Dopravcovia žiadajú pre francúzske a nemecké predpisy ochranu

Okrem vyšších výdavkov je pre dopravcov problémom aj byrokracia.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Ochrana voľného trhu EÚ pred nariadeniami pripravovaného francúzskeho a platného nemeckého zákona o minimálnej mzde je cieľom 10 európskych združení dopravcov, ktoré dnes protestom proti nim vyjadrujú svoj nesúhlas.

Uviedol to dnes Pavol Jančovič, prezident Česmad Slovakia, združenia slovenských dopravcov, v mene ktorého oficiálne odovzdal v Bratislave protestný list na Francúzskom veľvyslanectve a na Zastúpení Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Vyššie mzdy

"Prišli sme kvôli zákonu o minimálnej mzde, ktorý chce zaviesť Francúzska republika na svojom území od 1. júla 2016. Ten považujeme za príliš byrokratický, veľmi ťažko realizovateľný, s množstvom neznámych. Rozhodne sa nám zdá, že nie je ani v súlade s európskym právom a s európskymi princípmi," spresnil Jančovič.

Vysvetlil, že dopravca, ktorý bude prepravovať tovar do alebo z Francúzska, bude povinný zaplatiť svojmu vodičovi zo SR hodiny odpracované na francúzskom území francúzskou hodinovou minimálnou mzdou, ktorá je v súčasnosti viac ako 9 eur.

"Väčším problémom je však neskutočná byrokracia. Napríklad, že musíme ustanoviť zástupcu na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, vrátane pracovných zmlúv, informácií o mzde vodiča či konateľoch vysielajúcej spoločnosti

Zástupca musí byť etablovaný ešte aj 18 mesiacov po vykonaní prepravy, čo považujem za neskutočne byrokratické. Na druhej strane si myslíme, že návrh zásadným spôsobom narúša princípy EÚ, ktorými sú voľný pohyb tovaru, služieb a osôb," doplnil.

Nevedel presne vyčísliť, ako nová francúzska legislatíva zvýši náklady slovenských dopravcov.

"Pri mzde možno v stovkách, možno cez 1000 eur. Musíme tu však myslieť aj na neznáme parametre, ktoré súvisia s množstvom byrokratických krokov. Tie dnes nevieme ani odhadnúť. Je to veľmi komplikované, likvidačné, veľmi nešťastné riešenie. Žiadame teda zrušenie tohto navrhovaného opatrenia," podčiarkol prezident Česmad.

Skúsenosti s podobným predpisom zavedeným v Nemecku sú podľa šéfa Česmad "veľmi zložité".

Administratíva je zložitejšia

"Neustále musíme nahlasovať každého jedného vodiča, ktorý vykonáva prepravu do Nemecka.Musíme pri žiadaní nemeckých orgánov preukazovať neskutočné množstvo dokumentov a informácií o mzdách a ďalších diskrétnych údajoch. Obávame sa, že je porušovaný slovenský zákon o ochrane osobných údajov," dodal Jančovič.

To, čo Francúzi propagujú ako boj proti sociálnemu dampingu, je podľa Česmad Slovakia však v skutočnosti úplné popieranie základných princípov otvoreného trhu EÚ.

A zároveň ochrana francúzskych spoločností pred dopravnými kapacitami ostatných štátov, hlavne stredo- a východoeurópskych, pre ktorých sú podmienky stanovené spomínaným zákonom neakceptovateľné.

"Slovenskí dopravcovia nie sú v postavení, ktoré by im umožňovalo vyplácať svojich vodičov podľa francúzskeho alebo nemeckého zákona o minimálnej mzde. Ekonomická situácia u nás a v týchto štátoch je úplne odlišná, čo teda slovenské spoločnosti stavia do značnej nevýhody,"vysvetlil generálny tajomník Česmad Pavol Reich.

Doplnil, že pre menšie firmy môžu zvýšené náklady na mzdu vodiča alebo zástupcu spoločnosti vo Francúzsku znamenať aj zánik, a tomu musia zabrániť.

Práve preto sa podľa neho slovenskí dopravcovia v združení Česmad Slovakia pokojným protestom dnes pridali k ochrane voľného pohybu tovaru a osôb po Európe.

Desať združení dopravcov z Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Slovenska, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska pripravilo dva otvorené listy, ktoré sú smerované prezidentovi Francúzska Françoisovi Hollandeovi a prezidentovi EK Jean-Claude Junckerovi.

V týchto listoch zástupcovia dopravných spoločností požadujú, aby bol zákon upravený a netýkal sa aj zahraničných dopravných spoločností.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 176
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 535
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 311
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 076
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 891
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 759
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 655
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 249
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 124
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 873

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Kaddáfí zachránil nemecký klub. Niečo za to však chcel

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

Ukázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.