AeroMobil sa pripravuje na certifikáciu, výroba sa môže začať o dva roky

AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti.

Aeromobil.(Zdroj: TASR)

NITRA. AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti. Lietajúce auto môžu obdivovať návštevníci Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

"Je to symbolické, že AeroMobil prezentujeme verejnosti v jeho rodnej Nitre," povedal Klein. Z pôvodne garážovej výroby sa postupne vytvára profesionálna firma, ktorá zamestnáva špecialistov na rôznych úrovniach výroby.

Cena neznáma

"V rámci tejto firmy však chcem zachovať malý neštandardný priestor na realizáciu modifikácií, nových konceptov. Pracovisko v Nitre by malo prinášať nové inovačné projekty, aby sa nestalo, že vytvoríme komerčne veľmi úspešnú firmu, ktorá zabudne na svoj vývoj," želá si autor myšlienky lietajúceho auta Klein.

Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov, ktoré sú potrebné na naplnenie certifikačného procesu. Prototyp, ktorý bude predobrazom certifikácie i ďalšieho výrobného kusa, by mal byť hotový v budúcom roku, výroba by sa mala spustiť v roku 2018.

Certifikačný proces je podľa konštruktéra zložitý problém, pretože AeroMobil musí napĺňať dve legislatívy - pre pozemné vozidlá i lietadlá. "Skúmame, do ktorej kategórie sa z hľadiska hmotnosti dostaneme. Prototyp bude lietať v kategórii experimental," skonštatoval Klein.

Cenu je zatiaľ predčasné špecifikovať, bude sa odvíjať od nákladov a bude odrážať cenu lietadiel i automobilov vo vyššom segmente. Záujem o lietajúce auto eviduje firma z celého sveta.

"Veľmi zaujímavý bude americký trh, netreba však podceňovať ani Čínu, je to dôležitý trh. AeroMobil je ideálny pre každú krajinu, ktorá má problém s infraštruktúrou a má potrebu dopravovať sa na veľké vzdialenosti," tvrdí Klein.

Podľa jeho slov na vybudovanie potrebnej infraštruktúry nie sú potrebné obrovské finančné prostriedky. AeroMobil je konštruovaný tak, aby dokázal pristávať na trávnatej ploche s maximálnou dĺžkou 600 metrov.

Vývoj od roku 1990

"Integrácia do cestnej dopravy je jednoduchá, stačí vedľa cesty vybudovať trávnaté pásy," tvrdí Klein. Transformácia súčasného prototypu AeroMobil 3.0 po pristátí do pozemnej dopravy predstavuje 1 minútu a 20 sekúnd, tento čas sa podľa konštruktéra ešte dostane pod jednu minútu.

Štefan Klein vyvíja lietajúci automobil od roku 1990. Inšpiroval sa lietajúcim automobilom Citroën DS z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá. Súčasnému prototypu AeroMobil 3.0 predchádzali predprototypové kusy AeroMobil 1.0 a 2.0. AeroMobil 2.5 už bol prvou letovou verziou, ktorú konštruktér predstavil v kanadskom Montreale v septembri 2013. Vylepšený prototyp 3.0 bol predstavený verejnosti 29. októbra 2014 na akcii Pioneers Festival vo Viedni.

"Trojka už predstavovala typ kategórie experimental a dokazovala, že schopnosť obojživelníka je možná. Prototypy, ktoré tvoríme, zahŕňajú v sebe reálne pohonné sústavy a niektoré aerodynamické zlepšenie, zlepšenia z hľadiska transmisie a pohonu. Po ukončení tejto etapy príde finálne rozhodnutie. Máme už dostatok údajov, aby sme vedeli klasifikovane povedať, kam sa chceme dostať," povedal Klein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 058
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 895
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 8 513
  4. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 692
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 440
  6. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 5 434
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 978
  8. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 4 930
  9. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 4 541
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 352

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo je nevyhnutná vojna Facebooku a Bruselu

Padol prvý výstrel v regulačnej vojne, ktorá bude určovať podobu Európy.

EKONOMIKA

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá Ficova vláda odklepla stimuly 125 miliónov.

Neprehliadnite tiež

Akcionári Prima banky a Sberbank schválili zámer zlúčenia bánk, Sberbank zanikne v lete

Sberbank v posledných rokoch stagnuje, má nedostatočne efektívne vnútorné procesy a nízky počet klientov.

Brazílski baníci našli obrovský smaragd, váži 360 kíl

Na vyslobodenie kameňa vysokého 1,3 metra zo zeme bola potrebná ťažká technika.

Vo finančnej gramotnosti sú slovenskí žiaci pod priemerom krajín OECD

V porovnaní s testovaním z roku 2012 slovenskí žiaci zaznamenali významný pokles výkonu.

Brusel má pochybnosti o pomoci pre Jaguar, začal vyšetrovanie

Druhá vláda Roberta Fica odklepla stimuly pre závod automobilky pri Nitre vo výške 125 miliónov eur.