Ódor: Vláda šetrí len vtedy, keď hrozí pokuta z Bruselu, treba to zmeniť

Člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovít Ódor navrhuje, aby sa zaviedli záväzné výdavkové limity.

Ľudovít Ódor.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Verejné financie na Slovensku za posledné roky nesmerujú k dlhodobej udržateľnosti. Chýbajúci operatívny nástroj spôsobuje, že vlády tak konsolidujú len v prípade, že hrozí pokuta z Bruselu, alebo ak sú blízko ostrejšie sankčné pásma dlhovej brzdy.

Riešením by preto bolo zaviesť záväzné výdavkové limity. Vo svojej aktuálnej štúdii to tvrdí člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ) Ľudovít Ódor.

Dobré kroky sa do čísel nepretavujú

"Výrazný nárast daňových príjmov oproti plánom, nižšie úrokové náklady alebo napríklad vyššie príspevky do priebežného piliera dôchodkového systému neboli pretavené do lepších celkových výsledkov, ale skôr do financovania dodatočných výdavkov," konštatuje v štúdii Ódor.

Podľa jeho slov je to sčasti spôsobené veľmi flexibilným strednodobým rozpočtovým rámcom, ktorý nepredstavuje takmer žiadne strednodobé ohraničenie.

Ako vyplýva zo štúdie zavedenie strednodobých výdavkových limitov by pomohlo nielen dlhodobej udržateľnosti verejných financií na Slovensku, ale aj lepšej proticyklickej fiškálnej politike.

"V zlých časoch by už nebolo treba konsolidovať a v dobrých časoch by sa šetrilo. Okrem toho, by výdavkové limity boli užitočné aj pre projekt 'Hodnota za peniaze' vo verejnej správe," uvádza Ódor.

Zároveň upozornil na to, že výdavkové limity boli navrhnuté v rámci ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ale proces ich stanovenia sa nedostal do finálneho znenia zákona. Dlhový strop mal slúžiť len ako záchranná brzda v prípade, že každoročné operatívne riadenie rozpočtu zlyhá.

"To, čo v slovenskom fiškálnom rámci najviac chýba určite nie je zmiernenie dlhovej brzdy, ale nástroj, ktorý by nedovolil prejesť lepšie príjmy v dobrých časoch a ktorý by neobmedzoval výdavky v časoch zlých. Inak povedané, zabránil by rozpočtovým škrtom v recesii a míňaniu v expanzii," priblížil Ódor.

Vláda nemá motiváciu šetriť

V súvislosti s konceptom Hodnota za peniaze, ktorý sa dostal aj do Programového vyhlásenia vlády uviedol, že bez tvrdších rozpočtových obmedzení je motivácia vlády skutočne zvýšiť efektivitu verejných výdavkov nízka.

"Ak ministri môžu bez problémov minúť viac ako je rozpočtovaná hodnota, je optimistické predpokladať, že budú poctivo identifikovať každú dosiahnuteľnú úsporu," myslí si Ódor s tým, že výdavkové limity by mohli byť užitočnou referenciou aj pre revíziu výdavkov.

V prospech zavedenia záväzných limitov hrá podľa neho aj to, že napriek výrazne vyšším príjmom, bol skutočný deficit nad stanoveným cieľom a tento scenár hrozí aj pre rok 2016.

"Inak povedané, pozitívne vplyvy sa z veľkej časti systematicky prejedli," doplnil Ódor s tým, že aj schvaľovanie rozpočtu sa vymyká modernej praxi.

"Súčasná prax ukazuje, že minister financií a vláda dokážu radikálne zmeniť rozpočet aj bez súhlasu Národnej rady SR, čím sa rapídne stráca význam schválenej podoby rozpočtu a niektorých fiškálnych pravidiel," dodal Ódor.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 542
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 927
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 750
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 733
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 480
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 009
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 707
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 577
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 534
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Podozrivé inzeráty lákajú na zdravotné pomôcky. Sú to šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

PRIMÁR

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Neprehliadnite tiež

BMW postaví v Česku nové skúšobné centrum, budú v ňom testovať aj autonómne riadenie

Automobilka BMW má aktuálne tri testovacie centrá v Bavorsku, Francúzsku a vo Švédsku.

Křetínského EPH bude v Taliansku najväčším výrobcom elektriny z biomasy

Transakcia je súčasťou strategického plánu skupiny. Ide o druhú investíciu do oblasti energetického využitia biomasy po britskom projekte Lynemouth.

Tauris: Test spišských párkov mohol byť zmanipulovaný

Podľa spoločnosti to má dokazovať aj mlčanie jeho autorov, ktorí doteraz nezverejnili svoju metodiku.

Najväčšiu kúpnu silu mali vlani Luxemburčania, Slováci sú pod priemerom EÚ

Spotreba obyvateľov Luxemburska bola o 32 percent vyššia, ako bol priemer v Únie.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.