SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Zvýšené emisie vozidiel sa netýkajú len oxidov dusíka, ale aj oxidu uhličitého

Axel Friedrich predpokladá, že automobilky používajú podobné triky ako v prípade oxidov dusíka.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Volkswagen)

BERLÍN. Zvýšené emisie vozidiel sa týkajú nielen oxidov dusíka, ale aj oxidu uhličitého (CO2). Axel Friedrich, ktorý vykonáva testy pre rôzne ekologické organizácie, predpokladá, že automobilky používajú veľmi podobné triky ako v prípade oxidov dusíka.

"Testy emisií CO2 vykázali priemernú odchýlku 40 %, najvyššie odchýlky dosiahli až 72 %," povedal Friedrich pre agentúru DPA.

Legálne aj nelegálne metódy

Podľa jeho názoru výrazné rozdiely medzi jednotlivými značkami nemožno pripísať podmienkam v reálnej premávke.

Skryť Vypnúť reklamu

"Existujú legálne metódy, ktoré sa pohybujú na hranici akejsi sivej zóny, a existujú aj nelegálne," tvrdí Friedrich.

To je podľa neho dôvod, prečo sa v Nemecku, Británii či vo Francúzsku vo výsledkoch kontrolných testov oxidov dusíka nezverejňujú aj hodnoty CO2. To ale znamená, že problém sa dotýka nielen dieselových vozidiel, ale aj benzínových. "Ide o všeobecný problém," upozorňuje Friedrich.

Nemecké Združenie automobilového priemyslu (VDA) túto kritiku odmieta. Podľa hovorkyne okrem manipulácií koncernu Volkswagen sa žiadne nelegálne metódy nepoužívajú. "Pre rozdiely medzi výsledkami testov a hodnotami na ceste existuje viacero príčin," zdôraznila.

Vplyv má aj spôsob jazdy

Na hodnoty emisií CO2 veľkou mierou vplýva spôsob jazdy. "Ak sa niekto pohybuje najmä v horách, na diaľniciach, alebo výrazne používa rôzne funkcie vozidla, spotrebuje viac než ostatní," vysvetľuje hovorkyňa VDA. Navyše mnohé technológie zamerané na znižovanie emisií CO2 sa prejavia viac v laboratóriu než na ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Testovacie metódy Nového európskeho jazdného cyklu (NEDC) platia už od roka 1996 a sú zastarané. Podľa hovorkyne VDA testovací cyklus obsahuje veľký podiel mestskej premávky a nezohľadňuje rôznorodú terénnu topografiu ani diaľnice.

"Maximálna rýchlosť 120 km/h sa testuje len 10 sekúnd. Priemerná rýchlosť 34 km/h v rámci NEDC je nereálne nízka," dodala hovorkyňa. V testoch sa nezohľadňuje ani vplyv rôznych spotrebičov, napríklad rádia či ohrevu sedadiel na spotrebu, a teda aj na emisie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Ekonomika

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 792
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 165
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 856
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 026
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 500
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 965
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 017
  9. Po Slovensku na motorke 5 372
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 959
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


1 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


6 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 7 h

Neprehliadnite tiež

Ekonóm a exminister financií Ivan Mikloš.

Všetky reformy z plánu obnovy sú kľúčové.


10m
Na bločku z eKasy je QR kód s jedinečným číslom pokladničného dokladu.

Zákazník bude mať možnosť vyskúšať si nákup ešte pred zaplatením.


TASR 3 h
Ilustračná fotografia.

Iniciatíva tvrdí, že niektorí gastropodnikatelia nemôžu žiadať o pomoc ani po 14 mesiacoch.


SITA 5 h
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová.

Dodatočné zdroje sú určené na ekologickú verejnú dopravu či opatrenia na zvýšenie energetickej účinnosti bytových domov.


TASR 5 h