MAAE zhodnotila bezpečnosť V-1 po 10-ročnej rekonštrukcii pozitívne

Bratislava 15.marca (TASR) - Postupnou takmer 10-ročnou rekonštrukciou blokov V-1 Atómových elektrární Jaslovské Bohunice (EBO), na ktorú a. s. Slovenské ...

Bratislava 15.marca (TASR) - Postupnou takmer 10-ročnou rekonštrukciou blokov V-1 Atómových elektrární Jaslovské Bohunice (EBO), na ktorú a. s. Slovenské elektrárne (SE) vynaložila asi 8,4 miliardy Sk, sa okrem iného systematicky reagovalo na predchádzanie ťažkým haváriám s tavením aktívnej zóny. Vo svojich záveroch hodnotenia bezpečnosti blokov V-1 po ich rekonštrukcii to uviedla misia Medzinárodnej agentúry pre atómovú energiu (MAAE) s tým, že niektoré opatrenia na V-1 presiahli rámec odporúčaní MAAE pre zvyšovanie bezpečnosti jadrových elektrární s reaktormi VVER (vodovodný energetický reaktor) 440/230.

O záveroch misie TASR informoval hovorca Úradu jadrového dozoru (ÚJD) Mojmír Šeliga. V konkrétnych prípadoch havárií, spôsobených stratou chladiva, sú podľa MAAE na V-1 momentálne splnené bezpečnostné funkcie chladenia aktívnej zóny a schopnosti zadržať rádioaktívne látky pre celé spektrum roztrhnutia primárnych potrubí až do priemeru 200 milimetrov (mm) konzervatívnymi predpokladmi a pre potrubia najväčšej svetlosti priemeru 500 mm použitím realistických predpokladov. To je v súlade s odporúčaniami, formulovanými expertmi MAAE a prijatými ÚJD.

Na EBO bol podľa MAAE vypracovaný a realizovaný komplexný a dobre zdôvodnený program zvýšenia bezpečnosti. Stratégia vedenia EBO je dobre štruktúrovaná, založená na politike kvality, bezpečnosti a ochrany životného prostredia, konštatovala misia MAAE.

Uvedená misia na V-1 prebehla po ukončení prác rozsiahlej rekonštrukcie blokov v dňoch 19. až 24. novembra 2000. Bola to už v poradí 18 medzinárodná misia na hodnotenie bezpečnosti V-1.

Reaktory elektrárne V-1 boli sfunkčnené v rokoch 1978 až 1980 a mali pôvodne fungovať 30 rokov. Vláda SR však napriek pozitívnym hodnoteniam bezpečnosti viacerých medzinárodných misií vzhľadom na integračné ambície Slovenska rozhodla o ich odstavení v rokoch 2006 až 2008. Viacerí odborníci zo SR i zahraničia podrobili toto rozhodnutie vlády SR tvrdej kritike. "Je nepochopiteľné, ako vláda rozhodla o budúcom prevádzkovaní V-1, keď investície na jej rekonštrukciu predstavovali niekoľko miliárd korún," uviedol napríklad nedávno poslanec Európskeho parlamentu Charles Tannock.

* Martin Kováčik gl

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 916
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 517
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 479
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 251
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 635
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 583
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 245
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 893
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 666
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 722

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

‘Prichadite k nam‘, Slovensko chce lákať ruských turistov

Roadshow je súčasťou marketingového plánu, na ktorom pracujú spolu krajiny V4, teda Slovensko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika. Dokopy chcú tento rok minúť 315-tisíc eur.

Británii potrvá niekoľko rokov, kým sa dohodne s Úniou

Rokovania o obchode v rámci Únie sú pomerne zdĺhavé.

Chcete sa presťahovať na západ? Ubytovanie nájdete ťažko

V Trnave nie je v súčasnosti možné nájsť dostatok vhodných zamestnancov v okruhu 50 kilometrov.

Británii hrozí, že bez ľudí z Únie úroda na poliach zhnije

Krajina tak môže stratiť schopnosť dopestovať a vyrobiť vlastné potraviny.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop