SME

Desať najhodnotnejších značiek sveta. Kto môže zdolať Apple?

Najlepšie značky vyberal Forbes z viac ako dvesto firiem.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA, AP)

BRATISLAVA. Známa technologická značka Apple má približne trikrát vyššiu hodnotu než Facebook. Dokazuje to rebríček najhodnotnejších značiek sveta, ktorý každoročne zostavuje magazín Forbes. Aj tento rok sa Apple umiestnil na prvom mieste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hodnota značky sa podľa profesora a experta na marketing Davida Reibsteina z Pennsylvánskej univerzity odvíja podľa toho, ako ju vnímajú zákazníci. To, čo je cenné z pohľadu spoločnosti je, že zákazníci sú ochotní platiť za výrobky či služby spoločnosti viac alebo pri týchto značkách existuje vyššia pravdepodobnosť ich kúpy.

SkryťVypnúť reklamu

Sto svetových značiek s najvyššou hodnotou vyberal Forbes z viac ako dvesto svetových firiem. V stovke najhodnotnejších značiek sa ocitli spoločnosti zo 16 krajín a 19 odvetví. Viac ako polovica značiek pochádza z USA (52), druhou krajinou sveta, ktorá hostí až 11 veľkých značiek, je Nemecko.

Pozrite si prvých desať najhodnotnejších značiek.

Prečítajte si tiež: Prečo sa Apple stáva obeťou vlastného priemyslu Čítajte 

1. Apple

Značka Apple má oproti nižšie umiestneným spoločnostiam veľký náskok. Ako jediná má hodnotu viac ako 100 miliárd dolárov. Jej hodnotu určil magazín na 154,1 miliardy dolárov (137,6 miliardy eur). Firma na reklamu minula 1,8 miliardy dolárov (1,6 miliardy eur).

Apple je tak najhodnotnejšou značkou sveta, a to aj napriek tomu, že predaj iPhonov za posledné mesiace klesol (medziročne sa predalo o 10 miliónov iPhonov menej).

SkryťVypnúť reklamu

Firma za prvé tri mesiace tohto roka zarobila o 13 percent menej, než vlani, čo bol vôbec prvý pokles tržieb od roku 2003.

2. Google (Alphabet)

Značku Google ohodnotil Forbes na 82,5 miliardy dolárov (73,7 miliardy eur), čo je takmer o polovicu menej, než dosiahol Apple. Na reklamu dal Google 3,2 miliardy dolárov (2,9 miliardy eur).

Materská spoločnosť Google - Alphabet - dosiahla za prvé tri mesiace nižšie príjmy, než sa odhadovalo.

Najnovšie čelí Google podľa Sunday Telegraph rekordnej pokute vo výške okolo troch miliárd eur od Európskej komisie, a to kvôli porušeniu hospodárskej súťaže.

3. Microsoft

Hodnota značky  technologického gigantu Microsoft  medziročne vzrástla o deväť percent na 7 2,5 miliardy dolárov (alebo 64,8 miliardy eur). 

Tvorca operačného systému Windows či kancelárskeho balíka Office sa tak ocitol v roku 2016 na treťom mieste, do reklamy vrazil 1,9 miliardy dolárov (1,7 miliardy eur).

SkryťVypnúť reklamu

4. Coca-Cola

Najväčší producent nealkoholických nápojov na svete sa v rebríčku najhodnotnejších značiek umiestnil na štvrtom mieste s hodnotou 58,5 miliardy dolárov (52,3 miliardy eur).

Oproti roku 2014 klesla hodnota značky o takmer 30 miliárd, pred dvoma rokmi bola ohodnotená na niečo vyše 80 miliárd dolárov.

Vlani dala spoločnosť na reklamu 4 miliardy dolárov (3,6 miliardy eur), čo je najviac z prvej desiatky najhodnotnejších značiek sveta.

5. Facebook

Najrýchlejšie rastúcou značkou v prvej stovke sa už druhý rok po sebe stal Facebook. Hodnota jeho značky vzrástla o 44 percent na 52,6 miliardy dolárov (47 miliardy eur). Na propagáciu značky dal pritom vlani Facebook "len" 281 miliónov dolárov (251 miliónov eur).

Najdôležitejším meradlom pre značku Facebook je čas, ktorý ľudia na sociálnej sieti trávia. Počet aktívnych používateľov dosiahol 1,65 miliardy, pričom priemerný používateľ strávi denne na Facebooku a Instagrame (Facebook kúpil Instagram v roku 2012, pozn. red.) 50 minút.

SkryťVypnúť reklamu

6. Toyota

Automobilka Toyota zvýšila hodnotu svojej značky o 11 percent, jej hodnota sa pohybuje na úrovni 42,1 miliardy dolárov (37,6 miliardy eur). Do reklamy výrobca automobilov investoval 3,6 miliardy dolárov (3,2 miliardy eur).

7. IBM

Z prvej desiatky stratila najviac značka spoločnosti IBM, a to až 17 percent oproti predchádzajúcemu roku (2014).

Hodnota značky klesla na 41,4 miliardy dolárov (37 miliardy eur), do reklamy investovala firma 1,3 miliardy dolárov (1,2 miliardy eur).

8. Disney

Multimediálna spoločnosť Disney zvýšila hodnotu svojej značky o 14 percent na 39,5 miliardy dolárov (35,3 miliardy eur). Do reklamy šlo vlani 2,6 miliardy dolárov (2,3 miliardy eur).

9. McDonald's

Najvyššiu hodnotu značky má v prvej desiatke obľúbený fast-food McDonald's. Hoci medziročne hodnota značky klesla o jedno percento na 39,1 miliardy dolárov (35 miliárd eur), do reklamy vrazila firma 719 miliónov dolárov (642 miliónov eur).

SkryťVypnúť reklamu

10. GE (General Electric)

Prvú desiatku svetových značiek uzatvára americká spoločnosť GE s hodnotou značky 36,7 miliardy dolárov (32,8 miliardy eur). To, koľko dala firma do reklamy, nie je jasné, údaj spoločnosť nezverejnila.

Kompletný rebríček najhodnotnejších značiek sveta si môžete pozrieť na webe Forbesu

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 724
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 538
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 831
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 025
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 678
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 170
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu