Prichádza Starbucks. Prečo je taký fenomén a čo od neho môžeme čakať?

Ako na príchod kaviarenskej spoločnosti zareagujú ostatné spoločnosti? Podľa odborníkov sa môžeme tešiť na zlepšenie služieb.

BRATISLAVA. V utorok (31. mája) si ľudia na Slovensku budú môcť prvýkrát kúpiť kávu od svetoznámej kaviarenskej spoločnosti Starbucks, ktorá otvorí svoju prvú prevádzku v bratislavskom nákupnom centre Aupark.

Starbucks vznikol v roku 1971 v americkom meste Seattle. Názov spoločnosti bol inšpirovaný knihou Biela Veľryba. Odvtedy Starbucks otvoril už 17-tisíc kaviarní v 55 krajinách sveta.

Je Starbucks fenomén?

Určite áno. Starbucks zmenil spôsob pitia kávy. Urobil z nej niečo viac. „Je to veľmi podarený marketing, ktorý dokázal z obyčajnej kávy urobiť prémiovú záležitosť,“ vysvetľuje analytik HomeCredit Michal Kozub.

Ako sa mu to podarilo? Okrem dobrej kávy si Starbucks podľa Kozuba zakladá na dokonalom servise a milej obsluhe. „A na drobnostiach ako napríklad, že napíšu na kelímok vaše meno a nakreslia k nemu srdiečko. To vytvára u zákazníka lojalitu k značke,“ hovorí Kozub.

Vďaka Starbucksu sa podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie Jozefa Šétaffyho stalo pitie kávy, ktorú si vezmete so sebou módnym hitom. „Vystihlo tempo našej doby,“ dodáva.

Prečo je tak známy?

Spoločnosť každý rok investuje veľké peniaze do marketingu. A to nie len do klasickej reklamy, ale má tiež napríklad vlastné šálky či poháre, ktoré si ľudia môžu kúpiť.

„Okrem toho sa Starbucks často vyskytuje vo filmoch alebo seriáloch. Pravidelne možno ich kávu   vidieť v rukách rôznych celebrít,“ vysvetľuje Lukáš Lóci z Capital markets.

V čom je káva Starbucks iná?

Spoločnosť sa snaží používať kvalitné druhy kávy. Má však aj vlastné zmesi. Okrem sezónnej ponuky ale rozlišuje tri základné typy kávy: Blonde Roast, Medium Roast, Dark Roast.

Starbucks sa však preslávil aj tým, že do svojej kávy dáva rôzne príchute. Niektoré kávy, ktoré má Starbucks v ponuke, sú preto veľmi kalorické.

Okrem kávy je možné si v predajni kúpiť aj muffiny, koláče, sendviče, jogurty a šaláty.

Kde Starbucks hľadať?

V zahraničí spoločnosť svoje kaviarne otvára najmä v centrách miest alebo v nákupných centrách, teda tam, kde sa sústreďuje veľké množstvo ľudí. To isté môžeme podľa odborníkov očakávať aj u nás. Už pred oznámením otvorenia prevádzky v Auparku sa hovorilo aj o prevádzke v nákupnom centre Central v Bratislave.

„Rozhodne sa nedá čakať, že Starbucks obsadí všetky veľké mestá. V zornom poli bude Bratislava, Košice a možno Žilina,“ tvrdí Kozub.

Začnú kaviarne na Slovensku bojovať o zákazníka?

Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sa dá očakávať, že kaviarne zlepšia svoje služby. „Napríklad, že si už človek nebude musieť ku káve vypýtať pohár vody, čo by mal byť štandard,“ hovorí. Ako ďalej dodáva, kaviarne budú o zákazníka tiež zrejme bojovať zviditeľnením svojej značky ako aj zaradením niečoho špeciálneho do svojej ponuky.

Rovnako sa kaviarne zachovali aj v Česku, kde má Starbucks už viac ako desať kaviarní.

Káva Starbucks býva drahšia, preto sa nedá očakávať cenová vojna. Podľa Šétaffyho sa u konkurencie skôr dajú očakávať krátkodobé akcie. Samotná spoločnosť už informovala, že na prvých šesť týždňov prichystala pre klientov zľavové kupóny.

Ako na to môže zareagovať McCafe?

McCafe zo siete McDonald má v súčasnosti výhodu v tom, že je na našom trhu už etablované a ľudia sú na naň zvyknutí. „Konkurenčný boj o zákazníkov bude asi prebiehať na úrovni marketingu, teda dajú sa očakávať nejaké marketingové kampane a akciové ponuky z obidvoch strán,“ hovorí Šétaffy.

Podľa Lóciho je ale zo zahraničia zrejmé, že Starbucks sa vie odlíšiť od iných kaviarní aj svojím prístupom.

Akú má Starbucks klientelu?

Podľa Drahovského sa v kaviarniach Starbucksu zdržiavajú najmä mladí ľudia. Tí sa tu stretávajú, plánuje spoločné večery či výlety, ale sa tu aj učia. Stratégia kaviarne totiž zákazníkom dovoľuje sedieť aj hodiny len pri jednej káve. „Starbucks v zahraničí má uvoľnenú, až takú debatnú atmosféru,“ hovorí Drahovský.

A práve na mladé ročníky je zameraná aj stratégia spoločnosti. Okrem toho v kaviarni určite stretnete turistov, ktorí sú na kávu zvyknutí z domova. 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  1. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  2. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  5. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  8. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  9. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  10. Leto nekončí!
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 199
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 2 353
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 062
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 805
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 788
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 366
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 265
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 211
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  10. Leto nekončí! 800

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Nechcú dať očkovať svoje deti. Na nete sa radia, ktorý lekár ich za to nenahlási

Za odmietnutie očkovania je pokuta 331 eur. Vlani ich hygienici udelili 690 za vyše 39-tisíc eur.

PLUS

Ako hlboko je v kauze eurofondov namočená SNS a ako Smer

Smer sa nemôže tváriť nevinne.

KOMENTÁRE

Pavol sa oženil s Vladimírom. Obrúčku nosia s trémou

Jemma si brala svoju priateľku a Pavol priateľa.

ŠPORT

Nechápem, prečo ľudia v príprave nadávajú, tvrdí slovanista

Viedenský má patriť k elitám hokejového Slovana.

Neprehliadnite tiež

Neistota okolo leteckej dopravy po brexite môže spôsobiť pokles letov

Nie je jasné, či Británia zostane členom Európskeho leteckého úradu, ktorý dohliada na dodržiavanie zákonov o bezpečnosti leteckej dopravy.

Do Česka mieri rekordný počet ojazdených áut. Zbavujú sa ich Nemci

Priemerný vek auta v susednom Česku prekročil pätnásť rokov, európsky priemer je pritom deväť rokov.

Vláda sa so samosprávami nedohodla, nezdaniteľná časť základu dane sa nezvýši

Na nezvyšovanie nezdaniteľnej časti základu dane upozorňovali odborári, ale aj opozícia.

Lidl vytláča domácich hráčov z britského trhu, zvýšil svoj podiel

Nemecký diskont sa stal siedmym najväčším supermarketom vo Veľkej Británii.