Dopravcovia žiadajú pre francúzske a nemecké predpisy ochranu

Okrem vyšších výdavkov je pre dopravcov problémom aj byrokracia.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Ochrana voľného trhu EÚ pred nariadeniami pripravovaného francúzskeho a platného nemeckého zákona o minimálnej mzde je cieľom 10 európskych združení dopravcov, ktoré dnes protestom proti nim vyjadrujú svoj nesúhlas.

Uviedol to dnes Pavol Jančovič, prezident Česmad Slovakia, združenia slovenských dopravcov, v mene ktorého oficiálne odovzdal v Bratislave protestný list na Francúzskom veľvyslanectve a na Zastúpení Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Vyššie mzdy

"Prišli sme kvôli zákonu o minimálnej mzde, ktorý chce zaviesť Francúzska republika na svojom území od 1. júla 2016. Ten považujeme za príliš byrokratický, veľmi ťažko realizovateľný, s množstvom neznámych. Rozhodne sa nám zdá, že nie je ani v súlade s európskym právom a s európskymi princípmi," spresnil Jančovič.

Vysvetlil, že dopravca, ktorý bude prepravovať tovar do alebo z Francúzska, bude povinný zaplatiť svojmu vodičovi zo SR hodiny odpracované na francúzskom území francúzskou hodinovou minimálnou mzdou, ktorá je v súčasnosti viac ako 9 eur.

"Väčším problémom je však neskutočná byrokracia. Napríklad, že musíme ustanoviť zástupcu na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, vrátane pracovných zmlúv, informácií o mzde vodiča či konateľoch vysielajúcej spoločnosti

Zástupca musí byť etablovaný ešte aj 18 mesiacov po vykonaní prepravy, čo považujem za neskutočne byrokratické. Na druhej strane si myslíme, že návrh zásadným spôsobom narúša princípy EÚ, ktorými sú voľný pohyb tovaru, služieb a osôb," doplnil.

Nevedel presne vyčísliť, ako nová francúzska legislatíva zvýši náklady slovenských dopravcov.

"Pri mzde možno v stovkách, možno cez 1000 eur. Musíme tu však myslieť aj na neznáme parametre, ktoré súvisia s množstvom byrokratických krokov. Tie dnes nevieme ani odhadnúť. Je to veľmi komplikované, likvidačné, veľmi nešťastné riešenie. Žiadame teda zrušenie tohto navrhovaného opatrenia," podčiarkol prezident Česmad.

Skúsenosti s podobným predpisom zavedeným v Nemecku sú podľa šéfa Česmad "veľmi zložité".

Administratíva je zložitejšia

"Neustále musíme nahlasovať každého jedného vodiča, ktorý vykonáva prepravu do Nemecka.Musíme pri žiadaní nemeckých orgánov preukazovať neskutočné množstvo dokumentov a informácií o mzdách a ďalších diskrétnych údajoch. Obávame sa, že je porušovaný slovenský zákon o ochrane osobných údajov," dodal Jančovič.

To, čo Francúzi propagujú ako boj proti sociálnemu dampingu, je podľa Česmad Slovakia však v skutočnosti úplné popieranie základných princípov otvoreného trhu EÚ.

A zároveň ochrana francúzskych spoločností pred dopravnými kapacitami ostatných štátov, hlavne stredo- a východoeurópskych, pre ktorých sú podmienky stanovené spomínaným zákonom neakceptovateľné.

"Slovenskí dopravcovia nie sú v postavení, ktoré by im umožňovalo vyplácať svojich vodičov podľa francúzskeho alebo nemeckého zákona o minimálnej mzde. Ekonomická situácia u nás a v týchto štátoch je úplne odlišná, čo teda slovenské spoločnosti stavia do značnej nevýhody,"vysvetlil generálny tajomník Česmad Pavol Reich.

Doplnil, že pre menšie firmy môžu zvýšené náklady na mzdu vodiča alebo zástupcu spoločnosti vo Francúzsku znamenať aj zánik, a tomu musia zabrániť.

Práve preto sa podľa neho slovenskí dopravcovia v združení Česmad Slovakia pokojným protestom dnes pridali k ochrane voľného pohybu tovaru a osôb po Európe.

Desať združení dopravcov z Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Slovenska, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska pripravilo dva otvorené listy, ktoré sú smerované prezidentovi Francúzska Françoisovi Hollandeovi a prezidentovi EK Jean-Claude Junckerovi.

V týchto listoch zástupcovia dopravných spoločností požadujú, aby bol zákon upravený a netýkal sa aj zahraničných dopravných spoločností.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 320
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 513
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 155
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 054
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 425
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 293
  7. Kam do tepla v januári? 2 299
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 894
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 155

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Ani advokáti sa nezhodnú, či je poplatok za sobáš diskriminačný

Ak je s cirkevným sobášom viac práce, poplatok je opodstatnený, treba to však preskúmať.

Syn daroval Zmajkovičovej dom, v majetkovom priznaní chýba

Jaroslav Zmajkovič získal priestranú nehnuteľnosť v roku 2008, keď jeho mama bola už šesť rokov poslankyňou.

Francúzska automobilka PSA Group sa s odborármi dohodla na zrušení 1 300 miest

Päť zo šiestich odborových organizácií, ktoré pôsobia v automobilke, s dohodou súhlasilo.

Žiga po schôdzke ministrov V4: Podporíme zmluvu o voľnom obchode s Austráliou

Slovensko je jedným z najväčších producentov automobilov na svete a Austrália je tiež trh, kam zo Slovenska odchádzajú automobily.

Bitcoin tento rok pokorí hranicu 25-tisíc dolárov, tvrdí analytik Lee

Podľa Leeho predpovede by sa kurz bitcoinu mohol do roku 2022 vyšplhať až na 125-tisíc dolárov.