Vláda verí, že dostavbu obchvatu Ružomberka zaplatia eurofondy

Vicepremiér pre investície Peter Pellegrini pripúšťa, že rozostavaný úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová môže byť spolufinancovaný z eurofondov.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Druhá fáza rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku by mohla byť spolufinancovaná z peňazí Európskej únie.

A to napriek pripravovanej zmene trasy úseku pre geologické problémy v teréne, ako aj predlženie tunela z pôvodných 2 026 na 3 650 metrov a zvýšenie nákladov. Pripúšťa to podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD), zodpovedajúci aj za eurofondy.

"Vždy sa dá ešte robiť doplnok a zmeny operačného programu tak, ako sme prednedávnom urobili zmeny na to, aby sa mohla z eurofondov financovať aj časť obchvatu Bratislavy, a to formou návratných peňazí cez Slovenský investičný holding. Preveríme aj túto možnosť, či by bolo možné alokovať, ak vôbec ešte alokácia k dispozícii je," povedal v stredu Pellegrini po rokovaní vlády.

Posun termínu

Takéto zmeny sú podľa neho možné, pokiaľ je diaľnica na trase medzinárodne uznanej siete, takže problém by s tým nemal byť.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová - Ivachnová je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s. Brno a Váhostav - SK, a. s. Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. uzavreli v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane).

Stavbu úseku v dĺžke 15,3 kilometra sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete 2017. Pre zmenu trasy a predĺženie tunela Čebrať by však mal byť úsek dokončený o vyše tri roky neskôr do konca roku 2020.

Vyhlásenie novej súťaže na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku D1 na Liptove z dôvodu uvedených zmien by podľa vicepremiéra nemalo byť potrebné.

"Ak všetko prebehlo v poriadku a Európska komisia povolí tento projekt financovať z európskych peňazí, tak asi môžeme pokračovať aj s existujúcim zhotoviteľom," predpokladá Pellegrini. Pripomenul prípady z minulosti, keď bol projekt, financovaný zo štátneho rozpočtu, napokon dodatočne preplatený z európskych peňazí, čím sa ušetrili peniaze štátnemu rozpočtu.

Zmena trasy a predlženie tunela Čebrať zvýši výdavky o desiatky miliónov eur. Odhaduje sa, že by mohlo ísť o sumu až sto miliónov eur. Informoval o tom v utorok minister dopravy Roman Brecely (Sieť) počas kontrolného dňa na stavbe D1 Hubová - Ivachnová pri tuneli. Tunel začali raziť v septembri 2014, no o päť mesiacov práce zastavili pre zosuv pôdy.

"Problém je tu v geológii. Pretože sa zmenili geologické podmienky, riešime technicky iné riešenie, ktoré pozostáva v zmene trasovania tunela,“ povedal minister dopravy. Práce na severnejšom variante trasovania tunela by mohli podľa neho začať začiatkom budúceho roka po dopracovaní všetkých dokumentov.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) v stredu povedal, že vyjadrovať sa k ďalšiemu financovaniu výstavby spomínanej diaľnice zo zdrojov EÚ je zatiaľ predčasné.

"Treba preskúmať, prečo k tomu došlo, či tam bola dobrá geológia, či nebola. Teraz sa treba pozrieť, prečo sa nepredpokladalo to, čo sa tam stalo. Musíme to celé preskúmať, čo sa tam deje, koľko by to malo stáť a ako by sme mali postupovať," vyhlásil. Malo by sa podľa neho zistiť, či v tomto prípade nezlyhal geologický prieskum.

"Na základe toho by som vyvodil určité dôsledky, ak to nebolo tak spravené ako malo byť a potom by som riešil túto situáciu," uviedol Érsek.

Čerpanie z eurofondov

Doterajšie čerpanie na projekt D1 Hubová - Ivachnová v rámci prvej fázy výstavby podľa ministerstva dopravy dosiahlo 23,06 mil. eur, z toho zdroje EÚ 19,6 mil. eur. Prvá fáza výstavby diaľnice bola financovaná v uplynulom programovom období z Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

"Výška nenávratného finančného príspevku na druhú fázu bude známa po aktualizácii CBA analýzy (analýza nákladov a výnosov), ktorá tvorí povinnú prílohu žiadosti na Európsku komisiu. Predpoklad podania žiadosti do Bruselu je v apríli 2017," uviedol v utorok pre agentúru SITA rezort dopravy.

Druhá fáza projektu by mala byť financovaná z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Podmienkou je dokončenie druhej časti do konca roka 2020.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 733
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 966
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 120
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 845
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 691
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 487
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 090
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 047
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 855
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 476

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory. Do roku 2001 sa v nich vytˇažilo ročne zhruba 6 miliónov kubických metrov dreva.

SVET

KĽDR sa vracia ku Kube, môže jej pomôcť so zbraňami

Spolupráca z čias Studenej vojny sa opakuje.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Jaguar prekladisko nedostane, železnice stopli jeho výstavbu

Zákazku získala spoločnosť Strabag. Celková investícia sa mala vyšplhať na úroveň 52 miliónov eur.

Švédsky koncern Vattenfall investuje milióny do jadrovej elektrárne

Vattenfall predal svoje tepelné elektrárne v Nemecku.

Irán a Pakistan sa usilujú vytvoriť zónu voľného obchodu

Prekážkou na dosiahnutie cieľa je fakt, že medzi bankami oboch krajín nie je priame prepojenie.