Dopravcovia žiadajú pre francúzske a nemecké predpisy ochranu

Okrem vyšších výdavkov je pre dopravcov problémom aj byrokracia.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR, AP)

BRATISLAVA. Ochrana voľného trhu EÚ pred nariadeniami pripravovaného francúzskeho a platného nemeckého zákona o minimálnej mzde je cieľom 10 európskych združení dopravcov, ktoré dnes protestom proti nim vyjadrujú svoj nesúhlas.

Uviedol to dnes Pavol Jančovič, prezident Česmad Slovakia, združenia slovenských dopravcov, v mene ktorého oficiálne odovzdal v Bratislave protestný list na Francúzskom veľvyslanectve a na Zastúpení Európskej komisie (EK) na Slovensku.

Vyššie mzdy

"Prišli sme kvôli zákonu o minimálnej mzde, ktorý chce zaviesť Francúzska republika na svojom území od 1. júla 2016. Ten považujeme za príliš byrokratický, veľmi ťažko realizovateľný, s množstvom neznámych. Rozhodne sa nám zdá, že nie je ani v súlade s európskym právom a s európskymi princípmi," spresnil Jančovič.

Vysvetlil, že dopravca, ktorý bude prepravovať tovar do alebo z Francúzska, bude povinný zaplatiť svojmu vodičovi zo SR hodiny odpracované na francúzskom území francúzskou hodinovou minimálnou mzdou, ktorá je v súčasnosti viac ako 9 eur.

"Väčším problémom je však neskutočná byrokracia. Napríklad, že musíme ustanoviť zástupcu na území Francúzska, ktorý bude spravovať všetky naše dokumenty, vrátane pracovných zmlúv, informácií o mzde vodiča či konateľoch vysielajúcej spoločnosti

Zástupca musí byť etablovaný ešte aj 18 mesiacov po vykonaní prepravy, čo považujem za neskutočne byrokratické. Na druhej strane si myslíme, že návrh zásadným spôsobom narúša princípy EÚ, ktorými sú voľný pohyb tovaru, služieb a osôb," doplnil.

Nevedel presne vyčísliť, ako nová francúzska legislatíva zvýši náklady slovenských dopravcov.

"Pri mzde možno v stovkách, možno cez 1000 eur. Musíme tu však myslieť aj na neznáme parametre, ktoré súvisia s množstvom byrokratických krokov. Tie dnes nevieme ani odhadnúť. Je to veľmi komplikované, likvidačné, veľmi nešťastné riešenie. Žiadame teda zrušenie tohto navrhovaného opatrenia," podčiarkol prezident Česmad.

Skúsenosti s podobným predpisom zavedeným v Nemecku sú podľa šéfa Česmad "veľmi zložité".

Administratíva je zložitejšia

"Neustále musíme nahlasovať každého jedného vodiča, ktorý vykonáva prepravu do Nemecka.Musíme pri žiadaní nemeckých orgánov preukazovať neskutočné množstvo dokumentov a informácií o mzdách a ďalších diskrétnych údajoch. Obávame sa, že je porušovaný slovenský zákon o ochrane osobných údajov," dodal Jančovič.

To, čo Francúzi propagujú ako boj proti sociálnemu dampingu, je podľa Česmad Slovakia však v skutočnosti úplné popieranie základných princípov otvoreného trhu EÚ.

A zároveň ochrana francúzskych spoločností pred dopravnými kapacitami ostatných štátov, hlavne stredo- a východoeurópskych, pre ktorých sú podmienky stanovené spomínaným zákonom neakceptovateľné.

"Slovenskí dopravcovia nie sú v postavení, ktoré by im umožňovalo vyplácať svojich vodičov podľa francúzskeho alebo nemeckého zákona o minimálnej mzde. Ekonomická situácia u nás a v týchto štátoch je úplne odlišná, čo teda slovenské spoločnosti stavia do značnej nevýhody,"vysvetlil generálny tajomník Česmad Pavol Reich.

Doplnil, že pre menšie firmy môžu zvýšené náklady na mzdu vodiča alebo zástupcu spoločnosti vo Francúzsku znamenať aj zánik, a tomu musia zabrániť.

Práve preto sa podľa neho slovenskí dopravcovia v združení Česmad Slovakia pokojným protestom dnes pridali k ochrane voľného pohybu tovaru a osôb po Európe.

Desať združení dopravcov z Portugalska, Španielska, Bulharska, Českej republiky, Slovenska, Estónska, Litvy, Maďarska, Rumunska a Poľska pripravilo dva otvorené listy, ktoré sú smerované prezidentovi Francúzska Françoisovi Hollandeovi a prezidentovi EK Jean-Claude Junckerovi.

V týchto listoch zástupcovia dopravných spoločností požadujú, aby bol zákon upravený a netýkal sa aj zahraničných dopravných spoločností.

 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 254
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 940
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 029
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 705
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 480
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 704
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 469
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 411
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 720
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 709

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

SVET

Američania pokračujú vo vývoji elektromagnetického dela

Častým mýtom spojeným s EM delami je krátka životnosť.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zakázalo prespávanie v kamiónoch, vodičom za to hrozia pokuty

Európska komisia chce v najbližších dňoch ukázať nové pravidlá, ktoré sa týkajú uplatňovania predpisov pre vyslaných pracovníkov v oblasti cestnej dopravy.

British Airways môže pre výpadky stratiť sto miliónov eur

Zrušenie a meškanie letov vyvolalo chaos a frustráciu.

Samsung Electronics uvažuje o zvýšení kapacity v Číne

Dôvodom je veľký dopyt po pamäťových čipoch a rekordné tržby z ich predaja.

Diaľnica D1 v úseku Turany - Hubová povedie cez tunel

Štát vydal záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.