AeroMobil sa pripravuje na certifikáciu, výroba sa môže začať o dva roky

AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti.

Aeromobil.(Zdroj: TASR)

NITRA. AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti. Lietajúce auto môžu obdivovať návštevníci Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

"Je to symbolické, že AeroMobil prezentujeme verejnosti v jeho rodnej Nitre," povedal Klein. Z pôvodne garážovej výroby sa postupne vytvára profesionálna firma, ktorá zamestnáva špecialistov na rôznych úrovniach výroby.

Cena neznáma

"V rámci tejto firmy však chcem zachovať malý neštandardný priestor na realizáciu modifikácií, nových konceptov. Pracovisko v Nitre by malo prinášať nové inovačné projekty, aby sa nestalo, že vytvoríme komerčne veľmi úspešnú firmu, ktorá zabudne na svoj vývoj," želá si autor myšlienky lietajúceho auta Klein.

Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov, ktoré sú potrebné na naplnenie certifikačného procesu. Prototyp, ktorý bude predobrazom certifikácie i ďalšieho výrobného kusa, by mal byť hotový v budúcom roku, výroba by sa mala spustiť v roku 2018.

Certifikačný proces je podľa konštruktéra zložitý problém, pretože AeroMobil musí napĺňať dve legislatívy - pre pozemné vozidlá i lietadlá. "Skúmame, do ktorej kategórie sa z hľadiska hmotnosti dostaneme. Prototyp bude lietať v kategórii experimental," skonštatoval Klein.

Cenu je zatiaľ predčasné špecifikovať, bude sa odvíjať od nákladov a bude odrážať cenu lietadiel i automobilov vo vyššom segmente. Záujem o lietajúce auto eviduje firma z celého sveta.

"Veľmi zaujímavý bude americký trh, netreba však podceňovať ani Čínu, je to dôležitý trh. AeroMobil je ideálny pre každú krajinu, ktorá má problém s infraštruktúrou a má potrebu dopravovať sa na veľké vzdialenosti," tvrdí Klein.

Podľa jeho slov na vybudovanie potrebnej infraštruktúry nie sú potrebné obrovské finančné prostriedky. AeroMobil je konštruovaný tak, aby dokázal pristávať na trávnatej ploche s maximálnou dĺžkou 600 metrov.

Vývoj od roku 1990

"Integrácia do cestnej dopravy je jednoduchá, stačí vedľa cesty vybudovať trávnaté pásy," tvrdí Klein. Transformácia súčasného prototypu AeroMobil 3.0 po pristátí do pozemnej dopravy predstavuje 1 minútu a 20 sekúnd, tento čas sa podľa konštruktéra ešte dostane pod jednu minútu.

Štefan Klein vyvíja lietajúci automobil od roku 1990. Inšpiroval sa lietajúcim automobilom Citroën DS z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá. Súčasnému prototypu AeroMobil 3.0 predchádzali predprototypové kusy AeroMobil 1.0 a 2.0. AeroMobil 2.5 už bol prvou letovou verziou, ktorú konštruktér predstavil v kanadskom Montreale v septembri 2013. Vylepšený prototyp 3.0 bol predstavený verejnosti 29. októbra 2014 na akcii Pioneers Festival vo Viedni.

"Trojka už predstavovala typ kategórie experimental a dokazovala, že schopnosť obojživelníka je možná. Prototypy, ktoré tvoríme, zahŕňajú v sebe reálne pohonné sústavy a niektoré aerodynamické zlepšenie, zlepšenia z hľadiska transmisie a pohonu. Po ukončení tejto etapy príde finálne rozhodnutie. Máme už dostatok údajov, aby sme vedeli klasifikovane povedať, kam sa chceme dostať," povedal Klein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 277
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 014
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 756
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 599
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 746
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 519
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 283
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 233
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 049
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 765

Téma: Fotky, Fotografie a fotogalérie


Pozrite si tiež články z hlavnej témy Fotky, Fotografie a fotogalérie  na domov.sme.sk

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Najdlhšia bytovka na svete je vo Viedni a má meno po Marxovi. Je radosť v nej žiť

Nie je špinavá ani nebezpečná, hoci sú v nej sociálne byty. Nezamestnaní v nej bývajú vedľa profesorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

Slovensko zaostáva za Európou v miere zamestnanosti žien

Ženám návrat do práce navyše podľa analytikov sťažuje aj slabá ponuka čiastočných úväzkov, či nedostatočné kapacity predškolských zariadení.

Na škole vytvoril nový dizajn pre TANAP, park oň prejavil záujem

Baví ma, keď sa môžem podieľať na niečom, čo spropaguje Slovensko, hovorí dizajnér Milan Pleva.

Chaos v Bielom dome mal silný vplyv na newyorskú burzu

Nečakané mierne pozitívne impulzy priniesla správa o spotrebiteľských náladách.

Práce na bratislavskom obchvate sa začnú ešte tento mesiac

Projekt obchvatu Bratislavy má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.