sa ním bývalý šéf tajných

Generálnym riaditeľom Slovenského plynárenského priemyslu ostáva Štefan Šabík.

Pozrite sa, ako Kažimír ustupuje od svojich sľubov

Vláda len pred pár mesiacmi sľubovala, že bude menej míňať, aby sme žili v hojnosti. Od prebytkového rozpočtu už ustúpila

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

Médiá: Deutsche Telekom zvažuje predaj divízie T-Mobile v Poľsku

Nemecký podnik zároveň poskytol vedeniu divízie T-Mobile Poľska niekoľko mesiacov na zlepšenie hospodárskych výsledkov.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop