BRATISLAVA. Obstarávacia cena predmetov financovaných prostredníctvom členov Asociácie leasingových spoločností SR (ALS SR) dosiahla počas 1. štvrťroka 2016 výšku 475 miliónov eur, čo bolo medziročne viac o 16 %. V kusovom vyjadrení išlo o 17.200 nových zmlúv. Z hlavných komodít bolo ťahúňom trhu financovanie osobných a úžitkových áut, ktorých nový objem medziročne vzrástol poskočil až o štvrtinu.
"Priaznivému vývoju na trhu napomohla pokračujúca ekonomická konjunktúra, ako aj vysoká dostupnosť finančných zdrojov za nízke úrokové sadzby. Už druhý rok za sebou preto máme na Slovensku dvojciferný rast lízingového trhu. Pozitívny vývoj sa však prejavil iba vo zvýšenom záujme podnikateľov," uviedol Pavol Bojanovský, predseda predstavenstva ALS SR.
Počas úvodných troch mesiacov roka prišlo k významnému poklesu vo financovaní spotrebiteľov, ktorí tradične tvorili až okolo 15 % objemu lízingového trhu. V 1. štvrťroku 2016 totiž ich podiel poklesol iba na 11 %. Dôvodom je uplatňovanie nových - prísnejších - skóringových modelov v členských lízingových spoločnostiach, ktoré sú výsledkom ich licencovania regulátorom od 1. 9. 2015. Analogický trend odlevu spotrebiteľov z portfólií lízingových spoločností totiž odštartoval už v septembri 2015.
Ďalším dôvodom menšieho záujmu spotrebiteľov o financovanie cez lízingové spoločnosti však môžu byť aj všeobecne nízke úrokové sadzby, vďaka čomu časť retailového sektora v súčasnosti nachádza vhodné bezúčelové financovanie aj v bankovom sektore. Predaje nových osobných áut, ktoré si kúpili spotrebitelia, totiž za tri mesiace tohto roka medziročne narástli o takmer 11 % a preto je zrejmé, že ide o prelievanie klientov z lízingových spoločností do iných foriem získavania financií na kúpu auta.
Z hľadiska finančných produktov mali klienti aj naďalej najväčší záujem o finančný a operatívny lízing, ktorých podiel na nových obchodoch lízingových spoločností tvoril až dve tretiny.
Obratovo najsilnejšou komoditou na lízingovom trhu, s podielom až 52 %, zostalo financovanie osobných a úžitkových áut. Nový objem financovania dosiahol 247 miliónov eur, čo bolo medziročne o 24 % viac. Nárast obratu bol ťahaný výlučne záujmom zo strany firiem a živnostníkov, nakoľko financovanie spotrebiteľov medziročne pokleslo až o desatinu. Celkový počet nových zmlúv v komodite dosiahol takmer 14.000.