Vláda verí, že dostavbu obchvatu Ružomberka zaplatia eurofondy

Vicepremiér pre investície Peter Pellegrini pripúšťa, že rozostavaný úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová môže byť spolufinancovaný z eurofondov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Druhá fáza rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku by mohla byť spolufinancovaná z peňazí Európskej únie.

A to napriek pripravovanej zmene trasy úseku pre geologické problémy v teréne, ako aj predlženie tunela z pôvodných 2 026 na 3 650 metrov a zvýšenie nákladov. Pripúšťa to podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD), zodpovedajúci aj za eurofondy.

"Vždy sa dá ešte robiť doplnok a zmeny operačného programu tak, ako sme prednedávnom urobili zmeny na to, aby sa mohla z eurofondov financovať aj časť obchvatu Bratislavy, a to formou návratných peňazí cez Slovenský investičný holding. Preveríme aj túto možnosť, či by bolo možné alokovať, ak vôbec ešte alokácia k dispozícii je," povedal v stredu Pellegrini po rokovaní vlády.

Posun termínu

Takéto zmeny sú podľa neho možné, pokiaľ je diaľnica na trase medzinárodne uznanej siete, takže problém by s tým nemal byť.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová - Ivachnová je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s. Brno a Váhostav - SK, a. s. Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. uzavreli v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane).

Stavbu úseku v dĺžke 15,3 kilometra sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete 2017. Pre zmenu trasy a predĺženie tunela Čebrať by však mal byť úsek dokončený o vyše tri roky neskôr do konca roku 2020.

Vyhlásenie novej súťaže na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku D1 na Liptove z dôvodu uvedených zmien by podľa vicepremiéra nemalo byť potrebné.

"Ak všetko prebehlo v poriadku a Európska komisia povolí tento projekt financovať z európskych peňazí, tak asi môžeme pokračovať aj s existujúcim zhotoviteľom," predpokladá Pellegrini. Pripomenul prípady z minulosti, keď bol projekt, financovaný zo štátneho rozpočtu, napokon dodatočne preplatený z európskych peňazí, čím sa ušetrili peniaze štátnemu rozpočtu.

Zmena trasy a predlženie tunela Čebrať zvýši výdavky o desiatky miliónov eur. Odhaduje sa, že by mohlo ísť o sumu až sto miliónov eur. Informoval o tom v utorok minister dopravy Roman Brecely (Sieť) počas kontrolného dňa na stavbe D1 Hubová - Ivachnová pri tuneli. Tunel začali raziť v septembri 2014, no o päť mesiacov práce zastavili pre zosuv pôdy.

"Problém je tu v geológii. Pretože sa zmenili geologické podmienky, riešime technicky iné riešenie, ktoré pozostáva v zmene trasovania tunela,“ povedal minister dopravy. Práce na severnejšom variante trasovania tunela by mohli podľa neho začať začiatkom budúceho roka po dopracovaní všetkých dokumentov.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) v stredu povedal, že vyjadrovať sa k ďalšiemu financovaniu výstavby spomínanej diaľnice zo zdrojov EÚ je zatiaľ predčasné.

"Treba preskúmať, prečo k tomu došlo, či tam bola dobrá geológia, či nebola. Teraz sa treba pozrieť, prečo sa nepredpokladalo to, čo sa tam stalo. Musíme to celé preskúmať, čo sa tam deje, koľko by to malo stáť a ako by sme mali postupovať," vyhlásil. Malo by sa podľa neho zistiť, či v tomto prípade nezlyhal geologický prieskum.

"Na základe toho by som vyvodil určité dôsledky, ak to nebolo tak spravené ako malo byť a potom by som riešil túto situáciu," uviedol Érsek.

Čerpanie z eurofondov

Doterajšie čerpanie na projekt D1 Hubová - Ivachnová v rámci prvej fázy výstavby podľa ministerstva dopravy dosiahlo 23,06 mil. eur, z toho zdroje EÚ 19,6 mil. eur. Prvá fáza výstavby diaľnice bola financovaná v uplynulom programovom období z Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

"Výška nenávratného finančného príspevku na druhú fázu bude známa po aktualizácii CBA analýzy (analýza nákladov a výnosov), ktorá tvorí povinnú prílohu žiadosti na Európsku komisiu. Predpoklad podania žiadosti do Bruselu je v apríli 2017," uviedol v utorok pre agentúru SITA rezort dopravy.

Druhá fáza projektu by mala byť financovaná z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Podmienkou je dokončenie druhej časti do konca roka 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  2. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  3. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  4. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  7. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  9. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  10. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 27 520
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 8 249
  3. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 4 584
  4. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 4 083
  5. Zábavný aj sebavedomý 4 056
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 763
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 3 138
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 137
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 273
  10. Baktérie vyhrávajú nad antibiotikami a môžeme si za to sami 1 927

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Slovensko strelilo tretí gól, po Weissovi a Gregušovi sa presadil aj Nemec

V štyroch doterajších zápasoch získali slovenskí futbalisti šesť bodov.

SVET

Trump zažil najväčšiu porážku. Nevie robiť dohody

Reforma zdravotníckeho systému obamacare Trumpovi nevyšla. Ďalšia na rade môže byť jeho reforma daní.

KOMENTÁRE

Na populizmus musí Európa reagovať skutkami

Môžeme premýšľať nad našimi chybami, nad tým, čo treba zlepšiť.

Neprehliadnite tiež

Slovensko opravou elektrárne ohrozí zdravie Kubáncov, varujú experti

Človek v ohrození upozorňuje, že elektráreň Felton 50-násobne prekračuje limity emisií.

Eurokomisárka navrhuje v Únii jednotné mýto, chce skoncovať s kolónami

Zastavovanie na hraniciach môže byť v Európskej únii minulosťou.

Kubánci presvedčili Kažimíra, Slovensko tam opraví elektráreň

Pravdepodobné sú aj ďalšie energetické projekty na Kube.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop