AeroMobil sa pripravuje na certifikáciu, výroba sa môže začať o dva roky

AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti.

Aeromobil.(Zdroj: TASR)

NITRA. AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti. Lietajúce auto môžu obdivovať návštevníci Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

"Je to symbolické, že AeroMobil prezentujeme verejnosti v jeho rodnej Nitre," povedal Klein. Z pôvodne garážovej výroby sa postupne vytvára profesionálna firma, ktorá zamestnáva špecialistov na rôznych úrovniach výroby.

Cena neznáma

"V rámci tejto firmy však chcem zachovať malý neštandardný priestor na realizáciu modifikácií, nových konceptov. Pracovisko v Nitre by malo prinášať nové inovačné projekty, aby sa nestalo, že vytvoríme komerčne veľmi úspešnú firmu, ktorá zabudne na svoj vývoj," želá si autor myšlienky lietajúceho auta Klein.

Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov, ktoré sú potrebné na naplnenie certifikačného procesu. Prototyp, ktorý bude predobrazom certifikácie i ďalšieho výrobného kusa, by mal byť hotový v budúcom roku, výroba by sa mala spustiť v roku 2018.

Certifikačný proces je podľa konštruktéra zložitý problém, pretože AeroMobil musí napĺňať dve legislatívy - pre pozemné vozidlá i lietadlá. "Skúmame, do ktorej kategórie sa z hľadiska hmotnosti dostaneme. Prototyp bude lietať v kategórii experimental," skonštatoval Klein.

Cenu je zatiaľ predčasné špecifikovať, bude sa odvíjať od nákladov a bude odrážať cenu lietadiel i automobilov vo vyššom segmente. Záujem o lietajúce auto eviduje firma z celého sveta.

"Veľmi zaujímavý bude americký trh, netreba však podceňovať ani Čínu, je to dôležitý trh. AeroMobil je ideálny pre každú krajinu, ktorá má problém s infraštruktúrou a má potrebu dopravovať sa na veľké vzdialenosti," tvrdí Klein.

Podľa jeho slov na vybudovanie potrebnej infraštruktúry nie sú potrebné obrovské finančné prostriedky. AeroMobil je konštruovaný tak, aby dokázal pristávať na trávnatej ploche s maximálnou dĺžkou 600 metrov.

Vývoj od roku 1990

"Integrácia do cestnej dopravy je jednoduchá, stačí vedľa cesty vybudovať trávnaté pásy," tvrdí Klein. Transformácia súčasného prototypu AeroMobil 3.0 po pristátí do pozemnej dopravy predstavuje 1 minútu a 20 sekúnd, tento čas sa podľa konštruktéra ešte dostane pod jednu minútu.

Štefan Klein vyvíja lietajúci automobil od roku 1990. Inšpiroval sa lietajúcim automobilom Citroën DS z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá. Súčasnému prototypu AeroMobil 3.0 predchádzali predprototypové kusy AeroMobil 1.0 a 2.0. AeroMobil 2.5 už bol prvou letovou verziou, ktorú konštruktér predstavil v kanadskom Montreale v septembri 2013. Vylepšený prototyp 3.0 bol predstavený verejnosti 29. októbra 2014 na akcii Pioneers Festival vo Viedni.

"Trojka už predstavovala typ kategórie experimental a dokazovala, že schopnosť obojživelníka je možná. Prototypy, ktoré tvoríme, zahŕňajú v sebe reálne pohonné sústavy a niektoré aerodynamické zlepšenie, zlepšenia z hľadiska transmisie a pohonu. Po ukončení tejto etapy príde finálne rozhodnutie. Máme už dostatok údajov, aby sme vedeli klasifikovane povedať, kam sa chceme dostať," povedal Klein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 26 331
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 6 812
  3. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 538
  4. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 274
  5. Zábavný aj sebavedomý 3 857
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 443
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 294
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 158
  9. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 2 503
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 323

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Čudovali sa mu, že fotí Indiánov. Bieli ním opovrhovali, domorodci mu dôverovali

Keby nebolo fotografa Edwarda S. Curtisa, len ťažko by sme dnes hľadali vizuálnu podobu kultúry, ktorá vzápätí zmizla.

AUTO

F1: V prvej Veľkej cene zvíťazil Vettel, jazdcov trápila technika

Kvôli finančným problémom z kalendáru vypadla Veľká cena Nemecka aj tím Manor.

SVET

Vitajte v Havane, v meste, ktoré si označkoval El Comandante

Kuba láka turistov na nádych pomerne bezpečnej exotiky.

KOMENTÁRE

Béla, čert a Kotleba

Alternatívou nedohody s koalíciou je, že od symbolickej agendy vyrovnania sa s mečiarizmom budú demokrati odstavení.

Neprehliadnite tiež

Kubánci presvedčili Kažimíra, Slovensko tam opraví elektráreň

Pravdepodobné sú aj ďalšie energetické projekty na Kube.

Regulačnému úradu sa nepáčia Žigove zmeny, môžu ohroziť jeho nezávislosť

Ministerstvo hospodárstva navrhuje, aby sa spolu s ministerstvom životného prostredia stalo účastníkom cenových konaní.

Mrazená pizza. Stravovacie návyky u mladých v Nemecku sa menia

Na každého Nemca sa spotrebúva viac ako 40 kilogramov mrazených potravín ročne.

Londýn sa pripravuje na odlev talentov, východná Európa na ich návrat

Globálne firmy sa výrazne podieľajú na pozdvihnutí východného krídla Európskej únie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop