Pre úseky D4 a R7 je zatiaľ vykúpených iba 87 percent pozemkov

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt informoval, že v prípade troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice sú vykúpené už takmer všetky pozemky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

ŠAMORÍN/ BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) doteraz vykúpila približne 87 percent pozemkov pre výstavbu južného vonkajšieho obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice pred Dunajskou Stredou.

"Na R7 je to prakticky sto percent, takže tá sa môže stavať vlastne už teraz," informoval v piatok agentúru SITA zastupujúci riaditeľ NDS Róbert Auxt. Na výkup pozemkov diaľničiari už vynaložili približne 170 miliónov eur. "Táto suma sa zvýši cez 220 miliónov eur. NDS momentálne dostala od ministerstva dopravy sto miliónov eur na výkup pozemkov. Základné imanie spoločnosti sa zvýši o túto sumu," priblížil Auxt.

Zvyšné pozemky majú byť odovzdané koncesionárovi PPP projektu v nových termínoch do konca septembra a chýbajúce stavebné povolenia vydané do konca novembra, resp. decembra tohto roka.

Termíny sa posúvajú

"Sú tam zložité úseky, kde musí prebehnúť aj vyvlastnenie. Sú tam aj nejaké environmentálne dopady. Po vyriešení všetkých týchto záležitostí sú tieto termíny realistické a bude sa môcť pokračovať napríklad stavbou telesa mosta," uviedol Auxt.

Termíny pre odovzdanie pozemkov sa posunuli o dva mesiace a pre stavebné povolenia o dva až štyri mesiace. V prípade nedodržania pôvodných termínov, ktoré neboli reálne, hrozila štátu značná sankcia za nedodržanie záväzku voči koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass.

PPP projekt pre úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov bude mať podľa riaditeľa NDS významný vplyv na rozvoj bratislavského regiónu.

"Z finančného hľadiska investície do infraštruktúry majú najvyšší fiškálny multiplikátor, čiže automaticky tie peniaze sa začnú otáčať v ekonomike. Tieto nové investície vyvolávajú sekundárne investície, napríklad do obchodov, motorestov, hotelov. Sú to dodatočné investície, ktoré zvýšia aj príjmy do štátneho rozpočtu," očakáva Auxt.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Brecely podpísal Počiatkov obchvat. Čo bude znamenať pre Bratislavu

Diaľničný obchvat hlavného mesta podľa šéfa NDS zároveň zlepší situáciu s tranzitnou dopravou. "Ten je aj v tzv. kostrovej (transeurópskej) sieti TEN-T. Je to priorita aj Európskej únie. Najväčší úspech je asi to, že financovanie projektu je najlacnejšie, aké momentálne vieme dostať," dodal pre agentúru SITA Auxt. Súvisí to so zapojením Európskej investičnej banky, ale aj so vstupom Európskej banky pre obnovu a rozvoj do financovania projektu D4 a R7.

Zmenami v koncesnej zmluve pre obchvat Bratislavy na D4 a rýchlostnú cestu R7, ktoré vykonala komisia zriadená ministrom dopravy Romanom Brecelym, ušetrí štát milióny eur. Informovala o tom následne NDS v súvislosti s podpisom koncesnej zmluvy v piatok.

"Ide o unikátny projekt financovania, na Slovensku sa takto ešte diaľnice nestavali. Okrem zdrojov súkromného sektora sa nám podarilo do projektu zahrnúť eurofondy a aj peniaze Európskej investičnej banky. Pre Slovensko to znamená nižšie úroky, a tým pádom úspory pre štát v miliónoch eur,“ uviedol Auxt, ktorý komisiu viedol.

Cena klesla

Nižšiu platbu za dostupnosť prinesie aj pokles swapovej krivky od začiatku roka po podpis zmluvy s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra. Keďže krivka klesla, pri zafixovaní platieb sa dosiahnu lepšie podmienky, ako sa pôvodne plánovalo, čo bude znamenať nižšiu platbu za dostupnosť.

"Cena projektu PPP pre obchvat Bratislavy sa znížila z odhadovaných 4,3 miliardy eur na sumu vo výške 1,874 miliardy eur, čo predstavuje pokles o viac než 54 percent. Súčasná hodnota týchto platieb, čo je v podstate ich vyjadrenie v terajších cenách, ak by sme to napríklad mali všetko zaplatiť dnes, je vo výške 0,998 miliardy eur. Štúdia uskutočniteľnosti pritom počítala so súčasnou hodnotou vo výške 1,728 miliardy eur, čo je o viac než 42 percent menej oproti realite," zdôraznil Auxt.

Za ďalšie veľké plus považuje zastupujúci riaditeľ NDS zvýšenú kontrolu celého projektu. "Tým, že sme do projektu dokázali dostať aj európske peniaze, zvýši sa kontrola, pretože sa do nej zapoja aj európske orgány," priblížil Auxt.

Upozornil, že sa sústredili aj na ochranu subdodávateľov. Zmeny v zmluve by tak mali zabrániť podobným prípadom, ako bola napríklad kauza Váhostav. Do koncesnej zmluvy sa preto doplnila klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu. Dodávateľmi konzorcia pri výstavbe diaľnice by pri plneniach nad 15 miliónov eur nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou. Pri údržbe D4 a R7 je hranica nastavená na 1,5 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 8 551
  2. Moskva alebo Petrohrad? 8 164
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 588
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 241
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 169
  6. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 118
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 030
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 770
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 609
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 048

Téma: Voľby do VÚC 2017 (župné voľby)


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Zamestnanci uprednostňujú finančné benefity, poteší aj služobné auto

kázal to najnovší prieskum personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Talianske elektrické motorky prídu aj na rakúsky trh

Najlepší motocykel EMC sa volá Ego a znalci ho označujú ako "Teslu medzi motorkami".

Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Feunteun z Renaultu.

Rusko súhlasilo s reštrukturalizáciou dlhu Venezuely, splácanie potrvá desať rokov

Exprezident Chávez množstvo peňazí z predaja ropy míňal na rozsiahle sociálne programy.