SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Prichádza Starbucks. Prečo je taký fenomén a čo od neho môžeme čakať?

Ako na príchod kaviarenskej spoločnosti zareagujú ostatné spoločnosti? Podľa odborníkov sa môžeme tešiť na zlepšenie služieb.

BRATISLAVA. V utorok (31. mája) si ľudia na Slovensku budú môcť prvýkrát kúpiť kávu od svetoznámej kaviarenskej spoločnosti Starbucks, ktorá otvorí svoju prvú prevádzku v bratislavskom nákupnom centre Aupark.

Starbucks vznikol v roku 1971 v americkom meste Seattle. Názov spoločnosti bol inšpirovaný knihou Biela Veľryba. Odvtedy Starbucks otvoril už 17-tisíc kaviarní v 55 krajinách sveta.

Je Starbucks fenomén?

Určite áno. Starbucks zmenil spôsob pitia kávy. Urobil z nej niečo viac. „Je to veľmi podarený marketing, ktorý dokázal z obyčajnej kávy urobiť prémiovú záležitosť,“ vysvetľuje analytik HomeCredit Michal Kozub.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako sa mu to podarilo? Okrem dobrej kávy si Starbucks podľa Kozuba zakladá na dokonalom servise a milej obsluhe. „A na drobnostiach ako napríklad, že napíšu na kelímok vaše meno a nakreslia k nemu srdiečko. To vytvára u zákazníka lojalitu k značke,“ hovorí Kozub.

Vďaka Starbucksu sa podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie Jozefa Šétaffyho stalo pitie kávy, ktorú si vezmete so sebou módnym hitom. „Vystihlo tempo našej doby,“ dodáva.

Prečo je tak známy?

Spoločnosť každý rok investuje veľké peniaze do marketingu. A to nie len do klasickej reklamy, ale má tiež napríklad vlastné šálky či poháre, ktoré si ľudia môžu kúpiť.

„Okrem toho sa Starbucks často vyskytuje vo filmoch alebo seriáloch. Pravidelne možno ich kávu   vidieť v rukách rôznych celebrít,“ vysvetľuje Lukáš Lóci z Capital markets.

Skryť Vypnúť reklamu

V čom je káva Starbucks iná?

Spoločnosť sa snaží používať kvalitné druhy kávy. Má však aj vlastné zmesi. Okrem sezónnej ponuky ale rozlišuje tri základné typy kávy: Blonde Roast, Medium Roast, Dark Roast.

Starbucks sa však preslávil aj tým, že do svojej kávy dáva rôzne príchute. Niektoré kávy, ktoré má Starbucks v ponuke, sú preto veľmi kalorické.

Okrem kávy je možné si v predajni kúpiť aj muffiny, koláče, sendviče, jogurty a šaláty.

Kde Starbucks hľadať?

V zahraničí spoločnosť svoje kaviarne otvára najmä v centrách miest alebo v nákupných centrách, teda tam, kde sa sústreďuje veľké množstvo ľudí. To isté môžeme podľa odborníkov očakávať aj u nás. Už pred oznámením otvorenia prevádzky v Auparku sa hovorilo aj o prevádzke v nákupnom centre Central v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

„Rozhodne sa nedá čakať, že Starbucks obsadí všetky veľké mestá. V zornom poli bude Bratislava, Košice a možno Žilina,“ tvrdí Kozub.

Začnú kaviarne na Slovensku bojovať o zákazníka?

Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sa dá očakávať, že kaviarne zlepšia svoje služby. „Napríklad, že si už človek nebude musieť ku káve vypýtať pohár vody, čo by mal byť štandard,“ hovorí. Ako ďalej dodáva, kaviarne budú o zákazníka tiež zrejme bojovať zviditeľnením svojej značky ako aj zaradením niečoho špeciálneho do svojej ponuky.

Rovnako sa kaviarne zachovali aj v Česku, kde má Starbucks už viac ako desať kaviarní.

Káva Starbucks býva drahšia, preto sa nedá očakávať cenová vojna. Podľa Šétaffyho sa u konkurencie skôr dajú očakávať krátkodobé akcie. Samotná spoločnosť už informovala, že na prvých šesť týždňov prichystala pre klientov zľavové kupóny.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako na to môže zareagovať McCafe?

McCafe zo siete McDonald má v súčasnosti výhodu v tom, že je na našom trhu už etablované a ľudia sú na naň zvyknutí. „Konkurenčný boj o zákazníkov bude asi prebiehať na úrovni marketingu, teda dajú sa očakávať nejaké marketingové kampane a akciové ponuky z obidvoch strán,“ hovorí Šétaffy.

Podľa Lóciho je ale zo zahraničia zrejmé, že Starbucks sa vie odlíšiť od iných kaviarní aj svojím prístupom.

Akú má Starbucks klientelu?

Podľa Drahovského sa v kaviarniach Starbucksu zdržiavajú najmä mladí ľudia. Tí sa tu stretávajú, plánuje spoločné večery či výlety, ale sa tu aj učia. Stratégia kaviarne totiž zákazníkom dovoľuje sedieť aj hodiny len pri jednej káve. „Starbucks v zahraničí má uvoľnenú, až takú debatnú atmosféru,“ hovorí Drahovský.

Skryť Vypnúť reklamu

A práve na mladé ročníky je zameraná aj stratégia spoločnosti. Okrem toho v kaviarni určite stretnete turistov, ktorí sú na kávu zvyknutí z domova. 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 514
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 332
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 150
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 621
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 896
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 946
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 929
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 524
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 442
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Káva

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, podľa Naďa výrazne stúpa úmrtnosť (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Bödörovi blízka firma ťažila z obrovských štátnych zákaziek. Okolnosti sú podozrivé

Jej partnerom boli známi stavbári.

Norbert Bödör.

Zasadá krízový štáb: Nemocnice sú potemkinove dediny, vravia lekári zo zasadnutia

Politici rokovanie odmietajú komentovať, kým sa neskončí.

Tlačová konferencia po mimoriadnom zasadnutí vlády.

Neprehliadnite tiež

Dlh Slovenska sa vrátil do sankčných pásiem

Heger musí dať parlamentu zdôvodnenie výšky dlhu vrátane návrhu opatrení na jeho zníženie.

Štátny tajomník ministerstva financií Ľuboš Jančík, podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger a prezidentka Finančnej správy Daniela Klučková.

Aukciu na nové obnoviteľné zdroje energie otvorí štát ešte v tomto roku

Ministerstvo pre pandémiu zrušilo pôvodnú aukciu ešte v apríli.

Štátny tajomník ministerstva hospodárstva SR Karol Galek.

Predaj starších domov v USA aj ich ceny v septembri vzrástli

Najviac rástol predaj existujúcich domov na severovýchode USA.

Ilustračné foto.

Volkswagen zvažuje testovanie zamestnancov vo vlastnej réžii

Samostatné testovanie by mohol štát povoliť firmám s viac ako päťtisíc zamestnancami.