Pre úseky D4 a R7 je zatiaľ vykúpených iba 87 percent pozemkov

Riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt informoval, že v prípade troch úsekov rýchlostnej cesty R7 z Bratislavy po Holice sú vykúpené už takmer všetky pozemky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Ján Krošlák)

ŠAMORÍN/ BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) doteraz vykúpila približne 87 percent pozemkov pre výstavbu južného vonkajšieho obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 od Jaroviec po Raču a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice pred Dunajskou Stredou.

"Na R7 je to prakticky sto percent, takže tá sa môže stavať vlastne už teraz," informoval v piatok agentúru SITA zastupujúci riaditeľ NDS Róbert Auxt. Na výkup pozemkov diaľničiari už vynaložili približne 170 miliónov eur. "Táto suma sa zvýši cez 220 miliónov eur. NDS momentálne dostala od ministerstva dopravy sto miliónov eur na výkup pozemkov. Základné imanie spoločnosti sa zvýši o túto sumu," priblížil Auxt.

Zvyšné pozemky majú byť odovzdané koncesionárovi PPP projektu v nových termínoch do konca septembra a chýbajúce stavebné povolenia vydané do konca novembra, resp. decembra tohto roka.

Termíny sa posúvajú

"Sú tam zložité úseky, kde musí prebehnúť aj vyvlastnenie. Sú tam aj nejaké environmentálne dopady. Po vyriešení všetkých týchto záležitostí sú tieto termíny realistické a bude sa môcť pokračovať napríklad stavbou telesa mosta," uviedol Auxt.

Termíny pre odovzdanie pozemkov sa posunuli o dva mesiace a pre stavebné povolenia o dva až štyri mesiace. V prípade nedodržania pôvodných termínov, ktoré neboli reálne, hrozila štátu značná sankcia za nedodržanie záväzku voči koncesionárskej spoločnosti Zero Bypass.

PPP projekt pre úseky D4 a R7 v dĺžke 59 kilometrov bude mať podľa riaditeľa NDS významný vplyv na rozvoj bratislavského regiónu.

"Z finančného hľadiska investície do infraštruktúry majú najvyšší fiškálny multiplikátor, čiže automaticky tie peniaze sa začnú otáčať v ekonomike. Tieto nové investície vyvolávajú sekundárne investície, napríklad do obchodov, motorestov, hotelov. Sú to dodatočné investície, ktoré zvýšia aj príjmy do štátneho rozpočtu," očakáva Auxt.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Brecely podpísal Počiatkov obchvat. Čo bude znamenať pre Bratislavu

Diaľničný obchvat hlavného mesta podľa šéfa NDS zároveň zlepší situáciu s tranzitnou dopravou. "Ten je aj v tzv. kostrovej (transeurópskej) sieti TEN-T. Je to priorita aj Európskej únie. Najväčší úspech je asi to, že financovanie projektu je najlacnejšie, aké momentálne vieme dostať," dodal pre agentúru SITA Auxt. Súvisí to so zapojením Európskej investičnej banky, ale aj so vstupom Európskej banky pre obnovu a rozvoj do financovania projektu D4 a R7.

Zmenami v koncesnej zmluve pre obchvat Bratislavy na D4 a rýchlostnú cestu R7, ktoré vykonala komisia zriadená ministrom dopravy Romanom Brecelym, ušetrí štát milióny eur. Informovala o tom následne NDS v súvislosti s podpisom koncesnej zmluvy v piatok.

"Ide o unikátny projekt financovania, na Slovensku sa takto ešte diaľnice nestavali. Okrem zdrojov súkromného sektora sa nám podarilo do projektu zahrnúť eurofondy a aj peniaze Európskej investičnej banky. Pre Slovensko to znamená nižšie úroky, a tým pádom úspory pre štát v miliónoch eur,“ uviedol Auxt, ktorý komisiu viedol.

Cena klesla

Nižšiu platbu za dostupnosť prinesie aj pokles swapovej krivky od začiatku roka po podpis zmluvy s konzorciom okolo španielskej spoločnosti Cintra. Keďže krivka klesla, pri zafixovaní platieb sa dosiahnu lepšie podmienky, ako sa pôvodne plánovalo, čo bude znamenať nižšiu platbu za dostupnosť.

"Cena projektu PPP pre obchvat Bratislavy sa znížila z odhadovaných 4,3 miliardy eur na sumu vo výške 1,874 miliardy eur, čo predstavuje pokles o viac než 54 percent. Súčasná hodnota týchto platieb, čo je v podstate ich vyjadrenie v terajších cenách, ak by sme to napríklad mali všetko zaplatiť dnes, je vo výške 0,998 miliardy eur. Štúdia uskutočniteľnosti pritom počítala so súčasnou hodnotou vo výške 1,728 miliardy eur, čo je o viac než 42 percent menej oproti realite," zdôraznil Auxt.

Za ďalšie veľké plus považuje zastupujúci riaditeľ NDS zvýšenú kontrolu celého projektu. "Tým, že sme do projektu dokázali dostať aj európske peniaze, zvýši sa kontrola, pretože sa do nej zapoja aj európske orgány," priblížil Auxt.

Upozornil, že sa sústredili aj na ochranu subdodávateľov. Zmeny v zmluve by tak mali zabrániť podobným prípadom, ako bola napríklad kauza Váhostav. Do koncesnej zmluvy sa preto doplnila klauzula o vylúčení schránkových firiem z výstavby a prevádzky obchvatu. Dodávateľmi konzorcia pri výstavbe diaľnice by pri plneniach nad 15 miliónov eur nemali byť firmy s nejasnou vlastníckou štruktúrou. Pri údržbe D4 a R7 je hranica nastavená na 1,5 milióna eur.

Najčítanejšie na SME Ekonomika


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 266
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 154
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 242
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 854
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 912
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 494
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 911
  8. Splnený sen 1 801
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 605
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 344

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

O župu, ktorá sa rozprestiera od Moravy po Maďarsko, má záujem len šesť kandidátov

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč župami.

Neprehliadnite tiež

Štát dáva státisíce na to, aby vyškolil opatrovateľky pre Rakúšanov

Úrady práce už tretí rok preplácajú ľuďom preškoľovacie kurzy, ženy chodia najmä na opatrovateľský.

Travel Service ovládne ČSA, môžu prilákať viac Ázijčanov

Obe letecké spoločnosti lietajú aj zo Slovenska. České aerolínie spájajú Bratislavu s Košicami

Fico potvrdil národné lety do Košíc. Čo o nich zatiaľ vieme?

Národné aerolínie od minulého roka presadzuje koaličná SNS.

Mikloš: Stredná Európa sa môže ubrániť hroziacim pascám reformami

Krajinám strednej Európy totiž podľa Mikloša hrozí takzvaná "dvojitá pasca".