AeroMobil sa pripravuje na certifikáciu, výroba sa môže začať o dva roky

AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti.

Aeromobil.(Zdroj: TASR)

NITRA. AeroMobil z dielne konštruktéra a dizajnéra Štefana Kleina má svoju slovenskú premiéru na verejnosti. Lietajúce auto môžu obdivovať návštevníci Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

"Je to symbolické, že AeroMobil prezentujeme verejnosti v jeho rodnej Nitre," povedal Klein. Z pôvodne garážovej výroby sa postupne vytvára profesionálna firma, ktorá zamestnáva špecialistov na rôznych úrovniach výroby.

Cena neznáma

"V rámci tejto firmy však chcem zachovať malý neštandardný priestor na realizáciu modifikácií, nových konceptov. Pracovisko v Nitre by malo prinášať nové inovačné projekty, aby sa nestalo, že vytvoríme komerčne veľmi úspešnú firmu, ktorá zabudne na svoj vývoj," želá si autor myšlienky lietajúceho auta Klein.

Spoločnosť AeroMobil v súčasnosti pracuje na niekoľkých verziách prototypov, ktoré sú potrebné na naplnenie certifikačného procesu. Prototyp, ktorý bude predobrazom certifikácie i ďalšieho výrobného kusa, by mal byť hotový v budúcom roku, výroba by sa mala spustiť v roku 2018.

Certifikačný proces je podľa konštruktéra zložitý problém, pretože AeroMobil musí napĺňať dve legislatívy - pre pozemné vozidlá i lietadlá. "Skúmame, do ktorej kategórie sa z hľadiska hmotnosti dostaneme. Prototyp bude lietať v kategórii experimental," skonštatoval Klein.

Cenu je zatiaľ predčasné špecifikovať, bude sa odvíjať od nákladov a bude odrážať cenu lietadiel i automobilov vo vyššom segmente. Záujem o lietajúce auto eviduje firma z celého sveta.

"Veľmi zaujímavý bude americký trh, netreba však podceňovať ani Čínu, je to dôležitý trh. AeroMobil je ideálny pre každú krajinu, ktorá má problém s infraštruktúrou a má potrebu dopravovať sa na veľké vzdialenosti," tvrdí Klein.

Podľa jeho slov na vybudovanie potrebnej infraštruktúry nie sú potrebné obrovské finančné prostriedky. AeroMobil je konštruovaný tak, aby dokázal pristávať na trávnatej ploche s maximálnou dĺžkou 600 metrov.

Vývoj od roku 1990

"Integrácia do cestnej dopravy je jednoduchá, stačí vedľa cesty vybudovať trávnaté pásy," tvrdí Klein. Transformácia súčasného prototypu AeroMobil 3.0 po pristátí do pozemnej dopravy predstavuje 1 minútu a 20 sekúnd, tento čas sa podľa konštruktéra ešte dostane pod jednu minútu.

Štefan Klein vyvíja lietajúci automobil od roku 1990. Inšpiroval sa lietajúcim automobilom Citroën DS z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá. Súčasnému prototypu AeroMobil 3.0 predchádzali predprototypové kusy AeroMobil 1.0 a 2.0. AeroMobil 2.5 už bol prvou letovou verziou, ktorú konštruktér predstavil v kanadskom Montreale v septembri 2013. Vylepšený prototyp 3.0 bol predstavený verejnosti 29. októbra 2014 na akcii Pioneers Festival vo Viedni.

"Trojka už predstavovala typ kategórie experimental a dokazovala, že schopnosť obojživelníka je možná. Prototypy, ktoré tvoríme, zahŕňajú v sebe reálne pohonné sústavy a niektoré aerodynamické zlepšenie, zlepšenia z hľadiska transmisie a pohonu. Po ukončení tejto etapy príde finálne rozhodnutie. Máme už dostatok údajov, aby sme vedeli klasifikovane povedať, kam sa chceme dostať," povedal Klein.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 361
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 850
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 729
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 981
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 961
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 674
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 137
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 020
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 676
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 332

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom

V minulosti by sme sa bez peňaženky ďaleko nedostali.

Obrovská akvizícia sa neuskutoční, Kraft Heinz Unilever neprevezme

Podľa Unileveru ponuka firmu výrazne podhodnocovala.

Slovensko je bližšie k nezávislosti od Ruska. Brusel podporí plynovod do Poľska

Európska únia prispeje na výstavbu slovensko-poľského pripojenia 107 miliónmi eur. Ide o 40 percent z nákladov.

Bill Gates navrhuje zdanenie práce robotov

Gates hovorí, že začať sa má tam, kde roboty vykonávajú prácu za ľudí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop