ROZHOVOR

Pellegrini: Za založenie firmy zaplatíme kartou

Vicepremiér pre investície chce meniť zákon o správnych súdnych poplatkoch. Sľubuje tiež zjednodušenie ovládania e-služieb na Slovensko.sk.

Peter Pellegrini je vicepremiérom pre investície. Počas druhej vlády Roberta Fica bol štátnym tajomníkom ministersva financií, minister školstva, ako predseda parlamentu. Skončil Ekonomickú fakultu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

Od roku 2007 sa na Slovensku minula miliarda eur na informatizáciu a služby súvisiace s eGovernmentom. Má výsledok takú hodnotu?

„Je ťažké povedať, či niečo malo stáť menej alebo viac. Vybudovali sa relatívne robustné systémy, mnohé z nich fungujú veľmi dobre v pozadí, čo občan nevidí. Mrzí ma ale, že zabudlo sa na klienta, občana. Keď si otvorím Slovensko.sk, niekedy mám problém pochopiť, kde mám kliknúť. Pred chvíľkou som si kupoval spiatočnú letenku cez web, zaplatil som kartou a obratom mi prišla e-letenka. Bolo to veľmi intuitívne. Nemôžeme vo verejnej správne fungovať tak, že si občan niekde klikne a desať minúť medituje, čo má urobiť.“

Keď sa už občan odhodlá vybaviť cez Slovensko.sk výpis z registra trestov či založiť živnosť alebo firmu, poplatky musí platiť cez internetbanking a potom čakať aj niekoľko dní, aby to úradu nabehlo na účet.

„Áno, nedá sa platiť priamo kartou a to len preto, že zákon o správnych poplatkoch hovorí, že ak je poplatok päť eur, tak do štátnej pokladnici musí prísť päť eur. Ibaže pri platbe kartou si banka alebo kartová spoločnosť stiahne poplatok za transakciu. Ak je toto jediný problém, tak musíme byť pripravení zmeniť zákon, aby mohli ľudia platiť administratívne poplatky tak jednoducho, ako si zaplatia on-line letenku.“

Navrhnete takúto zmenu zákonov o správnych a súdnych poplatkoch?

Nie je možné, aby sa v 21. storočí mohlo platiť štátu len cez prevodný príkaz. Ako to potom vyzerá?

Peter Pellegrini

„Samozrejme, je to jeden z prvých krokov. Nie je možné, aby sa v 21. storočí mohlo platiť štátu len cez prevodný príkaz. Ako to potom vyzerá? Napríklad si cez web vybavujete výpis z registra trestov, zaň zaplatíte prevodom, no kým prídu peniaze do štátnej pokladnice, prokuratúra vám výpis nedá dovtedy, kým banka peniaze nepripíše na jej účet. Trvá to najmenej dva dni. Samozrejme, potom občan radšej ide osobne na najbližšiu poštu a výpis si vybaví radšej tam. Na takýchto drobnostiach je postavený záujem ľudí o eGovernment a preto ich nemôžeme prehliadať.“

Kedy bude možné zaplatiť dane či poplatok za výpis z registra trestov platobnou kartou on-line?

„Dúfam, že je to otázka mesiacov. Neakceptujem odpoveď, že sa to nedá, lebo vyhláška či zákon to neumožňuje. Tak ich zmeňme. Ak sa chceme niekam posunúť, nemôžeme byť viazaní normou, ktorú sme si sami pred niekoľkými rokmi odsúhlasili. Chcem zmeniť myslenie o IT, musí sa riešiť otázka, akú pridanú hodnotu projekt poskytne nakoniec občanovi. Napríklad pre občana by malo platiť, že ak raz zadá údaj, tak sa objaví všade. Slovensko sa už musí priblížiť konečne do bodu, kde poviete jedenkrát a dosť.“

Presadenie pravidla ‚jedenkrát a dosť‘ opakujú politici naprieč všetkými stranami posledných vyše desať rokov. Nikto to zatiaľ nezrealizoval.

„Urobíme všetko pre to, aby to bolo čím skôr. Pri niektorých veciach som pripravený stanoviť v zákonoch aj termíny so záväzkom, že sa nebudú ďalej posúvať. A ak budú, tak občana to nemá prečo zaujímať a zodpovednosť ponesú úradníci, aj za cenu toho, že si budú osobne z úradu na úrad prenášať dočasne vytlačené papiere.“

Nedávno sa posunul termín ostrého začiatku prevádzky eHealthu, elektronického zdravotníctva. Pre niektoré pochybenia v projekte hrozí, že budeme musieť Európskej komisii vracať časť alebo dokonca aj všetky peniaze, ktoré sme z eurofondov na eHealth získali. Ako to vnímate?

„Zdravotníctvo začínajú riadiť ľudia, ktorí by mali v priebehu mesiaca zhodnotiť reálny stav, aby sme nepracovali ďalej s dojmami.“

Prečítajte si tiež:Prečítajte si tiež: Cez zdravotné odvody platíme za nefunkčný eHealth. Preverujú, za čo všetko

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

EKONOMIKA

Ovocie zamrzlo u nás aj v Poľsku. O koľko zdražejú jablká a jahody?

Premiér Fico hovorí o odškodňovaní ovocinárov.

DOMOV

Poisťovne otočili. Dopoludnia sa vakcína platila, popoludní nie

Dve z troch poisťovní tvrdia, že očkovanie proti osýpkam preplatia.

Neprehliadnite tiež

Česko prestane platiť nočné vlaky na Slovensko. Kvôli konkurencii

Na Slovensko premáva okrem Českých dráh aj Leo Express a RegioJet

Závod americkej automobilky vo Venezuele prepustil stovky zamestnancov. Dostali SMS

General motors nie prvou firmou, ktoré prepustila svojich zamestnancov cez sms. Pred dvoma rokmi to urobil tiež výrobca čistiacich prostriedkov Clorox.

Kataster bude splácať milióny za pochybný tender, o vinníkoch mlčia

Úrad musí vrátiť 14 miliónov eur za pochybné súťaže. Či peniaze aspoň sčasti zosobní zodpovedným ľuďom, mlčí.

Viedenské letisko straší Bratislavou. Bojí sa o tisícky pracovných miest

Najväčšie rakúske letisko chce postaviť tretiu pristávaciu dráhu. Tamojší súd však jej výstavbu zakázal. Teraz inzeruje alarmujúce slogany


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop