Dopravcovia žiadajú pre francúzske a nemecké predpisy ochranu

Okrem vyšších výdavkov je pre dopravcov problémom aj byrokracia.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Ochrana voľného trhu EÚ pred nariadeniami pripravovaného francúzskeho a platného nemeckého zákona o minimálnej mzde je cieľom 10 európskych združení dopravcov, ktoré dnes protestom proti nim vyjadrujú svoj nesúhlas.

Uviedol to dnes Pavol Jančovič, prezident Česmad Slovakia, združenia slovenských dopravcov, v mene ktorého oficiálne odovzdal v Bratislave protestný list na Francúzskom veľvyslanectve a na Zastúpení Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Vyššie mzdy

"Prišli sme kvôli zákonu o minimálnej mzde, ktorý chce zaviesť Francúzska republika na svojom území od 1. júla 2016. Ten považujeme za príliš byrokratický, veľmi ťažko realizovateľný, s množstvom neznámych. Rozhodne sa nám zdá, že nie je ani v súlade s európskym právom a s európskymi princípmi," spresnil Jančovič.

Vysvetlil, že dopravca, ktorý bude prepravovať tovar do alebo z Francúzska, bude povinný zaplatiť svojmu vodičovi zo SR hodiny odpracované na francúzskom území francúzskou hodinovou minimálnou mzdou, ktorá je v súčasnosti viac ako 9 eur.

"Väčším problémom je však neskutočná byrokracia. Napríklad, že musíme ustanoviť zástupcu na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, vrátane pracovných zmlúv, informácií o mzde vodiča či konateľoch vysielajúcej spoločnosti

Zástupca musí byť etablovaný ešte aj 18 mesiacov po vykonaní prepravy, čo považujem za neskutočne byrokratické. Na druhej strane si myslíme, že návrh zásadným spôsobom narúša princípy EÚ, ktorými sú voľný pohyb tovaru, služieb a osôb," doplnil.

Nevedel presne vyčísliť, ako nová francúzska legislatíva zvýši náklady slovenských dopravcov.

"Pri mzde možno v stovkách, možno cez 1000 eur. Musíme tu však myslieť aj na neznáme parametre, ktoré súvisia s množstvom byrokratických krokov. Tie dnes nevieme ani odhadnúť. Je to veľmi komplikované, likvidačné, veľmi nešťastné riešenie. Žiadame teda zrušenie tohto navrhovaného opatrenia," podčiarkol prezident Česmad.

Skúsenosti s podobným predpisom zavedeným v Nemecku sú podľa šéfa Česmad "veľmi zložité".

Administratíva je zložitejšia

"Neustále musíme nahlasovať každého jedného vodiča, ktorý vykonáva prepravu do Nemecka.Musíme pri žiadaní nemeckých orgánov preukazovať neskutočné množstvo dokumentov a informácií o mzdách a ďalších diskrétnych údajoch. Obávame sa, že je porušovaný slovenský zákon o ochrane osobných údajov," dodal Jančovič.

To, čo Francúzi propagujú ako boj proti sociálnemu dampingu, je podľa Česmad Slovakia však v skutočnosti úplné popieranie základných princípov otvoreného trhu EÚ.

A zároveň ochrana francúzskych spoločností pred dopravnými kapacitami ostatných štátov, hlavne stredo- a východoeurópskych, pre ktorých sú podmienky stanovené spomínaným zákonom neakceptovateľné.

"Slovenskí dopravcovia nie sú v postavení, ktoré by im umožňovalo vyplácať svojich vodičov podľa francúzskeho alebo nemeckého zákona o minimálnej mzde. Ekonomická situácia u nás a v týchto štátoch je úplne odlišná, čo teda slovenské spoločnosti stavia do značnej nevýhody,"vysvetlil generálny tajomník Česmad Pavol Reich.

Doplnil, že pre menšie firmy môžu zvýšené náklady na mzdu vodiča alebo zástupcu spoločnosti vo Francúzsku znamenať aj zánik, a tomu musia zabrániť.

Práve preto sa podľa neho slovenskí dopravcovia v združení Česmad Slovakia pokojným protestom dnes pridali k ochrane voľného pohybu tovaru a osôb po Európe.

Desať združení dopravcov z Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Slovenska, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska pripravilo dva otvorené listy, ktoré sú smerované prezidentovi Francúzska Françoisovi Hollandeovi a prezidentovi EK Jean-Claude Junckerovi.

V týchto listoch zástupcovia dopravných spoločností požadujú, aby bol zákon upravený a netýkal sa aj zahraničných dopravných spoločností.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  5. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  6. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  7. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  8. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  9. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  10. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 29 645
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 086
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 7 541
  4. Zábavný aj sebavedomý 4 436
  5. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 273
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 969
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 3 100
  8. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 436
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 408
  10. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 2 330

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Široký vlastní Váhostav cez majora z ŠtB

Vyšetrovanie ukázalo, že Váhostav pre oligarchu Juraja Širokého vlastní jeho niekdajší nadriadený z americkej misie v ŠtB.

KOMENTÁRE

Prečo Široký skrýva vzťah k firme až na Novom Zélande?

Pýtali sme sa už viackrát, tak len aby sme nevyšli z cviku.

DOMOV

Poznali Gauliedera. Vylučujú, že by spáchal samovraždu

Mal dokumenty, ktoré by boli aktuálne, keby sa zrušili amnestie.

KULTÚRA

Život mníšky: 24 hodín pochybností a jedna minúta nádeje

Poľské mníšky znásilnili cez vojnu sovietski vojaci. Ich príbeh sfilmovali.

Neprehliadnite tiež

Váhostavu hrozí trojročná stopka v obstarávaní

Klamala stavebná firma o majiteľoch? Prečo Širokého priznala až teraz? ÚVO opäť vyšetruje Váhostav, hrozí mu miliónová pokuta a dištanc.

Nové odbory v trnavskej automobilke chcú vyššie platy aj príplatky

Odbory budú žiadať pre skúsených zamestnancov priemernú hrubú mzdu 1 500 eur.

Siemens má v Británii dlhodobé plány, napriek brexitu

Dôveru v britský trh dala najavo aj nemecká banka Deutsche Bank.

Priznanie môžete podať aj bez toho, aby ste vystúpili z auta

Daňové priznania bude možné podať aj v mobilných kanceláriách.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop