Pre úseky D4 a R7 je zatiaľ vykúpených iba 87 percent pozemkov

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt informoval, že v prípade troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice sú vykúpené už takmer všetky pozemky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

ŠAMORÍN/ BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) doteraz vykúpila približne 87 percent pozemkov pre výstavbu južného vonkajšieho obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice pred Dunajskou Stredou.

"Na R7 je to prakticky sto percent, takže tá sa môže stavať vlastne už teraz," informoval v piatok agentúru SITA zastupujúci riaditeľ NDS Róbert Auxt. Na výkup pozemkov diaľničiari už vynaložili približne 170 miliónov eur. "Táto suma sa zvýši cez 220 miliónov eur. NDS momentálne dostala od ministerstva dopravy sto miliónov eur na výkup pozemkov. Základné imanie spoločnosti sa zvýši o túto sumu," priblížil Auxt.

Zvyšné pozemky majú byť odovzdané koncesionárovi PPP projektu v nových termínoch do konca septembra a chýbajúce stavebné povolenia vydané do konca novembra, resp. decembra tohto roka.

Termíny sa posúvajú

"Sú tam zložité úseky, kde musí prebehnúť aj vyvlastnenie. Sú tam aj nejaké environmentálne dopady. Po vyriešení všetkých týchto záležitostí sú tieto termíny realistické a bude sa môcť pokračovať napríklad stavbou telesa mosta," uviedol Auxt.

Termíny pre odovzdanie pozemkov sa posunuli o dva mesiace a pre stavebné povolenia o dva až štyri mesiace. V prípade nedodržania pôvodných termínov, ktoré neboli reálne, hrozila štátu značná sankcia za nedodržanie záväzku voči koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass.

PPP projekt pre úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov bude mať podľa riaditeľa NDS významný vplyv na rozvoj bratislavského regiónu.

"Z finančného hľadiska investície do infraštruktúry majú najvyšší fiškálny multiplikátor, čiže automaticky tie peniaze sa začnú otáčať v ekonomike. Tieto nové investície vyvolávajú sekundárne investície, napríklad do obchodov, motorestov, hotelov. Sú to dodatočné investície, ktoré zvýšia aj príjmy do štátneho rozpočtu," očakáva Auxt.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Brecely podpísal Počiatkov obchvat. Čo bude znamenať pre Bratislavu

Diaľničný obchvat hlavného mesta podľa šéfa NDS zároveň zlepší situáciu s tranzitnou dopravou. "Ten je aj v tzv. kostrovej (transeurópskej) sieti TEN-T. Je to priorita aj Európskej únie. Najväčší úspech je asi to, že financovanie projektu je najlacnejšie, aké momentálne vieme dostať," dodal pre agentúru SITA Auxt. Súvisí to so zapojením Európskej investičnej banky, ale aj so vstupom Európskej banky pre obnovu a rozvoj do financovania projektu D4 a R7.

Zmenami v koncesnej zmluve pre obchvat Bratislavy na D4 a rýchlostnú cestu R7, ktoré vykonala komisia zriadená ministrom dopravy Romanom Brecelym, ušetrí štát milióny eur. Informovala o tom následne NDS v súvislosti s podpisom koncesnej zmluvy v piatok.

"Ide o unikátny projekt financovania, na Slovensku sa takto ešte diaľnice nestavali. Okrem zdrojov súkromného sektora sa nám podarilo do projektu zahrnúť eurofondy a aj peniaze Európskej investičnej banky. Pre Slovensko to znamená nižšie úroky, a tým pádom úspory pre štát v miliónoch eur,“ uviedol Auxt, ktorý komisiu viedol.

Cena klesla

Nižšiu platbu za dostupnosť prinesie aj pokles swapovej krivky od začiatku roka po podpis zmluvy s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra. Keďže krivka klesla, pri zafixovaní platieb sa dosiahnu lepšie podmienky, ako sa pôvodne plánovalo, čo bude znamenať nižšiu platbu za dostupnosť.

"Cena projektu PPP pre obchvat Bratislavy sa znížila z odhadovaných 4,3 miliardy eur na sumu vo výške 1,874 miliardy eur, čo predstavuje pokles o viac než 54 percent. Súčasná hodnota týchto platieb, čo je v podstate ich vyjadrenie v terajších cenách, ak by sme to napríklad mali všetko zaplatiť dnes, je vo výške 0,998 miliardy eur. Štúdia uskutočniteľnosti pritom počítala so súčasnou hodnotou vo výške 1,728 miliardy eur, čo je o viac než 42 percent menej oproti realite," zdôraznil Auxt.

Za ďalšie veľké plus považuje zastupujúci riaditeľ NDS zvýšenú kontrolu celého projektu. "Tým, že sme do projektu dokázali dostať aj európske peniaze, zvýši sa kontrola, pretože sa do nej zapoja aj európske orgány," priblížil Auxt.

Upozornil, že sa sústredili aj na ochranu subdodávateľov. Zmeny v zmluve by tak mali zabrániť podobným prípadom, ako bola napríklad kauza Váhostav. Do koncesnej zmluvy sa preto doplnila klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu. Dodávateľmi konzorcia pri výstavbe diaľnice by pri plneniach nad 15 miliónov eur nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou. Pri údržbe D4 a R7 je hranica nastavená na 1,5 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  2. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  9. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  10. Zábavný aj sebavedomý
  1. Konferencia Fakulty informatiky PEVŠ má rečníkov z celého sveta
  2. Ďalší doktorandský program a strediská praxe Fakulty manažmentu
  3. Špecialisti v Prešove bezplatne poradia, ako ušetriť energiu
  4. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál
  5. Ako financovať obnovu bytového domu v 2017
  6. Dom od ES - bolo to fajn
  7. Zdravé zuby rovná sa zdravý kôň
  8. Majsterka Európy v silovom trojboji zo SvF STU
  9. Obnova kaštieľa v Malinove
  10. Vklad na kataster vybavíte od marca elektronicky
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 13 175
  2. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 11 484
  3. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 10 519
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 3 473
  5. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 3 289
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 207
  7. Zábavný aj sebavedomý 2 691
  8. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 503
  9. Zvažujete nové auto? Namiesto platenia celej sumy skúste paušál 2 494
  10. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre 2 016

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minúta po minúte: Blížime sa do finále, povedal v parlamente Budaj

V priebehu dňa by malo ešte zasadať poslanecké grémium.???????

DOMOV

Ako naozaj vyzerajú miesta späté s únosom Kováča ml.

Kde sú, čo sa tam stalo a ako sa odlišujú od filmového spracovania?

SVET

Ryby, ktoré ste si kúpili, možno ulovili otroci

Komplikovaná sieť maskuje súvislosť medzi rybami a ľuďmi, ktorí ich chytajú.

Neprehliadnite tiež

Starí ľudia prichádzajú každý mesiac o dva milióny eur. Ako tomu predísť?

Takmer 36-tisíc dôchodcov dostáva nižšiu penziu, pretože sa im strhávajú dlhy.

Banka omylom odoslala miliardy eur iným bankám, pochybil programátor

Platobný softvér začal automaticky odosielať platby iným bankám.

Brexit môže obmedziť a zdražiť lietanie

Letecké spoločnosti na to, aby splnili pravidlá a mohli lietať po európskom kontinente, si budú musieť na európskom kontinente založiť spoločnosti.

Do európskeho rozpočtu môžme pre brexit platiť aj o 60 miliónov eur viac

Británia z je čistým prispievateľom do rozpočtu a po jej vystúpení bude v spoločnej kase chýbať necelých 9 miliard eur ročne.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop