Dopravcovia žiadajú pre francúzske a nemecké predpisy ochranu

Okrem vyšších výdavkov je pre dopravcov problémom aj byrokracia.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Ochrana voľného trhu EÚ pred nariadeniami pripravovaného francúzskeho a platného nemeckého zákona o minimálnej mzde je cieľom 10 európskych združení dopravcov, ktoré dnes protestom proti nim vyjadrujú svoj nesúhlas.

Uviedol to dnes Pavol Jančovič, prezident Česmad Slovakia, združenia slovenských dopravcov, v mene ktorého oficiálne odovzdal v Bratislave protestný list na Francúzskom veľvyslanectve a na Zastúpení Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Vyššie mzdy

"Prišli sme kvôli zákonu o minimálnej mzde, ktorý chce zaviesť Francúzska republika na svojom území od 1. júla 2016. Ten považujeme za príliš byrokratický, veľmi ťažko realizovateľný, s množstvom neznámych. Rozhodne sa nám zdá, že nie je ani v súlade s európskym právom a s európskymi princípmi," spresnil Jančovič.

Vysvetlil, že dopravca, ktorý bude prepravovať tovar do alebo z Francúzska, bude povinný zaplatiť svojmu vodičovi zo SR hodiny odpracované na francúzskom území francúzskou hodinovou minimálnou mzdou, ktorá je v súčasnosti viac ako 9 eur.

"Väčším problémom je však neskutočná byrokracia. Napríklad, že musíme ustanoviť zástupcu na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, vrátane pracovných zmlúv, informácií o mzde vodiča či konateľoch vysielajúcej spoločnosti

Zástupca musí byť etablovaný ešte aj 18 mesiacov po vykonaní prepravy, čo považujem za neskutočne byrokratické. Na druhej strane si myslíme, že návrh zásadným spôsobom narúša princípy EÚ, ktorými sú voľný pohyb tovaru, služieb a osôb," doplnil.

Nevedel presne vyčísliť, ako nová francúzska legislatíva zvýši náklady slovenských dopravcov.

"Pri mzde možno v stovkách, možno cez 1000 eur. Musíme tu však myslieť aj na neznáme parametre, ktoré súvisia s množstvom byrokratických krokov. Tie dnes nevieme ani odhadnúť. Je to veľmi komplikované, likvidačné, veľmi nešťastné riešenie. Žiadame teda zrušenie tohto navrhovaného opatrenia," podčiarkol prezident Česmad.

Skúsenosti s podobným predpisom zavedeným v Nemecku sú podľa šéfa Česmad "veľmi zložité".

Administratíva je zložitejšia

"Neustále musíme nahlasovať každého jedného vodiča, ktorý vykonáva prepravu do Nemecka.Musíme pri žiadaní nemeckých orgánov preukazovať neskutočné množstvo dokumentov a informácií o mzdách a ďalších diskrétnych údajoch. Obávame sa, že je porušovaný slovenský zákon o ochrane osobných údajov," dodal Jančovič.

To, čo Francúzi propagujú ako boj proti sociálnemu dampingu, je podľa Česmad Slovakia však v skutočnosti úplné popieranie základných princípov otvoreného trhu EÚ.

A zároveň ochrana francúzskych spoločností pred dopravnými kapacitami ostatných štátov, hlavne stredo- a východoeurópskych, pre ktorých sú podmienky stanovené spomínaným zákonom neakceptovateľné.

"Slovenskí dopravcovia nie sú v postavení, ktoré by im umožňovalo vyplácať svojich vodičov podľa francúzskeho alebo nemeckého zákona o minimálnej mzde. Ekonomická situácia u nás a v týchto štátoch je úplne odlišná, čo teda slovenské spoločnosti stavia do značnej nevýhody,"vysvetlil generálny tajomník Česmad Pavol Reich.

Doplnil, že pre menšie firmy môžu zvýšené náklady na mzdu vodiča alebo zástupcu spoločnosti vo Francúzsku znamenať aj zánik, a tomu musia zabrániť.

Práve preto sa podľa neho slovenskí dopravcovia v združení Česmad Slovakia pokojným protestom dnes pridali k ochrane voľného pohybu tovaru a osôb po Európe.

Desať združení dopravcov z Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Slovenska, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska pripravilo dva otvorené listy, ktoré sú smerované prezidentovi Francúzska Françoisovi Hollandeovi a prezidentovi EK Jean-Claude Junckerovi.

V týchto listoch zástupcovia dopravných spoločností požadujú, aby bol zákon upravený a netýkal sa aj zahraničných dopravných spoločností.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  3. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  1. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  5. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  6. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  7. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  8. Accessible Urban Living
  9. RPSP – A good intention ruined by execution
  10. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 8 376
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 558
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 524
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 801
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 266
  6. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 2 224
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 811
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 755
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 583
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 372

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenuje za ústavných sudcov Laššákovú aj Mamojku

Spor týkajúci sa vymenovania ústavných sudcov sa ťahá už viac ako tri roky

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Fico sa už takmer mesiac vyhráža.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.

Neprehliadnite tiež

Od januára môžu obchodníci predávať alkoholu len s novými kolkami

Fľaše s alkoholom označené starými kolkami musia predajcovia dopredať do konca roka.

Europoslanci schválili reformu poľnohospodárskej politiky EÚ

Nové pravidlá majú posilniť farmárov vo vzťahu k supermarketom a umožnia im efektívnejšie čeliť krízam a výrobným rizikám.

Priemerná mzda môže budúci rok prvýkrát pokoriť hranicu 1000 eur, avizujú analytici

V roku 2018 prispeje k rastu ekonomiky aj zahraničný dopyt.

Slovensko zaznamenáva historicky najvyšší nárast počtu založených živností

Najviac živností si Slováci zakladali v odbore stavebníctva.