Prichádza Starbucks. Prečo je taký fenomén a čo od neho môžeme čakať?

Ako na príchod kaviarenskej spoločnosti zareagujú ostatné spoločnosti? Podľa odborníkov sa môžeme tešiť na zlepšenie služieb.

BRATISLAVA. V utorok (31. mája) si ľudia na Slovensku budú môcť prvýkrát kúpiť kávu od svetoznámej kaviarenskej spoločnosti Starbucks, ktorá otvorí svoju prvú prevádzku v bratislavskom nákupnom centre Aupark.

Starbucks vznikol v roku 1971 v americkom meste Seattle. Názov spoločnosti bol inšpirovaný knihou Biela Veľryba. Odvtedy Starbucks otvoril už 17-tisíc kaviarní v 55 krajinách sveta.

Je Starbucks fenomén?

Určite áno. Starbucks zmenil spôsob pitia kávy. Urobil z nej niečo viac. „Je to veľmi podarený marketing, ktorý dokázal z obyčajnej kávy urobiť prémiovú záležitosť,“ vysvetľuje analytik HomeCredit Michal Kozub.

Ako sa mu to podarilo? Okrem dobrej kávy si Starbucks podľa Kozuba zakladá na dokonalom servise a milej obsluhe. „A na drobnostiach ako napríklad, že napíšu na kelímok vaše meno a nakreslia k nemu srdiečko. To vytvára u zákazníka lojalitu k značke,“ hovorí Kozub.

Vďaka Starbucksu sa podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie Jozefa Šétaffyho stalo pitie kávy, ktorú si vezmete so sebou módnym hitom. „Vystihlo tempo našej doby,“ dodáva.

Prečo je tak známy?

Spoločnosť každý rok investuje veľké peniaze do marketingu. A to nie len do klasickej reklamy, ale má tiež napríklad vlastné šálky či poháre, ktoré si ľudia môžu kúpiť.

„Okrem toho sa Starbucks často vyskytuje vo filmoch alebo seriáloch. Pravidelne možno ich kávu   vidieť v rukách rôznych celebrít,“ vysvetľuje Lukáš Lóci z Capital markets.

V čom je káva Starbucks iná?

Spoločnosť sa snaží používať kvalitné druhy kávy. Má však aj vlastné zmesi. Okrem sezónnej ponuky ale rozlišuje tri základné typy kávy: Blonde Roast, Medium Roast, Dark Roast.

Starbucks sa však preslávil aj tým, že do svojej kávy dáva rôzne príchute. Niektoré kávy, ktoré má Starbucks v ponuke, sú preto veľmi kalorické.

Okrem kávy je možné si v predajni kúpiť aj muffiny, koláče, sendviče, jogurty a šaláty.

Kde Starbucks hľadať?

V zahraničí spoločnosť svoje kaviarne otvára najmä v centrách miest alebo v nákupných centrách, teda tam, kde sa sústreďuje veľké množstvo ľudí. To isté môžeme podľa odborníkov očakávať aj u nás. Už pred oznámením otvorenia prevádzky v Auparku sa hovorilo aj o prevádzke v nákupnom centre Central v Bratislave.

„Rozhodne sa nedá čakať, že Starbucks obsadí všetky veľké mestá. V zornom poli bude Bratislava, Košice a možno Žilina,“ tvrdí Kozub.

Začnú kaviarne na Slovensku bojovať o zákazníka?

Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sa dá očakávať, že kaviarne zlepšia svoje služby. „Napríklad, že si už človek nebude musieť ku káve vypýtať pohár vody, čo by mal byť štandard,“ hovorí. Ako ďalej dodáva, kaviarne budú o zákazníka tiež zrejme bojovať zviditeľnením svojej značky ako aj zaradením niečoho špeciálneho do svojej ponuky.

Rovnako sa kaviarne zachovali aj v Česku, kde má Starbucks už viac ako desať kaviarní.

Káva Starbucks býva drahšia, preto sa nedá očakávať cenová vojna. Podľa Šétaffyho sa u konkurencie skôr dajú očakávať krátkodobé akcie. Samotná spoločnosť už informovala, že na prvých šesť týždňov prichystala pre klientov zľavové kupóny.

Ako na to môže zareagovať McCafe?

McCafe zo siete McDonald má v súčasnosti výhodu v tom, že je na našom trhu už etablované a ľudia sú na naň zvyknutí. „Konkurenčný boj o zákazníkov bude asi prebiehať na úrovni marketingu, teda dajú sa očakávať nejaké marketingové kampane a akciové ponuky z obidvoch strán,“ hovorí Šétaffy.

Podľa Lóciho je ale zo zahraničia zrejmé, že Starbucks sa vie odlíšiť od iných kaviarní aj svojím prístupom.

Akú má Starbucks klientelu?

Podľa Drahovského sa v kaviarniach Starbucksu zdržiavajú najmä mladí ľudia. Tí sa tu stretávajú, plánuje spoločné večery či výlety, ale sa tu aj učia. Stratégia kaviarne totiž zákazníkom dovoľuje sedieť aj hodiny len pri jednej káve. „Starbucks v zahraničí má uvoľnenú, až takú debatnú atmosféru,“ hovorí Drahovský.

A práve na mladé ročníky je zameraná aj stratégia spoločnosti. Okrem toho v kaviarni určite stretnete turistov, ktorí sú na kávu zvyknutí z domova. 

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 732
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 796
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 069
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 457
  5. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 408
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 392
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 477
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 711
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 368
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Premiéri krajín V4 sa stretnú k téme nekvalitných výrobkov vo Varšave

Fico v Trnave zdôraznil, že chcú reagovať na niečo, čo nemôžeme akceptovať, aby z nás robili občanov 2. kategórie.

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby a ceny uprostred viazanosti, ľudia sa búria.

Briti budú múdri a ak budú ľudí potrebovať, pustia ich (rozhovor)

Analytik Next Finance Jiří Cihlář tvrdí, že Veľká Británia si po brexite bude zamestnancov z cudziny vyberať.

Medzi sto najatraktívnejších regiónov Únie patrí aj Bratislavský kraj

Konkurencieschopný región je taký, ktorý dokáže firmám aj obyvateľom ponúknuť atraktívne a udržateľné prostredie na život a prácu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop