BERLÍN. Zvýšené emisie vozidiel sa týkajú nielen oxidov dusíka, ale aj oxidu uhličitého (CO2). Axel Friedrich, ktorý vykonáva testy pre rôzne ekologické organizácie, predpokladá, že automobilky používajú veľmi podobné triky ako v prípade oxidov dusíka.
"Testy emisií CO2 vykázali priemernú odchýlku 40 %, najvyššie odchýlky dosiahli až 72 %," povedal Friedrich pre agentúru DPA.
Legálne aj nelegálne metódy
Podľa jeho názoru výrazné rozdiely medzi jednotlivými značkami nemožno pripísať podmienkam v reálnej premávke.
"Existujú legálne metódy, ktoré sa pohybujú na hranici akejsi sivej zóny, a existujú aj nelegálne," tvrdí Friedrich.
To je podľa neho dôvod, prečo sa v Nemecku, Británii či vo Francúzsku vo výsledkoch kontrolných testov oxidov dusíka nezverejňujú aj hodnoty CO2. To ale znamená, že problém sa dotýka nielen dieselových vozidiel, ale aj benzínových. "Ide o všeobecný problém," upozorňuje Friedrich.
Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) túto kritiku odmieta. Podľa hovorkyne okrem manipulácií koncernu Volkswagen sa žiadne nelegálne metódy nepoužívajú. "Pre rozdiely medzi výsledkami testov a hodnotami na ceste existuje viacero príčin," zdôraznila.
Vplyv má aj spôsob jazdy
Na hodnoty emisií CO2 veľkou mierou vplýva spôsob jazdy. "Ak sa niekto pohybuje najmä v horách, na diaľniciach, alebo výrazne používa rôzne funkcie vozidla, spotrebuje viac než ostatní," vysvetľuje hovorkyňa VDA. Navyše mnohé technológie zamerané na znižovanie emisií CO2 sa prejavia viac v laboratóriu než na ceste.
Testovacie metódy Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC) platia už od roka 1996 a sú zastarané. Podľa hovorkyne VDA testovací cyklus obsahuje veľký podiel mestskej premávky a nezohľadňuje rôznorodú terénnu topografiu ani diaľnice.
"Maximálna rýchlosť 120 km/h sa testuje len 10 sekúnd. Priemerná rýchlosť 34 km/h v rámci NEDC je nereálne nízka," dodala hovorkyňa. V testoch sa nezohľadňuje ani vplyv rôznych spotrebičov, napríklad rádia či ohrevu sedadiel na spotrebu, a teda aj na emisie.