Reťazce ešte majú kam rásť, no lokality sa míňajú

Obchodné siete sa napriek slušnej nasýtenosti trhu obzerajú po ďalších vhodných lokalitách na expanziu

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

Článok pôvodne vyšiel v časopise Trend.

Atraktívne biele miesta sa postupne strácajú z retailovej mapy Slovenska. V oblastiach, ktoré sú hustejšie obývané a s väčšou koncentráciou kúpnej sily, nie je výnimočné, keď sú prevádzky obchodných sietí „nasáčkované“ jedna vedľa druhej. 

Reťazce zamierili už aj do odľahlejších kútov krajiny. Líder trhu Tesco napríklad otvoril na jeseň minulého roku supermarket v obci Kúty na Záhorí, diskont Lidl má zasa na opačnom konci republiky prevádzku aj v šesťtisícových Sobranciach. 

Expanzia známych retailových značiek sa napriek pomerne pokročilej saturácii trhu ešte nekončí. Z hľadiska výmery maloobchodnej plochy na tisícku obyvateľov sa Slovensko síce prehuplo nad európsky priemer, treba však povedať, že v širšom regióne nie je premiantom týchto štatistík. Gro investícií veľkých hráčov v maloobchode sa sústreďuje do otvárania nových alebo do zlepšovania už existujúcich predajní.

Aj keď nájsť dobrú lokalitu, v ktorej sa dá a oplatí vybudovať prevádzku, je čoraz komplikovanejšie zadanie.

Lokality sa míňajú

Celková retailová (maloobchodná) plocha na Slovensku dosiahla na prelome rokov takmer 1,6 milióna štvorcových metrov. Podľa údajov poradenskej spoločnosti JLL sa približne 38 percent z celkovej ponuky nachádza v hlavnom meste a okolí, potom nasledujú košický, nitriansky a žilinský región. „Vo všeobecnosti platí, že Slovensko má zahustenosť maloobchodného trhu na vyššej úrovni ako priemer Európskej únie,“ hovorí Daniel Kúth, senior konzultant oddelenia maloobchodných nehnuteľností JLL. 

Prevážna väčšina retailovej plochy je reprezentovaná nákupnými centrami, ktoré dominujú nad nákupnými ulicami či menšími obchodnými domami. 
Saturácia slovenského maloobchodného trhu v reči čísel vychádza na 296 štvorcových metrov retailovej plochy na tisíc obyvateľov, čo je síce s pohodlnou rezervou nad priemerom únie (202 štvorcov), no stále menej než napríklad v Česku, Poľsku či Chorvátsku.

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu Sme.sk
Aj vy môžete byť jeho predplatiteľom

Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Mesačné predplatné
od 0,98 €
Objednať
Cena 0,98€ platí pre nových predplatiteľov prvý mesiac. Ďalšie mesiace sú za štandardnú cenu 3,90€.

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan vracia milióny. Aj jeho šéf je prekvapený, čo sa okolo tímu deje

Bývalý nemecký cyklista Ralph Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou. Aj vďaka Saganovi.

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

EKONOMIKA

Vážny podivne nakúpil pre Sociálnu poisťovňu ďalšie autá

Poisťovňa tvrdí, že nové autá musela nakúpiť.

KOMENTÁRE

S lákaním Slovákov z Británie je to ako so šibačkou

Bojíme sa, že prídu. A ešte viac sa obávame, že neprídu.

Neprehliadnite tiež

Babiš nechce, aby Česko prijalo euro

Jeho odpor voči euru bol cítiť aj v politike predchádzajúcej českej vlády.

Dohoda je podobná ponuke, ktorú dal Volkswagen na jar

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platovo 12 percent, teraz je to o dve percentá viac.

O post šéfa regulačného úradu sa zaujímajú štyria kandidáti

Samotné výberové konanie bude v stredu 28. júna 2017.

Za pobyt v kúpeľoch si zrejme o niečo znížime základ dane

Nová nezdaniteľná časť sa má vzťahovať na všetkých návštevníkov kúpeľných zariadení.